Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Be om et kort intervju på Teams. Du klarer å sette av 20 minutter iløpet av 4–5 døgn.

Anonymkode: 95438...726

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
missmcbeal skrev (37 minutter siden):

Er du rekrutterer?

Selvfølgelig betyr nåværende jobb mest. Det er jobben man har nå.

Det er direkte idiotisk å la et intervju få første prioritert når man på ingen måte er garantert et tilbud.

Noen rekrutterer er helt på viddene. Forventer at potensielle kandidater skal ofre seg og bruke timesvis på alle slags mulige rare tester, så får man ikke en gang jobben eller man får helt latterlig tilbud og jobben er ikke aktuell likevel.

Jeg sier det igjen, arbeidsgivere har godt av å være med på tilbudssiden og respektere tiden til søker. Det bør være en grei balanse mellom den som søker og potensiell arbeidsgiver, tross alt driver arbeidstaker med dette i arbeidstiden (betalt) mens en potensiell kandidat bruker FRITIDEN sin på å stille på intervju. Når man søker jobb og går på intervju, så blir dette en del timer til sammen, og noen arbeidsgivere forventer likevel at folk skal bare godta dette fordi de tror at arbeidstakeren trenger dem, og ikke omvendt.

👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼

Anonymkode: c44cd...9c7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Albbas
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er de vel ikke. Sist jeg hadde intervju med en kandidat var referanser ringt og kontrakt signert innen en arbeidsuke var gått. Og det var med noen tekniske signeringsproblemer som forsinket prosessen

Anonymkode: 4a1ce...33c

Hvis arbeidsgiver har siste intervju på fredag (noe de har tilbudt ts) har de tre arbeidsdager på seg til å vurdere, gi tilbud og motta tilbakemelding. Det er for kort tid. Det KAN selvfølgelig gå, men man kan ikke legge press på den man skal ansette med å gi et tilbud mandag og kreve svar og oppsigelse innen onsdag. Da snakker vi hvertfall useriøst. Å planlegge for det er helt tullete. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Med andre ord; dere setter pris på at personen skulker jobben for å møte opp på intervju hos dere på kort varsel. 
For det er det som må til. Og det er ikke nødvendigvis et godt tegn. Den personen har kanskje ikke verdens beste arbeidsmoral. 

Anonymkode: c44cd...9c7

Det er jo det alle gjør når de skal på jobbintervju da… Man sier jo ikke «hei, om to dager må jeg ha fri et par timer for å dra på jobbintervju for jeg prøver egentlig å komme meg vekk fra denne jobben jeg ikke er fornøyd med»

Anonymkode: 07eef...ae7

• Liker 1
  • Nyttig 4
Gjest Bombasi
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har kommet i en snodig tvist, har blitt bedt på intervju og fikk forslag for tider neste dag og dagen etter. Svarte om det var mulig neste uke da jeg ikke har tid denne uka.

Fikk svar at de er veldig fleksible denne uka.

Hva gjør jeg nå?

Anonymkode: 8bacb...cf3

Arrogant svar fra dem. Får litt vibber om at denne arbeidsgiveren setter seg selv i førersetet først, og at de gjør arbeidstakerne en tjeneste ved å tilby dem en jobb.

For øvrig ganske uprofesjonelt av arbeidsgiver også. Det er normalt å gi minimum 1 uke forvarsel på intervju, og gjerne 2 uker. Dette for at kandidaten kan forberede seg på alle mulige måter, herav sørge for at kandidaten er ledig.

En arbeidsgiver kan ikke forvente å få et rungende JA til intervju på 1-2 dagers varsel.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg svaret med at jeg kan komme [datoer] mellom klokken [klokkeslett], så raskt jeg har anledning til det. Hadde ikke arbeidsgiver tatt i på dette så hadde jeg meldt pass. For ærlig talt så får jeg ikke akkurat et godt inntrykk av dem når det er slik. De virket ikke særlig lysten på meg, for å si det slik. Motivasjonen bør gå begge veier...

Endret av Bombasi
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg får ikke den følelsen av det svaret. De sier ikke nei til å ha det neste uke, de bare poengterer at de er veldig fleksible denne uken, og altså kan ha det andre tider enn de nøyaktige tidene de først foreslo. De har ikke sagt at det er uaktuelt å ta det neste uke. Så jeg tolker det som at de helst vil ha det så fort som mulig, men de har ikke sagt at det ikke går neste uke. 

Å være rigid som arbeidsgiver gir ikke et godt inntrykk, nei. Det er ofte de samme som da gjør seg vanskelig når man ber om ferie og fri, blir sure om man må være hjemme med sykt barn, etc. 

Anonymkode: d3522...edb

Kan jeg spørre hvorfor du ikke kan stille til intervju en eneste gang mellom 07.30-18.00 denne uken? 

Du klarer ikke 45.min iløpet av denne uken? 

Litt kort varsel fra de som kaller inn, men snodig å ikke klare å avse 45.min en eneste gang i et vindu på 40ish timer. 

AnonymBruker
Skrevet
MayorSantos skrev (3 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor du ikke kan stille til intervju en eneste gang mellom 07.30-18.00 denne uken? 

Litt kort varsel fra de som kaller inn, men snodig å ikke klare å avse 45.min en eneste gang i et vindu på 40ish timer. 

Hun har svart på det. Det er fordi hun ikke vil bli sliten, for hun har mye å gjøre.

Anonymkode: 1fd3c...3c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun har svart på det. Det er fordi hun ikke vil bli sliten, for hun har mye å gjøre.

Å bruke 45.min til å ta en prat og snakke om seg selv er slitsomt? 

Da tenker jeg arbeidsgiver har flaks at ikke OP fant tid denne uken. Om man ikke greier å frigjøre seg i i 45.min av ca 2000 min på jobb tyder på dårlig time managment

• Liker 6
  • Nyttig 1
Gjest Albbas
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis du har søkt en jobb og skal på intervju må det da være viktigere enn din eksisterende jobb? 

Anonymkode: 302e9...849

Er nåværende eller ny jobb viktigst for deg?

Det du skriver her, og til arbeidsgiver du ønsket, er at nåværende jobb betyr mest.

Da forstår jeg responsen deres. 

Og da blir du værende i jobben som "skriker etter folk" (og som du tydeligvis ikke ønsker lenger?) 

Selvfølgelig betyr nåværende jobb mest for veldig, veldig mange! Man kan jo ikke bare gi faen i jobben man har fordi man har funnet en interessant stilling som KANSKJE er aktuell. Vil dere ansette folk som nedprioriterer jobben de har for noe de egentlig ikke vet hva er en gang?

En del av dere må åpenbart lære dere at et intervju ikke bare er et sted der kandidaten skal selge seg inn. Arbeidskjøper skal også selge seg inn hos kandidaten, og hvis arbeidskjøper stiller urimelige krav vil de beste kandidatene si takk og farvel. 

Hvorfor i all verden skulle et intervju være viktigere enn eksisterende jobb? :klo:

For et andregangsintervju er man kanskje enda mer gira og fleksibel, fordi man da vet mer hva man går til. Men et førstegangsintervju kan vel så gjerne ende opp med at man innser at jobben er fullstendig uinteressant og kjip, og da er det jo dumt om man har ødelagt et halvt års arbeid og gjort seg upopulær på eksisterende jobb, eller?? 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, MayorSantos said:

Det er ikke særlig snodig, mange av mine kolleger har ikke en eneste halvtime ledig i kalenderene nå får tiden. Helt normalt før store frister (som nå, rundt rapportering). 

Anonymkode: b726b...0f9

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke særlig snodig, mange av mine kolleger har ikke en eneste halvtime ledig i kalenderene nå får tiden. Helt normalt før store frister (som nå, rundt rapportering). 

Anonymkode: b726b...0f9

Men når de de skriver at de er veldig fleksible denne uken, så kan man sikkert få tatt intervjuet etter kl 18

Anonymkode: 9e8b9...c03

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enkelt og greit: du er ikke motivert nok hvis du er for sliten eller ikke har tid til å stille opp på et lite intervju. Det kalles prioriteringer. En ting er at du er bortreist eller syk; en annen at du ikke gidder. Tror de tenker sitt nå. 

Anonymkode: a60cc...77e

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tja.. Vi et seriøst firma, og opplever at folk virkelig vil komme på intervju. 

Veldig gode grunner som operasjon ville vel kunne forsinket intervjuet. Hvis personen var veldig aktuell.. 

Anonymkode: 4e1c8...f69

De fleste som søker en jobb har allerede en fra før. Dersom kalenderen er full med møter som ikke kan avlyses, så vil mange arbeidsgivere tilpasse seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, Brunello said:

De fleste som søker en jobb har allerede en fra før. Dersom kalenderen er full med møter som ikke kan avlyses, så vil mange arbeidsgivere tilpasse seg.

Og det har de jo sagt at de kan? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men når de de skriver at de er veldig fleksible denne uken, så kan man sikkert få tatt intervjuet etter kl 18

Du forstår ikke at mange faktisk jobber fulle uker i perioder? Mannen min har hatt 16 timers vakter rett som det er, flere mnd har han jobbet opp imot 300 timer. Som ansvarlig kan man ikke bare ta fri i de periodene, og når man først er ferdig for dagen så har man gjerne ikke så mye mer å gi.. da er det rett i dusjen, sofaen for å spise også legge seg for å være klar til en ny lang-dag. 

Anonymkode: 0ceb6...ecc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er det nok mange som ikke er vant med å jobbe intensivt. De fleste jobber 7,5 time om dagen, men det finnes faktisk folk som jobber 12-16 timer om dagen… De er ikke udødelige, og trenger faktisk også å få i seg mat og søvn. Hvis TS har en jobb som er krevende denne uken, så har jeg full forståelse for det.

Anonymkode: 0ceb6...ecc

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her er det nok mange som ikke er vant med å jobbe intensivt. De fleste jobber 7,5 time om dagen, men det finnes faktisk folk som jobber 12-16 timer om dagen… De er ikke udødelige, og trenger faktisk også å få i seg mat og søvn. Hvis TS har en jobb som er krevende denne uken, så har jeg full forståelse for det

Hvilken planet er du på? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
MayorSantos skrev (16 minutter siden):

Hvilken planet er du på? 

Hva snakker du om? Tror du ikke dette skjer på mange arbeidsplasser?

Anonymkode: 4a1ce...33c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd at potensielle arbeidsgivere ikke er fleksible på å kunne flytte intervju. Jeg jobber faktisk om dagene og jeg tar jobben min seriøst. Kalenderen min er full av møter og jeg avlyser dem ikke på kort varsel. Heldigvis, i mitt tilfelle, setter potensielle arbeidsgivere pris på at jeg tar jobben min seriøst og at jeg ikke avlyser oppsatte møter pga. private ærend 

Anonymkode: 2deb6...978

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
missmcbeal skrev (10 timer siden):

Er du rekrutterer?

Selvfølgelig betyr nåværende jobb mest. Det er jobben man har nå.

Det er direkte idiotisk å la et intervju få første prioritet når man på ingen måte er garantert et tilbud.

Noen rekruttererer er helt på viddene. Forventer at potensielle kandidater skal ofre seg og bruke timesvis på alle slags mulige rare tester, så får man ikke en gang jobben eller man får helt latterlig tilbud og jobben er ikke aktuell likevel.

Jeg sier det igjen, arbeidsgivere har godt av å være med på tilbudssiden og respektere tiden til søker. Det bør være en grei balanse mellom den som søker og potensiell arbeidsgiver, tross alt driver arbeidsgiver med dette i arbeidstiden (betalt) mens en potensiell kandidat bruker FRITIDEN sin på å stille på intervju. Når man søker jobb og går på intervju, så blir dette en del timer til sammen, og noen arbeidsgivere forventer likevel at folk skal bare godta dette fordi de tror at arbeidstakeren trenger dem, og ikke omvendt.

Jøss.

Rart mange sitter bitre og misserable i samme drittjobb i årevis 😅

Men, det går fint. Her er det mange positive og fleksible kandidater, som ikke sutrer over når intervjudager er satt opp, tre intervjurunder, og caseløsning. 

Så supert at slike siler seg selv ut. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...