Gå til innhold

Tenåring helt fjern

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være fordi han er lei av at det er så mye som skal læres og testes, men som egentlig ikke er så fornuftig? For det er jo sannheten. Mye fokus på ting man faktisk aldri får behov for å kunne. Hvis man har interesse kan man heller lære det selv eller velge "riktig" retning etter skolen. 

Om det er snakk om ungdomsskolen, så har faktisk ikke karakterene noe særlig å si heller. 

Anonymkode: b2963...dfe

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Alle kommer jo inn på vgs

Anonymkode: 6114d...42e

I Oslo er det helt avgjørende HVILKEN vgs man kommer inn på. 
Jeg kjenner meg igjen i sløvheten ang å forberede seg, men noen likegyldighet til resultatet (dårlige karakterer) er fremmed, de stresser og bekymrer seg veldig for skolevalg og snittgrenser for vgs. De vet at karakterer er helt avgjørende, men det er uendelig lenge til (både opptak vgs neste år og prøven neste uke og til leksene bør være gjort i kveld). 
Både vi foreldre og lærerne stresser med balansegangen prestasjonsangst, mas, unødig stress og faktisk få dem til å gjøre sitt beste og få så gode karakterer på ungdomsskolen som mulig. 
Vil du på idrettslinje, design eller musikk? Skyhøyt karaktersnitt. Vil du gå på en av skolene nær der du bor? Vil du gå på en skole der du kjenner noen fra før? 
Snittet må være godt over 4 skal man ha noe som helst valg.

Anonymkode: c5329...0f4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Joda men man vil jo gjerne inn på linjen man velger da. Her er feks snittet på idrettslinja 5,2

Anonymkode: 69618...3f6

Skrevet

Problemet her er jo at TS alltid har vært flinkis. Var nok og sikkert skråsikker at avkommet også naturlig ble det.For det går jo naturlig i arv. Så resultatet : Ultra sjokkert over at sønnen ikke følger samme rutinene osv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men alle kommer ikke inn på første valget.

Anonymkode: 66032...6bd

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Det er og bør også å være normalt at foreldre ønsker å bidra til at avkommet lykkes på skolen. 

Hjernen til tenåringer er under ombygging, og mange er programert sløve i en tid. Eller får ikke til ting de fikk til før. Akkurat det trenger du ikke å bekymre deg for, ts. Frustrerende ja, men ikke farlig. 

Så får han lære nå at det er dumt og ikke ta imot hjelp, og jeg håper det ikke påvirker skolevalg til høsten. Det kan jo også hende han kan mer enn det han gir uttrykk for ovenfor deg. 

Anonymkode: 09703...6a6

Ja, det er forsåvidt greit.

Men henger meg opp i at mor sitter og henter referanser for sønnen sin. Det skulle hun ikke gjort. Hun kunne gitt han forslag, "last ned informasjon om nynorsk og dens far Ivar Aasen for eksempel."
Hun skulle ikke gjort det for han. Det lærer han INGENTING av. INGENTING. Hun gjør han er stor bjørnetjeneste. For mamma fikser jo, så hvorfor faen skal han gidde? 

Anonymkode: 29025...208

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.5.2023 den 10.17):

Tenåringen kom opp i eksamen, norsk.

Akkurat dette er faget jeg virkelig kan hjelpe ham med (i motsetning til Matte). Det inngår i yrket mitt, utdanning og interessene mine og det vet han. 

Tenåringen sitter å gjesper, tuller med andre ting og ventet til siste dagen.

Jeg spør ham om han har fått vite hva de kan forberede seg på. Han sier knapt hørlig at det er noe med språkhistorie, og at de kunne laste ned referanser. Jeg ber ham spør en kamerat, men han får ingen svar på det. Jeg sitter hele ettermiddag og kvelden i går uten å vite mer og forsøker å hjelpe ham. Laster ned referanser om språket, fra norrønt til Ivar åsen og samene/ fornorskning. 

Neste morgen, like før han skal gå, oppdager jeg et hefte i sekken. Her står det meste, tema for eksamen som er "stemmer", det å bli hørt, måter å bli hørt på osv. Det er også lagt ved 5-6 tekster, dikt og novelle som sikkert skal analyseres. Alt relevant står i heftet og han kunne fått kjempegod hjelp til forberedelsene. 

Hvordan er det mulig å være så sløv og fjern? 

Han tar ikke narkotika eller driver med noe i den gaten bare for å oppklare det. Forstår at dette er typisk tenåringsoppførsel, men det er jo så fjernt at det er vanskelig å forstå. 

Har du lignende historier på sløve ungdommer? Jeg får vel bare prøve å le av det, ikke noe annet å gjøre nå, for sent! 

Anonymkode: 8f076...f2c

Beklager å måtte si det, men det er hans eksamen og ikke din. 

Min kom også opp i norsk (med samme tema) og hun forberedte seg på egenhånd uten vår innblanding. Hun skal vise hva hun kan, jeg skal ikke prege det. 

Vi bidro med å kjøpe det hun ville ha av mat til å ha med seg og ønske henne lykke til på morgenen. 

Dette er 10-klassinger, de skal snart på vgs!

Anonymkode: 80ee2...fda

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Mange av fagretningene er vanskelige å komme inn på. (Muligens ekstra vanskelige i Oslo.) Om du ønsker å gå en spesiell linje, må du ofte over 5 i snitt. 
Og i Oslo er det STOR forskjell på skolene. 
Noen skoler har 5,4 i snitt for å i det hele tatt komme inn på skolen. 
Andre skoler har ikke noe minstekrav for å komme inn. 

Og naturlig nok er læringsmiljøet for elevene ganske preget av dette. 

Det er stor forskjell på å gå en linje du har valgt selv, på en skole du har valgt selv, med mange andre som også er motiverte for skolearbeid. 
Enn å gå på en skole der du selv ikke har valgt å gå, og kanskje heller ikke på den fagretningen du har ønsket å gå. Sammen med mange andre som også egentlig ønsket seg andre steder og på andre linjer. 
Det siste er et ganske krevende miljø å være elev i. 

Anonymkode: 89ee1...e84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...