Gjest gjesta Skrevet 9. januar 2006 #21 Skrevet 9. januar 2006 Ååå Smørgrøt fikk jeg alltid som kveldsmat hos bestemor Kjempegodt
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2006 #22 Skrevet 9. januar 2006 Men smørgrøt og fløyelsgrøt er jo ikke det samme?! Eller? Samme konsistens, men de smaker jo ikke det samme. Fløyelsgrøt blir også ofte servert på bakels(vafler) - DET er godt, det!
-Fisken- Skrevet 9. januar 2006 #23 Skrevet 9. januar 2006 Men smørgrøt og fløyelsgrøt er jo ikke det samme?! Eller? Samme konsistens, men de smaker jo ikke det samme. Fløyelsgrøt blir også ofte servert på bakels(vafler) - DET er godt, det! ← For meg er i alle fall det det samme. Å, nå fikk jeg lyst på det
marta Skrevet 9. januar 2006 Forfatter #24 Skrevet 9. januar 2006 Tror jeg må prøve det en dag. Dette er visst noe jeg har gått glipp av
-Fisken- Skrevet 9. januar 2006 #25 Skrevet 9. januar 2006 Tror jeg må prøve det en dag. Dette er visst noe jeg har gått glipp av ← Ja, virkelig!
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2006 #26 Skrevet 10. januar 2006 Kjært barn har mange navn. Jeg kalte det melkegrøt, men har også hørt det omtalt som fløyelsgrøt. Har vel vokst fra det nå, men var en favoritt da jeg var barn!
-Fisken- Skrevet 10. januar 2006 #27 Skrevet 10. januar 2006 Kjært barn har mange navn. Jeg kalte det melkegrøt, men har også hørt det omtalt som fløyelsgrøt. Har vel vokst fra det nå, men var en favoritt da jeg var barn! ← Jeg kommer aldri til å vokse ifra grøt
Chiquita Skrevet 10. januar 2006 #28 Skrevet 10. januar 2006 Men jeg ser jo at det ikke akkurat er noen middagsgrøt, da ← Jo da, dette er en helt ypperlig middag
Hu i Svingen Skrevet 10. januar 2006 #29 Skrevet 10. januar 2006 Lærte meg å lage smørgrøt (som jeg kaller det) for første gang i sommer, og jeg vokser nok ikke fra det, nei. Det er så nam! Og ja, det er enkelt å lage, men først når du vet hvordan hehe...
marta Skrevet 11. januar 2006 Forfatter #30 Skrevet 11. januar 2006 Men da er det vel bare å starte slik som jeg gjør når jeg lager hvit saus? Smelte smør, ha i mel og spe med melk til passe konsistens. Noen som har en oppskrift jeg kan gå utfra? Jeg har nemlig den tendensen og bomme litt på gjevninger og veske...
vixen Skrevet 11. januar 2006 #31 Skrevet 11. januar 2006 Har ikke noe oppskrift, pleier å ta det på slump jeg...
Floja Felíz Skrevet 12. januar 2006 #32 Skrevet 12. januar 2006 Hjemme hos oss er det det vi kaller semulegrynsgrøt.
-Fisken- Skrevet 12. januar 2006 #33 Skrevet 12. januar 2006 Ta en titt her: http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel446.asp
Gjest gjest1 Skrevet 12. januar 2006 #34 Skrevet 12. januar 2006 Grøt med semulegryn heter semulegrynsgrøt, ikke fløyelsgrøt/smørgrøt. Det ligger jo i navnet at fløyelsgrøten skal være glatt, og da kan det ikke være gryn i den, da er den ikke glatt lenger.
*nora* Skrevet 27. januar 2006 #35 Skrevet 27. januar 2006 Grøt med semulegryn heter semulegrynsgrøt, ikke fløyelsgrøt/smørgrøt. Det ligger jo i navnet at fløyelsgrøten skal være glatt, og da kan det ikke være gryn i den, da er den ikke glatt lenger. ← Er jo ikke så mye gryn i semulegrynsgrøten da... Dvs, blir ingen klumper i den! Semulegrynene er pittepittesmå Ser jo her at de fleste ikke er enige, men hos oss kaller vi iallefall semulegrynsgrøten for fløyelsgrøt, nettopp fordi den er glatt som fløyel
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå