AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #1 Skrevet 23. mai 2023 Jeg skal på visning på en leilighet jeg vurderer som utleiebolig. I den forbindelse må jeg muligens låne rundt en halv million. Jeg har ikke lån for øyeblikket. Når jeg ber banken om dette beviset, så er ikke fokuset fra deres side hvor mye jeg kan låne, men om hvor mye jeg trenger å låne basert på hvor mye egenkapital jeg ønsker å legge i. Dette gjør at summen som står på beviset er rundt en halv million, men den sier ingenting om min egenkapital, så når dette beviset fremlegges, forteller det jo ingenting om hvorvidt jeg kan betale for leiligheten - bare at jeg kan låne en halv million. Så hva er vitsen da...? Anonymkode: 140d3...a17
isw Skrevet 23. mai 2023 #2 Skrevet 23. mai 2023 Du må for all del gjerne ha et finansieringsbevis på så mye du kan, selv om du bare skal låne 500.000. Megler sjekker for øvrig også egenkapitalen din.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #3 Skrevet 23. mai 2023 Og for all del ikke vis megleren finansieringsbeviset før du ev. har vunnet budrunden. Anonymkode: 51cce...3c0 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #4 Skrevet 23. mai 2023 Aldri vis megleren finansieringsbeviset ditt. For folk flest som skal låne mye gir det megler unødvendig mye info om hvor høyt du kan by. Du opplyser bare at du har finansieringsbevis. Anonymkode: ac0ec...a60
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #6 Skrevet 23. mai 2023 Idiotisk at det kalles finansieringsbevis for det er ikke et bevis i det hele tatt. Man har ikke fått lån. Man må fortsatt søke og risikere å få avslag. Det riktige vil være å kalle det finansieringsanslag. Anonymkode: dd2c0...b83
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #7 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Idiotisk at det kalles finansieringsbevis for det er ikke et bevis i det hele tatt. Man har ikke fått lån. Man må fortsatt søke og risikere å få avslag. Det riktige vil være å kalle det finansieringsanslag. Anonymkode: dd2c0...b83 Mitt finansieringsbevis fikk jeg etter å ha blitt forsikret om at jeg fikk låne den summen. Lånet innvilges i etterkant men finansieringsbeviset er en forsikring på at man faktisk kan få innvilget lånet og det er jo det som er viktig for megler og selger, de kan ikke inngå kontrakt med noen som ikke er garantert å kunne betale for leiligheten. Anonymkode: 848d9...92c 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #8 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Idiotisk at det kalles finansieringsbevis for det er ikke et bevis i det hele tatt. Man har ikke fått lån. Man må fortsatt søke og risikere å få avslag. Det riktige vil være å kalle det finansieringsanslag. Anonymkode: dd2c0...b83 Feil!!!! Det er et bevis på at du får lån. Du søker om lån for å få finansieringsbevis! Anonymkode: 23631...a25 3
Påkrevd Skrevet 23. mai 2023 #9 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Idiotisk at det kalles finansieringsbevis for det er ikke et bevis i det hele tatt. Man har ikke fått lån. Man må fortsatt søke og risikere å få avslag. Det riktige vil være å kalle det finansieringsanslag. Anonymkode: dd2c0...b83 Det er et bevis på at man får låne opptil det beløpet som står oppgitt innenfor en viss tidsramme, så lenge tilfredsstillende personlig økonomi opprettholdes. Det er altså et fullgodt bevis, gitt på visse vilkår. Akkurat som enhver kontrakt. 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #10 Skrevet 23. mai 2023 Jeg har kjøpt 3 boliger hittil i mitt liv, alle tre uten finansieringsbevis. Det eneste du trenger er en kunderådgiver som megler kan ringe til for å få bekreftet at du får låne kjøpesummen du vant budrunden med. Anonymkode: 2474f...8fd 3
Påkrevd Skrevet 23. mai 2023 #11 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har kjøpt 3 boliger hittil i mitt liv, alle tre uten finansieringsbevis. Det eneste du trenger er en kunderådgiver som megler kan ringe til for å få bekreftet at du får låne kjøpesummen du vant budrunden med. Anonymkode: 2474f...8fd Det stemmer, men det er allikevel greit å ha et finansieringsbevis. Plutselig er rådgiveren sykmeldt eller utilgjengelig av andre grunner, og det er ikke alltid sånn at en kollega bare kan steppe rett inn og godkjenne saken der og da. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #12 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Idiotisk at det kalles finansieringsbevis for det er ikke et bevis i det hele tatt. Man har ikke fått lån. Man må fortsatt søke og risikere å få avslag. Det riktige vil være å kalle det finansieringsanslag. Anonymkode: dd2c0...b83 Tull, du aner ikke hva du snakker om. Jeg jobber i bank. Når vi gir ut finansieringsbevis har vi gjennomgått lånesaken og står inne for lånet i perioden beviset er gyldig. Anonymkode: 270eb...333 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #13 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Idiotisk at det kalles finansieringsbevis for det er ikke et bevis i det hele tatt. Man har ikke fått lån. Man må fortsatt søke og risikere å få avslag. Det riktige vil være å kalle det finansieringsanslag. Anonymkode: dd2c0...b83 God beskrivelse, men samtidig vil jeg tro finansieringsbevis er faktisk en reelt dokument som banken har gitt tilslag for hva du kan innfri ved boligkjøp. Man går ikke utover totalsummen. Anonymkode: 70018...6e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå