Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Albbas
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Da synes jeg du skal sende den fullstendige kalenderen din til arbeidsgiveren. Hvis du ikke har en eneste liten ting som kan endres eller flyttes synes jeg oppriktig synd på deg.

Og, det er jo et slags signal om at du er en person som har vanskelig for å prioritere og lett for å bli utbrent. Ikke akkurat en positiv egenskap, der.

Anonymkode: d0df7...d66

Det er jo for søren ikke synd på noen som tilfeldigvis har EN uke som er fullpakket med ting man ikke kan flytte på?? 😂 Er det synd på en som tilfeldigvis er på forretningsreise i Taiwan akkurat den uka? Eller som akkurat denne uka tar imot kunder fra Sveits og har fullt opplegg med de fra morgen til kveld? 

De fleste mennesker har noen uker i løpet av året som bare er helt fastlåste. Det er ikke synd på en, tvert imot er det gjerne i slike uker en utvikler seg mest. Jeg syns hvertfall ikke synd i mannen min når han er på jobbreise i Asia to ganger i året, eller når jeg selv har hektiske kursuker fra morgen til kveld. 

At en arbeidssøker er lojal overfor eget arbeid er ikke et dårlig tegn. 

Dine holdninger derimot er enormt store faresignaler. Hadde aldri ønsket å jobbe for noen med dine holdninger. 😳

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si på jobb du må til legen. Så går du på intervju. 

Anonymkode: ce3d7...5fb

AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (2 timer siden):

De er altfor sent ute til å greie det innenfor denne måneden uansett. 

Det er de vel ikke. Sist jeg hadde intervju med en kandidat var referanser ringt og kontrakt signert innen en arbeidsuke var gått. Og det var med noen tekniske signeringsproblemer som forsinket prosessen

Anonymkode: 4a1ce...33c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (5 timer siden):

Det varselflagget hadde vært oppe hos meg som arbeidsgiver også, med mindre TS kan hoste opp en veldig god grunn for at hun ikke klarer å skvise inn et intervju hele uka. Jeg hadde oppfattet det som at vedkommende enten ikke er så interessert i jobben, eller er en av disse som ALLTID må ha spesialbehandling.

Nå er ikke jeg i den situasjonen at jeg søker jobb, men om jeg hadde vært det ville det vært helt umulig å presse inn ett intervju siste halvannen uke før kvartalsrapportene skal inn. Da er det tettpakket program, og jeg sliter med å få kabalen til å gå opp mellom prosjektene på jobb. Jeg hadde ikke lagt bort noe av dette for et intervju, da dette er de viktigste ukene av min jobb.

Anonymkode: 42789...0c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er ikke jeg i den situasjonen at jeg søker jobb, men om jeg hadde vært det ville det vært helt umulig å presse inn ett intervju siste halvannen uke før kvartalsrapportene skal inn. Da er det tettpakket program, og jeg sliter med å få kabalen til å gå opp mellom prosjektene på jobb. Jeg hadde ikke lagt bort noe av dette for et intervju, da dette er de viktigste ukene av min jobb.

Anonymkode: 42789...0c4

Hvis du har søkt en jobb og skal på intervju må det da være viktigere enn din eksisterende jobb? 

Anonymkode: 302e9...849

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har kommet i en snodig tvist, har blitt bedt på intervju og fikk forslag for tider neste dag og dagen etter. Svarte om det var mulig neste uke da jeg ikke har tid denne uka.

Fikk svar at de er veldig fleksible denne uka.

Hva gjør jeg nå?

Anonymkode: 8bacb...cf3

Forklarte du (uten å nødvendigvis gå i detaljer) hvorfor du ikke kunne, eller svarte du bare at du ikke hadde tid? De aller fleste er mer løsningsorienterte og forståelsesfulle når de får en grunn til å være det - bortreist/viktige møter/syke barn skjønner alle at man ikke får gjort så mye med, men "har ikke tid" høres veldig fort ut som "prioriterer ikke", særlig når motparten er fleksibel en hel uke.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men ts, du svarer jo ikke på hvorfor du ikke kan, så det er litt vanskelig å svare deg.

Har du travle dager på jobb, så foreslå å komme på intervju på ettermiddagen. Det er helt vanlig.

Har du lang reisevei/er bortreist, spør om dere kan ta intervju på Teams e.l.

Anonymkode: 4f62e...504

• Liker 2
Skrevet (endret)

Synest arbeidsgiver er lite fleksibel her om intervjuet ikke kan tas neste uke.

Jobber i det offentlige etter å ha jobbet i det private, og må si respekten for arbeidstager er helt annen, her blir ikke arbeidstaker sett på som et potensielt problem, men som en ressurs som man gjerne tilrettelegger for.

Hadde jeg fått et sånt svar, og ikke fått et valg om å ta intervjuet neste uke i stedet, ville varsellampene mine ringt. 

Vi har også regler å forholde oss til, og blant annet må avspasering søkes om minimum 14 dager før. Da blir man satt en i uheldig skvis om må brått må skaffe seg fri på kort tid, for da må man snakke med leder og oppgi grunn, og man vil gjerne ikke fortelle at man har søkt ny jobb. 

Hadde vært relevant å vite om det er snakk om fysisk intervju og om man reise langt,, og hvor lenge man blir borte fra jobb evt.. Er det kort vei, og arbeidsgiver virkelig er fleksibel og kan ta intervju sent på ettermiddag, så hadde det vært mulig å ta intervju utenom kjernetid, altså før 09 eller etter 14 nå på sommeren. På vinteren etter 15. 

Min erfaring er at de som holder intervju gjerne vil gi seg tidlig, og helst ikke ønsker intervju tidlig eller seint. Så visst det er snakk om lang reisevei og ikke på Teams, så blir det gjerne vanskelig å få det til utenom kjernetida også.

Jeg synest ikke arbeidstgiver trenger å vite grunn for at man ikke kan på det tidspunktet så lenge man selv foreslår tidspunkt. Etter mitt syn er det ikke noe de har så mye med, arbeidsgivere som forventer å vite hvorfor ser jeg på som et annet rødt flagg.

Endret av missmcbeal
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Men ts, du svarer jo ikke på hvorfor du ikke kan, så det er litt vanskelig å svare deg.

Har du travle dager på jobb, så foreslå å komme på intervju på ettermiddagen. Det er helt vanlig.

Har du lang reisevei/er bortreist, spør om dere kan ta intervju på Teams e.l.

21 minutter siden, Daria said:

Forklarte du (uten å nødvendigvis gå i detaljer) hvorfor du ikke kunne, eller svarte du bare at du ikke hadde tid? De aller fleste er mer løsningsorienterte og forståelsesfulle når de får en grunn til å være det - bortreist/viktige møter/syke barn skjønner alle at man ikke får gjort så mye med, men "har ikke tid" høres veldig fort ut som "prioriterer ikke", særlig når motparten er fleksibel en hel uke.

Jeg er opptatt, som jeg skrev til arbeidsgiver. Er arbeid som skriker etter folk, jeg tar det hele med ro. Fikk svar tilbake at på en måte at jeg ikke ville bli aktuelll til stillingen. Da gikk det ikke, det går helt fint, ingen har dødd.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er opptatt, som jeg skrev til arbeidsgiver. Er arbeid som skriker etter folk, jeg tar det hele med ro. Fikk svar tilbake at på en måte at jeg ikke ville bli aktuelll til stillingen. Da gikk det ikke, det går helt fint, ingen har dødd.

Det virker bare merkelig å si «jeg er opptatt fra 07 - 19 hele denne uka med ekstremt viktige ting som ikke kan flyttes på». Skjønner at du kan ha det travelt 8 timer på jobb uten tid til lunsj, at du skal hente og levere barn osv. Men kanskje noen kan passe unger en times tid for deg?  Hva annet er SÅ umulig å flytte på? Jeg kjenner jeg ble veldig nysgjerrig nå :)

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For arbeidsgiver er dette helt normalt i slutten av en måned.  De vil spare 1 måneds oppsigelse og få gitt deg et tilbud. Så ønsker de at du skal si opp før neste torsdag. 

Anonymkode: 39015...8a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er nåværende eller ny jobb viktigst for deg?

Det du skriver her, og til arbeidsgiver du ønsket, er at nåværende jobb betyr mest.

Da forstår jeg responsen deres. 

Og da blir du værende i jobben som "skriker etter folk" (og som du tydeligvis ikke ønsker lenger?) 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
missmcbeal skrev (6 minutter siden):

Min erfaring er at de som holder intervju gjerne vil gi seg tidlig, og helst ikke ønsker intervju tidlig eller seint. Så visst det er snakk om lang reisevei og ikke på Teams, så blir det gjerne vanskelig å få det til utenom kjernetida også.

.

Min erfaring etter å ha intervjuet hundrevis av mennesker er at jeg gjerne sitter lange dager for å få gjort unna intervjuene i et ganske kort tidsrom. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Høres ut som du kom deg greit unna en liten fleksibel arbeidsgiver.

Synd for dem, de gikk antagelig glipp av en god kandidat. 

Er det virkelig sånn at prosessen må være ferdig før 1.juni fordi de ønsker at arbeidsgiver skal si opp innen da, vitner det om dårlig planlegging, det kan være symptomatisk for resten av drifta. Mye som kan skje i en rekrutteringsprosess og ting kan dra ut. Høres ikke ut som det er rom for å forberede seg til intervju, tenkt seg om ved evt. jobbtilbud, fått forhandlet lønn og lest kontrakt isåfall.

De beste arbeidsplassene har god tid til kandidater, tilpasser seg og er gjerne fleksibel på oppstart om de virkelig vil ha kandidaten. Synest ikke det er veldig betryggende at jobben går til den som tilfeldigvis har anledning til å stille på intervju på bestemte tidspunkt, for å sette det på spissen.

Husk, arbeidsplassen trenger deg, du trenger ikke dem :) Lykke til videre i søkingen!

Endret av missmcbeal
  • Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det virker bare merkelig å si «jeg er opptatt fra 07 - 19 hele denne uka med ekstremt viktige ting som ikke kan flyttes på». Skjønner at du kan ha det travelt 8 timer på jobb uten tid til lunsj, at du skal hente og levere barn osv. Men kanskje noen kan passe unger en times tid for deg?  Hva annet er SÅ umulig å flytte på? Jeg kjenner jeg ble veldig nysgjerrig nå :)

Hehe forstår nysgjerrigheten, men velger å ikke si grunnen her. Eller jeg kan si at jeg har svært mye arbeid frem til lørdag. Å gå på intervju kreves forbereding og resurser og tid jeg ikke har nå. Jeg vet ikke med deg, men jeg synes intervjuer kan være ganske utmattende. Jeg må holde av til arbeidet. Så sånn er det. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men da er jo spørsmålet: hadde du som arbeidsgiver akseptert at en av dine ansatte hadde skyvd arbeidsoppgaver til sides, bedt om ferie/fridag på kort varsel eller (i verste fall) tatt en sykedag for å komme seg på intervju?

Fleksibiliteten må gå begge veier... 

Anonymkode: 163f0...50d

Det kommer an på, men sånn er det jo gjerne når man søker jobb samtidig som man er i en annen jobb. Da må man strekke seg langt for å finne en løsning. Og de som skal ha TS på intervju hadde kanskje vært mer fleksibel hvis hun hadde vært mer konkret i forklaringen på hvorfor det er så ekstremt vanskelig å få til noe denne uken. En annen ting er at de sier jo at de kan være fleksible mtp denne uken, kanskje betyr det at de kan ta intervjuet etter arbeidstid eller tilrettelegge på en annen måte som passer bedre for henne. Når hun bare avslår uten å prøve å komme dem i møte, virker hun lite samarbeidsvillig. 

Jeg tviler på at de prøver å få gjennomført intervju denne uken bare for moro skyld, det har nok sine grunner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hmm

Altså, første tanke da jeg fikk mailen var at det var regel rett snodig å gi et slikt absolutt svar. Vedkommende tvinger meg på et vis til å ha intervjuet denne uka når jeg har sagt det ikke passer. Gir ikke en god følelse.

Vet ikke hva jeg skal tenke her egentlig, er åpen for å "føle" feil.

Dersom du har en veldig god grunn for hvorfor du ikke kan denne uken så hadde jeg sagt det. Dersom arbeidsgiver virkelig vil ha deg så kan det vente til neste uke. 

Anonymkode: 89a0a...e7f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det offentlig sektor? Da skal det gjerne sendes inn forslag til ansettelseskomiteen eller hva det heter. Og de møtes ikke så ofte, sikkert dette de vil rekke innenfor fristen.

Anonymkode: 7f639...a2e

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Er nåværende eller ny jobb viktigst for deg?

Det du skriver her, og til arbeidsgiver du ønsket, er at nåværende jobb betyr mest.

Da forstår jeg responsen deres. 

Og da blir du værende i jobben som "skriker etter folk" (og som du tydeligvis ikke ønsker lenger?) 

Er du rekrutterer?

Selvfølgelig betyr nåværende jobb mest. Det er jobben man har nå.

Det er direkte idiotisk å la et intervju få første prioritet når man på ingen måte er garantert et tilbud.

Noen rekruttererer er helt på viddene. Forventer at potensielle kandidater skal ofre seg og bruke timesvis på alle slags mulige rare tester, så får man ikke en gang jobben eller man får helt latterlig tilbud og jobben er ikke aktuell likevel.

Jeg sier det igjen, arbeidsgivere har godt av å være med på tilbudssiden og respektere tiden til søker. Det bør være en grei balanse mellom den som søker og potensiell arbeidsgiver, tross alt driver arbeidsgiver med dette i arbeidstiden (betalt) mens en potensiell kandidat bruker FRITIDEN sin på å stille på intervju. Når man søker jobb og går på intervju, så blir dette en del timer til sammen, og noen arbeidsgivere forventer likevel at folk skal bare godta dette fordi de tror at arbeidstakeren trenger dem, og ikke omvendt.

Endret av missmcbeal
  • Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det offentlig sektor? Da skal det gjerne sendes inn forslag til ansettelseskomiteen eller hva det heter. Og de møtes ikke så ofte, sikkert dette de vil rekke innenfor fristen.

Anonymkode: 7f639...a2e

Har vært i en del prosesser i det offentlige og der har alle intervju blitt varslet i god tid. Feks. blitt spurt om jeg kan stille om 2 uker. Likevel har ikke ansettelsemøtet vært før 2 uker etter dette igjen, ofte senere. Med andre ord mye lettere å tilrettelegge og tilpasse tidspunkt for intervju. 

En god del av stillingene lyses ut i god tid, jeg var på intervju i starten av februar og forventet oppstart var i august. Innstillingsmøtet var vel satt til slutten av februar.

Endret av missmcbeal
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...