AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #1 Skrevet 24. mai 2023 Tenåringen kom opp i eksamen, norsk. Akkurat dette er faget jeg virkelig kan hjelpe ham med (i motsetning til Matte). Det inngår i yrket mitt, utdanning og interessene mine og det vet han. Tenåringen sitter å gjesper, tuller med andre ting og ventet til siste dagen. Jeg spør ham om han har fått vite hva de kan forberede seg på. Han sier knapt hørlig at det er noe med språkhistorie, og at de kunne laste ned referanser. Jeg ber ham spør en kamerat, men han får ingen svar på det. Jeg sitter hele ettermiddag og kvelden i går uten å vite mer og forsøker å hjelpe ham. Laster ned referanser om språket, fra norrønt til Ivar åsen og samene/ fornorskning. Neste morgen, like før han skal gå, oppdager jeg et hefte i sekken. Her står det meste, tema for eksamen som er "stemmer", det å bli hørt, måter å bli hørt på osv. Det er også lagt ved 5-6 tekster, dikt og novelle som sikkert skal analyseres. Alt relevant står i heftet og han kunne fått kjempegod hjelp til forberedelsene. Hvordan er det mulig å være så sløv og fjern? Han tar ikke narkotika eller driver med noe i den gaten bare for å oppklare det. Forstår at dette er typisk tenåringsoppførsel, men det er jo så fjernt at det er vanskelig å forstå. Har du lignende historier på sløve ungdommer? Jeg får vel bare prøve å le av det, ikke noe annet å gjøre nå, for sent! Anonymkode: 8f076...f2c
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #2 Skrevet 24. mai 2023 Fordi han veit at MOR ordner opp? En som skal ha eksamen burde virkelig klare dette på egenhånd. At han hadde et hefte/informasjon noe alle foreldre burde vite at man får er hans problem. Gjør han det dårlig er det han som vil merke konsekvensene etterhvert. Det vil han huske som voksen. Kanskje han skjerper seg, kanskje ikke. Stiler du krav til ha i det hele tatt? Eller bare suser du rundt han og fikser alt. Anonymkode: 18e57...112 7 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #3 Skrevet 24. mai 2023 Det er hans eksamen, ikke din. Anonymkode: 45f50...8a6 7 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #4 Skrevet 24. mai 2023 Sånn var jeg og. Jeg kunne rett og slett ikke brydd meg mindre om hva slags karakter jeg fikk. Visste med sikkerhet at jeg kunne klare å skrive meg til en 3-er uansett tema, og det var mer nok for ståkarakter. Tenkte slik i alle fag. Gjorde aldri en lekse, fulgte ikke med i timen, og ofret ikke skolen en tanke så fort klokka ringte. Fikk da vitnemål til slutt, uansett. Anonymkode: ae647...f9f 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #5 Skrevet 24. mai 2023 Er det du som har hatt eksamen eller sønnen din? Er vel helt normalt at tenåringer gir faen i skole? Anonymkode: 29025...208 3
frøkna Skrevet 24. mai 2023 #6 Skrevet 24. mai 2023 Jeg hørte fra en ungdomsskole elev i et familieselskap at karakter på eksamen ikke teller når man skal regne snittkarakter. Hvis dette stemmer for din tenåring kan jo dette gjøre at man gir litt blaffen?
