Gå til innhold

Stemmer dette om skostørrelse til de minste?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste at dersom barnet bruker størrelse 21 om sommeren, er det størrelse 22 som mest sannsynlig passer til vinteren. 

Altså at de går opp en skostørrelse pr sesong?

Anonymkode: 50bfa...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja.. Sånn ca. Men vintersko kjøper jeg ofte større enn sommersko. Så sommersko 21, og vintersko 23.

Men det er dyr gambling å kjøpe sko før sesongen 

Anonymkode: a83e8...94e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierar veldig. Ofte ja, men ikkje alltid. Plutseleg hopper dei over ein storleik. Men det har stort sett gått bra når eg har lagt det til grunn med mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemte ikke her. Brukte 21-22 på sommeren og 24 på vinteren. Brukte 25 igjen på våren og 26 igjen til den neste sommeren, deretter 27 på vinteren. Og 27 til sommeren. 28 til vinteren og nå vipper mellom 28-29 denne sommeren. 

Anonymkode: ffb85...d3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andremann brukte 19 i høsten som var, 20 til vinteren. 22 på våren og 23 nå på sommeren. Lenger har vi ikke kommet 

Anonymkode: ffb85...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer helt an på skoen. Adidas er feks 1 størrelse mindre enn andre, støvler må være 1 Størrelse mindre. 

Anonymkode: 4bf91...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første året med sko brukte min fire ulike størrelser. 🥵 Men skal sies at jeg tror vi valgte litt for liten størrelse på første sko, da vi valgte å lytte til råd fra damen i butikken, tross for at magefølelsen sa at vi burde gå en opp. Deretter har det holdt seg ganske stabilt, at vi hver høst går opp en størrelse ved sesongskifte. 

Anonymkode: 22e8a...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært eks 21 på sommeren, 22 på høsten, 23 på vinteren.. men dette er nok veldig individuelt..

Anonymkode: b15e3...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er eit snitt, men for mange stemmer det ikkje. I tillegg kan størrelsen variere, dock boots for eksempel må ein gå ned ein størrelse i forhold til kva ein normalt brukar. Samtidig har ulike modellar ulik passform, og foten endrar seg litt når den veks.

Så sjølv om størrelsen stemmer treng ikkje skoen å passe, og det er dessverre ingen garanti for at foten veks jamnt. Her hoppa eine bornet plutselig 2 størrelsar midt vinters, sjølv om dei fleste veks mest om sommaren.. no kjøpte vi nye sko til han for 2 mnd sidan, og måtte opp ein størrelse igjen no då han har hatt eit voksesprang igjen 🙈

Anonymkode: 19c50...481

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er eit snitt, men for mange stemmer det ikkje. I tillegg kan størrelsen variere, dock boots for eksempel må ein gå ned ein størrelse i forhold til kva ein normalt brukar. Samtidig har ulike modellar ulik passform, og foten endrar seg litt når den veks.

Så sjølv om størrelsen stemmer treng ikkje skoen å passe, og det er dessverre ingen garanti for at foten veks jamnt. Her hoppa eine bornet plutselig 2 størrelsar midt vinters, sjølv om dei fleste veks mest om sommaren.. no kjøpte vi nye sko til han for 2 mnd sidan, og måtte opp ein størrelse igjen no då han har hatt eit voksesprang igjen 🙈

Anonymkode: 19c50...481

Da kjøper dere nok for små sko første gangen, vanlig sko kan ha 1,5 cm voksetillegg pluss 0,5 cm sklitilegg, ingen flytter vokser 2 cm på to mnd. 

Anonymkode: 50bfa...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da kjøper dere nok for små sko første gangen, vanlig sko kan ha 1,5 cm voksetillegg pluss 0,5 cm sklitilegg, ingen flytter vokser 2 cm på to mnd. 

Anonymkode: 50bfa...527

Foten vokser 2 cm fra 1 til 2 år og 1,5 cm fra 2-3, deretter ca 1 cm pr år.

Anonymkode: 50bfa...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Foten vokser 2 cm fra 1 til 2 år og 1,5 cm fra 2-3, deretter ca 1 cm pr år.

