Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser rundt ett måltid om dagen hvis jeg ønsker å være slank.

Lagt på meg enormt siste årene i covid-tiden (rundt 30 kg), fra å være undervektig til overvektig. Jeg ble så stor av å spise tre måltider dagen. Jeg begynte å gå fra ett måltid til tre på grunn av sosiale normer/for å spise måltid sammen med samboer.

Nå ønsker jeg å komme tilbake der jeg var fordi dette er ikke trivselsvekt, og jeg føler meg dvask og slapp av å spis flere måltider dagen. Begynt med periodisk faste igjen og spise rundt 1 til max 2 måltider, føler meg mye bedre i kroppen og har blitt litt mer stram siden juletiden. Går ikke sulten.

Er det flere som meg som ikke kan ha flere måltider eller snacke utover dagen uten å bli på høyere BMI spekteret?

er 160 cm høy.

Anonymkode: 923a4...059

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg! Spiser ca to ganger om dagen, og vurderer å kutte til én i en periode nå snart. Hvis jeg spiser mer enn to ganger om dagen spiser jeg tydeligvis altfor mye og går opp i vekt med en gang.

Anonymkode: c2bf5...859

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går heller ikke lett ned i vekt med flere måltider. Spiser derfor lavkarbolunsj og vanlig middag. Da holder blodsukkeret seg mer stabilt, og også vekten går lettere nedover. Drikker jeg 3 øl og spiser 2 brødskiver og 30 gram chips i løpet av en lørdag, stopper vektnedgangen helt opp og jeg legger på meg 2-3 kilo. Andre jeg kjenner spiser mye mer enn meg, drikker mer enn meg og spiser mye karbohydrater og legger ikke på seg i det hele tatt. For 15 år siden - da jeg var yngre (er ca. 50 nå), så kunne jeg spise som en hest uten å legge på meg.... Nå spiser jeg nesten ingenting, og sliter med å gå ned.... Mens alle andre tror jeg overspiser i smug (noe mannen kan avkrefte).

Anonymkode: cbe89...20e

AnonymBruker
Skrevet

Fullt mulig å spise alt for mye, eller alt for lite med 3 måltider. Antall måltider sier lite om antall kalorier 

Anonymkode: fd1f6...3ea

• Liker 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Spiser kun 2 ganger om dagen. Går opp ellers. Gått ned 33 kg og klarer å holde vekten på denne måten.

Anonymkode: c3e71...314

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fullt mulig å spise alt for mye, eller alt for lite med 3 måltider. Antall måltider sier lite om antall kalorier 

Klarer lett å få i meg langt over dagsbehovet på kalorier på ett måltid også jeg. 

Anonymkode: 5a3fd...50b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Klarer lett å få i meg langt over dagsbehovet på kalorier på ett måltid også jeg. 

Anonymkode: 5a3fd...50b

Ja fullt mulig det, kan klare det selv, og jeg er en stor mann. Hvor mange ganger man spiser spiller liten rolle, det er hva og hvor mye man spiser som teller 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet!

Jeg teller ikke kalorier, dette orker jeg i lengden og på det verste har jeg nesten blitt ko-ko og spiseforstyrrelses symptomer av det, var ikke sunt for hodet. Strenge regler om lavkarbo og slikt driver jeg heller ikke med, eneste er at jeg ikke tillater å spise godis ofte som er null problem siden har ikke søtsug. 

Men merker at hvis jeg skal ha bærekraftig livsttilsendring og holde meg slank og i god form er det rett og slett rundt 1 måltid dagen og er jeg sulten senere noe lett - men er som regel mett på 1. Samboer synes det er hårreisende, men det oppleves ikke for min del. 

ts

Anonymkode: 923a4...059

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på hvor store måltidene er/antall kalorier. Jeg holder meg slank på 4-5 måltider om dagen. Men skulle jeg spist meg stappmett kunne til og med ett måltid vært for mye. Selvfølgelig litt avhengig av hva man spiser.

Anonymkode: 8222b...b30

Skrevet

Det er ikke hvor ofte du spiser som betyr noe, men HVA du spiser og HVOR mye :) 

Dessuten vil jeg tenke at det uansett vil være en fordel med flere måltider, da kan man spise mindre hver gang, man vil ha ett jevnere blodsukker og man vil holde forbrenningen i gang :)  Selv har jeg slanket meg 10 kg ved å spise 4-5 måltider om dagen, men sørget for at totalen av kalorier i døgnet ikke var for høyt og prøvde å spise mer grønt og mindre fettholdig mat, for dermed kunne spise "mer" og bli "god og mett" til tross for 3-400 kcal pr måltid i snitt (mer på middag, mindre på de andre gjerne). 

Jeg gikk ikke på noen form for diett, men ønsket å fortsette å spise normalt. Dvs sunt og variert, og ett "normalt" norsk kosthold, og på den måten kunne opprettholde det også videre etter at jeg nå er nede på en vekt jeg er komfortabel med. Jeg spiste dermed gjerne det samme som før, men litt mindre av alt. Og jeg bytter gjerne ut pasta med grønnsaker, ris med salat etc som er enkle grep i hverdagen, samt at jeg gjerne kutter ost på brødskiva, og kun tar på skinke, bruker ikke smør, lett ost, ekstra lett melk...  Det skal veldig lite til for å kutte ganske mange kcal pr dag.

AnonymBruker
Skrevet
DrueSmoothie skrev (3 timer siden):

Det er ikke hvor ofte du spiser som betyr noe, men HVA du spiser og HVOR mye :) 

Dessuten vil jeg tenke at det uansett vil være en fordel med flere måltider, da kan man spise mindre hver gang, man vil ha ett jevnere blodsukker og man vil holde forbrenningen i gang :)  Selv har jeg slanket meg 10 kg ved å spise 4-5 måltider om dagen, men sørget for at totalen av kalorier i døgnet ikke var for høyt og prøvde å spise mer grønt og mindre fettholdig mat, for dermed kunne spise "mer" og bli "god og mett" til tross for 3-400 kcal pr måltid i snitt (mer på middag, mindre på de andre gjerne). 

Jeg gikk ikke på noen form for diett, men ønsket å fortsette å spise normalt. Dvs sunt og variert, og ett "normalt" norsk kosthold, og på den måten kunne opprettholde det også videre etter at jeg nå er nede på en vekt jeg er komfortabel med. Jeg spiste dermed gjerne det samme som før, men litt mindre av alt. Og jeg bytter gjerne ut pasta med grønnsaker, ris med salat etc som er enkle grep i hverdagen, samt at jeg gjerne kutter ost på brødskiva, og kun tar på skinke, bruker ikke smør, lett ost, ekstra lett melk...  Det skal veldig lite til for å kutte ganske mange kcal pr dag.

Vil ikke blodsukkeret variere mer med flere måltider? 

Anonymkode: 55ec7...506

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo, det blir helt jojo. Det er bedre å spise færre måltider, altså 3-4 måltider om dagen som har riktig sammensetning så det holder seg stabilt over lengere tid. 

Anonymkode: abe84...6d2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du diabetes?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må rett og slett kjenne på hvilken måltidsrytme som passer for deg. Kan være lurt å telle kalorier i en periode eller følge en måltidplan for å få en følelse på hvor mye du spiser. 

Som de andre her sier er det ikke sånn at du kun kan spise ett måltid for å unngå å gå ned i vekt. Jeg spiser 5 måltider om dagen (ca 2500 kcal) og er undervektig, så hvis du ønsker å ha flere måltider må du rett og slett fordele dagskaloriene utover. 

Anonymkode: 1888b...18d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har du diabetes?

Nei, og det var et spørsmål om blodsukker hos friske mennesker. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser veldig lite. 2 måltider per dsg, 300 kcal til lunsj, 1200 til middag (teller nøye). Med en stillesittende jobb og trening et par ganger i uka så har jeg stabil vekt i øvre sjikt av normalvektig.

Fettet går ikke vekk uansett hva selv og jeg veier og teller hver kalori.

Anonymkode: 0c465...1bd

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg spiser veldig lite. 2 måltider per dsg, 300 kcal til lunsj, 1200 til middag (teller nøye). Med en stillesittende jobb og trening et par ganger i uka så har jeg stabil vekt i øvre sjikt av normalvektig.

Fettet går ikke vekk uansett hva selv og jeg veier og teller hver kalori.

Anonymkode: 0c465...1bd

1500kcal daglig er mitt vedlikeholdsbehov også. Tror det er vanlig for veldig mange voksne damer. Jeg må ned under 1200 for å sakte gå ned.

• Nyttig 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2023 den 14.57):

1500kcal daglig er mitt vedlikeholdsbehov også. Tror det er vanlig for veldig mange voksne damer. Jeg må ned under 1200 for å sakte gå ned.

Tror også 1500 kcal er vanlig daglig forbruk for kvinner. 2000kcal er for høye eller veldig aktive kvinner.

Anonymkode: 9e3f1...1d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiller ingen rolle om man spiser 1 eller 4 måltider. Det handler jo om hvor mye man spiser på rn hel dag.

Blir man feit av 3 måltider, overspiser man ved måltidene.

Anonymkode: b3e61...e82

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan helt klart ikke snacke hele dagen! Spiser litt snacks og godteri i helgene. Hverdag spiser jeg to måltider og masse grønnsaker. Det blir ofte dessert og da gjerne frukt, eller en pinneis.

Anonymkode: 719d0...d53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...