Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om man kan se det fra Ekeberg? 

Skrevet
Galanga skrev (49 minutter siden):

Noen som vet om man kan se det fra Ekeberg? 

Beste sted er enten Malmøya eller badeplassen Katten langs Mosseveien. Hun ligger rett ut for Katten.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Noen som vet hvor lang landlov de får?

Skrevet
Kjetil E skrev (1 time siden):

Beste sted er enten Malmøya eller badeplassen Katten langs Mosseveien. Hun ligger rett ut for Katten.

Men der er det kanskje lang kø av skuelystne?

Andre steder som er fine for å se?

Skrevet

Takk snille som tipset om katten! Fantastisk skue! Uten ditt tips hadde jeg garantert stått på Ekebergsletta og ikke sett noe særlig 💐💐💐

• Liker 2
Skrevet

Vil vi egentlig ha et digert krigsskip her? 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
supermenneske skrev (5 minutter siden):

Nei, la oss senke det med en gang!

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
DelvisPresley skrev (4 minutter siden):

Nei, la oss senke det med en gang!

Du begynner :laugh:

• Liker 3
Skrevet
Galanga skrev (18 minutter siden):

Takk snille som tipset om katten! Fantastisk skue! Uten ditt tips hadde jeg garantert stått på Ekebergsletta og ikke sett noe særlig 💐💐💐

Tusen takk, bare hyggelig. Har selv tenkt meg utover en tur lørdag. Selv om jeg så henne under dagens innseiling. Et mektig skue.

• Nyttig 1
Skrevet
Bag skrev (2 timer siden):

Noen som vet hvor lang landlov de får?

Fire dager.

Skrevet
appelsinjuice skrev (2 timer siden):

Men der er det kanskje lang kø av skuelystne?

Andre steder som er fine for å se?

Ifølge noen på et annet forum jeg er på. Så skal Ljan stasjon og muligens Solveien være gode valg. Disse ligger forøvrig rett over Katten. Og når jeg ser på bilder fra Ljan stasjon så kan det se ut til å stemme. Dit går det tog fra Oslo S. Mot Ski, bare husk å ta toget som IKKE går gjennom Blixtunnellen. Hvis dere ikke er fornøyd er det kort vei ned bakken til Katten fra Ljan stasjon.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Kjetil E skrev (Akkurat nå):

Ifølge noen på et annet forum jeg er på. Så skal Ljan stasjon og muligens Solveien være gode valg. Disse ligger forøvrig rett over Katten. Og når jeg ser på bilder fra Ljan stasjon så kan det se ut til å stemme. Dit går det tog fra Oslo S. Mot Ski, bare husk å ta toget som IKKE går gjennom Blixtunnellen. Hvis dere ikke er fornøyd er det kort vei ned bakken til Katten fra Ljan stasjon.

Hvordan vet vi hvilke tog som ikke går gjennom Blixtunnellen? 🤷‍♀️

Skrevet
appelsinjuice skrev (15 minutter siden):

Hvordan vet vi hvilke tog som ikke går gjennom Blixtunnellen? 🤷‍♀️

L2 mot Ski. Søk på ruter.no Oslo S - Ljan Stasjon så får du korrekt informasjon.

• Liker 1
Gjest Refreng
Skrevet
9 hours ago, supermenneske said:

Nei, ikke om vi ikke ønsker at norske byer og bygder skal bli militære mål for Russland. At nordmenn nærmest feirer at vi er 1 steg nærmere å måtte sende norske ungdommer inn i krig og død er jo en interessant periode i historien. Det må vel bli sånn når folk har sluttet å følge med på internasjonal politikk og ikke aner hva som foregår.

Skrevet (endret)
Refreng skrev (2 timer siden):

Nei, ikke om vi ikke ønsker at norske byer og bygder skal bli militære mål for Russland. At nordmenn nærmest feirer at vi er 1 steg nærmere å måtte sende norske ungdommer inn i krig og død er jo en interessant periode i historien. Det må vel bli sånn når folk har sluttet å følge med på internasjonal politikk og ikke aner hva som foregår.

Alvorlig talt, for det første blir vi ikke noe mer eller mindre militært mål enn vi har vært siden vi ble med i NATO i 1948; og for det andre er risikoen for at Russland skal finne på å angripe et NATO-land forsvinnende liten. Det siste året har de demonstrert ganske tydelig at de slett ikke har den militære styrken som de gjerne ønsker å gi inntrykk av å ha. For å si det pent: De har ikke en dritt de kan angripe oss med på noen meningsfull måte. 

Endret av Leifr
  • Liker 2
Skrevet
supermenneske skrev (11 timer siden):

Ja, det virker greit, så lenge det ikke er noen stor atomfare.

Skrevet
Refreng skrev (2 timer siden):

NATO. Vi er høyst sannsynlig trygge. Vi er trolig så trygge at vi kanskje ikke trenger et nevneverdig forsvar engang, men NATO krever/forventer nok at vi har et visst forsvar.

Skrevet
norw skrev (2 minutter siden):

NATO. Vi er høyst sannsynlig trygge. Vi er trolig så trygge at vi kanskje ikke trenger et nevneverdig forsvar engang, men NATO krever/forventer nok at vi har et visst forsvar.

Med den tilstanden det russiske militæret har vist seg å være i, tror jeg de ved et eventuelt konvensjonelt angrep på Norge ville komme omtrent så langt inn i Finnmark som lastebilene deres kan kjøre på én tank diesel. Selv om de ikke møtte motstand i det hele tatt.

• Liker 2
Skrevet
Leifr skrev (23 minutter siden):

Med den tilstanden det russiske militæret har vist seg å være i, tror jeg de ved et eventuelt konvensjonelt angrep på Norge ville komme omtrent så langt inn i Finnmark som lastebilene deres kan kjøre på én tank diesel. Selv om de ikke møtte motstand i det hele tatt.

En fordel med norske drivsoffpriser. Russerne kommer ikke lenger siden de ikke har råd til å kjøpe drivstoff i Norge 😁

• Liker 1
Skrevet (endret)
Kjetil E skrev (15 minutter siden):

En fordel med norske drivsoffpriser. Russerne kommer ikke lenger siden de ikke har råd til å kjøpe drivstoff i Norge 😁

Det var litt satt på spissen men ikke ren spøk; hele logistikken deres baserer seg på bruk av jernbane for å frakte forsyninger, mannskap og materiell. De har vist seg å ha nokså begrenset radius for manøvrer utenfor jernbanenettet. Finnmark har ikke jernbane. Skal du kjøre lastebiler og tanks lenger enn én tank diesel rekker, må du kjøre flere lastebiler med diesel fram til fronten, og flere lastebiler med mer diesel for at disse skal kunne kjøre lenger, og enda flere lastebiler med enda mer diesel... et klassisk problem som fort blir innmari dyrt og slitsomt. 

(Og om salige NSB hadde bygd ut jernbanen sin opp dit, er det forskjell på sporbredden. Russisk/eks-sovjetisk jernbane bruker en annen standard enn mesteparten av Europa. Tyskerne sleit noe grusomt med dette under 2. verdenskrig, for å bruke jernbanen i okkuperte områder måtte de enten bygge om sine egne vogner og lokomotiver eller stjele dem fra sovjetisk side. Komplisert og upraktisk og dyrt og tidkrevende. Kriger tapes gjerne på logistikk. Hjelper ikke å ha gode tanks hvis de ikke har drivstoff eller ammunisjon eller reservedeler.)

Endret av Leifr
  • Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...