Gå til innhold

Hva skal vi velge?

Peis eller peisovn?  

13 stemmer

1. 1. Peis eller peisovn?

• Peisovnen
      6
    • Peisen
      7

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har en lang relativt smal stue hvor det skal være peis eller peisovn ganske midt i. Klarer ikke bestemme meg, men tror jeg heller veldig til den ene tingen :)

Er redd for at peisen kan dele opp rommet veldig, mens jeg er redd peisovnen kan bli litt pinglete å se på. Rommet er egentlig veldig langt.

Her er de alternativene vi er på foreløpig

Peisovn Rais Malta

Eller denne typen peis med innsats fra Rais der også..

Endret av Arwen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det med at du sa stuen er lang, og da tror jeg, ut fra ¨indre bilder¨ at peisovnen du hadde bilde av kan virke litt klumpete på et vis...

Dessuten tenkte jeg litt på varmen, ut fra bildene kan det se ut som peisen har mer mur, og muren tar jo til seg, og avgir varme, også etter at det ikke er mer fyr, og da tenkte jeg at man kunne holde varmen lengre...

Og så likte jeg bedre utseendet på peisen enn på ovnen :sjenert:

Skrevet

Den peisovnen er faktisk ganske rund :ler: ikke så lett å se på bildet, skal prøve å finne ett bedre ett. Har sett på mange som er mer firkantet, men synes også det kan bli rart...

Skrevet

Nysjerrig som jeg er var jeg inne på pejsmesteren og kikket....

Effekten var jo ikke så ulik på de heller etter som jeg forsto,

Utvendig dybde skiller ikke mer enn snaue ti cm da, men det kan jo utgjøre en del hvis stuen er smal. Men ellers, så likte jeg altså peisovnen best, fremdeles jeg.... :ler:

Skrevet

Ville definitivt valgt peisovn. Vi er superfornøyd med Dovre Astroline. Varm på et blunk og stor og fin glassfasade.

Husker ikke helt hva de heter i farten, men hvis du går inn på varmefag.no kan du se et bra utvalg av de nyeste peisovnene, som har glassfasade i tre retninger. De er lekre!

Fru Nitha

Skrevet

Jeg tror at jeg ville valgt peisen.

Synes at peis er mye triveligere enn peisovn. I tillegg kan du få en peis i den høyden du ønsker.

Hos oss hadde vi også denne diskusjonen: Peis eller peisovn. Vi endte opp med peis og angrer ikke et sekund.

Skrevet

Vi har enebolig (hvertfall fra februar)

Kanskje en med peis med glass på tre sider hadde vært noe..

Er peis jeg helst vil ha selv også.

Gjest Aimable Amie
Skrevet

Jeg har en Rais 60 og er veldig fornøyd. Den varmer opp hele huset vårt og i tillegg er den stilig å se på. Du kan få murt den akkurat som du vil - hos meg er det bare som en luke i muren - veldig enkelt og dekorativt og jeg har fått masse skryt av den. Så jeg anbefaler selvsagt det nederste eksemplet ditt ;)

Skrevet (endret)

Jeg ville valgt peisen. Vi har akkurat byttet fra peisovn til peis! Og det er jeg kjempeglad vi gjorde. Vi har en Nordpeis.

Har dere eller har dere tenkt på å få barn? Du bør ha i tankene at en peisovn blir glødende varm, mens en peis ikke blir varm andre steder enn rundt døra.... (Snakker kun av egen erfaring.)

Endret av Cr@sh
Skrevet
Jeg har en Rais 60 og er veldig fornøyd. Den varmer opp hele huset vårt og i tillegg er den stilig å se på. Du kan få murt den akkurat som du vil - hos meg er det bare som en luke i muren - veldig enkelt og dekorativt og jeg har fått masse skryt av den. Så jeg anbefaler selvsagt det nederste eksemplet ditt  ;)

Den var lekker!

Hvem er forhandler i Norge, og hva koster den?

Skrevet
Du bør ha i tankene at en peisovn blir glødende varm, mens en peis ikke blir varm andre steder enn rundt døra.... (Snakker kun av egen erfaring.)

En peis er da vel helt åpen uten dør ? Så er en peis med innsats det du snakker om som peis ?

Skrevet

Hadde jeg hatt valget, ville jeg valgt peisovn.

Den varmer mye rakser en en peis. Jeg har peis og den bruker evigheter til å få opp varmen i stuen. Kjedelig når jeg kommer hjem i fire tiden og det er varmt i stuen i seks halvsekstiden. Da er det ikke lenge gjen før minsten legger seg....

Gjest Aimable Amie
Skrevet
Hadde jeg hatt valget, ville jeg valgt peisovn.

Den varmer mye rakser en en peis. Jeg har peis og den bruker evigheter til å få opp varmen i stuen. Kjedelig når jeg kommer hjem i fire tiden og det er varmt i stuen i seks halvsekstiden. Da er det ikke lenge gjen før minsten legger seg....

Det er ikke en åpen peis hun mener - det er en lukket peis som du kan se av det nederste bildet hennes. Jeg har selv en sånn en peis og den varmer kjempegodt - faktisk bedre enn en peisovn - også er den mye finere ;)

Gjest Aimable Amie
Skrevet
Den var lekker!

Hvem er forhandler i Norge, og hva koster den?

Vi fikk peisen laget da vi bygde huset - men jeg tror jeg mener å huske at prisen var ca. 30.000,-. Peisen min er ganske stor - 2 meter bred og 1,60 høy - den fungerer på en måte som en romdeler. Forhandler i Oslo er Bo Bedre AS.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg syns du hadde to gode alternativer, jeg. Selvhar vi peisovn, og er kjempefornøyde. Jeg digger at vi kan legge inn en feit kubbe og lukke igjen uten å tenke på brannfare......... Og dessuten blir det veldig fort varmt, det er jo fordelen med ovn. Men den ser jo ganske tett ut peisen du har valgt også da. Hvis stuen er veldig smal ville jeg valgt det som tok mnst plass ;)

Skrevet

Vanskelig å si... Vi har en lang smal stue, og midt på ene langveggen er det en peis ala den på det nederste bildet. Eller.. vår er enda bredere da, og tar innmari stor plass. Ikke går det å sette noe inntil den heller liksom, så den "spiser" innmari stor plass av stua vår...

Skrevet
En peis er da vel helt åpen uten dør ?  Så er en peis med innsats det du snakker om som peis ?

Ja, det er jo det trådstarter også snakker om - ut fra bildet etc...

Åpen peis er jo direkte farlig... det ville jeg aldri valgt...

Skrevet

Snakker om peis med innsats ja, det ser man kanskje ut fra bildene også? ;)

Er det sånn at peisovner blir fortere varme mens peisene holder lengre på varmen?

:klø:

godt man har en stund til å tenke seg om på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...