Gå til innhold

Fordeling av kostnad på vennemiddag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

forrige helg var jeg og sønnen min på middag med venner. Vi er kun meg og min sønn på 12 år.

de vi var hos har 2 barn, men mammaen og pappaen er skilt og bor hver for seg. Begge var med på middag, da de er gode venner.

siste vennepar var en mor, far og barn på 11år. 
 

Vi kjøpte alle inn litt hver, men ble ikke riktig fordelt så vi må gjøre opp nå.

 

hvordan skal man fordele kostnadene? 
 

jeg som er alene mener jo at jeg ikke skal betale like mye som de som er 3 eller 4. må ikke være riktig på krona, men vi kunne fordelt pr voksen el.? De andre er jo 2 voksne som betaler pr «familie», så dvs jeg betaler dbl så mye som de. 
 

jeg et ganske så lei av å alltid ende opp med å betale likt som de som er 2 voksne. 
hvordan pleier dere å løse det? 

Anonymkode: 9ee77...ed5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her kjøper verten inn alt, og prisen deles på antall gjester. 

Anonymkode: aa39f...17a

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere kan lage sånn vipps-oppgjør? Der legger alle (voksne) sine utgifter, og når dere er ferdig, så fordeler Vipps på alle, hvem må betale hva og til hvem. 

Anonymkode: 961dc...2d1

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hei

forrige helg var jeg og sønnen min på middag med venner. Vi er kun meg og min sønn på 12 år.

de vi var hos har 2 barn, men mammaen og pappaen er skilt og bor hver for seg. Begge var med på middag, da de er gode venner.

siste vennepar var en mor, far og barn på 11år. 
 

Vi kjøpte alle inn litt hver, men ble ikke riktig fordelt så vi må gjøre opp nå.

 

hvordan skal man fordele kostnadene? 
 

jeg som er alene mener jo at jeg ikke skal betale like mye som de som er 3 eller 4. må ikke være riktig på krona, men vi kunne fordelt pr voksen el.? De andre er jo 2 voksne som betaler pr «familie», så dvs jeg betaler dbl så mye som de. 
 

jeg et ganske så lei av å alltid ende opp med å betale likt som de som er 2 voksne. 
hvordan pleier dere å løse det? 

Anonymkode: 9ee77...ed5

Er da mer logisk å dele per person enn per voksen - vel, per person som spiser fast føde, typ over 1-2 år…

Jeg spiste akkurat sushi sammen med min slanke 9-åring på under 30 kilo. Hun spiste 18 biter, jeg fikk 4…

Kjenner mange barn som spiser mer enn mange voksne.

Anonymkode: e66f2...210

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine damer og herrer, la meg presentere: nordmenn på sitt beste

Anonymkode: 99546...1e4

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ulike måter å gjøre det på, kanskje barna teller halv og hver vokse  en person. Det er kanskje det mest rettferdige

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke alene.  Dere er to. 

Anonymkode: e1332...815

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten gi beskjed om at du betaler for seg og ditt barn. Foreslå at dere betaler per pers. Du betaler for to. De andre for fire osv. 

Ellers er det best verten betaler også spleiset det på. Per person er lettest uten å styre med "halvt" for barn.

Anonymkode: 7ff6c...77e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er ikke alene.  Dere er to. 

Anonymkode: e1332...815

Som voksen så er hun jo det. 

Anonymkode: ce56a...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som voksen så er hun jo det. 

Anonymkode: ce56a...4a7

En 12 åring gutt spiser som en voksen. 

Anonymkode: e1332...815

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville delt på antall personer. Barn teller som en halv og de voksne som 1. du skal altså betale for en og en halv mens de som er to voksne og to barn betaler for tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mine damer og herrer, la meg presentere: nordmenn på sitt beste

Anonymkode: 99546...1e4

Hva er problemet med det? Man er enige om å dele og usikker på hva som er best. 

Anonymkode: 2d501...9d3

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært borti at man spleiser når man er på middag hos venner. Kanskje da vi var i 20-årene, før vi fikk familie og barn. Er det vanlig å spleise? Trodde bare man byttet på å invitere hverandre, og at vertskapet bestemmer hva som skal spises, og prisen. Evt at man har med en vinflaske.  

Anonymkode: bfe96...afe

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En 12 åring gutt spiser som en voksen. 

Anonymkode: e1332...815

Poenget er at jeg er alene som voksen om å betale vår del. De andre er 2 voksne. Derfor mener jeg det ikke burde være fordelt pr familie 

Anonymkode: 9ee77...ed5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hvordan det egentlig ble delt mtp de andre, men hvis dere var tre voksne og tre barn (i ca. samme alder med ca. samme matlyst), kunne dere ikke bare ha delt på tre, hvis det absolutt skal være så likt som mulig?

Ellers, hvis dere gjør dette flere ganger, jevner det seg vel ut i det lange løp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har aldri vært borti at man spleiser når man er på middag hos venner. Kanskje da vi var i 20-årene, før vi fikk familie og barn. Er det vanlig å spleise? Trodde bare man byttet på å invitere hverandre, og at vertskapet bestemmer hva som skal spises, og prisen. Evt at man har med en vinflaske.  

Anonymkode: bfe96...afe

Vanlig når det er ett par som inviterer fast hver 17.mai,jul etc. At det ikke går på rundgang. Så lager man gjerne et spleiselag

Bursdag etc er ikke det vanlig

Anonymkode: 4b813...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns du bør være tydelig på hva du ser på som en god fordelingsnøkkel 😊 Var dere 6 voksne mener jeg at det er rimelig at kvitteringen deles på 6.. Konsekvensen vil jo være at du alltid betaler % mer av forbruk og inntekt enn de andre, og dermed ikke får tatt med barnet ditt like ofte. Vær tydelig, de fleste vil nok tåle det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til at man enten blir bedt på middag, da står vertinne/vert for mat og drikke, eller så er det typ grilling hvor alle familier tar med litt hver også deler man på alt av mat… aldri opplevd at man skal sitte å regne på det og vippse hverandre 🙈 Er det normalt? 

Anonymkode: bba1b...e29

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er vant til at man enten blir bedt på middag, da står vertinne/vert for mat og drikke, eller så er det typ grilling hvor alle familier tar med litt hver også deler man på alt av mat… aldri opplevd at man skal sitte å regne på det og vippse hverandre 🙈 Er det normalt? 

Anonymkode: bba1b...e29

Poenget var at hun som inviterte hadde dårlig råd, så derfor sa vi at vi kan dele på det. Og det er helt ok for meg. 
men som sagt hadde jeg trodd da at det var innlysende at jeg som alenemamma ikke har råd til å alltid betale det samme som en familie på 4.

er ikke store summen her, mer prinsippet at man alltid er den tapende part. 

Anonymkode: 9ee77...ed5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt hva du mener. Jeg har venner som drikker med begge hender og som synes det er så greit å dele regningen likt…til tross for at jeg har drukket max halvparten av de. Det er irriterende å betale for mer enn man han spist/drukket selv. 

Jeg ville vært tidlig ute med å foreslå en fordelingsnøkkel og på den måten tatt litt kontroll over situasjonen. Når det er sagt så er det sant at noen barn spiser som voksne og hvis du har et slikt barn, så bør du telle barnet som en voksen mht maten. 

Anonymkode: 14c90...590

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...