Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Ååå :) Smørgrøt fikk jeg alltid som kveldsmat hos bestemor :) Kjempegodt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men smørgrøt og fløyelsgrøt er jo ikke det samme?! Eller? Samme konsistens, men de smaker jo ikke det samme. Fløyelsgrøt blir også ofte servert på bakels(vafler) - DET er godt, det!

Skrevet
Men smørgrøt og fløyelsgrøt er jo ikke det samme?! Eller? Samme konsistens, men de smaker jo ikke det samme. Fløyelsgrøt blir også ofte servert på bakels(vafler) - DET er godt, det!

For meg er i alle fall det det samme.

Å, nå fikk jeg lyst på det :sikle:

Skrevet

Tror jeg må prøve det en dag. Dette er visst noe jeg har gått glipp av :sur:

Skrevet
Tror jeg må prøve det en dag. Dette er visst noe jeg har gått glipp av :sur:

Ja, virkelig! :):Nikke:

Skrevet

Kjært barn har mange navn. Jeg kalte det melkegrøt, men har også hørt det omtalt som fløyelsgrøt.

Har vel vokst fra det nå, men var en favoritt da jeg var barn!

Skrevet
Kjært barn har mange navn. Jeg kalte det melkegrøt, men har også hørt det omtalt som fløyelsgrøt.

Har vel vokst fra det nå, men var en favoritt da jeg var barn!

Jeg kommer aldri til å vokse ifra grøt :sikle:

Skrevet
Men jeg ser jo at det ikke akkurat er noen middagsgrøt, da :)

Jo da, dette er en helt ypperlig middag

Skrevet

Lærte meg å lage smørgrøt (som jeg kaller det) for første gang i sommer, og jeg vokser nok ikke fra det, nei. Det er så nam! Og ja, det er enkelt å lage, men først når du vet hvordan hehe...

Skrevet

Men da er det vel bare å starte slik som jeg gjør når jeg lager hvit saus?

Smelte smør, ha i mel og spe med melk til passe konsistens.

Noen som har en oppskrift jeg kan gå utfra?

Jeg har nemlig den tendensen og bomme litt på gjevninger og veske... :sjenert:

Skrevet

Har ikke noe oppskrift, pleier å ta det på slump jeg... :sjenert:

Skrevet

Hjemme hos oss er det det vi kaller semulegrynsgrøt.

Skrevet

Grøt med semulegryn heter semulegrynsgrøt, ikke fløyelsgrøt/smørgrøt. Det ligger jo i navnet at fløyelsgrøten skal være glatt, og da kan det ikke være gryn i den, da er den ikke glatt lenger.

  • 2 uker senere...
Skrevet
Grøt med semulegryn heter semulegrynsgrøt, ikke fløyelsgrøt/smørgrøt. Det ligger jo i navnet at fløyelsgrøten skal være glatt, og da kan det ikke være gryn i den, da er den ikke glatt lenger.

Er jo ikke så mye gryn i semulegrynsgrøten da... Dvs, blir ingen klumper i den! Semulegrynene er pittepittesmå :) Ser jo her at de fleste ikke er enige, men hos oss kaller vi iallefall semulegrynsgrøten for fløyelsgrøt, nettopp fordi den er glatt som fløyel ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...