Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Albbas
Skrevet
7 minutter siden, Reign said:

Nei, jeg klarer faktisk ikke å forstå den moralske lojaliteten du beskriver, for den henger ikke på greip. Det er ingen skadelidende ved at man sier at man må på en legetime, og drar på et intervju, når man faktisk er interessert i jobben. Men den moralske logikken din, så burde man aldri se seg om etter ny jobb, dersom man trives så godt på den de har. Man har ingenting å tjene på å stå på pinne for arbeidsgiver hele livet sitt. Husk at arbeidsgiver ALLTID vil lønne deg så lite som mulig!

Det er ikke en moralsk logikk, det handler om at når man trives på arbeidsplassen så vil man bidra til at arbeidet der lykkes og går godt. 

Selvfølgelig er det mange som kan bli skadelidende hvis du plutselig må avlyse et viktig seminar fordi "du skal til legen". Kanskje må en operasjon utsettes mer X antall uker fordi du som lege "må til legen", eller kanskje må møtet med pårørende utsettes 5 uker fordi du "må til legen". Kanskje må presentasjonen du skulle ha for delegasjonen fra Taiwan avlyses fordi "du må til legen", eller sjefen din må trå til og gjøre en dårlig presentasjon fordi "du må til legen" og hele avtalen går i vasken. Kanskje må kommunedirektøren si til kommunestyret at beklager, vi kan ikke bevilge penger til ny avdeling på rusenheten i dag for Per måtte til legen og rakk ikke gjøre ferdig beregningsgrunnlaget, vi får diskutere det på neste styremøte etter sommeren. Kanskje må Olga dø alene fordi du "må til legen" og det er absolutt ingen andre som kan ta den vakten på kort varsel. 

Det er jo ikke moral som driver oss som trives på jobb fremover, det er trivsel og eierskapet til jobben vi gjør. Det kaster vi ikke på båten bare fordi det har dukket opp en jobbmulighet som kaaaaanskje er interessant. 

Og du har helt feil i at arbeidsgiver alltid vil lønne en så lite som mulig. Det er tydelig at din erfaring med arbeidslivet er ganske snever. Du virker jo ikke akkurat motivert til å søke ny jobb du heller hvis du mener at god lønn, motivasjon og eierskap er en utopi. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Albbas skrev (2 minutter siden):

Det er ikke en moralsk logikk, det handler om at når man trives på arbeidsplassen så vil man bidra til at arbeidet der lykkes og går godt. 

Selvfølgelig er det mange som kan bli skadelidende hvis du plutselig må avlyse et viktig seminar fordi "du skal til legen". Kanskje må en operasjon utsettes mer X antall uker fordi du som lege "må til legen", eller kanskje må møtet med pårørende utsettes 5 uker fordi du "må til legen". Kanskje må presentasjonen du skulle ha for delegasjonen fra Taiwan avlyses fordi "du må til legen", eller sjefen din må trå til og gjøre en dårlig presentasjon fordi "du må til legen" og hele avtalen går i vasken. Kanskje må kommunedirektøren si til kommunestyret at beklager, vi kan ikke bevilge penger til ny avdeling på rusenheten i dag for Per måtte til legen og rakk ikke gjøre ferdig beregningsgrunnlaget, vi får diskutere det på neste styremøte etter sommeren. Kanskje må Olga dø alene fordi du "må til legen" og det er absolutt ingen andre som kan ta den vakten på kort varsel. 

Det er jo ikke moral som driver oss som trives på jobb fremover, det er trivsel og eierskapet til jobben vi gjør. Det kaster vi ikke på båten bare fordi det har dukket opp en jobbmulighet som kaaaaanskje er interessant. 

Og du har helt feil i at arbeidsgiver alltid vil lønne en så lite som mulig. Det er tydelig at din erfaring med arbeidslivet er ganske snever. Du virker jo ikke akkurat motivert til å søke ny jobb du heller hvis du mener at god lønn, motivasjon og eierskap er en utopi. 

Jeg tviler på at en bedrift kollapser ved at TS er fraværende to timer i den ordinære arbeidstiden.

Og jo, arbeidsgiver forsøker alltid å gi deg minst mulig. Det er naivt å tro noe annet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts, tenker det var like greit for deg at du ikke fikk/tok den jobben, for det er for lite fleksibelt når de gir så kort varsel til intervju.

Kan fortelle om motsatt erfaring en del år tilbake. Jeg var nyutdannet og tok bare vakter her og der. Som første kull i historien med denne utdannelsen så opplevde vi problemer med å få jobb. Jeg fant ut at siden det var så mange søkere til hver stilling så ville jeg bare søke på de jobbene som jeg virkelig ønsket meg, fordi jeg mente det var de stillingene jeg kunne utmerke meg i søknader og intervju.

Hadde søkt en jobb og hadde vært både på første og andre intervju, men avgjørelsen drøyde. Samtidig oppdaget jeg en stilling som var utlyst som jeg tydeligvis hadde oversett. Jeg kastet meg på telefonen dit, fristen for søknad var egentlig gått og de hadde begynt på intervjuer. De var veldig interessert, og ville ha meg til å komme til dem om et par uker. Jeg sa det var uaktuelt, fordi jeg måtte reise halve landet rundt for å komme dit, og mente at et telefonintervju måtte være greit nok. De hadde kjennskap til meg fra før, og visste at selv som nyutdannet innen faget ville ha med meg en unik kompetanse. De sa først at det var umulig å få til. Så ringte de meg opp igjen etter ti minutter og lurte på om jeg kunne ha telefonintervju neste formiddag med ledergruppen. I intervjuet fortalte de at de var ferdige med de andre intervjuene og at de nok ville bruke et par uker på å ta beslutningen. Jeg fortalte da, som sant var, at jeg hadde fått beskjed om at jeg kom til å få beskjed om den andre stillingen dagen etter. De mente jeg ikke burde ta den. Jeg sa at slik situasjonen var kunne jeg ikke si nei til en stilling uten å være sikker på å ha en kontrakt med en annen. De sa det var umulig, jeg svarte at det hadde jeg stor forståelse for, spesielt siden jeg kom inn i siste innspurt. Neste dag, men fem minutters mellomrom, fikk jeg tilbud på begge stillingene! Selv om siste på mange måter var min drømmejobb, så endte jeg av andre årsaker å si nei til den. Arbeidsgiver der mente jeg tok feil valg, men respekterte det fullt ut og ønsket meg lykke til videre og ba meg søke igjen om de fikk ny stilling. I ettertid har jeg fått tilbud fra dem ved et par anledninger, og de snakker fremdeles om at de ønsker seg meg der, selv om dette skjedde for flere år siden. Jeg skulle virkelig gjerne ha jobbet der, men livet ville det litt annerledes for meg.

Så noen arbeidsgivere har ingen problemer med å være faktisk fleksible. TS, der du hadde søkt jobb virket lite fleksibel, selv om de skrev at de var fleksible denne uken. Om poenget var at ny ansatt skulle kunne si opp før månedsskiftet så kunne de likevel ha fikset det om de ga deg intervju mandag og så tok en beslutning tirsdag. Har de satt seg i en situasjon hvor de er så presset at de må ta hvem som helst som kan si opp før første juni, da er det, som @missmcbeal skrev også et rødt flagg.

Lykke til i videre jobbsøking! :)

Anonymkode: e0ff5...475

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Albbas said:

Men det er ganske usannsynlig at du har en hel uke hvor alle dager fra 7-18 er fullpakket med kommunestyremøter eller besøk fra Taiwan? Med mindre man er på reise selv så burde det være mulig å klemme inn et jobbintervju hvis man virkelig vil ha jobben?

Hvis man ønsker å gjøre et godt inntrykk der man skal på intervju så bør man hvertfall by på litt bedre begrunnelse enn "jeg er opptatt" som ts har sagt til sin intervjuer. Det er som oftest mange om beinet til en stilling og med mindre ts sitter på en helt unik kompetanse så ville jeg som potensiell ny arbeidsgiver ikke giddet å tilrettelegge for en som bare sier at den er opptatt. Da hadde jeg tatt neste søker i bunken og avskrevet ts. Så brutalt er det, man har bare en sjanse på å gi et godt førsteinntrykk og hvis man virker lite imøtekommende og løsningsorientert allerede før intervjuet så gidder ikke jeg som arbeidsgiver å bruke min tid deg.

Anonymkode: 9d872...ad3

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Reign skrev (20 minutter siden):

Jeg tviler på at en bedrift kollapser ved at TS er fraværende to timer i den ordinære arbeidstiden.

Og jo, arbeidsgiver forsøker alltid å gi deg minst mulig. Det er naivt å tro noe annet. 

Vi vet jo ingenting om ev. reisetid i dette tilfelle.

Poenget til Albbas gikk deg visst over hodet. Det er mange arbeidsplasser hvor det å ha uplanlagt fravær kan gå hardt utover enten bedriften eller tredjepersoner. Personer som jobber med mennesker vil vite at slikt fravær får følger for tredjeperson. I mange tilfeller kan det få alvorlige følger for den det gjelder - og personer i slike yrker som har god moral og yrkesetikk og samvittighet og omtanke for andre, de velger å ikke la tredjepart lide unødvendig for noe som det ikke er nødvendig å gjøre akkurat disse få dagene.

Jeg forstår at dette ansvaret man kan føle på i slike yrker og lignende yrker kan virke uforståelig og fremmed for personer som ikke har slikt ansvar i sitt yrke. Der slikt fravær ikke får noen særlige praktiske følger er det jo mindre grunn til å ikke ta noen få timer med uplanlagt fravær, man kan bare ta det igjen senere i uken. Men har man avgjørende frister eller ansvar for andre mennesker, så kan man ikke alltid ta så lett på ting som du synes å gjøre, Reign.

En arbeidsgiver som tar så lett på ting må også forvente at ansatte tar like lett på det og her lite lojalitet til deres bedrift. Om det er slike ansatte de ønsker, så er det jo greit, det. Men det er tydeligvis ikke en slik arbeidsgiver Ts ønsker seg, da hun er en person som har høy ansvarsfølelse for sine oppgaver og ikke ønsker hennes "unødvendige" fravær skal gå utover andre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker folk overdriver hvor viktige de er for bedriften sin, og hvor mye lojalitet man skal ha. Men folk får gjøre som de vil. Jeg bryr meg ikke om kollegaene mine drar en hvit løgn i tid som de er satt til å disponere selv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Reign skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker folk overdriver hvor viktige de er for bedriften sin, og hvor mye lojalitet man skal ha. Men folk får gjøre som de vil. Jeg bryr meg ikke om kollegaene mine drar en hvit løgn i tid som de er satt til å disponere selv.

Igjen ser du ikke det både Albbas og jeg skrev.

Det handler ikke nødvendigvis om lojalitet til arbeidsgiver, men om omtanke og respekt for tredjepersoner som blir skadelidende ved plutselige fravær i spesielle perioder.

Som sagt, det er uproblematisk å være borte slik om man har en jobb hvor det ikke går utover andre, hverken kolleger eller uskyldige tredjepersoner. Da tar man jo bare igjen jobben senere. Svært mange har helt andre jobber, hvor man må være mer ansvarlige og blir mindre fleksible.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det handler ikke nødvendigvis om lojalitet til arbeidsgiver, men om omtanke og respekt for tredjepersoner som blir skadelidende ved plutselige fravær i spesielle perioder.

Hva om man faktisk får en legetime man har ventet på da? Det har det samme utfallet.

Gjest Albbas
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men det er ganske usannsynlig at du har en hel uke hvor alle dager fra 7-18 er fullpakket med kommunestyremøter eller besøk fra Taiwan? Med mindre man er på reise selv så burde det være mulig å klemme inn et jobbintervju hvis man virkelig vil ha jobben?

Hvis man ønsker å gjøre et godt inntrykk der man skal på intervju så bør man hvertfall by på litt bedre begrunnelse enn "jeg er opptatt" som ts har sagt til sin intervjuer. Det er som oftest mange om beinet til en stilling og med mindre ts sitter på en helt unik kompetanse så ville jeg som potensiell ny arbeidsgiver ikke giddet å tilrettelegge for en som bare sier at den er opptatt. Da hadde jeg tatt neste søker i bunken og avskrevet ts. Så brutalt er det, man har bare en sjanse på å gi et godt førsteinntrykk og hvis man virker lite imøtekommende og løsningsorientert allerede før intervjuet så gidder ikke jeg som arbeidsgiver å bruke min tid deg.

Anonymkode: 9d872...ad3

Nei, det er faktisk ikke så usannsynlig. Det skjer ikke ofte, men jeg har til sammen 3-4 uker i året hvor det er sånn. Mannen min har også noen uker i året som er sånn. 

Men jeg er helt enig i at man bør gi arbeidsgiver en forklaring. Sier man bare "nei, det passer ikke" kan det fort oppfattes som et nei takk. Så jeg er enig i at TS har håndtert dette veldig rart. 

Jeg har hatt jobbintervju på teams fra et jævlig dårlig nett i Kasakhstan med hyppige avbrudd, så jeg vil ikke ha på meg at jeg ikke er fleksibel. Men en sjelden gang er det noen helvetesuker der det bare ikke passer. 

Det er forøvrig ikke alltid det er mange om beinet til en stilling, særlig ikke nå for tiden. Vi har måttet utlyse stillinger mange ganger, samme må mannens jobb gjøre, for folk svømmer i jobbmuligheter om dagen. Økonomer, teknologer, ingeniører og sykepleiere kan velge og vrake blant jobber om dagen. Da nytter det ikke å være sær, sidrumpa arbeidsgiver. 

Gjest Albbas
Skrevet
1 hour ago, Reign said:

Bedriften kollapser ikke men arbeidet man gjør kan helt klart kollapse, og ta månedsvis å plukke opp igjen, eller det tapes for alltid (hvis kunden gir deg opp fordi du plutselig skulle til legen). 

Arbeidsgivere konkurerer om begrenset arbeidskraft og mange betaler derfor mer enn de må i håp om å forhindre deg fra å søke nye jobber. 

AnonymBruker
Skrevet
Reign skrev (5 timer siden):

Om man velger å lyve, så har det ingenting å si for kollegaene om man er på intervju eller på en legetime. For en attraktiv nok jobb, så hadde jeg gjort dette. Jeg har ikke lojalitet til en arbeidsplass som ønsker å lønne meg minst mulig for arbeidet mitt.

Men det er de som lønner deg i dette øyeblikk. Og du vet ikke om du får jobben.

Anonymkode: c44cd...9c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er de som lønner deg i dette øyeblikk. Og du vet ikke om du får jobben.

Anonymkode: c44cd...9c7

Så hva om du faktisk må til en legetime?

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Albbas said:

Men greier du å forstå at det finnes (mange!) mennesker som liker jobben de har, som vil være lojale og som VIL gjøre en god jobb der de er, samtidig som de er nysgjerrig på andre jobber? Greier du å skjønne at de ikke er villige til å lyve på seg en legetime i en periode som skaper krise for alle parter? 

Nei dette klarer jeg faktisk ikke å forstå 

Anonymkode: 9e8b9...c03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Reign said:

Enig en del virker å tro at bedriften de jobber i kollapser uten dem

Skrevet
Reign skrev (4 timer siden):

Flere i tråden her som ihvertfall er i denne kategorien. De tror sin arbeidsplass går konk og brenner ned om de uteblir et par timer 

høye på seg selv eller noe annet… 

• Nyttig 1
Gjest Albbas
Skrevet
15 minutter siden, MayorSantos said:

Flere i tråden her som ihvertfall er i denne kategorien. De tror sin arbeidsplass går konk og brenner ned om de uteblir et par timer 

høye på seg selv eller noe annet… 

Så hvis forsvarsadvokaten til en drapssiktet prioriterer å være i retten de ukene rettssaken pågår er hun bare høy på seg selv? 

Ingen har hevdet at arbeidsplassen går konk. Sliter du med leseforståelsen? Lykke til på intervju i så fall. 

AnonymBruker
Skrevet
Bovina sancta skrev (På 22.5.2023 den 11.16):

Det er klart de vil ha intervju denne uken. De ønsker å gi tilbud til rett kandidat så vedkommende både rekker å tenke seg om, takke ja og si opp på nåværende arbeidsplass før 1. juni. 

Edit: det betyr ikke at jeg mener at det er du som skal jenke deg - de har jo selv styrt prosessen slik at de har dårlig tid. Men jeg forstår svaret du fikk på den måten at de ønsker å unngå en ekstra måned før tiltredelse.

Man rekker da ikke to runder med intervjuer pluss og ta en avgjørelse på én uke. 

Anonymkode: 21a86...dd4

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Man rekker da ikke to runder med intervjuer pluss og ta en avgjørelse på én uke. 

Ikke alle stillinger trenger to intervjurunder.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Aldri vært på to runder i jobbene jeg har fått. Og det er jobber som krever mastergrad.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jo det går fint

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...