AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #1 Skrevet 21. mai 2023 Jeg jobber fullt i et yrke med tett kontakt med mennesker. Jeg har kompleks ptsd. Mye er vanskelig, men det vanskeligste er forholdet til kollegaene mine. Jeg merker at de synes jeg er rar, spesiell, de svarer ikke på ting jeg sier, de baksnakker meg. Dette utløser en intens flukt-følelse hos meg, jeg blir sånn lammende redd og så får jeg bare lyst til å rømme. Slutte på dagen, sykemelde meg, aldri snakke med dem igjen, aldri be dem om en tjeneste, aldri fortelle noe om meg selv osv… Innspill på hvordan jeg kan løse dette, uten å faktisk kutte vekk alle mennesker fra livet mitt og si opp jobben? Eller bør jeg faktisk bare gjøre det? Jeg orker ikke ha det sånn her. Uansett hva jeg gjør er jeg bare «feil». Anonymkode: 1ab13...175 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #2 Skrevet 21. mai 2023 1) Be om et møte med sjefen, og forklar saken om dette er en ålreit person. Du blir jo mobbet på arbeidsplassen! 2) Bestill deg time til fastlegen. Hør om hva h*n kan gjøre for deg eller hva h*n anbefaler deg å gjøre. Er fastlegen grei, så vil h*n gi deg en sykemelding - men det er jo bare en kortvarig løsning. 3) Ikke slutt i jobben din, uten å ha søkt ny jobb. Blir du syk av dette, kan du miste rettigheter hos NAV om du bare slutter. Du kan ha rett på sykepenger. Anonymkode: fda72...39f 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #3 Skrevet 21. mai 2023 Vet hvordan du har det. Jeg kjenner også på en intens følelse av å ville bort. Hvordan fungerer dette for deg over tid? Greier du å stå i det sånn lenge uten å bli syk av det eller har du perioder med sykmeldinger? Får du oppfølging? Regner med at du har hatt noe utredning og behandling siden du har diagnose? Anonymkode: 8b35b...b01 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #4 Skrevet 21. mai 2023 ❤️ Til deg. Håper du finner det en jobb med bedre miljø. Det finnes arbeidsplasser som gjør selv friske folk syke. Du trenger er varmt miljø som ser deg for den du er. Få deg en sykemelding, og fokuser på å få det bedre med deg selv. I denne perioden søker du ny jobb. Anonymkode: a545e...ef0 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #5 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 1) Be om et møte med sjefen, og forklar saken om dette er en ålreit person. Du blir jo mobbet på arbeidsplassen! 2) Bestill deg time til fastlegen. Hør om hva h*n kan gjøre for deg eller hva h*n anbefaler deg å gjøre. Er fastlegen grei, så vil h*n gi deg en sykemelding - men det er jo bare en kortvarig løsning. 3) Ikke slutt i jobben din, uten å ha søkt ny jobb. Blir du syk av dette, kan du miste rettigheter hos NAV om du bare slutter. Du kan ha rett på sykepenger. Anonymkode: fda72...39f Takk for svar! 1. Blir jeg mobbet? Er du sikker på at det ikke bare er jeg som er overfølsom, at jeg legger opp til det siden jeg er rar og ødelagt? 2. Fastlegen sier jeg bør skifte jobb og at den jobben jeg har nå er dårlig for meg med dårlig arbeidsmiljø og sjef. Jeg kan få sykemelding når jeg vil. 3. Jeg klarer ikke søke ny jobb slik jeg er nå, klarer ikke å se at jeg har noen kvaliteter noen jobb kan trenge. Med andre ord: jeg er for syk/dårlig akkurat nå. Anonymkode: 1ab13...175 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #6 Skrevet 21. mai 2023 Gå i terapi. Eventuelt sykemeld deg delvis mens du går i terapi. Les selvhjelpsbøker. Søk jobber hvor det er mindre kontakt med andre. Det er viktig å gjøre noe slik at hverdagen blir enklere. Anonymkode: 75d7f...674 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #7 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet hvordan du har det. Jeg kjenner også på en intens følelse av å ville bort. Hvordan fungerer dette for deg over tid? Greier du å stå i det sånn lenge uten å bli syk av det eller har du perioder med sykmeldinger? Får du oppfølging? Regner med at du har hatt noe utredning og behandling siden du har diagnose? Anonymkode: 8b35b...b01 Jeg har stadige sykemeldinger. Jeg synes det er veldig vanskelig å stå i det over tid. Ja, jeg er utredet og går i behandling, men det er et steg fram og to tilbake noen ganger. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): ❤️ Til deg. Håper du finner det en jobb med bedre miljø. Det finnes arbeidsplasser som gjør selv friske folk syke. Du trenger er varmt miljø som ser deg for den du er. Få deg en sykemelding, og fokuser på å få det bedre med deg selv. I denne perioden søker du ny jobb. Anonymkode: a545e...ef0 Finnes det slike steder? Hvor er de? Jeg tenker at det er meg det er noe feil med, og da vil alle plasser bli dårlige plasser fram til jeg er bedre. Anonymkode: 1ab13...175 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #8 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gå i terapi. Eventuelt sykemeld deg delvis mens du går i terapi. Les selvhjelpsbøker. Søk jobber hvor det er mindre kontakt med andre. Det er viktig å gjøre noe slik at hverdagen blir enklere. Anonymkode: 75d7f...674 Anbefal gjerne selvhjelpsbøker Jeg har lest en del, men garantert ikke alle! Jeg synes det er vanskelig å søke andre jobber når det helt sikkert er jeg som er problemet. Hvem vil ansette en sånn som meg? Den siste setningen din skjønte jeg ikke helt. Anonymkode: 1ab13...175
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #9 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har stadige sykemeldinger. Jeg synes det er veldig vanskelig å stå i det over tid. Ja, jeg er utredet og går i behandling, men det er et steg fram og to tilbake noen ganger. Finnes det slike steder? Hvor er de? Jeg tenker at det er meg det er noe feil med, og da vil alle plasser bli dårlige plasser fram til jeg er bedre. Anonymkode: 1ab13...175 Det KAN tenkes, i og med at ptsd kan gjøre at du tolker andre negativt på grunn av dine erfaringer. Anonymkode: 8b35b...b01 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #10 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar! 1. Blir jeg mobbet? Er du sikker på at det ikke bare er jeg som er overfølsom, at jeg legger opp til det siden jeg er rar og ødelagt? 2. Fastlegen sier jeg bør skifte jobb og at den jobben jeg har nå er dårlig for meg med dårlig arbeidsmiljø og sjef. Jeg kan få sykemelding når jeg vil. 3. Jeg klarer ikke søke ny jobb slik jeg er nå, klarer ikke å se at jeg har noen kvaliteter noen jobb kan trenge. Med andre ord: jeg er for syk/dårlig akkurat nå. Anonymkode: 1ab13...175 1. Det er ikke normalt å baksnakke andre eller ikke svare når du spør andre om noe. Jeg vil si at det er en form for usynlig mobbing. 2. Det er nettopp det du må gjøre! Lytt til fastlegen din. Be om en lang sykemelding. Hvis du ikke klarer å komme tilbake på jobb, etter en viss tid er det kanskje lurt å ta kontakt med NAV. Og forhøre deg om AAP. Du trenger tid, hjelp og støtte for å komme deg ut i jobb. Ikke utsett deg for mer påkjenninger. Du kommer til å bli utbrent, om du allerede ikke er det. Anonymkode: fda72...39f 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #11 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det KAN tenkes, i og med at ptsd kan gjøre at du tolker andre negativt på grunn av dine erfaringer. Anonymkode: 8b35b...b01 Ja! Og da er det best for alle om jeg bare blir borte! Anonymkode: 1ab13...175
Vera Skrevet 21. mai 2023 #12 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja! Og da er det best for alle om jeg bare blir borte! Anonymkode: 1ab13...175 Får alle mennesker deg til å føle deg mindre verdt - slik som kollegaene dine?
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #13 Skrevet 21. mai 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ja! Og da er det best for alle om jeg bare blir borte! Anonymkode: 1ab13...175 Nei, det synes jeg ikke. Hvis dette er tilfelle så ville vel det beste være om du fortsetter med behandling. Snakke ut og rydde opp i tankene (i den grad det evt. er noe å rydde opp i) i samarbeid med din psykolog/psykiater. Anonymkode: 9ba1e...bb9
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #14 Skrevet 21. mai 2023 Vera skrev (5 minutter siden): Får alle mennesker deg til å føle deg mindre verdt - slik som kollegaene dine? Nei. Bare de som jeg slipper inn, og som jeg likevel føler avviser eller svikter meg. Akkurat det er veldig vanskelig for meg å håndtere. Men jeg regner med det er fordi jeg er ødelagt. Anonymkode: 1ab13...175 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #15 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det synes jeg ikke. Hvis dette er tilfelle så ville vel det beste være om du fortsetter med behandling. Snakke ut og rydde opp i tankene (i den grad det evt. er noe å rydde opp i) i samarbeid med din psykolog/psykiater. Anonymkode: 9ba1e...bb9 Ja jeg skal fortsette i behandling, det tror jeg er veldig viktig. Men det løser ikke problemet med jobben. Jeg synes dette er så utrolig vanskelig. Jeg vet HVORFOR det er vanskelig, men ikke hva jeg kan gjøre med det. Anonymkode: 1ab13...175 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #16 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Takk for svar! 1. Blir jeg mobbet? Er du sikker på at det ikke bare er jeg som er overfølsom, at jeg legger opp til det siden jeg er rar og ødelagt? 2. Fastlegen sier jeg bør skifte jobb og at den jobben jeg har nå er dårlig for meg med dårlig arbeidsmiljø og sjef. Jeg kan få sykemelding når jeg vil. 3. Jeg klarer ikke søke ny jobb slik jeg er nå, klarer ikke å se at jeg har noen kvaliteter noen jobb kan trenge. Med andre ord: jeg er for syk/dårlig akkurat nå. Anonymkode: 1ab13...175 Du klarer jo å jobbe fullt? Da ville jeg satset på at miljøbytte kan være fint. Og så kan du få sykemelding i oppsigelsestiden - og se om en ny frisk kan være til hjelp. Anonymkode: 3b236...caa 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #17 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du klarer jo å jobbe fullt? Da ville jeg satset på at miljøbytte kan være fint. Og så kan du få sykemelding i oppsigelsestiden - og se om en ny frisk kan være til hjelp. Anonymkode: 3b236...caa Ja. Jeg jobber fullt. Men jeg har ofte sykemeldinger og blir ofte trigget eller tar ting innover meg. Jeg synes det føles mer skummelt å skifte jobb enn å si opp jobben, selv om det er ulogisk. Jeg vet ikke hvorfor. Anonymkode: 1ab13...175 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #18 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja! Og da er det best for alle om jeg bare blir borte! Anonymkode: 1ab13...175 Nei på ingen måte, var ikke det jeg mente. Mer at HVIS det er sånn så kanskje du kan få hjelp med det? Du skal ikke finne deg i å bli behandlet dårlig. Anonymkode: 8b35b...b01
Vera Skrevet 21. mai 2023 #19 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei. Bare de som jeg slipper inn, og som jeg likevel føler avviser eller svikter meg. Akkurat det er veldig vanskelig for meg å håndtere. Men jeg regner med det er fordi jeg er ødelagt. Anonymkode: 1ab13...175 Kan jeg spørre hva som utløste PTSDen din? 1
Rotehodet Skrevet 21. mai 2023 #20 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg jobber fullt i et yrke med tett kontakt med mennesker. Jeg har kompleks ptsd. Mye er vanskelig, men det vanskeligste er forholdet til kollegaene mine. Jeg merker at de synes jeg er rar, spesiell, de svarer ikke på ting jeg sier, de baksnakker meg. Dette utløser en intens flukt-følelse hos meg, jeg blir sånn lammende redd og så får jeg bare lyst til å rømme. Slutte på dagen, sykemelde meg, aldri snakke med dem igjen, aldri be dem om en tjeneste, aldri fortelle noe om meg selv osv… Innspill på hvordan jeg kan løse dette, uten å faktisk kutte vekk alle mennesker fra livet mitt og si opp jobben? Eller bør jeg faktisk bare gjøre det? Jeg orker ikke ha det sånn her. Uansett hva jeg gjør er jeg bare «feil». Anonymkode: 1ab13...175 En god dialog med nærmeste leder er alltid en god start etter mitt syn. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå