AnonymBruker Skrevet 25. mai #1 Del Skrevet 25. mai Har en valp på 6,5 mnd. som her helt i hundre hver kveld. Det har virkelig tatt av de siste to ukene. Skjønner han er «tenåring», men denne bjeffingen må vi få en ordning på. I dag har han vert helt tulling i to timer. Vanskelig å si hva problemet er. Om han er over eller understimulert. Har prøvd å ha rolige dager, og litt mer aktive dager. Rolig når jeg er alene med han. Helt tulling når mannen er her med meg. I dag fikk jeg nok etter bjeffing i to timer. Herjing rundt i hele stua og opp og ned av sofaen. Endte med at jeg tok han i nakkeskinnet. Begeret var fult, for pleier å holde meg rolig. Har gått på tur og har øvd på øvelser med han i dag. Vert ute å lekt. Gode tips mottas med takk!! Anonymkode: 96139...89c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 25. mai #2 Del Skrevet 25. mai Det er vanskelig å vite årsaken uten å vite mer om hvordan deres hverdag er. Men her ville jeg fokusert på aktivisering som roer ned (skogsturer, nyinnlæring, problemløsning, godbitsøk, spor/søkstrening...) og hatt mindre av aktivisering som stresser opp (herjing/leking med andre hunder, kasting av ball/pinner osv). Jeg ville avsluttet aktivisering ute med et langt godbitsøk (gjerne 10-15 minutter) som det siste du gjør før du går inne. Inne kan du ha klar en fylt kong eller et tyggebein og gi ham det. Løper han rundt over alt så kan du ta bånd på ham og holde ham hos deg. Gi ham tilgang til fylt kong/tyggebein da det kan være med og roe ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #3 Del Skrevet 25. mai Takk for svar! Har en mistanke om at herjingen mannen driver med ute blir for voldsom. Han prøver å slite han ut, men tror det har motsatt effekt. Håpløst å få han til å legge seg når han kommer inn igjen. Anonymkode: 96139...89c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #4 Del Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Takk for svar! Har en mistanke om at herjingen mannen driver med ute blir for voldsom. Han prøver å slite han ut, men tror det har motsatt effekt. Håpløst å få han til å legge seg når han kommer inn igjen. Anonymkode: 96139...89c Herjingen kan absolutt ha noe med det å gjøre ja. Med en hund som stresser, så bør man fokusere på stressreduserende aktiviteter som nevnt i innlegget over. Vill herjing fører til en del kaos i hodet, og det kan henge igjen resten av dagen. Lek er sunt og flott, men det bør helst kombineres med struktur og regler. For eksempel, skal man leke med draleker, så kombinerer man det med lydighetstrening (slipp, vent, bli) etc. Da blir hunden nødt til å stoppe opp og tenke, og da unngår man at hunden mister hodet. Akkurat nå bør dere legge lekinga litt til side, med tanke på at hunden ikke har en av-knapp. Godbitsøk, lydighetstrening og problemløsning sliter hunden ut langt mer enn litt herjing i hagen. Fokuser på å gi hunden mental stimuli og gode rutiner inne (lær hunden at den skal legge seg når dere kommer inn fra tur. Gi den en kong, ta den i bånd om nødvendig etc). Anonymkode: 5ab3b...e44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #5 Del Skrevet 25. mai Vi har en 6 mnd gammel valp som med meg er for det meste rolig. Men med mannen hopper han, bjeffer og biter. Min teori er at jeg leker ikke med han på en voldsom måte. Jeg gjør mye roligere aktiviteter med han. Mannen min herjer og leker med han, og da er det akkurat som om valpen forventer dette til en hver tid. Vi har derfor nå i et par uker hatt fokus på at mannen ikke skal leke herjeleker med han og det har hjulpet. Anonymkode: f20fa...8d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #6 Del Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har en 6 mnd gammel valp som med meg er for det meste rolig. Men med mannen hopper han, bjeffer og biter. Min teori er at jeg leker ikke med han på en voldsom måte. Jeg gjør mye roligere aktiviteter med han. Mannen min herjer og leker med han, og da er det akkurat som om valpen forventer dette til en hver tid. Vi har derfor nå i et par uker hatt fokus på at mannen ikke skal leke herjeleker med han og det har hjulpet. Anonymkode: f20fa...8d3 Ja, tror det er veien å gå. I kveld mistet jeg hodet helt. Er så lei denne bjeffingen