Gå til innhold

Har lyst å bli aktiv, men det er så jævla kjedelig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke funnet en eneste form for aktivitet jeg liker. Alt er jævla kjedelig. Men jeg vil bli sprek. Hva gjør jeg?

Anonymkode: f62cc...3c9

Vurdert å ta et ridekurs. Du tror du bare sitter på en hesterygg, men sannheten er at det er hard trening! De fleste blir skikkelig støle i kroppen etter de første ridetimene fordi man bruker så mange muskler man ikke dår trent ellers. Bare man ikke tenker over at man har trent hardt. Inkl kondisjonstrening. Skikkelig gøy er det også☺️

Anonymkode: 9fd8e...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje litt på kanten, men helt ærlig. Ha ofte sex. Start morgenen med en god økt senga for å få opp blodsirkulasjonen før du skal på jobb. Det gir energi og gode hormoner gjennom dagen. Så avslutter du med en god og svett runde på kvelden før du legger deg, og sovner utmattet. Beste sovemedisin i tillegg. Har du overskudd, så ta en runde på ettermiddagen i tillegg. 

Hormoner og den fysiske bevegelsen gir etter en liten stund kroppen lyst til å være mer energisk. Og kanskje da kommer også gleden i andre aktiviteter mer frem. 

Anonymkode: 8d430...90b

Skulle ønske jeg hadde tid til dette 😅 Men det går nok ikke med ettåring i hus. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vurdert å ta et ridekurs. Du tror du bare sitter på en hesterygg, men sannheten er at det er hard trening! De fleste blir skikkelig støle i kroppen etter de første ridetimene fordi man bruker så mange muskler man ikke dår trent ellers. Bare man ikke tenker over at man har trent hardt. Inkl kondisjonstrening. Skikkelig gøy er det også☺️

Anonymkode: 9fd8e...f89

Ja, gikk på ridekurs tidligere i år. Det var veldig gøy og merket det var god trening, men jeg har ikke tid til å kjøre over en time per vei for å delta på det mer, dessverre. Har vært fôrrytter også tidligere, men der var fasilitetene så dårlige at jeg ikke fikk det utbyttet jeg betalte for. Veldig lite av sånt i nærområdet, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jabx skrev (5 timer siden):

Nei det gjør han/hun ikke.

Ivrig pianospill forbrenner langt mer enn folk tror.

En gåtur i vanlig tempo forbrenner om lag 280 kalorier, mens løping i en hastighet på ca. 10 kilometer i timen forbrenner 364 kalorier i løpet av en halv time, ifølge det jeg leser på nett.

Og piano ...?

https://joshuarosspiano.com/calories-burned-playing-the-piano/

Sitat

You can burn between 6.5 – 11.5 calories per minute playing the piano. The median range of burned calories is 12.6 calories per minute. Low to moderate piano music ranges lower on calories burned, while high-intensity piano pieces burn almost double the calories.

I løpet av 4 minutter og 30 sekunder forbrente han 46 kalorier ved å spille dette stykket, hvilket tilsvarer en forbrenning på ikke mindre enn 613 kalorier i timen:

Chopin-Calories-Burned-735x260.jpg.webp

Her snakker man bare om selve pianospillet; beveger man i tillegg resten av kroppen, slik pianister som Yuja Wang gjør, blir forbrenningen enda større; har man aldri sett en konsertpianist med svetten rennende nedover pannen på slutten av en konsert, der man tydelig ser at dette var en voldsom kraftanstrengelse ...?

Anonymkode: ed4b5...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ivrig pianospill forbrenner langt mer enn folk tror.

En gåtur i vanlig tempo forbrenner om lag 280 kalorier, mens løping i en hastighet på ca. 10 kilometer i timen forbrenner 364 kalorier i løpet av en halv time, ifølge det jeg leser på nett.

