AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #1 Skrevet 23. mai 2023 Hei! Jeg har søkt på min første jobb siden jeg var ferdigutdanna for 12 år siden (altså hatt samme jobb i 12 år frem til nå). Nå har jeg fått tilsendt og sett gjennom utvidet søkerliste. Min CV er ikke veldig lang. Jeg har ikke hatt mange jobber (nåværende + et år som noe annet før studiene, som jeg beholdt som deltids årene etterpå), jeg har to utdanninger som begge er aktuelle for stillingen. Jeg har prøvd, både fordi jeg tenkte det var best og jeg er en ganske nøktern person, å ikke ta med uvesentlige ting. Som snart 40-åring tenkte jeg at en fullstendig irrelevant sommerjobb i en måned som 16-åring ikke var poeng i å ha med. Det samme med korte verv i studietiden som ikke egentlig innebar relevant erfaring. Tok med et verv jeg har hatt i mange år som har gitt meg en annen type ledererfaring. Skrev heller ikke på VGS, kun utdanning på høgskole/universitetsnivå. Så ser jeg på denne lista (som er laaaaang) at folk flest skriver 10 ganger mer enn meg. Folk har med VGS (noen delt opp i GK/VK1/VK2), noen til og med lengre ned, de har med enhver arbeidserfaring - fra første sommerjobb - og «andre erfaringer» inneholder alt fra relevante ting til at de spilte i korps i barndommen og har kurs i ting som er fullstendig irrelevant her. Da blir en 50-årings CV enormt lang 😅 Da blir jeg litt i tvil..kanskje jeg burde hatt med flere ting 🤷♀️ Hva er egentlig bra å ha med? Noen her som sitter på arbeidsgiversiden? Hva bør man utelate, og hva bør man ikke? Anonymkode: b4551...f22
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #2 Skrevet 23. mai 2023 Kommer litt an på. I ditt tilfelle høres det helt greit ut med begge deler og jeg tror inne noen vil reagere på det. 🙂 Jeg har veldig mye på CVen og da jeg søkte jobb nå nylig kuttet jeg ut ganske mye og puttet alle småjobber i en samlepost. Det blir rotete med for mye irrelevant, men greit å vise at man ikke har noen hull. Anonymkode: dcf01...f2c
Gjest Bombasi Skrevet 23. mai 2023 #3 Skrevet 23. mai 2023 (endret) Det enkle er ofte det beste, og det er ikke slik at jo mer du har på CV'en jo mer imponerende er det. En 35-50-åring bør absolutt tilpasse sin CV. Hvilken videregående en gikk på for 20-30 år siden betyr ingenting lenger, og burde fjernes fra CV (eventuelt minimeres) hvis denne personen har høyere utdanning. Har man høyere utdanning så sier det seg selv at man også har fullført videregående. Og enkelte kurs blir også irrelevante med tid og stunder. Deltok man f.eks på et IT-kurs for 20-30 år siden så har dette kurset blitt utdatert, og burde fjernes. Samt at småjobber, sommerjobber og andre irrelevante jobber utført i ungdomsårene burde også fjernes. Alternativt oppsummeres kort. Hobbyer og småverv fra et "tidligere liv" har ingenting på en CV å gjøre. Er alt dette med på en CV så gir CV'en et dårlig inntrykk av deg som søker. Virker som om at du prøver å imponere uten å ha noe å imponere med. En CV burde være sanntidsferdig og relevant. Gjerne tilpasset opp mot hver stilling man søker på. At du kun har èn lang arbeidserfaring å vise til synes jeg er mer positivt enn flere mindre. Husk et fint passbilde av deg selv på CV'en Endret 23. mai 2023 av Bombasi
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #4 Skrevet 24. mai 2023 Takk for et utfyllende svar 😅👍 Anonymkode: b4551...f22
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #5 Skrevet 24. mai 2023 Klart, tar man med rubbel og bit kan jo "alle" få en lang CV, er ca i samme alder som deg. Men jeg tar kun maks en side. En CV blir ikke bedre av å ta med masse som ikke er relevant, få frem den erfaringen du har nå eller nylig som gjør deg relevant fra jobben. Utdannelse kan være lurt å nevne å ikke kutte ut, men man trenger jo heller ikke bruke mer enn en linje eller tre på det. Alt av småjobber/sommerjobber osv. som ikke er relevant kutter man ut, det samme med ikke relevante kurs. Hobbyer syntes jeg ikke har noe å gjøre på en CV, med mindre det faktisk er veldig relevant for jobben man søker på også. Anonymkode: 46346...ae7
Bovina sancta Skrevet 24. mai 2023 #6 Skrevet 24. mai 2023 Lange CV-er uten innhold er utrolig kjedelig å lese igjennom. Jeg pleier bare å lese igjennom den delen av CV-en som er relevant, men sitter ellers igjen med inntrykket av at personen kanskje ikke helt skjønner hva slags stilling han eller hun har søkt. De beste CV-ene er spisset med relevant informasjon for stillingen jeg trenger å bemanne. Har du universitetsutdanning trenger du ikke skrive at du har studiekompetanse fra VGS. Det sier seg selv. Jeg ville i de tilfellene bare nevnt VGS hvis det var snakk om et relevant fagbrev. Når det er sagt, er det fint med litt informasjon om jobben/utdanningen som faktisk ER relevant. Eksempel: "jobbet i NN ingeniørbedrift (fra-til)", og supplert med tekst av type "med ansvar for xx og yy-oppgaver/tekniske displin. Var involvert i AA prosjekt i årene 20xx-20xx. Medarbeideransvar for 10 personer".
Gjest Bombasi Skrevet 24. mai 2023 #7 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Klart, tar man med rubbel og bit kan jo "alle" få en lang CV, er ca i samme alder som deg. Men jeg tar kun maks en side. En CV blir ikke bedre av å ta med masse som ikke er relevant, få frem den erfaringen du har nå eller nylig som gjør deg relevant fra jobben. Utdannelse kan være lurt å nevne å ikke kutte ut, men man trenger jo heller ikke bruke mer enn en linje eller tre på det. Alt av småjobber/sommerjobber osv. som ikke er relevant kutter man ut, det samme med ikke relevante kurs. Hobbyer syntes jeg ikke har noe å gjøre på en CV, med mindre det faktisk er veldig relevant for jobben man søker på også. Anonymkode: 46346...ae7 Ja, for mye unødvendige og irrelevante ting gjør at det som faktisk er relevant og det som betyr noe utvaskes. Da er det bedre å fjerne det som er unødvendig og irrelevant, og heller bruke mer plass på å utdype det som er relevant og viktig. Jeg ser på det som en fordel at en CV har utdypende tekst under hvert viktig punkt. En leder som leser CV bruker begrenset tid på CV'en. Du er gjerne en av svært mange som søker. Derfor er det viktig at det som er relevant får all oppmerksomhet. Og ja, en CV bør ikke overstige mer enn 1 A-4-side, og bør ha normal skriftsstørrelse. Litt farger og linjer for å sprite opp og bryte opp CV'en er fint, men ikke gjør CV'en om til en blomsteråker, og ikke bruk sterke farger. Det gjør ingenting om man i et bittelite hjørne av CV'en viser til hobbyer. Synes det er greit. For det er jo deg. Men hobbyene må være noe du faktisk bedriver med ukentlig og liker. At du spilte i korps for 20 år siden er ikke det.
Gjest Bombasi Skrevet 24. mai 2023 #8 Skrevet 24. mai 2023 Bovina sancta skrev (6 minutter siden): Når det er sagt, er det fint med litt informasjon om jobben/utdanningen som faktisk ER relevant. Eksempel: "jobbet i NN ingeniørbedrift (fra-til)", og supplert med tekst av type "med ansvar for xx og yy-oppgaver/tekniske displin. Var involvert i AA prosjekt i årene 20xx-20xx. Medarbeideransvar for 10 personer". Ja! Og dette er viktig. Eksempel på dårlig CV med irrelevante ting: Sitat JOBBERFARING: - Ingeniør hos Vaffelhjørnet 2011 - 2023 - Ekstrahjelp Narvesen 2009 - 2011 - Sommervikar Rimi 2010 - Fast barnevakt hos fam. Hansen 2009 - 2010 Eksempel på bedre CV med relevante ting: Sitat JOBBERFARING: - Ingeniør hos Vaffelhjørnet 2011 - 2023 Ansvar for drift og vedlikehold av system Sukker. Arbeidsoppgavene omhandlet programmering, utforming, prosjektering og budsjettering, med IT-systemene Vaffeljern og Utegrill. Prosjektleder for prosjekt EGG fra 2015-2018. Internt opprykk fra ingeniør til driftsingeniør 2018. Hjemmevaktordning kveldstid. Midlertidig driftsleder for Vaffelhjørnet ved ferie og sykdom, med lederansvar for 10 personer. Her utdypes alt som er viktig, og får fram hva du har gjort og hva du kan.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #9 Skrevet 24. mai 2023 Bombasi skrev (56 minutter siden): Det gjør ingenting om man i et bittelite hjørne av CV'en viser til hobbyer. Synes det er greit. For det er jo deg. Men hobbyene må være noe du faktisk bedriver med ukentlig og liker. At du spilte i korps for 20 år siden er ikke det. Hvis hobbyen er relevante for jobben ja, men hvis ikke - dropp det. Anonymkode: 46346...ae7
Gjest Bombasi Skrevet 24. mai 2023 #10 Skrevet 24. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis hobbyen er relevante for jobben ja, men hvis ikke - dropp det. Anonymkode: 46346...ae7 Forstår momentet rundt relevans, men er ikke helt enig i at det bør droppes. Dog enig i at det ikke skal ta plass og ikke prege CV'en, herav at hobbyer kun skal skrives som enkeltstikkord. Men å informere om hobbyer fungerer godt som tilleggsopplysning for å supplere med hvem du er og hva du liker å gjøre, noe absolutt alle som intervjuer ønsker å få innblikk i, og som igjen kan gi en god inngang opp mot jobbintervju. Hobbyer sier noe om deg som person, og er en del av deg, herav "CV". Forøvrig kan f.eks trening og turer, herav aktivitet, være relevant opp mot jobben, fordi det taler positivt for helsen din. Men klart, skriver du ikke hobbyer så er det selvfølgelig greit det også. Endret 24. mai 2023 av Bombasi
Portia Catonis Skrevet 24. mai 2023 #11 Skrevet 24. mai 2023 On 5/23/2023 at 11:05 AM, AnonymBruker said: Kommer litt an på. I ditt tilfelle høres det helt greit ut med begge deler og jeg tror inne noen vil reagere på det. 🙂 Jeg har veldig mye på CVen og da jeg søkte jobb nå nylig kuttet jeg ut ganske mye og puttet alle småjobber i en samlepost. Det blir rotete med for mye irrelevant, men greit å vise at man ikke har noen hull. Anonymkode: dcf01...f2c Det med «hull» er en seiglivet myte. Det er ukentlige tråder her på forumet av folk som tror det er farlig å ha «hull» i CV’en. Det er bare tull. Jeg mistenker også at mange tror det er fordelaktig med en lang CV, som arbeidsgiver leser som en rotete CV. Inkludér kun relevant erfaring, max 1 A4-side, og dropp hobbyer med mindre du vet at sjefen deler hobbyen.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #12 Skrevet 24. mai 2023 Portia Catonis skrev (20 minutter siden): Det med «hull» er en seiglivet myte. Det er ukentlige tråder her på forumet av folk som tror det er farlig å ha «hull» i CV’en. Det er bare tull. Jeg mistenker også at mange tror det er fordelaktig med en lang CV, som arbeidsgiver leser som en rotete CV. Inkludér kun relevant erfaring, max 1 A4-side, og dropp hobbyer med mindre du vet at sjefen deler hobbyen. Enig med deg hvis det ligger langt bak i tid, men er det nylig og lenge, så har i hvert fall jeg nylig erfaring på at det teller negativt. Satt med sjefen min som sorterte ut en kandidat pga usikkerhet rundt hull, korte oppdrag og at han nå var uten jobb. Du mener at det bryr aldri de som ansetter seg om? Og det med max 1 side vil også avhenge av hvilken stilling man søker på. Noen ganger kreves mer beskrivelse og da blir det fort to sider hvis man ikke skal skvise alt sammen med små skrift. Anonymkode: dcf01...f2c
