Badebuksa2.0 Skrevet 23. mai 2023 #1 Del Skrevet 23. mai 2023 "Baguette", som også kalles for "pariserloff" (åjaaaada, kjære PC, jeg vet at du mener det heter BAGETT!), får rød strek under seg. Det finnes utallige oppskrifter på bagUetter på nett, men likevel heter det altså "bagett". Hvorfor? Er det ikke korrekt å skrive "baguett"? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #2 Del Skrevet 23. mai 2023 Aner ikke. Vi skriver jo ikke krossang liksom. Eller resturang. Vet ikke hvorfor akkurat baguette har fått fornorsket stavemåte, syns det ser helt feil ut. Anonymkode: 6906c...489 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #3 Del Skrevet 23. mai 2023 Google er din venn: https://ordbokene.no/bm,nn/search?q=bagett&scope=ei Baguett er ikke i ordboken. Og nei, det er ikke den korrekte stavemåten på norsk. Forklaringen er jo så enkel som at det er helt vanlig å gi utenlandske ord norsk stavemåte. Anonymkode: 2def3...812 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 23. mai 2023 Forfatter #4 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Google er din venn: https://ordbokene.no/bm,nn/search?q=bagett&scope=ei Baguett er ikke i ordboken. Og nei, det er ikke den korrekte stavemåten på norsk. Forklaringen er jo så enkel som at det er helt vanlig å gi utenlandske ord norsk stavemåte. Anonymkode: 2def3...812 Så vi skriver "bernessaus"? "Entrekått"? "Kråsang"? "Påmfritt"? Hvorfor unntak. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 23. mai 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Aner ikke. Vi skriver jo ikke krossang liksom. Eller resturang. Vet ikke hvorfor akkurat baguette har fått fornorsket stavemåte, syns det ser helt feil ut. Anonymkode: 6906c...489 Ja, det gjør det. Ser veldig feil ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Automagisk Skrevet 23. mai 2023 #6 Del Skrevet 23. mai 2023 Skriver baguette jeg.. og gir nå blanke i hva språkrådet mener om den saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #7 Del Skrevet 23. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (1 minutt siden): Så vi skriver "bernessaus"? "Entrekått"? "Kråsang"? "Påmfritt"? Hvorfor unntak. Noen ord får norsk stavemåte, andre ikke Noen ord er lov å skrive både på orginal stavemåte, og på fornorsket stavemåte. Som "køntri", "sørvis", "kafé", osv. Språkrådet tar opp hvilke ord de mener skal få norsk stavemåte. Anonymkode: 2def3...812 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 23. mai 2023 Forfatter #8 Del Skrevet 23. mai 2023 Automagisk skrev (Akkurat nå): Skriver baguette jeg.. og gir nå blanke i hva språkrådet mener om den saken. Ja, det er nå én ting, men jeg sitter og organiserer i et Word dokument, og stavekontrollen mener at det så absolutt må være "bagett". Irriterende. Jeg kan bare legge til ordet i ordlista, men av en eller annen grunn vil jeg ikke ha et feil ord i ordlista 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #9 Del Skrevet 23. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (Akkurat nå): Ja, det er nå én ting, men jeg sitter og organiserer i et Word dokument, og stavekontrollen mener at det så absolutt må være "bagett". Irriterende. Jeg kan bare legge til ordet i ordlista, men av en eller annen grunn vil jeg ikke ha et feil ord i ordlista Ordet er altså ikke feil. Det er helt korrekt. At du personlig foretrekker å skrive det feil er din sak. Men det korrekte er altså "bagett". Anonymkode: 2def3...812 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #10 Del Skrevet 23. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (6 minutter siden): Så vi skriver "bernessaus"? "Entrekått"? "Kråsang"? "Påmfritt"? Hvorfor unntak. Kløtsj er det verste. Anonymkode: ee05a...a90 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 23. mai 2023 Forfatter #11 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ordet er altså ikke feil. Det er helt korrekt. At du personlig foretrekker å skrive det feil er din sak. Men det korrekte er altså "bagett". Anonymkode: 2def3...812 Du misforstår. Jeg skriver at jeg ikke legger til "baguett" eller "Baguette" i ordlista. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 23. mai 2023 Forfatter #12 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kløtsj er det verste. Anonymkode: ee05a...a90 Hehe, ja, den er ganske ille. ... og særlig brent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Automagisk Skrevet 23. mai 2023 #13 Del Skrevet 23. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (1 minutt siden): Ja, det er nå én ting, men jeg sitter og organiserer i et Word dokument, og stavekontrollen mener at det så absolutt må være "bagett". Irriterende. Jeg kan bare legge til ordet i ordlista, men av en eller annen grunn vil jeg ikke ha et feil ord i ordlista Nei ser den..😂..følger som regel bare mitt eget indre kompass jeg så har ingen skrupler selv om sylfest Lomheim prøver å ødelegge egennavn.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 23. mai 2023 Forfatter #14 Del Skrevet 23. mai 2023 Automagisk skrev (1 minutt siden): Nei ser den..😂..følger som regel bare mitt eget indre kompass jeg så har ingen skrupler selv om sylfest Lomheim prøver å ødelegge egennavn.. haha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #15 Del Skrevet 23. mai 2023 Det får du spørre de som gjør det om. Jeg skriver det slik det skrives: baguette Anonymkode: 9ed2b...5f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 23. mai 2023 Forfatter #16 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det får du spørre de som gjør det om. Jeg skriver det slik det skrives: baguette Anonymkode: 9ed2b...5f7 Men det skrives jo "bagett" på norsk. Du skriver fransk. Det bør jo egentlig være ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #17 Del Skrevet 23. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (26 minutter siden): "Baguette", som også kalles for "pariserloff" (åjaaaada, kjære PC, jeg vet at du mener det heter BAGETT!), får rød strek under seg. Det finnes utallige oppskrifter på bagUetter på nett, men likevel heter det altså "bagett". Hvorfor? Er det ikke korrekt å skrive "baguett"? Det skrives baguette på fransk, men i-en er stum i fransk for å vise at man skal legge trykk på g-en så man uttaler det baGETT. Man fornorsket ordet til bagett i 1980, så det er riktig å skrive bagett på norsk. Eller bagetter i flertall. Man kan også skrive baguette eller baguetter. Det er ingenting som heter baguett. Anonymkode: bcf4a...87d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #18 Del Skrevet 23. mai 2023 Baguette er rett på riksmål: https://naob.no/ordbok/bagett Anonymkode: cc58f...abe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 23. mai 2023 Forfatter #19 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det skrives baguette på fransk, men i-en er stum i fransk for å vise at man skal legge trykk på g-en så man uttaler det baGETT. Man fornorsket ordet til bagett i 1980, så det er riktig å skrive bagett på norsk. Eller bagetter i flertall. Man kan også skrive baguette eller baguetter. Det er ingenting som heter baguett. Anonymkode: bcf4a...87d Man kan, ifølge min ordliste, ikke skrive "baguette". Kun "bagett". Jeg forstår det også slik at "i-en" var en skrivefeil og at du mener "U". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #20 Del Skrevet 23. mai 2023 baguett! Anonymkode: 4fa10...490 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå