Gå til innhold

Hva er greia med «dette»?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bruker folk her inne anførselstegn rundt helt vanlige ord? Sist nettopp så jeg «ferietur». Altså, hæ? Det er ikke slang, det er ikke LITT rart, engang. Men selv om det er slang set det merkelig ut, som om dere egentlig ikke tør bruke ordet, men «gjør det» «likevel». Er blitt så ille at folk parodierer denne skrivestilen andre steder på nett…

“Jeg lar min seksåring sitte i et «vanlig» bilsete, er jeg en «dårlig» mor?"

Kjemperart!

Anonymkode: 574f1...5da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ut fra overskriften trodde jeg du mente den stadig mer utbredte bruken av "dette" som clickbait. 

Anonymkode: 58c71...545

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke at jeg forstår fullt ut hva du mener, dette var forvirrende. 

Men vi kan ta den siste setningen din, så mulig du forstår; er jeg en «dårlig» mor?"

Personen mener selvfølgelig ikke selv at hun er en dårlig mor. I denne teksten er det altså ment for å skille ut et ord som hun egentlig ikke går god for selv;

Anførselstegn kan vi bruke til å skille ut ord og uttrykk som er utenom det vanlige, som vi ikke går god for selv, eller som vi bruker ironisk eller med forbehold.

Et annet eksempel er ironi, noe det raskt kan være med "ferietur": Jeg skal på "ferietur" med svigers. 

Anonymkode: 8d53f...cc3

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg irriterer meg mer over dem som viser til andres innlegg og bare skriver

Dette.

Null bidrag til diskusjonen.

Anonymkode: ec5cb...25f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette.

De har ikke evne til å svare.

Anonymkode: 53fb3...9ac

AnonymBruker
Skrevet

Gøy observasjon Ts :) 

Anonymkode: b954b...461

Skrevet

Det kommer jo helt an på konteksten. Jeg bruker slike anførselstegn ganske ofte, men det selvsagt ikke tilfeldig hvor jeg velger å bruke dem. Jeg har vanskelig for å se for meg at det er så ubredt at folk sette anførselstegn på helt random ord. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette.

Har aldri skjønt hvorfor folk gjør det der  🤣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette.

Dette!

Neida, det må være topp 5 irriterende ting her inne.

Anonymkode: a296a...3f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette!

Neida, det må være topp 5 irriterende ting her inne.

Anonymkode: a296a...3f5

Det er jo bare en enklere måte å skrive "enig med deg" på. Folk er jo ulike, men i min verden skal det mer til for å utløse irritasjon. 

Til bruken av anførselstegn kan det godt tenkes at det blir brukt feil eller for mye. Samtidig tenker jeg at det veldig ofte handler om at man ikke helt har funnet ordet man leter etter, men bruker det uttrykket man finner som passer best. For å bruke ett av eksemplene i hovedinnlegget: hvis jeg leser at noen skal på "ferietur" forstår jeg det som at man skal ut på noe som blir et lite avbrekk fra hverdagen, men uten at det er en langtur/ hovedferie/ eller at man nødvendigvis har tatt feriedager fra jobb for å få det til. 

Skrevet

Jeg bruker det hovedsakelig for å påpeke ting. Få poenget mitt tydeligere fram 😊 Men jeg bruker ikke anførselstegn så veldig ofte. 

• Liker 1
Skrevet

Når noen skriver «ferietur», så betyr det at det ikke føles som noen ekte ferietur. Jeg kan ikke huske å ha sett feil bruk av anførselstegn her. Derimot er det mange som ikke har lært å sette komma. Disse skriver også gjerne veldig lange setninger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (På 19.5.2023 den 18.09):

Det er jo bare en enklere måte å skrive "enig med deg" på. Folk er jo ulike, men i min verden skal det mer til for å utløse irritasjon. 

Til bruken av anførselstegn kan det godt tenkes at det blir brukt feil eller for mye. Samtidig tenker jeg at det veldig ofte handler om at man ikke helt har funnet ordet man leter etter, men bruker det uttrykket man finner som passer best. For å bruke ett av eksemplene i hovedinnlegget: hvis jeg leser at noen skal på "ferietur" forstår jeg det som at man skal ut på noe som blir et lite avbrekk fra hverdagen, men uten at det er en langtur/ hovedferie/ eller at man nødvendigvis har tatt feriedager fra jobb for å få det til. 

Jeg skriver noen ganger «Dette!» fordi jeg ønsker å gi en superlike til innlegget. Mer enn tommel opp eller pokal, liksom.

Anonymkode: 7648a...68a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man skriver «ferie» istedet for ferie hvis det egentlig ikke er så noe ferie i det hele tatt, men plikt, jobb, stress..

Min mann var nylig på «ferie» i Italia, men egentlig var det bare stress, jobbmesser og lange transportavstander. 

Anonymkode: 90605...7da

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skriver noen ganger «Dette!» fordi jeg ønsker å gi en superlike til innlegget. Mer enn tommel opp eller pokal, liksom.

Anonymkode: 7648a...68a

Dette! 😁

Anonymkode: 90605...7da

AnonymBruker
Skrevet

å ha vært på "ferietur" eller være en "dårlig" mor forstår man jo. Men det var noen her inne for en tid tilbake stilte ett eller annet spm om "andre verdenskrig". Det oppfattet jeg som nedlatende. Som om andre verdenskrig liksom bare var en liten krangel. 

Anonymkode: cf65b...709

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.5.2023 den 8.21):

Dette.

Dette.

Anonymkode: 194c2...b33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...