AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #1 Skrevet 25. mai 2023 Jeg trenger råd. Foreldrene til min samboer bor i en annen by, vi er vanligvis på besøk flere dager når vi først tar turen. Faren er alkoholiker og jeg har alltid syntes dette var ubehagelig. Noen ganger glad, oftest klagete, sur, vanskelig og gubbete. Han jobber ca 50% men er noen ganger tydelig beruset allerede kl 15 på ettermiddagen. Vi har nå fått en baby som er noen måneder. Vi ønsker ikke at det skal drikkes alkohol mens vi er på besøk. Samboer skulle ta denne samtalen men den har det aldri blitt noe av fordi temaet er vanskelig, og det har alltid vært en eller annen familiekrise som har gjort at svigerfar har det dårlig. Nå vurderer jeg å ta denne samtalen selv. Noen som har erfaring med lignende og tips til hvordan jeg kan ordlegge meg uten at det blir angripende ? Jeg føler nå at jeg må ta tak og beskytte babyen vår. Må være sagt at svigermor er en drøm men blir ikke tatt alvorlig av svigerfar, så det vil være mer tyngde i å ta saken direkte opp med han. Jeg vet at det ikke er min plass, men min samboer synes dette er fryktelig vanskelig. Blir dette helt feil og burde jeg heller kreve at samboer snakker med svigerfar? Anonymkode: d7de7...06d
frøkna Skrevet 25. mai 2023 #2 Skrevet 25. mai 2023 Jeg tenker absolutt det ville vært best om din samboer tok en prat med sin far om dette.. Jeg ville vinklet det som at jeg var bekymret for han når det kom til drikking, og at jeg ville han skulle få best mulig utgangspunkt for å knytte et fint bånd med barnebarnet sitt. Og at det er best uten alkohol. 6
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #3 Skrevet 25. mai 2023 Det er ikke noe poeng i at du tar den samtalen, for om svigerfar har vært alkoholiker i flere år er han helt avhengig av at de som er han aller nærmest gir den beskjeden. Dersom du kommer med beskjeden, vil nok svigermor bare støtte han selv om hun nok innerst inne vet at det er bra at det blir satt grenser. Snakk med din mann igjen, få han til å snakke med din svigermor først så kan de ta det med svigerfar sammen. Anbefaler at dere heller leier hotellrom til dere, og at dere går på besøk til de på dagtid. Dersom han er full/drikker mye når dere er på besøk, så sier dere "vi ønsker ikke å utsette barnet vårt for fulle mennesker, så vi reiser tilbake til hotellet. Vi kan komme tilbake i morgen om det passer bedre." Han blir sikkert sur og sier dere er prippen osv, men drit I det. Han har et problem, og trenger å forstå at problemet skyver vekk folkene rundt han. Anonymkode: 01426...31f 8 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #4 Skrevet 25. mai 2023 Ta inn på hotell eller lei airbnb. Han kommer aldri til å slutte å drikke mens dere er der. Gjør det nok i skjul da. Alkoholisme er en sykdom. La han møte baby i ny og ne så lenge han ikke er dritings og utagerende. Hold det til korte besøk og besøk tidlig på dagen. Anonymkode: 6f635...8e0 10 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #5 Skrevet 25. mai 2023 "Men, skal dere ikke bo her? " sier svigermor overrasket og litt lei seg. "Nei, det er så ubehagelig siden svigerfar drikker så mye " svarer du. Da skjer det kanskje en forandring etterhvert, om ikke annet når dere er invitert. Anonymkode: 66e77...297 8
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #6 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): "Men, skal dere ikke bo her? " sier svigermor overrasket og litt lei seg. "Nei, det er så ubehagelig siden svigerfar drikker så mye " svarer du. Da skjer det kanskje en forandring etterhvert, om ikke annet når dere er invitert. Anonymkode: 66e77...297 * «Nei, det er så ubehagelig siden far drikker så mye» svarer mannen til ts. Anonymkode: 70364...edd 12
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #7 Skrevet 25. mai 2023 Jeg hadde fortalt samboeren at dersom han ikke tar den praten kan vi ikke bo hos svigers. Da må vi på hotell eller blir hjemme dersom vi ikke får råd. Anonymkode: 70364...edd 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #8 Skrevet 25. mai 2023 Det er helt nytteløst å si i fra, fordi han ikke kommer til å slutte med drikkinga. Blir sikkert bare dårlig stemning. Min svigerfar var en periode avhengig av sterke smertestillende. For oss voksne virket han helt rusa, men barna virket ikke å tenke så mye på det. Han kunne selvssgt ikke ha noe ansvar for barna. Anonymkode: 02a1b...b51 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #9 Skrevet 25. mai 2023 Den praten er det ingen vits å ta. For alkoholikere klarer ikke å la vær å drikke. Da får dere enten vær hjemme eller bo hos noen andre. Har kommet langt når han er sur og grinete. Da sliter han. Anonymkode: 40000...20d 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #10 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): * «Nei, det er så ubehagelig siden far drikker så mye» svarer mannen til ts. Anonymkode: 70364...edd Har antagelig mye større kraft om en som ikke er sønnen sier det, omtrent som når barn får tilsnakk av andre voksne enn foreldrene. Anonymkode: 66e77...297 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #11 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg trenger råd. Foreldrene til min samboer bor i en annen by, vi er vanligvis på besøk flere dager når vi først tar turen. Faren er alkoholiker og jeg har alltid syntes dette var ubehagelig. Noen ganger glad, oftest klagete, sur, vanskelig og gubbete. Han jobber ca 50% men er noen ganger tydelig beruset allerede kl 15 på ettermiddagen. Vi har nå fått en baby som er noen måneder. Vi ønsker ikke at det skal drikkes alkohol mens vi er på besøk. Samboer skulle ta denne samtalen men den har det aldri blitt noe av fordi temaet er vanskelig, og det har alltid vært en eller annen familiekrise som har gjort at svigerfar har det dårlig. Nå vurderer jeg å ta denne samtalen selv. Noen som har erfaring med lignende og tips til hvordan jeg kan ordlegge meg uten at det blir angripende ? Jeg føler nå at jeg må ta tak og beskytte babyen vår. Må være sagt at svigermor er en drøm men blir ikke tatt alvorlig av svigerfar, så det vil være mer tyngde i å ta saken direkte opp med han. Jeg vet at det ikke er min plass, men min samboer synes dette er fryktelig vanskelig. Blir dette helt feil og burde jeg heller kreve at samboer snakker med svigerfar? Anonymkode: d7de7...06d Din samboer bør snakke med faren din eller moren sin om de er sammen. Si det ikke er aktuelt å komme så lenge han drikker sånn. Ta evt inn på hotell og besøk de litt om det er bedre og det ikke er alkohol i bildet da. Jeg vokste opp med alkoholikere og vær så snill å beskytt barnet ditt! Anonymkode: 9d6d6...f2c
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #12 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Den praten er det ingen vits å ta. For alkoholikere klarer ikke å la vær å drikke. Da får dere enten vær hjemme eller bo hos noen andre. Har kommet langt når han er sur og grinete. Da sliter han. Anonymkode: 40000...20d Gjør de ikke det? Som for alle andre ting man kan bli avhengige av handler det til syvende og sist om viljestyrke. Er ikke viljen og motivasjonen der så klarer de det ikke. I mange tilfeller må man som ved andre psykiske lidelser trenge hjelp til det. Problemet er vel heller hvordan man behandler det i Norge som er for mye 12 trinnsmodell og Gudsprat. Denne modellen fungerer kanskje på en del, men den fungerer slettes ikke på alle. Fanny Duckert har noen interessante betraktninger rundt dette. Anonymkode: 18876...ab2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #13 Skrevet 25. mai 2023 To tanker herfra; Ville latt mannen all kommunikasjon, også mangel på kommunikasjon. Ville aldri blandet meg direkte. Jeg ville besøkt, uten å bry meg noe særlig. Barnet har tre andre voksenpersoner rundt seg, så det er trygt. Det tar heller ingen skade av dette. Anonymkode: d3db5...647 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #14 Skrevet 25. mai 2023 Jeg har en foreldre som er alkoholiker. Jeg tok den praten for mange år siden. Jeg har sagt at jeg er like glad i h*n uansett drikking (vedkommende er ikke slem/ ufin), men at opptreden ikke er forenelig med barn. Avtalen er null alkohol når vi er på besøk. Det har blitt overholdt, tross at jeg vet det er periodisk drikking utenom. Anonymkode: 9f406...176 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #15 Skrevet 25. mai 2023 Jeg har to alkoholiserte foreldre som er skilt. Jeg kan må ingen måte diktere hva de skal gjøre i sitt hjem om vi er på besøk, men jeg krever at de ikke drikker her. Er vi gjester i deres hus kan jeg nekte å dra på besøk om det drikkes/evnt reise hjem. Anonymkode: 8098e...f9b 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #16 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en foreldre som er alkoholiker. Jeg tok den praten for mange år siden. Jeg har sagt at jeg er like glad i h*n uansett drikking (vedkommende er ikke slem/ ufin), men at opptreden ikke er forenelig med barn. Avtalen er null alkohol når vi er på besøk. Det har blitt overholdt, tross at jeg vet det er periodisk drikking utenom. Anonymkode: 9f406...176 Ts her. Ja det er dette jeg håper å få til. Mannen er snill og fornuftig ellers, så jeg tror han vil ta det fint, om ikke med en gang så i alle fall når han får tenkt litt på det. Har snakket med samboer igjen om temaet, han er helt enig men vil egentlig ikke ta denne samtalen selv. Skal høre med svigermor hva hun tenker blir best. Anonymkode: d7de7...06d
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #17 Skrevet 25. mai 2023 Selvsagt kan dere ikke gi beskjed om at det «ikke skal drikkes alkohol når dere er på besøk». Dere er på besøk!! De bestemmer i sitt hjem. Ingen tar skade av at det drikkes litt alkohol. Hvis svigerfar blir ubehagelig ravende full så kan dere valgte å dra. Anonymkode: 232f0...479
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå