AprilLudgate Skrevet 24. mai 2023 #41 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Egentlig er forventningene mine, til barnet, at hn ikke slår, at hn teller til ti istedet for å slå (det har vi fått til!) og at leksene gjøres (læreren nekter å endre mengde, det er mye lekser). Synes jeg har lave forventninger egentlig. Og jo, barnet forstår. Vet ikke hvordan ditt barn er mentalt sett, men mitt barn forstår veldig godt og reflekterer over situasjoner langt over sin egen alder. Dette er noe annet, det er ikke fordi barnet er "dumt", eller "mindre intelligent", barnet er stikk motsatt. Veldig intelligent! Veldig reflekterende. Tonnevis med empati. Men voldsomt sinne. Faren er litt sånn han også, dvs ikke som voksen, men som barn.. dog ikke like ekstrem. Anonymkode: 9ca8d...3bb Ja, enda et tegn på spektertilstander. Vanskelig å regulere følelser, men kan godt gjøre det veldig godt på skolen eller for eksempel ligge foran andre på enkelte ting (som komplekse forståelser av noen ting, språk eller fag osv). Folk på spekter mangler ikke empati, og de er ikke dumme. Er dette adhd så har nok far det også. Eller du. Men jo, du har høye forventninger. Jekk ned på leksene for eksempel. Man kan fint si til læreren at dette er daglig konflikt, og dere derfor kutter tiden - 10 min er alt de krever her i Oslo på vår skole på det trinnet. 10 min lesing. That’ s it.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #42 Skrevet 24. mai 2023 On 5/23/2023 at 8:57 AM, AnonymBruker said: Vi har minimalt med skjermtid, de har fått en iPad av skolen som vi ikke bruker for hvis barnet bruker den så er: 1) Alt annet kjedelig, 2) Alt er provoserende. Barnet blir illsint for alt. Er det hjernen som blir sliten? Jeg lurer på å bake kjeks og kaker med sukrin, ikke sukker, for å se om det kan funke som "lørdagsgodt" istedet for sukker. Vil ikke ta fra lørdagsgodtet, men vil ikke gi sukker. Barnet blir sånn av frukt også. I går ga jeg (dumme meg) vannmelon og da var moroa i gang. Jeg tenkte jo ikke på det. Vannmelon liksom. Anonymkode: 9ca8d...3bb 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har merket, i butikken, at det hjelper noe å gi arbeidsoppgaver - så lenge barnet ikke er for slitent. Men når var dette her? For mitt barn er straks 8 år, og ingenting er i nærheten av å "løsne", men jeg har bestemt meg for å prøve og kutte ut sukker. Barnet får jo ikke det til vanlig, men tenkte å prøve sukrin i helgene og se om det blir bedre. Barnet har ansvar for å "rydde rommet", sette skoene på plass, henge opp jakka og sette skolesekken på plass, samt finne frem lekser når jeg sier det. Det leksestyret har vært grusomt for oss, barnet har skreket og nektet og hatt raseriutbrudd på raseriutbrudd, men heldigvis er vi i en litt bedre periode nå. I går gjorde barnet faktisk lekser og var så selvstendig som jeg ikke har sett før. Vi har også gitt barnet et piano, så nå sitter det og komponerer egne sanger og jeg merker at det hjelper på humøret til barnet. Nei, det er ikke tull. Vi har en liten Mozart (Ikke helt, da...) Anonymkode: 9ca8d...3bb Seriøst, ikke gi kunstig søtning til barn... Anonymkode: 8acd5...922 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #43 Skrevet 24. mai 2023 AprilLudgate skrev (7 minutter siden): Det er ikke troll. Vi er selv foreldre og voksne. Forstår ikke hvorfor du latterliggjør negative tilbakemeldinger om du faktisk ser det var krenkende og feil. Det holder å si «ja, det var feil». Når du latterliggjør og kaller alle meningsmotstandere for troll fremstår det som at du ikke har helt omsorgsevnen nok til å skjønne. Alle kan gjøre feil, du og. Da endrer man seg, ikke minimerer et feiltrinn. Du burde be barnet om unnskyldning, ikke hive ut latteremojis og påstå folk er gale/troll fordi en kaller en krenkelse for hva det er. Jeg har allerede skrevet at jeg ikke har gjort det fordi jeg tenkte at det ikke var bra. Hallo, les tråden, a. Skjønner ikke helt hvorfor du henger deg opp i noe jeg faktisk ikke driver med. Anonymkode: 9ca8d...3bb
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #44 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Seriøst, ikke gi kunstig søtning til barn... Anonymkode: 8acd5...922 Hvorfor? Sikring er 100% ufarlig. Anonymkode: 9ca8d...3bb
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #45 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor? Sikring er 100% ufarlig. Anonymkode: 9ca8d...3bb Sukrin Anonymkode: 9ca8d...3bb
Luckiness Skrevet 24. mai 2023 #46 Skrevet 24. mai 2023 Hvis han strever med å forstå hva læreren skal formidle så er han kanskje kjempesliten etter skolen. Dermed skal det ingenting til for å vippe han av pinnen. Siden dette ikke skjer på skolen, men hjemme. Barn er ekstremt flinke til å kompensere for manglende kompetanse/evner. Tenk hvor ekstremt mye energi det tar hvis det varer en hel skoledag. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #47 Skrevet 24. mai 2023 AprilLudgate skrev (3 minutter siden): Ja, enda et tegn på spektertilstander. Vanskelig å regulere følelser, men kan godt gjøre det veldig godt på skolen eller for eksempel ligge foran andre på enkelte ting (som komplekse forståelser av noen ting, språk eller fag osv). Folk på spekter mangler ikke empati, og de er ikke dumme. Er dette adhd så har nok far det også. Eller du. Men jo, du har høye forventninger. Jekk ned på leksene for eksempel. Man kan fint si til læreren at dette er daglig konflikt, og dere derfor kutter tiden - 10 min er alt de krever her i Oslo på vår skole på det trinnet. 10 min lesing. That’ s it. Er nok derfor vår skole ligger milevis foran Osloskolene faglig sett, da 🤔 Her er leksene typisk sett 1 side i mattebok + 15 min lesing hver dag. En annen dag skal du oversette/lese inn en side/engelskoppgave med god engelsk uttale. + 15 min lesing. Og så videre. Det er mye lekser, men jeg ser jo at barnet lærer av det også. Vi har kommet oss litt over kneika sånn sett (hjelper å lokke med sommerferie). Men jeg håper vi får en annen lærer til høsten, det var snakk om det. Læreren er egentlig ok, veldig strukturert og har satt seg i respekt med regler. Noe mitt barn respekterer. Men hn er litt redd for læreren også. Litt. Vi har kommet noe videre angående følelsene ved at barnet har sett at hn KAN greie å regulere følelsene, men vi har fortsatt vonde episoder særlig hvis barnet er slitent. Da er alt gærent. Eller hvis barnet er skuffet (får ikke spille minecraft). Anonymkode: 9ca8d...3bb
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #48 Skrevet 24. mai 2023 Luckiness skrev (1 minutt siden): Hvis han strever med å forstå hva læreren skal formidle så er han kanskje kjempesliten etter skolen. Dermed skal det ingenting til for å vippe han av pinnen. Siden dette ikke skjer på skolen, men hjemme. Barn er ekstremt flinke til å kompensere for manglende kompetanse/evner. Tenk hvor ekstremt mye energi det tar hvis det varer en hel skoledag. Ja, jeg vil tro det tapper for energi. Jeg får ofte tilbakemelding på at barnet er slitent etter skolen. Vil helst leke, ikke så kult å si vi må gjøre lekser først, men sånn er livet, da. Gleder meg til ferie.. Anonymkode: 9ca8d...3bb
Luckiness Skrevet 24. mai 2023 #49 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, jeg vil tro det tapper for energi. Jeg får ofte tilbakemelding på at barnet er slitent etter skolen. Vil helst leke, ikke så kult å si vi må gjøre lekser først, men sånn er livet, da. Gleder meg til ferie.. Anonymkode: 9ca8d...3bb Er du TS? Siden du vet at barnet strever med å forstå hva som formidles så ville jeg snakket med skolen. De må jobbe for å sikre seg at han forstår. Kanskje må de forklare på en egen måte. Forklare han individuelt. Kanskje en ekstra ressurs i eventuelle fag han strever i. Forberedelser på hva som skal gjennomgås. Jeg er ikke lærer eller noe pedagog. Så har ikke kompetanse på dette. Men det skal jo skolen ha. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #50 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 23.5.2023 den 8.49): Jeg hater helsesøsteren på skolen I alle dager - du er… mor? Eller sjetteklassing? Anonymkode: 48341...52a 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #51 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I alle dager - du er… mor? Eller sjetteklassing? Anonymkode: 48341...52a I alle dager - du er... allvitende? Eller synser? Du vet ikke hva den helsesøsteren driver med. Anonymkode: 9ca8d...3bb
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #52 Skrevet 24. mai 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: I alle dager - du er... allvitende? Eller synser? Du vet ikke hva den helsesøsteren driver med. Anonymkode: 9ca8d...3bb Men vi ser hva du skriver i denne tråden. Anonymkode: 8acd5...922 3 1
AprilLudgate Skrevet 24. mai 2023 #53 Skrevet 24. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Er nok derfor vår skole ligger milevis foran Osloskolene faglig sett, da 🤔 Her er leksene typisk sett 1 side i mattebok + 15 min lesing hver dag. En annen dag skal du oversette/lese inn en side/engelskoppgave med god engelsk uttale. + 15 min lesing. Og så videre. Det er mye lekser, men jeg ser jo at barnet lærer av det også. Vi har kommet oss litt over kneika sånn sett (hjelper å lokke med sommerferie). Men jeg håper vi får en annen lærer til høsten, det var snakk om det. Læreren er egentlig ok, veldig strukturert og har satt seg i respekt med regler. Noe mitt barn respekterer. Men hn er litt redd for læreren også. Litt. Vi har kommet noe videre angående følelsene ved at barnet har sett at hn KAN greie å regulere følelsene, men vi har fortsatt vonde episoder særlig hvis barnet er slitent. Da er alt gærent. Eller hvis barnet er skuffet (får ikke spille minecraft). Anonymkode: 9ca8d...3bb Har du merket at du er ganske….spiss og ironisk i svarene dine? Jeg kan være det selv altså, men jeg bare påpeker at du: - mener alle som kritiserte den filminga er troll, helt dust - du mener du har lave forventninger/forventer omtrent ingenting av en 7åring - du kommenterer «vet ikke hvordan ditt barn er, men min er *positive kommentarer om intelligens* (den er jo regelrett ugrei og nedsettende ment) - mye lekser må jo være bra for ditt/andre barn og skal gjøres på den måten han har det siden deres skole ligger «milevis foran Osloskolene» i nasjonale prøver (snakker ned barn i andre landsdeler fordi prestasjoner på en prøve). Jeg bare spør: KAAAAAAAAN det hende du faktisk har høye forventninger og synes ting blir «idiotisk/dumt/feil» ganske kjapt? Du leser liksom alt i vranga. Kan det også skape konflikt hjemme om tonen din lett blir sånn? 🤷♀️ Lett ironisk spydighet liksom. Og alle er litt dumme/trollete/har ikke høye forventninger gjennomgående i samtlige innlegg. At han er redd for læreren er jo ikke positivt, så det ville jeg nøstet litt oppi årsakene til. Endret 24. mai 2023 av AprilLudgate 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #54 Skrevet 24. mai 2023 Det jeg leser i innleggene til TS er et barn som blir utslitt på skolen. Et barn som jobber veldig hardt hele skoledagen, og som kommer hjem og er utslitt men som så må sitte lenge med lekser som antagelig er litt for krevende. I tillegg får jeg inntrykk av at barnet er sultent og hadde hatt behov for mat rett etter skolen. TS skriver noe om kjeks, saft og sukker. Det er helt feil fokus. Du må gi barnet ditt næringsrik mat som gir ham energi. Lag en ekstra matpakke, send med ham noen nøtter han kan spise på vei hjem, eller ha mat stående klart i kjøleskapet som han kan spise med en gang han kommer hjem. Jeg er ellers enig med de andre i tråden om at du svarer på en hissig og arrogant måte. Og at det virker som at du har altfor høye forventninger til barnet ditt. Husk at han er et selvstendig individ, ikke en forlengelse av deg. Han har sin personlighet, og sine personlige egenskaper. Han er ikke en kopi av deg. Han har rett til sitt liv, han skal ikke leve ditt ønske-liv. Anonymkode: fb28b...958 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #55 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har merket, i butikken, at det hjelper noe å gi arbeidsoppgaver - så lenge barnet ikke er for slitent. Men når var dette her? For mitt barn er straks 8 år, og ingenting er i nærheten av å "løsne", men jeg har bestemt meg for å prøve og kutte ut sukker. Barnet får jo ikke det til vanlig, men tenkte å prøve sukrin i helgene og se om det blir bedre. Barnet har ansvar for å "rydde rommet", sette skoene på plass, henge opp jakka og sette skolesekken på plass, samt finne frem lekser når jeg sier det. Det leksestyret har vært grusomt for oss, barnet har skreket og nektet og hatt raseriutbrudd på raseriutbrudd, men heldigvis er vi i en litt bedre periode nå. I går gjorde barnet faktisk lekser og var så selvstendig som jeg ikke har sett før. Vi har også gitt barnet et piano, så nå sitter det og komponerer egne sanger og jeg merker at det hjelper på humøret til barnet. Nei, det er ikke tull. Vi har en liten Mozart (Ikke helt, da...) Anonymkode: 9ca8d...3bb Jeg syntes det skjedde en stor forandring til det bedre fra første til andre klasse. Har hele tiden hatt god dialog med pedagog i bhg og senere med læreren for strategier når det stormer som værst. Det var nummeret før ppt ble koblet på, men så ble det da ikke nødvendig. I tillegg til det jeg skrev sist har vi hatt fokus på å styrke vennskap i klassen og lystbetonte aktiviteter på fritiden. Vi har hatt tro på at mestring og trygge vennskap + det å snakke om det når ting har roet seg, ville hjelpe på følelsesreguleringen. Ikke sikkert denne «oppskriften» passer for dere da, men vår strategi hjalp for oss. Lykke til❤️ Anonymkode: f8ae2...cc1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #56 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så det at jeg filmet en gang for 2 år siden, fordi barnet stod og slo og skreik og fikk "blackout", er grunnen? Okei! Litt rart at barnet var sånn før dette, da. Og etterpå når vi ikke har filmet noenting 😂🤷♀️ Anonymkode: 9ca8d...3bb Hva har du å bevise for en 5-åring? Anonymkode: 6c3aa...27d
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #57 Skrevet 24. mai 2023 AprilLudgate skrev (5 timer siden): Det er ikke troll. Vi er selv foreldre og voksne. Forstår ikke hvorfor du latterliggjør negative tilbakemeldinger om du faktisk ser det var krenkende og feil. Det holder å si «ja, det var feil». Når du latterliggjør og kaller alle meningsmotstandere for troll fremstår det som at du ikke har helt omsorgsevnen nok til å skjønne. Alle kan gjøre feil, du og. Da endrer man seg, ikke minimerer et feiltrinn. Du burde be barnet om unnskyldning, ikke hive ut latteremojis og påstå folk er gale/troll fordi en kaller en krenkelse for hva det er. DETTE!! Anonymkode: 6c3aa...27d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå