Gå til innhold

Navnefest på lavbudsjett med mange gjester? Løsninger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for gode råd! Er det virkelig innafor å servere gryterett? Det er ikke for kjipt? For det skal vi absolutt få til. 

lapskaus er jo greit å lage mengder av. Og så selvsagt masse godt brød, rundstykker, flatbrød med smør. Jeg kan bake litt etterhvert og fylle opp frysen. Bør vi ha et alternativ til de som ikke liker lapskaus? Bor på Vestlandet hvis et er av betydning 😅

Vi er de siste i søskenflokken til å få barn så vi føler vel kanskje ekstra på det å ikke framstå kjipe eller dumme, men mulig vi har overtenkt dette. 

Tips om grilling blir litt vanskelig siden ungen blir født i juni og navnefesten da vil bli mer mot høst/vinter, men ellers et kjempefint råd. Vi må leie lokale da vi aldri vil få plass til så mange gjester i leiligheten vår😅

Blir nok til at vi ber slekt og venner om å bake kaker (jeg har bakt min andel kaker til besøk så kanskje jeg ikke skal være så redd for å be om at tjenesten gjengjeldes🙈)

ts

Anonymkode: 85802...89e

Lapskaus er bra høstmat i alle fall. Fårikål eller komler er også kanskje noe å vurdere (men fårikål er kanskje dyrere?). Barna kan evt få pølsefest. Eller så sier dere bare ifra på forhånd hva som skal serveres og ber folk si fra om evt allergier eller annet.

Anonymkode: 01731...4e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I min familie har vi gjerne rømmegrøt til slikt😃 Med spekemat og flatbrød til. Men spekematen koster så klart litt.
    Vi har også hatt noe slags koldtbord hvor vi har kjøpt en del ferdig fra cateringfirma, og så har vi i tillegg kjøpt kylling, karbonader, mm selv. Laget salat, potetsalat, salat, brytebrød og aioli. Til og med lammestek hadde vi i skiver til en gang (med saus og poteter), vi kjøpte billig i Sverige. 
 

Gryterett er også helt innafor! Sist jeg var i 50-årslag fikk vi en slags tacogryte med tilbehør (salat, rømme, tortillachips, guacamole, mm). Det var kjempegodt!!! Jeg har også laget kyllinggryte med ris til familieselskap før. 

Anonymkode: f13a3...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trøndelag er det stuereint å servere sodd - en toro-gryte er langt bedre, og bør da også være innafor.. 

Ville ikke latt være å invitere barn - det skaper mye problemer når dere inviterer alle de voksne, og folk da gjerne sliter med å få barnevakt. 

Og altså, når det er så himla mange, og dere har en liten baby, skjønner de fleste oppegående folk at dere tar enkle løsninger. Toro-gryte er helt ok. 

Det er også helt ok å be om hjelp - ha spleisefest, be noen av gjestene om hjelp til matlaging (det tar tid å steike opp kjøtt til så mange folk), osv. 

Anonymkode: 137f3...458

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg og samboer har ekstremt stor familie. Da mener jeg dessverre ikke mange søskenbarn og tanter og onkler🙈 

vi har til sammen 12 søsken og de aller fleste har partnere og flere barn (Nope. Ikke noe religiøst. Vi har begge foreldre som fikk flere kull🙄)

Bare i søsken med deres partnere med barn, passerer vi 35 gjester. Så kommer besteforeldre og alle andre i tillegg.. 

Vi ønsker å ha navnefest for barnet vårt som blir født i juni (vårt første barn), men vi er veldig usikker på hvordan vi skal få det til å gå rundt økonomisk. 

Vi har lyst til å ha navnefest og aller helst skulle vi bare invitert de som står oss nærmest, men det hadde skapt drama i slekten hvis vi utelot søsken… 

Så noen som har noen råd til hvordan dette kan løses på en spiselig måte for alle? Kan vi droppe å invitere barn? Det føles søkt. Samme med partnere🙈

Hva kan man i så fall servere opp mot 50 gjester som ikke ruinerer oss totalt når vi akkurat har fått et lite barn, men som samtidig ikke virker superkjipt? Føler ikke helt at Toro gryterett er helt innafor😝

Anonymkode: 85802...89e

Du trenger ikke å kringkaste at der er toro.  Lag toro gryterett Evt pynt den opp litt, salat og lag noen hjemmelaget foccacia. De kan lages i god tid å fryses. 

Anonymkode: c60ce...20b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde navnefest hjemme med 45 gjester. Lagde gryterett, brød, salat og hadde pølser til barna. Veldig vanlig med gryterett i dåp/navnefest. Lånte bord, stoler, servise og pynt. Fikk hjelp til å bake kaker :) 

Anonymkode: 818ff...ea6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor Toro? Det er like enkelt å lage Chili con carne fra bånn! Kjøp inn masse forskjellige bønner og om du har noe kjøttdeig oppi, blir dette godt.  Server med brød, tortilla chips, rømme og eventuelt ris. Du kan lage det i god tid i forveien og fryse det ned også  

Be gjester ta med kaker.  

Blir sikkert koselig! 

Endret av tirben
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gryterett er helt innafor! Vil tro det er billigere og like enkelt å lage fra bunn enn å bruke toroposer. 

Anonymkode: aa67b...a56

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 20.48):

Er det virkelig innafor å servere gryterett? Det er ikke for kjipt?

Jeg har kun vært i to navnefester der det ikke er blitt servert gryterett. Og jeg bor på Oslo Vest, og vanker i et miljø med pengesterke folk.
Så det er absolutt godt nok. Ingen nybakte foreldre ønsker å slite seg ut på matlaging og stress, det har alle forståelse for. 
 

Til dessert er det greiest med langpannekake. Eventuelt muffins, boller (kanskje skoleboller eller kanelboller). Det går raskt å lage mye av, og er enkelt å oppbevare. Kan fint fryses, og behøver ikke stå i kjøleskap frem til servering og sånt styr. Du kan fint med familien om å bake kake. Er det glutenallergikere og sånt, så synes uansett de ofte at det er greiest for dem å bake selv. 

Anonymkode: d6642...ec6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er enkel. Ikke ha navnefest eller dåp. Ungen bryr seg ikke allikevel.

Anonymkode: 0c537...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...