Gå til innhold

Har lyst å bli aktiv, men det er så jævla kjedelig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Haha, kan kanskje hende jeg er litt deprimert ja. Jeg har det greit sånn generelt da, men føler ikke så mye glede overfor annet enn sønnen min for tiden, egentlig.

Vet hvilken følelse du mener, men det skal jo så mye slit til for å oppnå den at det ikke føles helt verdt det. Det har aldri vært nok til å få meg bitt av basillen.

Ser mange prater om vektnedgang her, men det er ikke et mål i seg selv for meg, og jeg tror ikke jeg har nevnt noe om det. Ønsker bare å komme i form for helsa sin del. Jeg er ikke tjukk, bare lat og negativ.

Anonymkode: f62cc...3c9

Lur litt aktivitet inn i hverdagen. Gå trapper istedenfor heis. Gå flere ganger istedenfor å ta med alt på en tur. Begynn i det små, om du får til en tur på ett kvarter i løpet av dagen gjerne med litt tempo så er det veldig mye bedre enn ingenting. For min del hjelper det å ta en liten tur som start på dagen, uansett om jeg vil eller ikke - da føles ting mye greiere. Morgenturen trenger for min del ikke være mer enn ti minutter bare jeg kommer meg ut og få litt bevegelse. Ofte så må jeg tvinge meg ut - men det øles bestandig mye bedre når jeg kommer inn igjen. Fysisk aktivitet hjelper enormt på psykisk helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er også lat av natur. Kunne chillet på sofaen en hel kveld etter jobb med streaming om det var opp til meg. Men kroppen trenger aktivitet, det vet også jeg selv om hodet ikke henger helt med på dette. Det jeg har gjort som funker for meg er å slå sammen underholdning/sosialisering med aktivitet.

I noen måneder har jeg gått tur hver eneste kveld. Enten med venner eller moren min som er sprekere enn meg. Og de dagene jeg ikke får med meg noen så hører jeg podcast/lydbok eller musikk. Varierer lengden på turene, og har begynt med litt løping og bakkeintervaller nå. Merker syk godt hvor bedre formen er blitt allerede som er en motivasjon til å fortsette. 

Anonymkode: 08d6d...356

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan prøve en annen type aktivitet, eller du kan prøve å gjøre aktiviteten annerledes. 

Jeg syntes løping og styrketrening var dritkjedelig før jeg begynte å logge og følge et faktisk program. Nå elsker jeg løping, også når det er på "måfå", og uten plan. 

Andre aktiviteter kan jeg gjøre gøy ved å høre på lydbok. 

Anonymkode: 3b4e4...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 23.02):

Vil anbefale deg kjemisk slanking med sprøyte. 

Ozempic feks

Anonymkode: 42b67...44b

Hallo? For et råd! TS sier bare hun vil bli mer aktiv og du tipser henne om slankemedisin 😮!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 23.56):

Føler jeg har møtt veggen etter jeg ble mor for litt over et år siden, så egentlig kommer jeg ikke på noen aktiviteter jeg synes er gøy. Er alt for mye i sofaen og scroller på mobilen etter at sønnen min har lagt seg, men det er jo ikke gøy. Faktisk er det også dritkjedelig, og det er grunnen til at jeg ønsker å finne en aktivitet jeg liker, og bli sprek igjen. Men det er nok lettere sagt enn gjort.

Gå en rask tur med podcast eller lydbok på øret når sønnen er lagt. Annenhver dag feks. Etterhvert har du kanskje lyst til å løpe litt innimellom. 

Anonymkode: 5214a...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 23.05):

Fjelltur f. eks. Det er deilig når man kommer på toppen, men fjellene her er så høye at det tar for lang tid for min del. Kunne jo gått en gang i uka kanskje, men jeg trenger en hverdagsaktivitet.

Treningssenter (i hovedsak mølle og vektløfting) har jeg også prøvd over flere omganger, men det er og forblir det aller kjedeligste jeg vet. (Prøvd pt også, hatet det). Crossfit KUNNE vært gøy, men all den teknikken man må lære seg på kurs først ødelegger for meg, det har jeg ikke tålmodighet til å lære. Liker å spille fotball, men det er dårlig med tilbud til halvtjukkinger som meg, som ikke gidder å bruke helga på å reise bort for å spille kamp. Vil bare ha noe skikkelig lavterskel, men det finnes ikke her.

Har ridd en del hest som faktisk kan bli ganske intensivt og er gøy, men ridesenteret er for langt unna til at det lar seg kombinere med småbarn og fulltidsjobb.

Hva med stolpejakt? Har hørt om flere som før var ganske inaktive, men som ble hektet da de prøvde stolpejakt og det hjalp dem med å komme seg i bedre form. Det kan jo være en lavterskel-aktivitet for å få litt mer aktivitet inn i hverdagen. 

Å ha noen faste avtaler mht aktivitet eller å avtale med andre, kan også hjelpe på. Det viktigste er å få mosjon og aktivitet inn i hverdagen først, så kan du heller gå over til å trene litt mer etter hvert. Hvis målet er å gå rett fra inaktiv til å trene hardt flere ganger i uka, ikke fordi du har lyst, men fordi du føler du bør, vil du fort ramle av lasset. Derfor er det bedre å legge lista lavt og fokusere på mosjon og hverdagsaktivitet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har det ganske likt som deg. Men det som er litt gøy er å se fremgang. Treningen er kjip, men det er gøy å kunne løpe litt raskere og løfte litt tyngre. 

Anonymkode: d3be0...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som andre sier: finn deg en annen motivasjon enn at det skal være gøy.

jeg har trent hele mitt liv, men jeg synes ærlig talt det er både slitsomt og kjedelig å jogge en mil eller å trene styrke.

jeg gjør det for det jeg tror det er bare for helsa, jeg føler meg bedre, og ikke minst ser jeg godt ut. det er god nok motivasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv noe du synes er skikkelig gøy. For meg er det Geocaching, et spill hvor man finner skjulte bokser, da kan man gå i timevis. Kjenner flere som driver med stolpejakten og går langt hver dag. Eller kanskje en eller annen litt annerledes idrett? Klatring? Fekting? Karate? Ri på hest? Danse tango? Kanskje du kjenner noen som vil bli med på tennis eller annen ballsport.

Du trenger ikke å gjøre noe du BARE blir sliten av. Jeg synes yoga og treningssenter er ekstremt kjedelig, men holder meg i form likevel.

Anonymkode: b85dd...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Orientering er også gøy. Vet ikke hvor i Norge du bor, men der jeg bodde, kjøpte man pakker på ulike sportsbutikker, og nå har jo sesongen begynt ganske nylig.

Anonymkode: b85dd...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sykling er gøy, altså terrengsykling/stisykling. Jeg har både vanlig terrengsykkel og elektrisk. De som sier at elsykkel ikke er trening har ikke prøvd å sykle el-terrengsykkel vertfall. Kjappt oppover, kjappt nedover, enklere å holde humøret oppe men vil man trene også er det bare å skru ned hjelpen så man trør mer selv. Jeg kombinerer, kjæresten kjører på full power alltid. Men, det viktigste er at vi koser oss å har det gøy (for vår del sammen) 

Sykler også vanlig (terreng)sykkel i tillegg for å trene til noen sykkelritt 😁 bla Birken. 

(ellers driver jeg med hest, jogging og buldring/klatring)

Anonymkode: fbe24...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 9.03):

Unnskyld, men nå tror jeg vi misforstår hverandre en smule - temaet for denne tråden er vektnedgang, ikke sant ...?

Og som jeg skrev tidligere, kan man forbrenne en god del kalorier ved selve spillingen. Men musikk begrenser seg ikke til en krok i et støvete rom - mye av det man kan gjøre inne, kan man også gjøre utendørs; nei, man kan ikke spille Beethoven i skogen, men man kan trene opp smidighet og styrke i både fingre og hender. Og dette er på ingen måte forbeholdt de dyktigste; enhver - også en nybegynner - kan øve opp styrken i fingrene, der man også trener opp resten av armen.

Så spørsmålet mitt er: Hvem tror du forbrenner mest - en person som går tur, eller en person som går tur, og samtidig trener opp fingrene sine og i tillegg bruker hjernecellene til å lære musikkteori?

For all del - det er fint å gå tur, men turen blir etter min mening morsommere når man kan bruke tiden til noe fornuftig, og får noe konkret ut av dette i stedet for å bare gå; det var i alle fall slik jeg selv lærte å spille.

Ha en fortsatt fin dag ...!

Anonymkode: ed4b5...6f7

Spille piano imens du går på tur?

Anonymkode: 96477...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv noen gøy online timer! 30min hjemme - Hiit , Tabata , dans… finnes MASSE på YouTube og på apple tv blant annet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...