Gå til innhold

Hvorfor skriver vi "bagett"?

Badebuksa2.0

Anbefalte innlegg

"Baguette", som også kalles for "pariserloff" (åjaaaada, kjære PC, jeg vet at du mener det heter BAGETT!), får rød strek under seg. Det finnes utallige oppskrifter på bagUetter på nett, men likevel heter det altså "bagett". Hvorfor? Er det ikke korrekt å skrive "baguett"?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Aner ikke. Vi skriver jo ikke krossang liksom. Eller resturang. Vet ikke hvorfor akkurat baguette har fått fornorsket stavemåte, syns det ser helt feil ut. 

Anonymkode: 6906c...489

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Google er din venn: 

https://ordbokene.no/bm,nn/search?q=bagett&scope=ei

Baguett er ikke i ordboken. Og nei, det er ikke den korrekte stavemåten på norsk. 

Forklaringen er jo så enkel som at det er helt vanlig å gi utenlandske ord norsk stavemåte. 

Anonymkode: 2def3...812

Så vi skriver "bernessaus"? "Entrekått"? "Kråsang"? "Påmfritt"? 

Hvorfor unntak. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Aner ikke. Vi skriver jo ikke krossang liksom. Eller resturang. Vet ikke hvorfor akkurat baguette har fått fornorsket stavemåte, syns det ser helt feil ut. 

Anonymkode: 6906c...489

Ja, det gjør det. Ser veldig feil ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Badebuksa2.0 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor unntak. 

Noen ord får norsk stavemåte, andre ikke ;) Noen ord er lov å skrive både på orginal stavemåte, og på fornorsket stavemåte. Som "køntri", "sørvis", "kafé", osv. 

Språkrådet tar opp hvilke ord de mener skal få norsk stavemåte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automagisk skrev (Akkurat nå):

Skriver baguette jeg.. og gir nå blanke i hva språkrådet mener om den saken.

Ja, det er nå én ting, men jeg sitter og organiserer i et Word dokument, og stavekontrollen mener at det så absolutt må være "bagett". Irriterende. Jeg kan bare legge til ordet i ordlista, men av en eller annen grunn vil jeg ikke ha et feil ord i ordlista :P

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Badebuksa2.0 skrev (Akkurat nå):

Ja, det er nå én ting, men jeg sitter og organiserer i et Word dokument, og stavekontrollen mener at det så absolutt må være "bagett". Irriterende. Jeg kan bare legge til ordet i ordlista, men av en eller annen grunn vil jeg ikke ha et feil ord i ordlista :P

Ordet er altså ikke feil. Det er helt korrekt. At du personlig foretrekker å skrive det feil er din sak. Men det korrekte er altså "bagett". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Badebuksa2.0 skrev (6 minutter siden):

Hvorfor unntak. 

Kløtsj er det verste.

Anonymkode: ee05a...a90

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ordet er altså ikke feil. Det er helt korrekt. At du personlig foretrekker å skrive det feil er din sak. Men det korrekte er altså "bagett". 

Du misforstår. Jeg skriver at jeg ikke legger til "baguett" eller "Baguette" i ordlista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kløtsj er det verste.

Anonymkode: ee05a...a90

Hehe, ja, den er ganske ille.

... og særlig brent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Automagisk
Badebuksa2.0 skrev (1 minutt siden):

Nei ser den..😂..følger som regel bare mitt eget indre kompass jeg så har ingen skrupler selv om sylfest Lomheim prøver å ødelegge egennavn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Automagisk skrev (1 minutt siden):

Nei ser den..😂..følger som regel bare mitt eget indre kompass jeg så har ingen skrupler selv om sylfest Lomheim prøver å ødelegge egennavn..

haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det får du spørre de som gjør det om.
Jeg skriver det slik det skrives: baguette

Anonymkode: 9ed2b...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det får du spørre de som gjør det om.
Jeg skriver det slik det skrives: baguette

Anonymkode: 9ed2b...5f7

Men det skrives jo "bagett" på norsk. Du skriver fransk. Det bør jo egentlig være ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Badebuksa2.0 skrev (26 minutter siden):

"Baguette", som også kalles for "pariserloff" (åjaaaada, kjære PC, jeg vet at du mener det heter BAGETT!), får rød strek under seg. Det finnes utallige oppskrifter på bagUetter på nett, men likevel heter det altså "bagett". Hvorfor? Er det ikke korrekt å skrive "baguett"?

Det skrives baguette på fransk, men i-en er stum i fransk for å vise at man skal legge trykk på g-en så man uttaler det baGETT. 

Man fornorsket ordet til bagett i 1980, så det er riktig å skrive bagett på norsk. Eller bagetter i flertall. 

Man kan også skrive baguette eller baguetter. 

Det er ingenting som heter baguett. 

Anonymkode: bcf4a...87d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det skrives baguette på fransk, men i-en er stum i fransk for å vise at man skal legge trykk på g-en så man uttaler det baGETT. 

Man fornorsket ordet til bagett i 1980, så det er riktig å skrive bagett på norsk. Eller bagetter i flertall. 

Man kan også skrive baguette eller baguetter. 

Det er ingenting som heter baguett. 

Anonymkode: bcf4a...87d

Man kan, ifølge min ordliste, ikke skrive "baguette". Kun "bagett". 

Jeg forstår det også slik at "i-en" var en skrivefeil og at du mener "U".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...