Gå til innhold

Sløser du med mat og penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dagsavisen kunne fortelle 2/1-06 at en gjennomsnittsfamilie kaster 275 kg mat hvert år, til en verdi av 10.000 kroner. Mengden mat som går i søpla er nesten doblet på fem år.

Mitt nyttårsforsett er å ikke fylle opp kjøleskapet så mye, for da mister vi oversikten og mat som er mugnet/har gått over datoen må kastes. Spare penger og ta bedre vare på ressurser er selvsagt også et pluss. Og vi spiser opp middagsrester i steden for å kaste.

Kaster du mye mat?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Ja jeg kaster for mye mat, men prøver å ikke gjøre det. Bruker rester, men det er enkelte typer mat jeg ikke varmer opp to ganger. Poteter er ett eksempel.

Gjest Ananas
Skrevet

Tipper en god del er mat som har gått over datoen.

Jeg tror mange kaster konsekvent på dato, uten å vurdere dette nærmere. Yogurt for eksempel, kan fint spises flere måneder etter at det har gått ut.

Gjest Gjesta
Skrevet
Tipper en god del er mat som har gått over datoen.

Jeg tror mange kaster konsekvent på dato, uten å vurdere dette nærmere. Yogurt for eksempel, kan fint spises flere måneder etter at det har gått ut.

For ikke å snakke om tørrvarer som posesupper og lignende. Og sjokolade som ikke er misfarget.

Kjenner til og med en som kaster mat flere dager før dato, for sikkerhets skyld. :overrasket:

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg har ikke råd til å gjøre sånt. Får litt vondt inni meg hver gang jeg må kaste mat, og går sjelden etter dato siden det meste av varer kan holde mye lenger her i kalde Norge. Har blitt mye flinkere til å kjøpe inn mere økonomisk og ta i bruk rester det siste året.

Skrevet

Egg kan man visst spises i tre måneder etter utløpsdato hvis de har litt oppbevart i kjøleskapet.

Jeg kaster melkeprodukter som har vært åpna - har et par dårlige minner om hvordan det er å drikke sur melk.:sprettoy:

Men tørrvarer har jeg ingen problemer med å tilberede.

Enig med Varg-Menja, får skikkelig dårlig samvittighet når jeg kaster mat.

Poteter steker jeg hvis ikke de har lagt i kjøleskapet for lenge.

Skrevet

Vi har sjelden rester...

det jeg som regel kaster er rester av juice, vaniljesausrester og gamle mugne grønnsaker....og halvspiste tacosauser

Skrevet

Jeg sløser nok litt... Men så har jeg et halvdårlig kjøleskap også, så melken holder kun et par dager før det blir klumper i den og den må tømmes ut.

Det jeg sløser mest med er å spise ute istedenfor å lage mat hjemme da... ;)

Gjest Ananas
Skrevet

Jeg vet om en som er veldig opptatt av å spare penger på småting og hamstrer mye tilbudsvarer. Så mye at han ikke rekker å spise det opp før det blir dårlig, ofte. Og han kan jo ikke kaste mat. Konsekvensen er at han spiser utrolig mye dårlig på kanten-bederva mat :P

Det å ikke hamstre for mye selv om noe er billig er noe jeg etterhvert har lært meg til å gjøre jeg også.

Skrevet

Vi kaster nok litt for mye mat, men det blir full skjerpings på dette i 2006. Det har vi bestemt oss for før jul.

Skrevet

Ja, jeg må innrømme at jeg nok kaster altfor mye mat. Noe jeg ikke har økonomi til! Men, så blir det sånn allikevel... Det som blir kastet oftest er pålegg, grønnsaker og middagsrester. Må prøve å skjerpe meg! :fy_fy:

Skrevet

Og brød!... vel, det går nå ofte til fuglene/endene det da... så det er ikke så gale da, i det minste :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Nå skal det sies at siden hunden er glad i middagsrester så blir lite slikt kastet. Men når det gjelder børd kunne jeg nok blitt flinkere.

Skrevet

er veldig sløve med å spise opp hele brødet før det blir dårlig, så ofte går halve brød i søpla.

grønnsaker som er for gamle, melk, tomatsauser/tomatpure på glass som er bare brukt halve, pålegg, vaniljesaus etc er det som ofte glemmes av og går i søpla.

jeg ønsker at flere butikker har 0,5 litere med melk her jeg bor, og at vi blir flinkere til å spise brød eller fryse ned halve, og at vi blir enda flinkere til å spise grønnsaker, selv om vi spiser mye av det.

Skrevet

Store brødskalker kaster jeg altfor ofte, og noe middagsrester. Mannen min spiste MYE mer da han var noen år yngre, så jeg har vant meg til at middagsrester forsvinner etter kun kort tid i kjøleskapet. Nå må til og med han tenke litt på vekta (og heldigvis gjør han det!), så nå må jeg venne meg av med å lage så store porsjoner...

Jeg prøver virkelig å ikke kaste, planlegge restemiddag innen forsvarlig tid og handle tilbudsvarer - men det er ikke alltid så lett i praksis....

Gjest Fruktfat
Skrevet

vi kaster endel.

jeg er dårlig til å beregne og lager altfor store porsjoner, før frøs vi ned, men det ble ofte kasta etter en stund det og, nå tar samboeren med seg rester på jobb som lunsj.

melk er det bare han som drikker, men så lenge det ikke er klumper eller lukter vondt blir det brukt.

søndager har vi skikkelig frokost og eter begge to, jeg eter kun kalkunpålegg av kjøttpålegg -han eter alt, derfor kjøper vi kanskje en pakke vanlig kjøttpålegg. den blir kasta etterhvert fordi det bare er jeg som eter brødmat i ukedagene.

brødet blir tørt og muggent før jeg rekker å ete det opp (noen ganger husker jeg å dele det i to først; fryser halve)

etter jula har vi kasta endel (hatt 15 stk til koldtbord, jeg er redd for å ha for lite mat, dvs at vi to har hatt MYE rester som vi ikke har klart å ete opp før det ble dårlig.)

synes grønnsaker holder dårlig i kjøleskapet, kaster stort sett halve agurker, halve paprikaer osv

Skrevet

Nå bor jeg fortsatt hjemme da, men kan fortelle litt om hvordan det er hjemme hos oss. Mamma er veldig flink til å ikke kaste mat og bruke det vi har fremfor å kjøpe nytt. Er det tilbud så kjøper hun inn masse av det det er tilbud på (spesielt ting som pålegg-skinke som hun fryser ned og bruker i f.eks pai), men det blir aldri liggende så lenge at det er uspiselig. Rester blir spist i "restemiddag" (flere forskjellige retter fra dager hvor det har blitt igjen noe).

Skrevet

Innbiller meg at jeg ikke kaster så veldig mye, men det blir nok litt i løpet av ett år likevel.

Når jeg lager middag prøver jeg å lage akkurat til oss to, men det er jo ikke alltid det går. Hvis det er greit å fruse restene gjør jeg det, ellers går det i søpla.

Mannen spiser lite pålegg, så der tenker jeg godt etter hva jeg har i kjøleskapet til enhver tid slik at det går an å får spist det opp. MEn må innimellom kaste litt pålegg også.

Melk heller jeg ut når den har gått ut på dato med noen dager (hvis den ikke smaker/lukter før det), har også erfaring med dårlig melk fra tidligere. Yoghurt spiser jeg selv om den er gått ut med dato (selvfølgelig innen rimelighetens grenser).

Tørrmat og andre ting med masse konserveringmidler kan jeg godt bruke etter at det har gått ut på dato.

Skrevet

Ja, vi kaster altfor mye mat! Jeg er veldig dårlig til å planlegge middager, og er nok litt for redd for utløpsdatoen.. Vi spiser også veldig sjelden brødmat hjemme, derfor går så og si alt av pålegg i søpla før det er halvspist. Skal prøve å bli flinkere til å ikke kaste så mye mat i 2006, for det første har jeg ikke råd til det, for det andre er det unødvendig!

Gjest Gjesta
Skrevet

Her kastes det dessverre en del. Jeg har en mann som er svært så sær, og som nekter å spise rester hvis ikke det er tvingende nødvendig. Og han elsker å handle, jeg må oftes dra han ut av matbutikkene. Og han rett og slett elsker sånne tikroners markeder, og hamstrer noe innmari.....

Exen min handlet sjelden noe som helst, så jeg var svært glad da jeg oppdaget at min nye kjæreste var svært velviollig til å bidra med matinnskjøsfronten. Men det kan bli for mye av det gode.

Og jeg har sagt ifra, gang på gang.....

Men jeg prøver alt jeg greier :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...