Gå til innhold

Sløser du med mat og penger?

Fremhevede innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet
Innbiller meg at jeg ikke kaster så veldig mye, men det blir nok litt i løpet av ett år likevel.

SÅnn er det nok her også. Kaster brødskalker, de blir aldri spist her. Mannen min er IKKE redd for produkter med utgått dato, og er ofte på jakt i butikkene. Jeg har blitt mindre pysete på det med tiden, også.

Vi har planer om å ha gris som kan spise matrestene våre. Da blir de jo resirkulert som bacon, som er bedre enn slappe grønnsaker og tørt brød. :sjarmor:

Vi må bare skaffe et grisehus først...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Vi kaster egentlig svært lite mat, for begge to har en innebygget aversjon mot det. Vi bruker endel basisgrønnsaker og i tillegg har vi kyllingfilet, fisk eller tunfisk i fryseren, og det meste av rester blir oppbrukt.

Skrevet

Vi kaster nok noe mat, men ikke så mye av det jeg ser dere andre kaster. Baker brød selv så det holder seg helt fint i brødboksen til det er spist opp. Er det mye melk som snart går ut på dato, forsvinner det fort ved å spise frokostblanding, eller lage vaffler/ pannekaker. Pålegg blir stort sett brukt opp til ett eller annet; ost fryses for å ha det på pizza/ pai senere og skinke havner i omeletter el. Har vi for mye grønnsaker havner de i en suppe eller som mos, potetrester går i omelett, blir stekt eller blir potetsalat. Har vi for mye tomat (og litt tørt lyst brød) blir det bruchetta. Rester av taco blir tacopizza.

Det vi kaster for mye av er "kosemat" som patè, halvspiste bokser foie gras og oliven. Antagelig fordi det blir kjøpt inn til helgen, rett etter jobb når jeg er sulten.

Gjest Gjesta
Skrevet

Vi kaster nok alt for mye mat, og burde så absolutt vært flinkere.

*noterer nyttårsforsett*

Skrevet

Ja, jeg kaster altfor mye mat, får forf dårlig samvittighet hver gang jeg gjør det. Går ikke slavisk på datoen, men grønn ost og klumpete melk lar jeg gå i søpla. Det er jo typisk at man må kaste mer når man bor alene: når man lager seg middag må man gjerne spise samme retten tre dager på rad. Og det er grenser fpr hvor mange dager på rad manvil spise samme pålegget. Jeg spiser ikke så mye, men ønsker som alle andre littegrann variasjon. Altfor mange matvarer kommer jo i kingsize-pakninger, og det vanskeliggjør det for oss aleneboere.

Skrevet

Nei, jeg kaster veldig lite mat. Hunden får alt av spiselige rester, middag så vel som pålegg og grønnsaker, dermed går det ikke "tapt". Når hunden er bortreist (skilsmissehund) så sparer jeg opp restene og gir dem når hun kommer hjem. Får meg rett og slett ikke til å kaste mat i søpla (hvis den ikke går av seg selv da). Det jeg kaster i blant er nesten tomme sennepsflasker, ikke oppbrukt tomatpure og slikt som jeg ikke rekker å bruke opp/bruker sjelden. Tørrvarer og egg spiser jeg selv om de har gått ut på dato, har enda til gode å finne noe feil på gamle egg som har bodd i kjøleskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...