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #7 Skrevet 24. mai 2023 Ja, kunne nesten tro det var min eksamen, haha. Men akkurat her var jeg glad for at han kunne bruke meg, samtidig kunne han fått mulighet å hatt det mye lettere på eksamen. Det er som om han har mistet evnen å ta imot og gi beskjeder. Forteller i siste sekund at de skal på langtur og må ha med alt mulig. Eller at jeg finner ut via andre foreldre om viktige hendelser som han ikke har informert om. Slike ting. Man han klarer seg nok uansett. Anonymkode: 8f076...f2c
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #8 Skrevet 24. mai 2023 Jeg er voksen og har klart meg fint i livet. Skulle likevel ønske at mine foreldre tok litt mer fatt i meg på ungdomsskole og vgs. Da kunne jeg valgt det yrket jeg i dag virkelig hadde kommet til å trivdes med. Nå er det løpet kjørt. Lat og sløv var navnet mitt disse årene. Hadde foreldre bare tatt litt styring og fulgt med i fagene samt litt strengere før prøver eksamen m.m. Tenåringer trenger dette! De er sin egen verste fiende og langt fra voksen nok til å styre alt selv. En kjærlig og bestemt involvering må til. Nå er jeg selv mor og gikk i samme fella fordi jeg ikke orket all motstanden, himling med øyne, grettent blikk og direkte trenering av plikter og skolearbeid. Så har jeg også fått et oppgitt sukk fra sønnen vår som lurte på hvorfor han ikke ble holdt litt mer i ørene da han var tenåring når det gjaldt skolearbeidet. Han har nå et forsinket utdanningsforløp og er enda ikke ferdig som 31-åring. Anonymkode: a19f2...47d 2 5 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #9 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tenåringen kom opp i eksamen, norsk. Akkurat dette er faget jeg virkelig kan hjelpe ham med (i motsetning til Matte). Det inngår i yrket mitt, utdanning og interessene mine og det vet han. Tenåringen sitter å gjesper, tuller med andre ting og ventet til siste dagen. Jeg spør ham om han har fått vite hva de kan forberede seg på. Han sier knapt hørlig at det er noe med språkhistorie, og at de kunne laste ned referanser. Jeg ber ham spør en kamerat, men han får ingen svar på det. Jeg sitter hele ettermiddag og kvelden i går uten å vite mer og forsøker å hjelpe ham. Laster ned referanser om språket, fra norrønt til Ivar åsen og samene/ fornorskning. Neste morgen, like før han skal gå, oppdager jeg et hefte i sekken. Her står det meste, tema for eksamen som er "stemmer", det å bli hørt, måter å bli hørt på osv. Det er også lagt ved 5-6 tekster, dikt og novelle som sikkert skal analyseres. Alt relevant står i heftet og han kunne fått kjempegod hjelp til forberedelsene. Hvordan er det mulig å være så sløv og fjern? Han tar ikke narkotika eller driver med noe i den gaten bare for å oppklare det. Forstår at dette er typisk tenåringsoppførsel, men det er jo så fjernt at det er vanskelig å forstå. Har du lignende historier på sløve ungdommer? Jeg får vel bare prøve å le av det, ikke noe annet å gjøre nå, for sent! Anonymkode: 8f076...f2c Er ikke dette litt typisk tenåringsgutter? Min femtenåring sitter og gamer i stedet for å forberede seg til eksamen. Han er hos faren nå, så jeg får ikke gjort så mye annet enn å ringe og minne han på å lese, ta med mat og drikke, sånne ting. Han hadde ikke spist i det hele tatt før han kom hjem fra eksamenen han hadde i dag. Hadde glemt matpakke og ikke spist frokost. Frustrerende når faren kan være litt sløv på å følge opp dette. Anonymkode: b8bca...f46 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #10 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er det du som har hatt eksamen eller sønnen din? Er vel helt normalt at tenåringer gir faen i skole? Anonymkode: 29025...208 Det er og bør også å være normalt at foreldre ønsker å bidra til at avkommet lykkes på skolen. Hjernen til tenåringer er under ombygging, og mange er programert sløve i en tid. Eller får ikke til ting de fikk til før. Akkurat det trenger du ikke å bekymre deg for, ts. Frustrerende ja, men ikke farlig. Så får han lære nå at det er dumt og ikke ta imot hjelp, og jeg håper det ikke påvirker skolevalg til høsten. Det kan jo også hende han kan mer enn det han gir uttrykk for ovenfor deg. Anonymkode: 09703...6a6 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #11 Skrevet 24. mai 2023 Han høres ut som en helt vanlig ungdom. Det er noe med disse kullene. De er i "koma" mange av dem. Jeg har en hel klasse av disse i år. Jeg får det ikke til, jeg kommer ikke posisjon. De bryr seg ganske enkelt ikke. De er blide, hyggelige, men det er ingen drivkraft og karakterer betyr ingen ting. Jeg tror de har det bra i sin egen boble og på en måte, er det godt å komme litt ut av prestasjonsjaget, men samtidig litt leit å se at samtlige presterer på et langt lavere nivå, enn de burde. Eksamen til uka er ikke noe stress. De trenger ikke å øve på noe. De kan nok.😅 Anonymkode: 8765c...d86 1
Motelvibes Skrevet 24. mai 2023 #12 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Sånn var jeg og. Jeg kunne rett og slett ikke brydd meg mindre om hva slags karakter jeg fikk. Visste med sikkerhet at jeg kunne klare å skrive meg til en 3-er uansett tema, og det var mer nok for ståkarakter. Tenkte slik i alle fag. Gjorde aldri en lekse, fulgte ikke med i timen, og ofret ikke skolen en tanke så fort klokka ringte. Fikk da vitnemål til slutt, uansett. Anonymkode: ae647...f9f Og hva jobber du med i dag da? Ble ikke lege, skjønner jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #13 Skrevet 24. mai 2023 I gamledager funka det greit å.være såpass sløv. Flere av kameratene mine var såpass sløve og flere av de er akademikere med mastergrad og phd. Men har inntrykk av at det er færre åpne studier og større krav til selvdisiplin til unge nå til dags? (Ja, jeg er eldgammel). Anonymkode: 5b8fb...2e6 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #14 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er voksen og har klart meg fint i livet. Skulle likevel ønske at mine foreldre tok litt mer fatt i meg på ungdomsskole og vgs. Da kunne jeg valgt det yrket jeg i dag virkelig hadde kommet til å trivdes med. Nå er det løpet kjørt. Lat og sløv var navnet mitt disse årene. Hadde foreldre bare tatt litt styring og fulgt med i fagene samt litt strengere før prøver eksamen m.m. Tenåringer trenger dette! De er sin egen verste fiende og langt fra voksen nok til å styre alt selv. En kjærlig og bestemt involvering må til. Nå er jeg selv mor og gikk i samme fella fordi jeg ikke orket all motstanden, himling med øyne, grettent blikk og direkte trenering av plikter og skolearbeid. Så har jeg også fått et oppgitt sukk fra sønnen vår som lurte på hvorfor han ikke ble holdt litt mer i ørene da han var tenåring når det gjaldt skolearbeidet. Han har nå et forsinket utdanningsforløp og er enda ikke ferdig som 31-åring. Anonymkode: a19f2...47d Håper sønnen din klarer seg bra nå i det minste. Hvis det er til trøst, så var jeg ikke ferdig før jeg var 29 år (som i dag muligens også regnes som litt sent). Håper sønnen din snart er ferdig med sin utdannelse og at han bestemmer seg for å lykkes❤️ Anonymkode: 80633...981
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #15 Skrevet 24. mai 2023 Ja, normalt. Dessverre. Hilsen 10.Klasselærer Anonymkode: 02321...092 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #16 Skrevet 24. mai 2023 Samme fag og tema som min 10-klassing hadde i dag. Har vi barn på samme skole, tro? Anonymkode: de387...6bc 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #17 Skrevet 24. mai 2023 Ungdomsskole eksamener betyr jo ingenting da, og de fleste ungene vet det meget godt Anonymkode: 6114d...42e
Anonym90059005 Skrevet 24. mai 2023 #18 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ungdomsskole eksamener betyr jo ingenting da, og de fleste ungene vet det meget godt Anonymkode: 6114d...42e Jaha? I Oslo er da karakterer viktig i forhold til hvilken vgs du har mulighet til å komme inn på.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #19 Skrevet 24. mai 2023 3 minutter siden, Anonym90059005 said: Jaha? I Oslo er da karakterer viktig i forhold til hvilken vgs du har mulighet til å komme inn på. Alle kommer jo inn på vgs Anonymkode: 6114d...42e
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #20 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Samme fag og tema som min 10-klassing hadde i dag. Har vi barn på samme skole, tro? Anonymkode: de387...6bc Det er samme eksamen for hele landet på ungdomsskole og videregående. Anonymkode: 05b1c...0e1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå