Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg ønsker ikke at mine pårørende skal ha tilgang til min journal etter min død, noe jeg etter loven har rett til. Hvordan går jeg frem for å sikre dette? Skrives det ned noe sted? Holder det å si i fra til helsepersonell?

Anonymkode: 68e23...28a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror du må skriftliggjøre det i journalen din. Dvs med fastlege og sykehus/spesialist. 

Anonymkode: a1739...44f

AnonymBruker
Skrevet

Oi, er det vanlig at pårørende spør etter journal? Hvor nære pårørende har rett til å få den? 

Anonymkode: 94afc...3c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oi, er det vanlig at pårørende spør etter journal? Hvor nære pårørende har rett til å få den? 

Anonymkode: 94afc...3c8

Nei, det er heller ikke slik at det er lett. Det skal være særdeles tungtveiende grunner for det, som må spesifiseres i egen søknad og hvis i det hele tatt innvilget vil du ikke få den fysisk, men bli møtt av en lege som sitter med den og eventuelt besvarer de spørsmål du måtte ha. De kan ikke utgi noe som kan være skadelig eller avslørende vedrørende andre familiemedlemmer eller annet heller. 

Anonymkode: a0472...2b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trodde ikke at pårørende gikk tilgang til journal. Hvor har du det fra? 

Utenom obduksjonsrapporten 

Anonymkode: dde7d...e55

AnonymBruker
Skrevet

Klippet limt fra lovverket....

"Femte ledd regulerer rett til journalinnsyn for nærmeste pårørende etter en pasients eller brukers død. Hovedregelen er at nærmeste pårørende har rett til innsyn, med mindre særlige grunner taler i mot dette. Hvem som er nærmeste pårørende er definert i lovens § 1-3 bokstav b. "Særlige grunner" kan være opplysninger pasienten eller brukeren har gitt uttrykk for at det ikke skal gis innsyn i for pårørende. Det kan også gjelde opplysninger det er grunn til å anta at pasienten hadde motsatt seg at nærmeste pårørende får kjennskap til om pasienten kunne uttrykt sin vilje. Bestemmelsen korresponderer med helsepersonelloven § 24 andre ledd."

Anonymkode: 68e23...28a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...