Og piano ...?

https://joshuarosspiano.com/calories-burned-playing-the-piano/

I løpet av 4 minutter og 30 sekunder forbrente han 46 kalorier ved å spille dette stykket, hvilket tilsvarer en forbrenning på ikke mindre enn 613 kalorier i timen:

Chopin-Calories-Burned-735x260.jpg.webp

Her snakker man bare om selve pianospillet; beveger man i tillegg resten av kroppen, slik pianister som Yuja Wang gjør, blir forbrenningen enda større; har man aldri sett en konsertpianist med svetten rennende nedover pannen på slutten av en konsert, der man tydelig ser at dette var en voldsom kraftanstrengelse ...?

Vi har fått med oss at du nevner piano! Men herrefred menneske hvor mange år tror du ikke det tar å bli like god som pianister ? Bruker ikke så mange kcal på Lisa gitt til skolen ;) 

imens vi andre tar oss en tur og forbrenner +- 300kcal, kan du kose deg hjemme med piano spillingen. (Noe med å lufte hode, natur osv ikke sant? ;) )

Anonymkode: cec9c...f83

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hører på podcast mens jeg trener. Gjerne filosofipodcaster og lignende der jeg må tenke. Da glemmer jeg at jeg trener og blir litt mer zen

Anonymkode: 6426a...c7d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er glad i å løpe turer i skog og mark. Bruker stolpejakt, turorientering eller TUR-appen som motivasjon. Går ofte i de tyngste partiene, og noen stolpejaktkart sykler jeg for litt variasjon (er ikke så glad i å løpe på asfalt). Var ute på en 5,5 timer lang tur i går og forbrant over 3700kcal i følge treningsklokka mi.

De forskjellige appene med poster man går etter gjør at man oppdager områder man ellers aldri hadde funnet på egenhånd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du syns det er vanskelig å prioritere å komme deg i form framfor å ta deg av ettåringen så finner du på ting hvor du kan ha med deg h*n. Løp etter hverandre ute (sørg for at du løper litt ekstra), lek hest (hopp og sprett med ettåringen på ryggen, etterhvert som h*n vokser jo tyngre blir det), bjørnegange. Sett på musikk og dans. Alle unger elsker å danse. Kan også legge inn litt styrkeøvelser med egenvekt, for eksempel mens dere har på musikk. Er mye du kan gjøre  å få opp pulsen med en ettåring på slep. Og nå er det jo fint å gjøre slike ting ute. Om du er i så dårlig form som jeg var i, og delvis er i enda, er det ikke så mye som skal til i begynnelsen. Om du tar 15-20 minutter med aktiv lek så tar det ikke lang tid før du kan øke. Og man kan jo også ta flere runder i løpet av dagen. 

Tidligere hatet jeg å være i aktivitet men nå liker jeg det. Det jeg gjorde var at jeg hadde ett par-tre uker 2-3 ganger i året hvor jeg fokuserte å trene forskjellig type trening så mye som mulig både aleine og sammen med andre (treningssenter er gull verdt her). Prøvde ting som jeg antok jeg kom til å hate intenst men faktisk endte med å like. Da er det enklere å holde en mer normal mengde med trening resten av tiden.  I tillegg har jeg fortsatt en som jeg trener med 1-2 ganger i uka,  vi begge sliter med å få trent aleine men når vi er to er det vanskeligere å droppe. Når jeg nå er i bedre form er det også vanskelig å droppe og være aktiv.

Kanskje du kan finne ting her å bruke Familiegym (friidrett.no) 

Anonymkode: 0f641...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har fått med oss at du nevner piano! Men herrefred menneske hvor mange år tror du ikke det tar å bli like god som pianister ? Bruker ikke så mange kcal på Lisa gitt til skolen ;) 

imens vi andre tar oss en tur og forbrenner +- 300kcal, kan du kose deg hjemme med piano spillingen. (Noe med å lufte hode, natur osv ikke sant? ;) )

Anonymkode: cec9c...f83

Unnskyld, men nå tror jeg vi misforstår hverandre en smule - temaet for denne tråden er vektnedgang, ikke sant ...?

Og som jeg skrev tidligere, kan man forbrenne en god del kalorier ved selve spillingen. Men musikk begrenser seg ikke til en krok i et støvete rom - mye av det man kan gjøre inne, kan man også gjøre utendørs; nei, man kan ikke spille Beethoven i skogen, men man kan trene opp smidighet og styrke i både fingre og hender. Og dette er på ingen måte forbeholdt de dyktigste; enhver - også en nybegynner - kan øve opp styrken i fingrene, der man også trener opp resten av armen.

Så spørsmålet mitt er: Hvem tror du forbrenner mest - en person som går tur, eller en person som går tur, og samtidig trener opp fingrene sine og i tillegg bruker hjernecellene til å lære musikkteori?

For all del - det er fint å gå tur, men turen blir etter min mening morsommere når man kan bruke tiden til noe fornuftig, og får noe konkret ut av dette i stedet for å bare gå; det var i alle fall slik jeg selv lærte å spille.

Ha en fortsatt fin dag ...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Unnskyld, men nå tror jeg vi misforstår hverandre en smule - temaet for denne tråden er vektnedgang, ikke sant ...?

Og som jeg skrev tidligere, kan man forbrenne en god del kalorier ved selve spillingen. Men musikk begrenser seg ikke til en krok i et støvete rom - mye av det man kan gjøre inne, kan man også gjøre utendørs; nei, man kan ikke spille Beethoven i skogen, men man kan trene opp smidighet og styrke i både fingre og hender. Og dette er på ingen måte forbeholdt de dyktigste; enhver - også en nybegynner - kan øve opp styrken i fingrene, der man også trener opp resten av armen.

Så spørsmålet mitt er: Hvem tror du forbrenner mest - en person som går tur, eller en person som går tur, og samtidig trener opp fingrene sine og i tillegg bruker hjernecellene til å lære musikkteori?

For all del - det er fint å gå tur, men turen blir etter min mening morsommere når man kan bruke tiden til noe fornuftig, og får noe konkret ut av dette i stedet for å bare gå; det var i alle fall slik jeg selv lærte å spille.

Ha en fortsatt fin dag ...!

Tror du virkelig ts  har tid til barn, jobb, turgåing og pianospilling? Turgåing har  mer effekt i hverdagen  enn å å lære seg pianospill. 

Anonymkode: 09a20...98b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trampoline! En Liten inne  foran tv og en stor ute.  men sjekk maksvekten før du kjøper så du er innafor! 

Anonymkode: 376c0...428

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Føler jeg har møtt veggen etter jeg ble mor for litt over et år siden, så egentlig kommer jeg ikke på noen aktiviteter jeg synes er gøy. Er alt for mye i sofaen og scroller på mobilen etter at sønnen min har lagt seg, men det er jo ikke gøy. Faktisk er det også dritkjedelig, og det er grunnen til at jeg ønsker å finne en aktivitet jeg liker, og bli sprek igjen. Men det er nok lettere sagt enn gjort.

Da kan jeg anbefale VR briller. Last ned noe danse eller trene spill. Eller skyte spill. Det er faktisk noe man kan gjøre hjemme i sofaen etter å  ha lagt ungene, samtidig som det er gøy og man glemmer at man er i litt aktivitet. For man har det moro! Det er sikkert ikke noe særlig effekt for de som er aktive eller for å bli supersprek. Men hjelper på å komme ut av sofaen, småspising og kjedsomhet!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med kampsport? Geocaching? Stolpejakt?

Anonymkode: bfc68...6f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Høres ut som du må slutte å ha det gøy hele tiden,  og legge fokus på noe annet. 

Du går ned mest iht å regulere maten din.

Begynn i det små, da mestring gir glede. 

Dansetrening er en av de formene for trening som gir best endorfiner. Så step, zumba, aerobic ol . Er trening som man får lyst til mer. Du komner til å tråkke feil osv,  men komner raskt inn i det på noen timer. Inatsen din bestemmer effekt.  Så første målet må være å få til armer og bein. Når du klarer det, blir det enda mer gøy.  Selv sliter jeg med å gjøre samme øvelse 50ganger, det er drit kjedelig.  Mens dansetrening har bare forskjellige øvelser. Og tar for seg de fleste muskler i hele kroppen.  

Gå tur syntes jeg er kjedelig.  Men vi har et par plasser med god utsikt. Tar med kaffe går dit og nyter en morgen. Så fokuset mitt er å bruke beina, for å kunne kose meg litt. 

Fokuserer du kun på at du skal trene pga å komme i form, så ja da blir alt drit kjedelig.  Så finn en ting du kan like, innenfor det du skal, og legg fokus på det først og fremst

Anonymkode: 477d0...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg TS - døratokkmila blir jo mye lengre med barn i hus. Selv om mine barn er mye større enn din, er det fortsatt vanskeligere å få det til å "gå opp" når de er for små til å være alene hjemme.  

Det som har fungert best for meg er å få til trening som transport. Sykle til jobb,  løpe en av veiene,  eller deler av veien. Da føler jeg at tiden jeg bruker på trening nesten er "gratis", siden alternativt er en svett buss.  Ser flere foreldre som kommer svett og andpusten til henting i barnehagen, så det er nok flere som har den taktikken. 

Slår også et slag for å få inn aktiviteter med ungen. Tur i skogen med bæremeis kan være utrolig gøy for ungen, og det er god trening. Ta med noe enkelt i mattermos, og ta middagen ute etter barnehagen. 

En ettåring sover vel også fortsatt på dagen, så i helgene er det vel også mulig å få dytta vogna en god runde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du tror Crossfit kunne vært noe for deg ville jeg prøvd å motivere deg selv til å gi det en skikkelig sjanse. Teknikken trenger ikke å ta så lang tid å lære. Her er det snakk om ca 4 timer med kurs fordelt over 2 kvelder før man kan begynne å bli med på fellestreningene. Man får det grunnleggende under kurset, men lærer teknikken gradvis over tid. Boksen her tilbyr også timer som er lettere teknisk. 

Anonymkode: 071fd...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du høres skikkelig negativ ut, og når du i tillegg sier du har møtt veggen; kan du være deprimert?

Trening er en fest! Styrketrening, crossfit og løping frigir så mange endorfiner og dopamin at jeg føler meg skikkelig lett og glad etterpå! Kan gå inn med verdens dårligste humør og komme ut igjen som en helt annen person. Kan virkelig ikke skjønne at det skal være kjedelig.

Anonymkode: df8b9...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater trening selv, men vet at det er nødvendig. Jeg digger ikke fjelltopper eller turer i skog og mark. Jeg elsker tv og spill. Har kjøpt walking pad som står foran tv. Ble bitt av basillen. Går og ser tv samtidig. Noen ganger 2 x pr dag. Fra 0 aktivitet til minimum 10 000 skritt pr dag, 4-5 dager pr uke. Matvegen er bra. Spiser sunt, ofte, og har funnet det som fungerer for meg. Elsker god mat, det er ikke fet mat, men variasjoner. Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du høres skikkelig negativ ut, og når du i tillegg sier du har møtt veggen; kan du være deprimert?

Trening er en fest! Styrketrening, crossfit og løping frigir så mange endorfiner og dopamin at jeg føler meg skikkelig lett og glad etterpå! Kan gå inn med verdens dårligste humør og komme ut igjen som en helt annen person. Kan virkelig ikke skjønne at det skal være kjedelig.

Anonymkode: df8b9...69a

Haha, kan kanskje hende jeg er litt deprimert ja. Jeg har det greit sånn generelt da, men føler ikke så mye glede overfor annet enn sønnen min for tiden, egentlig.

Vet hvilken følelse du mener, men det skal jo så mye slit til for å oppnå den at det ikke føles helt verdt det. Det har aldri vært nok til å få meg bitt av basillen.

Ser mange prater om vektnedgang her, men det er ikke et mål i seg selv for meg, og jeg tror ikke jeg har nevnt noe om det. Ønsker bare å komme i form for helsa sin del. Jeg er ikke tjukk, bare lat og negativ.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv noe du aldri har prøvd før? Kajakk? Kampsport? Dykking? Surfing? Vannski? Mannen min og jeg begynte å lære oss shuffle dance sammen, grei trening når det er pissvær ute:P

Anonymkode: 89172...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...