Gå til innhold

Sensitiv unge

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan håndterer man slike unger, og hva kan vi gjøre for at ungen skal bli sterkere/tøffere?

Har en som gråter/blir fort irritert så fort man snakker til barnet på en rolig måte selvsagt. Har virkelig ikke lyst at ungen våres skal bli svak og grinete så fort barnet blir snakket til.

Anonymkode: 02d82...9ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver ikke noe om hvor gammelt barnet er da. Det er ganske vanlig for barn at de ikke regulerer følelser helt perfekt ennå. Det er jo faktisk noen ganger slik at voksne heller ikke klarer det på en god måte om det koker over skikkelig. Barnet opplever nok mange ulike følelser når de blir snakket til, kanskje skam og sinne som kommer frem som gråt eller irritasjon. 

Jeg var også en unge som gråt mye eller ble irritert slik som dette. De voksne rundt meg ble bare "hardere" mot meg da og kjeftet. Det hjalp ikke, jeg tok bare ut all frustrasjon og sinne i skjul. Jeg har som voksen blitt mye bedre og er ganske "rustet" allikevel.

Anonymkode: f8513...553

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du har denne holdningen at barnet ditt er sensitiv og grinete, og mener at barnet skal bli tøffere og sterkere så er det noe som sier meg at dere ikke møter barnets følelser på en god måte. Barn som ikke blir møtt på følelsene får problemer med å forstå og regulere følelsene sine, og de lengter etter å bli forstått og akseptert av foreldrene sine. Det blir er uheldig mønster der barnet utrykker følelsene sterkere og får mer avvisning av foreldrene som vil at barnet  skal være sterk og tøff. Så det beste dere gjør for barnet er 1 ikke forvent mer av barnet enn barnet er i stand til. 2 anerkjenn følelsene til barnet, la barnet eie sin følelse. Ha tro på at det virkelig er vanskelig for barnet selv om det for oss voksne ser ut som noe trivielt.

Anonymkode: 7aae3...89b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bruk humor og engasjement. Du trenger ikke være hard eller seriøs for å gjøre de litt tøffere, men gi barnet en positiv dytt der det er ukomfortabelt (men trygt). 

Anonymkode: b8a07...84e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvordan håndterer man slike unger, og hva kan vi gjøre for at ungen skal bli sterkere/tøffere?

Har en som gråter/blir fort irritert så fort man snakker til barnet på en rolig måte selvsagt. Har virkelig ikke lyst at ungen våres skal bli svak og grinete så fort barnet blir snakket til.

Anonymkode: 02d82...9ab

Du møter barnet med all medlidenhet du har. Det er eneste måten barnet blir tøff på. Se dr.vanessalapointe på instagram, da skjønner du hvordan barn funker.

Det du snakker om er skam, det er en kraftig følelse. Blir barnet irritert har det masse følelser i kroppen, du må romme disse følelsene. Det går over. 
Høres ut som barnet er mellom 4 og 6 år gammel. Å kalle barnet "svakt" er helt sjukt.

Eneste måten barnet ditt blir tøft på er at du lar det få kjenne på følelsene.

Anonymkode: 0939f...ac5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når du har denne holdningen at barnet ditt er sensitiv og grinete, og mener at barnet skal bli tøffere og sterkere så er det noe som sier meg at dere ikke møter barnets følelser på en god måte. Barn som ikke blir møtt på følelsene får problemer med å forstå og regulere følelsene sine, og de lengter etter å bli forstått og akseptert av foreldrene sine. Det blir er uheldig mønster der barnet utrykker følelsene sterkere og får mer avvisning av foreldrene som vil at barnet  skal være sterk og tøff. Så det beste dere gjør for barnet er 1 ikke forvent mer av barnet enn barnet er i stand til. 2 anerkjenn følelsene til barnet, la barnet eie sin følelse. Ha tro på at det virkelig er vanskelig for barnet selv om det for oss voksne ser ut som noe trivielt.

Anonymkode: 7aae3...89b

DETTEEEEE! Her har du nøkkelen, TS. Se på deg selv først, du.

Anonymkode: 0939f...ac5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...