Anonymkode: 50bfa...527

Det er da individuelt med en normalfordeling. Mitt ene barn gikk opp 3 størrelser på en sesong. Det er faktisk mulig. 

Anonymkode: 54c0a...0d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette stemmer vel ca like bra som månedsangivelsen/alderen på klesstørrelsene, dvs langt i fra noen fasit 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 57d90...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er da individuelt med en normalfordeling. Mitt ene barn gikk opp 3 størrelser på en sesong. Det er faktisk mulig. 

Anonymkode: 54c0a...0d3

Selv om det gikk opp tre størrelser så byttet dere vel sko bare en gang eks kjøpte str 22 i mai, vokste ut av disse og kjøpte 24 i august?

Man kjøper jo litt større for voksetillegg, ikke kun det som passer akkurat. Som oftes er det kun 0,6 cm forskjell mellom de ulike størrelsen. 

Anonymkode: 50bfa...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad jeg ikke stolte på den der, for her gikk vi fra 19 i mars til 21 i forrige uke. Rakk å bruke 20 i et par-tre uker, da. 🤪

Anonymkode: 120aa...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er glad jeg ikke stolte på den der, for her gikk vi fra 19 i mars til 21 i forrige uke. Rakk å bruke 20 i et par-tre uker, da. 🤪

Anonymkode: 120aa...088

Hvor mye voksetillegg hadde dere i de i str 20?

Anonymkode: 50bfa...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10- 11mnd(forsommer) str 21

1 år(august)/i løpet av sommeren en gang: str 22

vinter 23

vår+sommer(2år): 24

høst: 25

vinter: 26

vår: 27

sommer(3 år) : 28

vinter: 29

vår: 30

Jeg håper de føttene begynner å vokse litt saktere snart 🙈

Anonymkode: f94b6...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Selv om det gikk opp tre størrelser så byttet dere vel sko bare en gang eks kjøpte str 22 i mai, vokste ut av disse og kjøpte 24 i august?

Man kjøper jo litt større for voksetillegg, ikke kun det som passer akkurat. Som oftes er det kun 0,6 cm forskjell mellom de ulike størrelsen. 

Anonymkode: 50bfa...527

Så du mener en som nettopp har lært å gå skal stavre rundt i alt for store sko? Nå er det vanskelig å sammenligne bytte mellom sko, for de er ulike i str, men jeg har flere ganger måtte gå opp en str når vi prøver i butikken, og når en str er for liten, eller akkurat på grensa slik at jeg ser at det vil være ubehagelig for barnet, så har neste størrelse rikelig med voksetillegg. Man kan ikke kjøpe sko barna knapt klarer å gå med i tilfelle dette blir en ekstrem vokseperiode. Vi bomma litt og ga litt for mye voksetillegg i skoene til hun som var 1,5 år i høst. De skoene måtte vi bare legge bort fordi hun bare snubla, enda hun hadde gått et halvt år uten problemer.  

Anonymkode: f94b6...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så du mener en som nettopp har lært å gå skal stavre rundt i alt for store sko? Nå er det vanskelig å sammenligne bytte mellom sko, for de er ulike i str, men jeg har flere ganger måtte gå opp en str når vi prøver i butikken, og når en str er for liten, eller akkurat på grensa slik at jeg ser at det vil være ubehagelig for barnet, så har neste størrelse rikelig med voksetillegg. Man kan ikke kjøpe sko barna knapt klarer å gå med i tilfelle dette blir en ekstrem vokseperiode. Vi bomma litt og ga litt for mye voksetillegg i skoene til hun som var 1,5 år i høst. De skoene måtte vi bare legge bort fordi hun bare snubla, enda hun hadde gått et halvt år uten problemer.  

Anonymkode: f94b6...530

Nei jeg mener man bør følge anbefalingen om 1-1,5 voksetillegg og 0,5 mellomromstillegg, ingen føtter vokser 1 cm på 2-3 uker. Da har man som nevnt valgt feil størrelse i utgangspunktet. 

Voksetilegget er jo også for at foten skal ha plass til å utvikle seg normalt. Undersøkelser viser at de fleste barn går med for små sko. Det former den myke foten på en uheldig og skadelig måte. 

Anonymkode: 50bfa...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...