Gå til innhold

Hvorfor stuper salget av nybygg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan noen forklare meg dette, kommer ikke på noe umiddelbart svar på dette.. Står at salget av nybygg har sunket med 40 prosent. Dette er da salg av ferdige boliger, ikke store prosjekter. Men hvorfor? Man får ett nytt hus og slipper dokumentavgift, hvorfor synker det så mye? Skal man bruke 6 millioner på hus hadde jeg foretrukket et nybygg fremfor en eldre bolig. Jeg har sikkert oversett noe veldig vesentlig her, så gjerne opplys meg 😅

Anonymkode: d4d1b...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Rettelse: slipper ikke dok.avgift, men får en lavere. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her jeg bor kan du kjøpe en relativt greit oppusset eldre bolig på 60m2 til ca. 3,1 millioner. Ny leilighet på samme antall kvadrat, rundt 4-4,5 millioner. 

Hvis folk bekymrer seg for økonomien, velger de den til 3,1.

Dessuten: for veldig mange nybygg kjøper du før byggestart (som betyr at leiligheten ikke blir klar før om minimum ett år). Utbygger er avhengig av å få solgt rundt halvparten av leilighetene for å få byggelån. Hvis ingen tør å kjøpe før byggestart pga usikkerhet i markedet, blir ingenting igangsatt.

Anonymkode: 93fd2...61a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi man gjerne får en langt større bolig til mye billigere penge om man kjøper "brukt". 

Vi kjøpte en stor enebolig med svær hage og dobbletgarasje, med litt enkelt oppussingsbehov, til samme prisen som man får et halvparten så stort nybygd rekkehus. 

Anonymkode: 20aa2...c54

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja sånn ja, da skjønner jeg. Her vi bor koster det rundt 5 for både nybygg og eldre så har ikke helt skjønt hvorfor det stuper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utbyggere vil selge minimum 60% av enhetene. Før de begynner å bygge. Pengene sitter tettere hos boligkjøpere nå, så det tar lenger tid å nå 60%. I tillegg er renta høyere også for utbygger som har dyr prosjektfinansiering, og den høye lønns- og prisstigningen slår også inn på byggekostnader og skaper usikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi kunne velge mellom ny tomannsbolig på 115 m2 og knøttliten tomt, eller enebolig på 200 m2 med stor tomt. Samme område. Tomannsboligen hadde frikjøpt oss for vedlikehold i 30 år, men eneboligen passet familielivet best. De kostet det samme. Tror mange tenker likt. 

Anonymkode: bde88...e16

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Snok1 skrev (34 minutter siden):

Utbyggere vil selge minimum 60% av enhetene. Før de begynner å bygge. Pengene sitter tettere hos boligkjøpere nå, så det tar lenger tid å nå 60%. I tillegg er renta høyere også for utbygger som har dyr prosjektfinansiering, og den høye lønns- og prisstigningen slår også inn på byggekostnader og skaper usikkerhet.

Dette.

I tillegg vil jeg si svært mange av ferdighusene nå for tida er ubeskrivelig stygge :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tomannsboligen hadde frikjøpt oss for vedlikehold i 30 år,

Si opp mot 10 år. 30 kan du bare glemme.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi nybygde leiligheter gjerne har håpløs planløsning og tilnærmet ingen bodplass, sammenliknet med hva man kan få for samme sum i utvalget av velholdte eldre leiligheter?

Mange nybygg har balkong som tradisjonelt trekker prisen opp, men jeg har f.eks ingen interesse av en balkong der jeg nærmest kan sende kaffen over rekkverket til naboen. 

Anonymkode: f5029...7b3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (1 time siden):

Si opp mot 10 år. 30 kan du bare glemme.

Jepp. Huset vårt er 20 år gammelt, og nå begynner vedlikeholdsbehovet å komme. Det koster $$$$$.

Anonymkode: b0d01...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nye kontrakter (boliger som er klare en fang i fremtiden) som nesten har stanset helt opp. Skyldes at folk vil ha forutsigbarhet. Msn aner ikke hva nåværende bolig er verdt om et år eller lenger frem i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fordi nybygde leiligheter gjerne har håpløs planløsning og tilnærmet ingen bodplass, sammenliknet med hva man kan få for samme sum i utvalget av velholdte eldre leiligheter?

Mange nybygg har balkong som tradisjonelt trekker prisen opp, men jeg har f.eks ingen interesse av en balkong der jeg nærmest kan sende kaffen over rekkverket til naboen. 

Veldig mange er uenig i at nye boliger har dårlig planløsning.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymus Notarius skrev (2 timer siden):

Dette.

I tillegg vil jeg si svært mange av ferdighusene nå for tida er ubeskrivelig stygge :P 

Og mye dårlig kvalitet..

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (1 minutt siden):

Veldig mange er uenig i at nye boliger har dårlig planløsning.

Det kan godt være, synes man det er greit å ha sofaen rett inntil kjøkkenet eller oppbevare julepynten og sagen under sengen, så er det sikkert helt strålende. Jeg foretrekker en velholdt eldre leilighet med flere kvadratmeter til samme pris.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan godt være, synes man det er greit å ha sofaen rett inntil kjøkkenet eller oppbevare julepynten og sagen under sengen, så er det sikkert helt strålende. Jeg foretrekker en velholdt eldre leilighet med flere kvadratmeter til samme pris.

Mange av oss med eldre boliger kommer til å få store kostnader når de nye eu direktivene skal tilfredsstilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Brunello skrev (1 minutt siden):

Mange av oss med eldre boliger kommer til å få store kostnader når de nye eu direktivene skal tilfredsstilles.

Ja, og de er også helt håpløse. Huseiere må begynne å rive av kledning som kunne fungert i mange år til, kun for å tilfredsstille ev. krav. Hvordan mennesker i andre land i Europa skal får råd til dette i sine tilnærmet uisolerte hus, er også et mysterium.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nybygg er stygge. Likt overalt og kvaliteten er elendig. 

Vi kjøpte en eldre bolig og materialet som er valgt har holdt seg bra at vi ikke har måttet bytte ut noe. 

Nybygg er tynne gipsvegger, lytt og er bygget billigst mulig slik at byggefirma får mest mulig fortjeneste.

Anonymkode: 36a12...d7e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har kjøpt nybygg, men om noen få mnd kan jeg trekke meg; salget går absurd tregt. Pga sykdom trenger jeg noe lettstelt. Men samtidig hater jeg planløsningene i de nye leilighetene, og tenker å heller kjøpe en eldre og bruke rundt 400 000(jeg TROR det blir ca 400 jeg “sparer”) på oppussing. Men en del av tilstandsrapportene er skremmende lesning, så jeg vet sannelig ikke…😏😂

Anonymkode: f33f3...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har kjøpt nybygg, men om noen få mnd kan jeg trekke meg; salget går absurd tregt. Pga sykdom trenger jeg noe lettstelt. Men samtidig hater jeg planløsningene i de nye leilighetene, og tenker å heller kjøpe en eldre og bruke rundt 400 000(jeg TROR det blir ca 400 jeg “sparer”) på oppussing. Men en del av tilstandsrapportene er skremmende lesning, så jeg vet sannelig ikke…😏😂

Anonymkode: f33f3...0a9

Du kommer ikke langt med 400k hvis det er snakk om ting som bad, vannrør/elektrisk, fukt/drenering, vinduer/tak etc.

Anonymkode: b0d01...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...