og bitingen. Å slite han ut med herjing rett før leggetid er ikke veien å gå iallfall. Og kjefting skjønner han fint lite av 😳 Anonymkode: 96139...89c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 26. mai #7 Del Skrevet 26. mai 7 hours ago, AnonymBruker said: Ja, tror det er veien å gå. I kveld mistet jeg hodet helt. Er så lei denne bjeffingen og bitingen. Å slite han ut med herjing rett før leggetid er ikke veien å gå iallfall. Og kjefting skjønner han fint lite av 😳 Anonymkode: 96139...89c Da blir det litt urettferdig å kjefte på valpen hvis det er mannen din som er med og kaver ham opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CX86 Skrevet 26. mai #8 Del Skrevet 26. mai Merkelig hvordan det alltid er mannen i huset som ajerer med hundene... Min x presterte å lure på hvorfor valpen vår var så rolig når jeg kom hjem mens han ble overfalt 🙄 Og hvordan han måtte bli fortalt at å leke med valpen i sofaen var en dårlig ide! Jeg merket raskt forskjell når jeg tok med ungen og valpen og flyttet ut. Hva sier mannen din da? Har du prøvd å ta det opp med han? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai #9 Del Skrevet 26. mai CX86 skrev (8 minutter siden): Merkelig hvordan det alltid er mannen i huset som ajerer med hundene... Min x presterte å lure på hvorfor valpen vår var så rolig når jeg kom hjem mens han ble overfalt 🙄 Og hvordan han måtte bli fortalt at å leke med valpen i sofaen var en dårlig ide! Jeg merket raskt forskjell når jeg tok med ungen og valpen og flyttet ut. Hva sier mannen din da? Har du prøvd å ta det opp med han? Ikke sant. Menn er generelt mer voldsomme i lek med både barn og hund, men de må forstå at det ikke alltid er så bra. Jeg så jo at mannen min ikke forsto at når han stoppet, fordi han var lei og ferdig med å leke, så var jo ikke valpen det. Hunden var fortsatt helt i hundre og beit, bjeffet og hoppet rundt. Da hjelper det ikke å bli sint på hunden, den forstår jo ingenting. Valpen lærte raskt hvem han kunne gå til for å lege og herje, forventningene kom med en gang. Anonymkode: f20fa...8d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CX86 Skrevet 26. mai #10 Del Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ikke sant. Menn er generelt mer voldsomme i lek med både barn og hund, men de må forstå at det ikke alltid er så bra. Jeg så jo at mannen min ikke forsto at når han stoppet, fordi han var lei og ferdig med å leke, så var jo ikke valpen det. Hunden var fortsatt helt i hundre og beit, bjeffet og hoppet rundt. Da hjelper det ikke å bli sint på hunden, den forstår jo ingenting. Valpen lærte raskt hvem han kunne gå til for å lege og herje, forventningene kom med en gang. Anonymkode: f20fa...8d3 Jeg ville hvertfall gått inn for å lære valpen stoppsignal, men det er ikke sååå enkelt med valp. Det jeg brukte var "sitt", det er jo det første man lærer en hund så det enkleste å bruke. Så koste jeg litt med han for å roe han. Det går ikke på første forsøk, men gjenta "sitt" når han begynner å ajere og belønn om han lar deg kose med han istedet. Da blir det hvertfall enklere for din del 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai #11 Del Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, tror det er veien å gå. I kveld mistet jeg hodet helt. Er så lei denne bjeffingen og bitingen. Å slite han ut med herjing rett før leggetid er ikke veien å gå iallfall. Og kjefting skjønner han fint lite av 😳 Anonymkode: 96139...89c Kjeft stresser opp, ikke ned. Hvis noen kommer og kjefter på meg når jeg er stresset, så skyter stresset til værs, og da blir jeg fort sint også 😅 Jeg hadde en valp som stresset en del. Jeg brukte å ha godbiter i lomma og fikk henne til å komme opp i sofaen med meg når hun slet med å roe ned etter tur. Der ga jeg henne et par godbiter for sitt og ligg, også la jeg en godbit foran henne og ba henne vente. Jeg passet på å ikke la henne vente for lenge før hun fikk klarsignal om å ta godbiten, også la jeg frem en ny godbit og lot henne vente osv osv. Her måtte hun frem med impulskontrollen, og det hjalp henne alltid å roe ned. Etter impulskontroll-treningen ble hun liggende i sofaen. Anonymkode: 5ab3b...e44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå