Gå til innhold

Silkegrøt


marta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men smørgrøt og fløyelsgrøt er jo ikke det samme?! Eller? Samme konsistens, men de smaker jo ikke det samme. Fløyelsgrøt blir også ofte servert på bakels(vafler) - DET er godt, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men smørgrøt og fløyelsgrøt er jo ikke det samme?! Eller? Samme konsistens, men de smaker jo ikke det samme. Fløyelsgrøt blir også ofte servert på bakels(vafler) - DET er godt, det!

For meg er i alle fall det det samme.

Å, nå fikk jeg lyst på det :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjært barn har mange navn. Jeg kalte det melkegrøt, men har også hørt det omtalt som fløyelsgrøt.

Har vel vokst fra det nå, men var en favoritt da jeg var barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjært barn har mange navn. Jeg kalte det melkegrøt, men har også hørt det omtalt som fløyelsgrøt.

Har vel vokst fra det nå, men var en favoritt da jeg var barn!

Jeg kommer aldri til å vokse ifra grøt :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte meg å lage smørgrøt (som jeg kaller det) for første gang i sommer, og jeg vokser nok ikke fra det, nei. Det er så nam! Og ja, det er enkelt å lage, men først når du vet hvordan hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det vel bare å starte slik som jeg gjør når jeg lager hvit saus?

Smelte smør, ha i mel og spe med melk til passe konsistens.

Noen som har en oppskrift jeg kan gå utfra?

Jeg har nemlig den tendensen og bomme litt på gjevninger og veske... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grøt med semulegryn heter semulegrynsgrøt, ikke fløyelsgrøt/smørgrøt. Det ligger jo i navnet at fløyelsgrøten skal være glatt, og da kan det ikke være gryn i den, da er den ikke glatt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Grøt med semulegryn heter semulegrynsgrøt, ikke fløyelsgrøt/smørgrøt. Det ligger jo i navnet at fløyelsgrøten skal være glatt, og da kan det ikke være gryn i den, da er den ikke glatt lenger.

Er jo ikke så mye gryn i semulegrynsgrøten da... Dvs, blir ingen klumper i den! Semulegrynene er pittepittesmå :) Ser jo her at de fleste ikke er enige, men hos oss kaller vi iallefall semulegrynsgrøten for fløyelsgrøt, nettopp fordi den er glatt som fløyel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...