Portia Catonis Skrevet 25. mai 2023 #13 Skrevet 25. mai 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Enig med deg hvis det ligger langt bak i tid, men er det nylig og lenge, så har i hvert fall jeg nylig erfaring på at det teller negativt. Satt med sjefen min som sorterte ut en kandidat pga usikkerhet rundt hull, korte oppdrag og at han nå var uten jobb. Du mener at det bryr aldri de som ansetter seg om? Og det med max 1 side vil også avhenge av hvilken stilling man søker på. Noen ganger kreves mer beskrivelse og da blir det fort to sider hvis man ikke skal skvise alt sammen med små skrift. Anonymkode: dcf01...f2c Ja, men det er selvfølgelig forskjell på om man har jobbet på veikro eller i Forsvarets Overkommando. En 50+ år gammel person med lang, målrettet karriere har gjerne en lang CV. En 25 åring med 4 forskjellige påbegynte utdannelser, 3 deltidsjobber og 5 sommerjobber får lett en rotete CV. Jeg er sikker på at jeg har blitt sortert ut av bunken pga rotete CV. Det vitner om en person som vingler for mye og ikke er til å stole på. Jeg barberte ned CV'n til sekkeposter typ "diverse fag på Universitetet", og fjernet alle irrelevante jobber, og jeg ble kalt inn til intervju med en gang. Det der med at man skal beskrive stillingen sin og hvilke oppgaver man har hatt synes jeg fort blir overflødig. Si at man f.eks har jobbet i butikk. Alle vet hva det vil si å jobbe i butikk, man trenger ikke spe på med "Ansvarlig for kassasystem, åpning, stenging og varepåfylling". Det er kun i tilfeller der stillingstittelen er veldig diffus at man må forklare hva man faktisk gjorde på jobben.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #14 Skrevet 25. mai 2023 Portia Catonis skrev (40 minutter siden): Det der med at man skal beskrive stillingen sin og hvilke oppgaver man har hatt synes jeg fort blir overflødig. Si at man f.eks har jobbet i butikk. Alle vet hva det vil si å jobbe i butikk, man trenger ikke spe på med "Ansvarlig for kassasystem, åpning, stenging og varepåfylling". Det er kun i tilfeller der stillingstittelen er veldig diffus at man må forklare hva man faktisk gjorde på jobben. Igjen, veldig stor forskjell på jobber! 01.01.2020- d.d., Nav, seniorrådgiver funker ikke så bra uten en god beskrivelse. Anonymkode: dcf01...f2c
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #15 Skrevet 25. mai 2023 1 side er fint. Maks 2 sider. Dersom det er snakk om akademia, type forskerstilling, maks 3 sider. Anonymkode: 4819f...bec
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #16 Skrevet 25. mai 2023 Portia Catonis skrev (10 timer siden): Ja, men det er selvfølgelig forskjell på om man har jobbet på veikro eller i Forsvarets Overkommando. En 50+ år gammel person med lang, målrettet karriere har gjerne en lang CV. En 25 åring med 4 forskjellige påbegynte utdannelser, 3 deltidsjobber og 5 sommerjobber får lett en rotete CV. Jeg er sikker på at jeg har blitt sortert ut av bunken pga rotete CV. Det vitner om en person som vingler for mye og ikke er til å stole på. Jeg barberte ned CV'n til sekkeposter typ "diverse fag på Universitetet", og fjernet alle irrelevante jobber, og jeg ble kalt inn til intervju med en gang. Det der med at man skal beskrive stillingen sin og hvilke oppgaver man har hatt synes jeg fort blir overflødig. Si at man f.eks har jobbet i butikk. Alle vet hva det vil si å jobbe i butikk, man trenger ikke spe på med "Ansvarlig for kassasystem, åpning, stenging og varepåfylling". Det er kun i tilfeller der stillingstittelen er veldig diffus at man må forklare hva man faktisk gjorde på jobben. Man bør spisse CV-en mot den jobben man søker. Tidligere jobber som er relevante, bør man utdype, også dersom det var en butikkjobb. Men man bør selvsagt fokusere på å nevne de oppgavene/erfaringene som faktisk er relevante for den nye jobben. Tidligere jobber som er mindre relevante, bør bare neves helt kort, eventuelt nevne oppgaver/kompetanse som kan være relevante i den nye jobben. Har du vært ingeniør og hadde kundemøter, så er jo det relevant erfaring dersom du søker butikkjobb på hagesenter. Da ville jeg ikke nevnt hvilke bygg du prosjekterte som ingeniør, men kundekontakten, og samarbeidsevnen og miljøfokuset du har fått med deg. Anonymkode: 9aaba...58a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå