Gå til innhold

Nybegynnerkrim


Oktoberknøttet

Anbefalte innlegg

Hvis man ikke er så glad i krim, men har lyst til å like det. Hvilke bøker anbefaler dere å starte med da? Må ikke være for innvikla for da detter jeg av 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Film feks Beck. Vil du prøve noe litt mer så kastanjemannen, eller snømannen på Netflix 

Anonymkode: c94d4...97a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøker, ikke filmer 😉

Endret av Oktoberknøttet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Bjørn Beltø-bøkene av Tom Egeland. Veldig spennende, kan minne litt om Da Vinci-koden.

Anonymkode: 4b2f9...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Oktoberknøttet said:

Bøker, ikke filmer 😉

Bjørn Beltø serien av Tom Egeland liker jeg veldig godt

Anonymkode: 9c14b...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Anbefaler Bjørn Beltø-bøkene av Tom Egeland. Veldig spennende, kan minne litt om Da Vinci-koden.

Anonymkode: 4b2f9...f53

Så nå at det alt var anbefalt😊

Anonymkode: 9c14b...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker bøkene til Jan Mehlum godt. Handler om en Tønsberg-advokat (Svend Føyn) som kommer opp i en del spennende saker. Det er ganske mange bøker. Anbefaler å starte fra den første, men går fint å lese enkeltvis også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris Tvedt skriver også bra bøker. Handling fra Bergen og advokat som opplever mye her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags type krim? Koselige mysterier? Makabre historier? Psykologiske? Spennende thrillere som tar fra deg pusten? Grøss? Gørr og blod? 

Hvilke tone ønsker du? Tung og mørk? Lettere? Humoristisk? Saklig? Omstendelig? 

Ønsker du fakta og realisme? Eller ønsker du urealistisk men spennende? 

Anonymkode: ff3b0...a6c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oktoberknøttet skrev (På 21.5.2023 den 14.27):

Hvis man ikke er så glad i krim, men har lyst til å like det. Hvilke bøker anbefaler dere å starte med da? Må ikke være for innvikla for da detter jeg av 🙈

Jo Nesbø sine, men dt har du sikkert hørt før;) En grunn til at han er populær verden rundt! Og veldig lettleste og samtidig spennende. Blant mine favoritter er Snømannen som ble nevnt før her som film. Grunnen til at filmen fikk sånn slakt var at boka var så utrolig mye bedre og mer spennende enn filmen;)

Ellers er Hodejegerne en fin bok å starte med om du er usikker på om du vil hive deg på ‘Harry Hole’ bølgen. Denne skiller seg ut.

Anonymkode: e76c3...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler bøkene til Jussi Adler-Olsen

Jeg har lest samtlige bøker hvor vi følger Carl, Assad og Rose i avdeling Q.

Jeg synes bøkene er spennende og lettleste. 
Anbefaler virkelig boka: Offer 2117.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oktoberknøttet skrev (På 21.5.2023 den 14.27):

Hvis man ikke er så glad i krim, men har lyst til å like det. Hvilke bøker anbefaler dere å starte med da? Må ikke være for innvikla for da detter jeg av 🙈

John Dickson Carr er en av de store, kjente kriminalforfatterne - et tips er å begynne med "Sort messe", og se om den faller i smak:

https://www.nb.no/search?mediatype=bøker&name="Carr, John Dickson"&viewability=ALL

Begriper ikke hvorfor krim i folks øyne må være ny for å være god; for noen år siden kom jeg over alle bøkene med Sherlock Holmes på salg, kjøpte dem og leste dem på nytt - mange år etter at jeg hadde gjort det første gang. Wooow; hvilken kvalitet finner man ikke i disse bøkene:

https://www.nb.no/search?mediatype=bøker&name="Doyle, Arthur Conan"&viewability=ALL

Andre kvalitetsbøker er de originale bøkene om Martin Beck:

https://www.nb.no/search?mediatype=bøker&name="Sjöwall, Maj"&viewability=ALL

I forhold til dette er det aller meste av nyutgitt krimlitteratur bare en blek skygge; at noe er nytt, er ikke synonymt med at det er godt.

Anonymkode: 4d92b...17f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Hushjelpen» av Fredida McFadden(beste krimbok 2022) (denne leser du på en kveld eller to)

Den tause pasienten

Jenta på toget

Andre forfattere B.A. Paris. J.P. Delaney, Paula Hawkins, Flynn, Clarke osv. 

 

Anonymkode: 2b11e...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker Camilla Lackberg sin serie om Fjellbæcka. Husker ikke hva bok nr 1 heter, men de er spennende, samtidig enkle. I tillegg får man en del tilleggshistorier om hovedpersonen som utvikler seg igjennom bøkene. 

Anonymkode: bf964...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Jæger. De første tre-fire første bøkene er litt enkle i fortellerstil og språk, men etter det har han skrevet seg varm og er riktig så god. Spesielt pluss er at han er ganske hverdagslig og jordnær, og ikke så sensasjonsdrevet med voldsonheter og brutalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Jægers bøker om Ole Vik er lett, jovial krim som er lett å like. 
Det samme med Karin Fossums bøker om Konrad Sejer. 

Anonymkode: 4b180...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jørn Lier Horst sine bøker. Med sin bakgrunn som politimann dropper han de mer urealistiske tingene mange andre skriver om.

 

 

Anonymkode: 103a2...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Egeland og Dan Brown sine er gode og ganske like i sjanger. Harlan Coben har mye god krim som er passe lange og lite kompliserte. Angela Marsons har en god serie med Kim Stone, men de er litt brutale i forhold til mye annet så kanskje ikke helt nybegynner. I motsetning til andre her likte jeg ikke Konrad Sejer og Harry Hole bøkene, da er Hanne Wilhelmsen serien (Anne Holt) bedre. Krim har vært min favorittsjanger i mange år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...