AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #21 Skrevet 23. mai 2023 Lag dere en smerteskala på 1 - 10. Da lærer du barnet å skille mellom ubehag og smerte. Ubehag kan man ofte greie å lindre uten medisiner. Prøve var varmeflaske mot magevondt, isbit eller noe kaldt mot en løs tann. Anonymkode: ede61...4c4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #22 Skrevet 23. mai 2023 Jeg må også si jeg stusser på at BUP konkluderte kun med at barnet er høysensitivt. Får det ikke helt til å stemme at det bare er det. Ut fra det du skriver om hva som trigger barnet så tenker jeg også autismespekter, som en annen nevnte. Jeg er selv høysensitiv og kjenner flere andre som er det, også barn. Ingen av oss har hatt unormalt lav toleranse for smerte. Selv har jeg faktisk høy terskel, tåler mye smerte. Kjenner også andre høysensitive som tåler mye smerte. Jeg støtter de som sier at du også må jobbe med barnet, at det skal lære seg å skille ulike typer smerte. Det er lurt å snakke om smerte når barnet ikke har smerte, slik at når det får smerte vil kjenne igjen begrepene. Vet flere som har lært barna sine å forholde seg til smerte ved at de har bedt barna definere om smerten er "veldig vondt", "litt vondt", "ubehag", eller om det kanskje er andre ting som kan feilaktig kan defineres som smerte (oppblåsthet etter å ha spist no som gir mye luft, kløe, være veldig sliten eller kald osv.). Reaksjonen til dere voksne rundt er også viktig. Barn skal alltid trygges, men ikke få overdreven oppmerksomhet pga. en smerte. Hvis du mener at barnet reelt sett får unormalt vondt av alt mulig som andre ikke får så vondt av - da tenker jeg barnet bør utredes. Det er noen som er hypersensitive (oversensitive) for ulike typer smerter, og årsak kan være sykdom, bivirkning av medisiner eller annet. Jeg ville vurdert å få en second opinion på utredningen BUP ga. Om det stemmer at barnet bare er høysensitiv, så tenker jeg det viktigste dere gjør fremover er å lære barnet å aksptere at verden er som den er, at det ikke er farlig å bli utsatt for lyd og impulser, men at man må finne mestringsteknikker og så hvile aktivt når aktivitet er over. Man kan lære å koble ut lyder og inntrykk også, med litt trening. Samme med smerte, lære at smerte ikke bare er smerte, men at det kan være helt ulike opplevelser, at smerte i seg selv ikke er farlig, at det går over, lære seg å gradere smerte (om den er kjent/ligner smerte man har hatt før, hvor sterk smerten er osv.). Smertestillende har bivirkninger, og barn er gjerne mer påvirkelige. Det er ikke lurt å unødvendig lære barnet å ty til smertestillende medikamenter istedenfor at det skal lære seg å forholde seg til naturlig, ikke farlig smerte. Norsk forskning har vist en sammenheng mellom bruk av paracetamol og doblingen av astma og allergi blant barn. https://www.dagbladet.no/tema/derfor-skal-du-gi-barna-mindre-paracet/63521967 Det er også stoffer i paracet som binder seg til samme reseptorer som sink, og dermed hemmer opptaket av sink, noe som gjør at immunforsvaret ikke greier å fungere optimalt. Barn skal smertelindres nok når det er nødvendig, men ikke for alt mulig uansett grad av smerte. Anonymkode: cbe81...133 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå