AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #1 Skrevet 21. mai 2023 Jeg og samboer har ekstremt stor familie. Da mener jeg dessverre ikke mange søskenbarn og tanter og onkler🙈 vi har til sammen 12 søsken og de aller fleste har partnere og flere barn (Nope. Ikke noe religiøst. Vi har begge foreldre som fikk flere kull🙄) Bare i søsken med deres partnere med barn, passerer vi 35 gjester. Så kommer besteforeldre og alle andre i tillegg.. Vi ønsker å ha navnefest for barnet vårt som blir født i juni (vårt første barn), men vi er veldig usikker på hvordan vi skal få det til å gå rundt økonomisk. Vi har lyst til å ha navnefest og aller helst skulle vi bare invitert de som står oss nærmest, men det hadde skapt drama i slekten hvis vi utelot søsken… Så noen som har noen råd til hvordan dette kan løses på en spiselig måte for alle? Kan vi droppe å invitere barn? Det føles søkt. Samme med partnere🙈 Hva kan man i så fall servere opp mot 50 gjester som ikke ruinerer oss totalt når vi akkurat har fått et lite barn, men som samtidig ikke virker superkjipt? Føler ikke helt at Toro gryterett er helt innafor😝 Anonymkode: 85802...89e 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #2 Skrevet 21. mai 2023 Vet du, gryterett er helt innafor. Det samme med sodd om dere er trøndere, snitter om dere liker å smøre. Anonymkode: 1c716...1a3 5 3
-venter- Skrevet 21. mai 2023 #3 Skrevet 21. mai 2023 Nei, du kan ikke droppe partnere og søskenbarn. Det er jo å legge opp til dårlig kontakt fra første stund. Jeg hadde blitt veldig skuffet om jeg ikke ble invitert til tantebarn, selv på svigersiden. Lag lapskaus. Lag den dagen før og varm opp igjen. Server med godt, hjemmelaget brød eller rubdtstykker og smør😀 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #4 Skrevet 21. mai 2023 Tips til mat: https://meny.no/oppskrifter/vegetar/indisk-kofta/ Denne er nydelig!! Og billig!! Sett av en kveld til å lage bollene og frys de ned. Tin, spray med olje og stek på varmluft samme dag. Lag sausen dagen før og varm opp samme dag. Kok opp ris til. Kjøp krydderne på asiabutikk så blir det billigere. Anonymkode: 1d4be...446 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #5 Skrevet 21. mai 2023 Toro gryte, tacobuffet, lapskaus eller lignende er supert. Lag en frisk salat og server brød til. Er også fullt lov å spørre nær familie/venner om hjelp til å bake kaker. Venner som ikke er invitert i navnefest kan man spør om de kan hjelpe å lage til maten etc. Jeg har selv hjulpet to venninner med matlaging/servering i dåp. Og sikkert bakt 10 kaker j forbindelse med dåp/bryllup og lignende. Anonymkode: 30738...8ee 3 1
applestories Skrevet 21. mai 2023 #6 Skrevet 21. mai 2023 Fikk taco i navnefest tidligere i år, det var populært. Stort kakebord etterpå, her er det en selvfølge at de fleste gjestene har med en kake. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #7 Skrevet 21. mai 2023 Forslag til ting man kan lage til mange Lapskaus Betasuppe Linsegryte hvis vegetarmat Gryterett, bytt gjerne noe eller alt kjøtt/ kjøttdeig med linser/ bønner Salat/ oppskjært brød og smør ved siden av Fruktsalat og vaniljesaus eller is til dessert Noen kaker, muffins og evt marshmallows på grillspyd dyppet i sjokolade eller glasur og kakepynt til de minste Anonymkode: 1446c...52d 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #8 Skrevet 21. mai 2023 Om dere har hage, kan dere kanskje ha grille? Koster 99 kr for 30 grillpølser nå. Billig grillribbe osv også å få tak i. Lag noen salater osv, så får folk forsyne seg selv. Anonymkode: 93446...476 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #9 Skrevet 21. mai 2023 Tusen takk for gode råd! Er det virkelig innafor å servere gryterett? Det er ikke for kjipt? For det skal vi absolutt få til. lapskaus er jo greit å lage mengder av. Og så selvsagt masse godt brød, rundstykker, flatbrød med smør. Jeg kan bake litt etterhvert og fylle opp frysen. Bør vi ha et alternativ til de som ikke liker lapskaus? Bor på Vestlandet hvis et er av betydning 😅 Vi er de siste i søskenflokken til å få barn så vi føler vel kanskje ekstra på det å ikke framstå kjipe eller dumme, men mulig vi har overtenkt dette. Tips om grilling blir litt vanskelig siden ungen blir født i juni og navnefesten da vil bli mer mot høst/vinter, men ellers et kjempefint råd. Vi må leie lokale da vi aldri vil få plass til så mange gjester i leiligheten vår😅 Blir nok til at vi ber slekt og venner om å bake kaker (jeg har bakt min andel kaker til besøk så kanskje jeg ikke skal være så redd for å be om at tjenesten gjengjeldes🙈) ts Anonymkode: 85802...89e 6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #10 Skrevet 21. mai 2023 -venter- skrev (18 minutter siden): Nei, du kan ikke droppe partnere og søskenbarn. Det er jo å legge opp til dårlig kontakt fra første stund. Jeg hadde blitt veldig skuffet om jeg ikke ble invitert til tantebarn, selv på svigersiden. Lag lapskaus. Lag den dagen før og varm opp igjen. Server med godt, hjemmelaget brød eller rubdtstykker og smør😀 Ja var vel egentlig det vi følte på også….. at vi må invitere. vi er bare så forferdelig mange og jeg og samboer har ikke veldig god råd🙈 (Råd til alt barnet trenger altså, men ikke til å svi av mange titalls tusen på en fest) Anonymkode: 85802...89e 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #11 Skrevet 21. mai 2023 Kanskje en gryte med lapskaus og en gryte med gryterett, så får folk velge. Anonymkode: 93446...476
Novel Skrevet 21. mai 2023 #12 Skrevet 21. mai 2023 Vi er i samme situasjon. Føder i juni og gjestelisten i dåpen blir nok et sted mellom 40-50 stk. Vi leier lokale og tenker gryterett selv. Vurderer chilli con carne der noe av kjøttet kan byttes ut med bønner, og servere ris, tortillachips, salat osv ved siden av. Ikke det mest spenstige, men jeg nekter å blakke meg for en dåp, og tenker at folk først og fremst ikke er der for maten... 2
visp Skrevet 21. mai 2023 #13 Skrevet 21. mai 2023 Novel skrev (4 minutter siden): Vi er i samme situasjon. Føder i juni og gjestelisten i dåpen blir nok et sted mellom 40-50 stk. Vi leier lokale og tenker gryterett selv. Vurderer chilli con carne der noe av kjøttet kan byttes ut med bønner, og servere ris, tortillachips, salat osv ved siden av. Ikke det mest spenstige, men jeg nekter å blakke meg for en dåp, og tenker at folk først og fremst ikke er der for maten... Spenstig? Det høres kjempegodt ut! 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #14 Skrevet 21. mai 2023 Vi serverte wienerpølser med lomper i vår navnefest. Det slo an! Billig og lettvint. Hadde en enkel salat og potetsalat til. Lurt å delegere kakebaking til andre. Ikke minst for å ha litt færre praktiske ting dere må ha ansvar for selv. Anonymkode: dceb9...63c 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #15 Skrevet 21. mai 2023 Hovedmat: Rema 1000 chili vin carne, rømme, nacho chips, salat, ris. Sidemat: wienerpølser med brød Spør 5 gjester om å ta med kake. Anonymkode: 8b099...218
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #16 Skrevet 21. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Tusen takk for gode råd! Er det virkelig innafor å servere gryterett? Det er ikke for kjipt? For det skal vi absolutt få til. lapskaus er jo greit å lage mengder av. Og så selvsagt masse godt brød, rundstykker, flatbrød med smør. Jeg kan bake litt etterhvert og fylle opp frysen. Bør vi ha et alternativ til de som ikke liker lapskaus? Bor på Vestlandet hvis et er av betydning 😅 Vi er de siste i søskenflokken til å få barn så vi føler vel kanskje ekstra på det å ikke framstå kjipe eller dumme, men mulig vi har overtenkt dette. Tips om grilling blir litt vanskelig siden ungen blir født i juni og navnefesten da vil bli mer mot høst/vinter, men ellers et kjempefint råd. Vi må leie lokale da vi aldri vil få plass til så mange gjester i leiligheten vår😅 Blir nok til at vi ber slekt og venner om å bake kaker (jeg har bakt min andel kaker til besøk så kanskje jeg ikke skal være så redd for å be om at tjenesten gjengjeldes🙈) ts Anonymkode: 85802...89e Serverer du en skikkelig gryterett og ikke toro gryte så er gryterett flott mat man til og med bruker i bryllup😊 Anonymkode: 8b783...e6b
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #17 Skrevet 21. mai 2023 Vi var noen og førti. Hadde buffe med thaimat bestilt fra en food truck (som tok på seg catering utenom vanlige åpningstider). Hadde og en gryterett til den eldre garde som ikke likte «eksotisk mat». Prisen kom på 3.500-4.000. Kaker ble bakt av familie. Anonymkode: 204ce...049
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #18 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om dere har hage, kan dere kanskje ha grille? Koster 99 kr for 30 grillpølser nå. Billig grillribbe osv også å få tak i. Lag noen salater osv, så får folk forsyne seg selv. Anonymkode: 93446...476 Du vil ikke stå og grille til 30-40 gjester mens du selv skal stå for festen. Ville gått for noe som kan gjøres klart på forhånd. En gryterett/tacogryte/lapskaus-relatert sak + 1 kjøttfri, salat og brød/tacochips og annet relatert tilbehør. Alt gjøres klart på forhånd og er billig og enkelt å lage. Be en eller flere søsken ta med kake/bollefat hver og dekk et kakebord. Anonymkode: 99b2c...396
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #19 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tusen takk for gode råd! Er det virkelig innafor å servere gryterett? Det er ikke for kjipt? For det skal vi absolutt få til. lapskaus er jo greit å lage mengder av. Og så selvsagt masse godt brød, rundstykker, flatbrød med smør. Jeg kan bake litt etterhvert og fylle opp frysen. Bør vi ha et alternativ til de som ikke liker lapskaus? Bor på Vestlandet hvis et er av betydning 😅 Vi er de siste i søskenflokken til å få barn så vi føler vel kanskje ekstra på det å ikke framstå kjipe eller dumme, men mulig vi har overtenkt dette. Tips om grilling blir litt vanskelig siden ungen blir født i juni og navnefesten da vil bli mer mot høst/vinter, men ellers et kjempefint råd. Vi må leie lokale da vi aldri vil få plass til så mange gjester i leiligheten vår😅 Blir nok til at vi ber slekt og venner om å bake kaker (jeg har bakt min andel kaker til besøk så kanskje jeg ikke skal være så redd for å be om at tjenesten gjengjeldes🙈) ts Anonymkode: 85802...89e Om det er mange barn, kan dere koke pølser og servere ved siden av - lapskaus er helt vanlig å servere i dåp her jeg bor Har også stor familie, så vi er mellom 50 og 60 i alle selskap. Har hatt 3 dåp og hatt koldtbord + lapskaus, med 4. skal vi kun ha lapskaus fordi vi er så lei av alle restene😅 Billigere blir det også, vi kjøpte fra catering, de tok 49 kr per porsjon - men det er jo lett å lage selv også om man gidder. Og kaker baker vi alltid til hverandre, så jeg baker max 2 kaker selv. Anonymkode: 864b5...790 2
ashera Skrevet 21. mai 2023 #20 Skrevet 21. mai 2023 (endret) Chili con carne med 50/50 bønner og kjøttdeig. Kjøp kjøttdeig når det er tilbud nå framover, stek og frys ned ferdig stekt, så blir det enkelt å smelle sammen kvelden før. Server tacochips, ris og rømme evt også guacamole til. Sunnere, bedre og like enkelt som Torogryte. Lager min omtrent som denne, men tilsetter også en dæsj oksefond og et par ruter mørk sjokolade til sist. https://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/kjott/chili-con-carne Endret 21. mai 2023 av ashera Glemte noe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå