Gå til innhold

Sensitive barn oftere smertestillende

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Vi har et høysensitivt barn , som blir veldig satt ut av f.eks smerter (løse tenner,  magevondt etc), og lite søvn. Jeg er av den oppfatning at barn må lære seg å takle litt smerte, og ar høyt forbruk av parscet/ibux er skadelig. 

Vurderer likevel å gi vårt barn smertestillende ved disse type smerter siden de høysensitive personene kjenner smerte sterkere enn oss som ikke er det.

Hva hadde dere gjort? Noen med HS barn her inne som kan komme med tips? 

Anonymkode: 63a00...bc7

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hei.

Vi har et høysensitivt barn , som blir veldig satt ut av f.eks smerter (løse tenner,  magevondt etc), og lite søvn. Jeg er av den oppfatning at barn må lære seg å takle litt smerte, og ar høyt forbruk av parscet/ibux er skadelig. 

Vurderer likevel å gi vårt barn smertestillende ved disse type smerter siden de høysensitive personene kjenner smerte sterkere enn oss som ikke er det.

Det går an å finne placebo som ser nøyaktig ut som smertestillende…. Tankens kraft kan gjøre underverker noen ganger.

Anonymkode: 82948...ea1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hei.

Trur ærleg tala eg heller hadde tatt barnet med til ein god akupunktør eller liknande. 

Søstera mi er HS, og ho får no god hjelp av ein naturterapeut. Ho er vaksen no, og i hennar barndom var det ingenting som heitte "høgsensitiv", så ho hadde det vanskeleg. Ho seier at dersom ho hadde fått gå til denne naturterapeuten frå barnsbein, så hadde ho nok veks frå seg HSen for lengst. 

Anonymkode: 26932...b1e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Trur ærleg tala eg heller hadde tatt barnet med til ein god akupunktør eller liknande. 

Søstera mi er HS, og ho får no god hjelp av ein naturterapeut. Ho er vaksen no, og i hennar barndom var det ingenting som heitte "høgsensitiv", så ho hadde det vanskeleg. Ho seier at dersom ho hadde fått gå til denne naturterapeuten frå barnsbein, så hadde ho nok veks frå seg HSen for lengst. 

Høysensitiv er ikke noe man vokser av seg. 

Anonymkode: 11bee...73b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Serr? Hvis du har et spesielt følsomt barn har du planer om å stikke de ekstra mye med vonde akupunkturnåler? Hvordan ser du for deg st det skal skje? Fire voksne som holder nede et gråtende og sprellende barn som lider?

Anonymkode: 993e7...4b9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høysensitiv er i beste fall et personlighetstrekk, ikke en smertetilstand. Du gir selvfølgelig ikke smertestillende for dette. 

Høysensitiv er ofte en merkelapp foreldre setter på litt sårbare barn. Sårbarhet kan man endre, man blir mindre sårbare i voksen alder. 

Anonymkode: b039a...083

• Liker 1
Gjest Refreng
Skrevet

Er det lege som har satt diagnose? Om barnet har unormalt smertemønster, så skal man til lege, man skal ikke anta at det er "høysensitivt"

Hvordan vet du at barnet er mer enn normalt sensitivt? Å uttrykke smerte sterkt betyr ikke at man føler mer på smerte enn andre barn. Det kan bare bety at man ordlegger seg eller gråter mer enn andre med samme nivå av smerte

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høysensitiv er i beste fall et personlighetstrekk, ikke en smertetilstand. Du gir selvfølgelig ikke smertestillende for dette. 

Høysensitiv er ofte en merkelapp foreldre setter på litt sårbare barn. Sårbarhet kan man endre, man blir mindre sårbare i voksen alder. 

Har ikke tenkt at personlighetstrekk, men at smertene blir dempet tidligere enn hos andre da smerter skaper mye uro  nervøsitet og ubehag hos barnet 

AnonymBruker
Skrevet
Refreng skrev (1 minutt siden):

Er det lege som har satt diagnose? Om barnet har unormalt smertemønster, så skal man til lege, man skal ikke anta at det er "høysensitivt"

Hvordan vet du at barnet er mer enn normalt sensitivt? Å uttrykke smerte sterkt betyr ikke at man føler mer på smerte enn andre barn. Det kan bare bety at man ordlegger seg eller gråter mer enn andre med samme nivå av smerte

Har fått påvist peronligjetstrekket hos BUP. Så langt i livet har lyder som gressklipper, støvsuger, vaskemaskin og ,  tørketrommelen ført til mye uro, gråt og engstelse.  Mye folk(typ familie bursdag), har alltid gitt store reaksjoner da vibher kommet hjem som hyling, sparking,  og store vansker med innsovning. Barnet blir fort oversrimulert, og ligger bl.a i fosterstilling hver gang det får magevondt har mistet tall på ant legebesøk med mistanke om blindtarmbetennelse. .sult,  dårlig søvn og smerter gjør at barnet mister kontroll på egen kropp, og må ha hjelp av oss til å roe ser ned. 

Dette er bare noe. Ble henvist til ppt med mistanke om adhd, endte opp hos bup hvor de kartla barnet og sa barnet sin personlighet er høysensitiv.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har ikke tenkt at personlighetstrekk, men at smertene blir dempet tidligere enn hos andre da smerter skaper mye uro  nervøsitet og ubehag hos barnet 

Barn har ikke vondt av uro, ubehag o.l. Medisinerer du barnet så tidlig for helt vanlige ting risikerer du at barnet fortsetter å deale med disse følelsene på samme måte senere og det risikerer bivirkninger som mageproblemer og kronisk hodepine. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har fått påvist peronligjetstrekket hos BUP. Så langt i livet har lyder som gressklipper, støvsuger, vaskemaskin og ,  tørketrommelen ført til mye uro, gråt og engstelse.  Mye folk(typ familie bursdag), har alltid gitt store reaksjoner da vibher kommet hjem som hyling, sparking,  og store vansker med innsovning. Barnet blir fort oversrimulert, og ligger bl.a i fosterstilling hver gang det får magevondt har mistet tall på ant legebesøk med mistanke om blindtarmbetennelse. .sult,  dårlig søvn og smerter gjør at barnet mister kontroll på egen kropp, og må ha hjelp av oss til å roe ser ned. 

Dette er bare noe. Ble henvist til ppt med mistanke om adhd, endte opp hos bup hvor de kartla barnet og sa barnet sin personlighet er høysensitiv.

Høysensitivitet har ikke noe særlig bevis i forskning. Det er ikke sikkert det er så lurt å  legge så mye vekt og tilrettelegging for dette, det er ikke en diagnose. Barn trenger støtte, trøst og hjelp til å regulere følelser. Smerter skal ikke være verre selv om man er sårbar så kanskje må barnet sjekkes for noe annet om det har mye fysiske smerter. 

Jeg var også slik du beskriver som barn, jeg er ikke slik i dag. Det ligger adhd i slekten min også, men jeg har aldri blitt utredet for det. Det virker som om BUP har gjort en dårlig jobb spør du meg. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er et grunnleggende instinkt mennesker har, at smerte betyr fare, det er blant annet slik vi har overlevd som art. Det er jo likevel ikke slik at all smerte betyr at det er noe galt eller at det er noe farlig, men kanskje barnet ditt blir engstelig av smerte/ubehag og tenker det er noe farlig/galt? Har dere snakket om dette?

Løse tenner kan være ømme og ubehagelige å tygge med, men i seg selv er det intet igjen av tannen som kan gi tannsmerte, ubehaget kommer fra tannkjøttet. Mange barn som synes det er ekkelt med løse tenner, pusser ikke (lar seg ikke pusse) skikkelig ved de løse tennene, og det blir da enda mer ubehagelig pga at tannkjøttet blir litt betent.

Anonymkode: a1299...c66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Barn har ikke vondt av uro, ubehag o.l. Medisinerer du barnet så tidlig for helt vanlige ting risikerer du at barnet fortsetter å deale med disse følelsene på samme måte senere og det risikerer bivirkninger som mageproblemer og kronisk hodepine. 

Høysensitivitet har ikke noe særlig bevis i forskning. Det er ikke sikkert det er så lurt å  legge så mye vekt og tilrettelegging for dette, det er ikke en diagnose. Barn trenger støtte, trøst og hjelp til å regulere følelser. Smerter skal ikke være verre selv om man er sårbar så kanskje må barnet sjekkes for noe annet om det har mye fysiske smerter. 

Jeg var også slik du beskriver som barn, jeg er ikke slik i dag. Det ligger adhd i slekten min også, men jeg har aldri blitt utredet for det. Det virker som om BUP har gjort en dårlig jobb spør du meg. 

Jo det er bevis i forskning, det er påvist variasjoner i hvor sensitivt nervesystem man har. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jo det er bevis i forskning, det er påvist variasjoner i hvor sensitivt nervesystem man har. 

Ja, det er helt klart variasjoner, men det handler også hvordan man blir møtt med smerter. Noen bruker litt vondter for litt ekstra trøst og smerte blir en måte å kommunisere.  Litt trening i hva som forventes at man tåler kan barn lære seg gradvis og barn kan bli tryggere på at smerter ikke alltid er farlig, men naturlige reaksjoner. Man kan ufarliggjøre mye og prate om smertehåndtering.  Det er en grunn til at man har uttrykket «smerte er en illusjon» 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er helt klart variasjoner, men det handler også hvordan man blir møtt med smerter. Noen bruker litt vondter for litt ekstra trøst og smerte blir en måte å kommunisere.  Litt trening i hva som forventes at man tåler kan barn lære seg gradvis og barn kan bli tryggere på at smerter ikke alltid er farlig, men naturlige reaksjoner. Man kan ufarliggjøre mye og prate om smertehåndtering.  Det er en grunn til at man har uttrykket «smerte er en illusjon» 

Smerte er en illusjon!? Det må være det dummeste jeg har lest her på en stund. Om det ene beinet mitt knekker i to og jeg har indre blødninger i beinet, så er smertene jeg føler noe som skal bli møtt med..."slapp helt av, at det er vondt er bare noe du innbiller deg, det er en illusjon"...?

Anonymkode: 3d868...c8f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hei.

Tenker på Tom Berenger i Platoon nå jeg leser dette.

Hadde helt klart gitt smertestillende 

Anonymkode: c9070...d81

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Smerte er en illusjon!? Det må være det dummeste jeg har lest her på en stund. Om det ene beinet mitt knekker i to og jeg har indre blødninger i beinet, så er smertene jeg føler noe som skal bli møtt med..."slapp helt av, at det er vondt er bare noe du innbiller deg, det er en illusjon"...?

Anonymkode: 3d868...c8f

Smerte en illusjon var satt på spissen så klart. 

Det er når alt på smerteterskel 0,5 blir til 10 i reaksjon at teknikker for distraksjon av smerter kanskje kunne fungert + annet jeg vet mindre om. Selvfølgelig er det masse som kan gjøre vondt og skal så klart medisineres. 

Har et barn som blir lettere hysterisk av noen typer smerte, men reagerer knapt på andre typer smerte, fordi barnet vet nøyaktig hva den kjente smerten skyldes, den er ikke farlig, men vi anerkjenner likevel så klart smerten.  

• Liker 2
Gjest Refreng
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Var det en psykolog som kartla barnet? Det høres ut som BUP har gitt dere en dårlig utredning. Jeg ville krevd second opinion. Har det vært utredning for traumer, autisme osv? Hvordan foregikk denne kartleggingen?

AnonymBruker
Skrevet

Nei og atter nei. Å gi smertestillende for noe sånt er da bare å gjør seg selv en og barnet en bjørnetjeneste.

Hvordan skal barnet kunne vokse opp og kunne kjenne igjen ulike smertenivåer når du fjerner det med minste vondt? 

Du lager heller et barn som ikke vil kjenne forskjell på litt hodevondt og hjernesvulst med den tankegangen du har nå 🙄

Her får barna kun smertestillende hvis de har synlig vondt og jeg selv ser at de ikke tåler å ha vondt lenger og ved feber. Men det er kanskje 10 ganger i året og ikke noe mer.

Du risikere å gjøre barnet resistent mot smertestillende og for mye smertestillende igjen er heller ikke bra.

Dra heller til legen og be om hjelp. 

Anonymkode: f809a...cf2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

…..og de vurderte ikke autismespekter? 🧐

Synes dette hørtes litt dårlig utredet ut.

Men til spørsmålet:

Jeg hadde begynt i andre enden. Finnes det noe man kan tilby og forebygge som hjelper barnet?

Teknikker for å regulere vanskelige følelser er jo det viktigste her. Mindfullness/meditasjon eller beroligende aktiviteter - samt tilrettelegge ved vanskelige aktiviteter.

Synes det høres veldig autisme ut å få meltdown etter mye inntrykk, men. Selv barn med autisme klarer i den høytfungerende å regulere seg selv mer der. 

Men ja: forebygging før medikament. Ørepropper i støyende omgivelser, varmeflaske fremfor å gi smertestillende asap. 

Ved smerter dere vet er relatert til noe reellt - helt iorden å gi Paracet innimellom. Men ikke ukentlig. 

Anonymkode: a7879...88b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...