AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #1 Skrevet 18. mai 2023 Dagens Aftenposten har en artikkel om kiropraktorbehandling som førte til slag og hjertestans, og henviser til at det er flere dokumenterte tilfeller av dette. Jeg har selv slitt med nakken og brukt kiropraktor, men vært redd når jeg har utsatt meg for det. Men resultatene har vært gode! Er jeg redd med god grunn? Og hva av alternativ finnes som er risikofritt? Anonymkode: 955dd...c11
Gjest Lykkedykker Skrevet 18. mai 2023 #2 Skrevet 18. mai 2023 Tror heller manuellterapaut, eller naprapat, er et mye bedre behandlingstilbud enn kiropraktikk. Har prøvd kiropraktor én gang, og ble bare verre.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #3 Skrevet 18. mai 2023 Kiropraktikk kan gjøre stor skade for problemer som prolaps. Å manipulere muskulatur er skadelig. Ville heller satset på fysioterapi. Det er de øvelsene du selv gjør hver dag som faktisk gjør en forskjell, men mange gidder ikke og tror en behandlings time i uken fikser alt. Aldri mer kiropraktikk. Jeg fikk en tur til sykehuset pga det. Anonymkode: c8626...bea 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #4 Skrevet 18. mai 2023 Men om det er såpass risikofylt, hvorfor har de autorisasjon som helsepersonell i Norge? Naprapat er vel ikke helsepersonell? Anonymkode: 955dd...c11
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #5 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dagens Aftenposten har en artikkel om kiropraktorbehandling som førte til slag og hjertestans, og henviser til at det er flere dokumenterte tilfeller av dette. Jeg har selv slitt med nakken og brukt kiropraktor, men vært redd når jeg har utsatt meg for det. Men resultatene har vært gode! Er jeg redd med god grunn? Og hva av alternativ finnes som er risikofritt? Anonymkode: 955dd...c11 Det er ikke flere dokumenterte tilfeller av at korrekt kiropraktorbehandling fører til skader, nei. Det eneste man har klart å bevise er at noen mennesker får skader eller akutt sykdom under eller rett etter en avtale med en kiropraktor. Men de samme menneskene gikk jo til kiropraktor fordi de hadde helseproblemer. Man kan trygt anta at det er den samme tilstanden som gjorde at de oppsøkte kiropraktor som førte til skaden. Derfor gjør etablerte fagmiljø det. La oss ta et enkelt eksempel som er helt tilsvarende: mange mennesker dør på sykehus. Ingen av oss tror det store flertallet dør av å være på et sykehus - altså at sykehuset tar livet av dem. Sykdommen som gjorde at de ble innlagt? Den tar livet av folk. La oss si en mann på 67 dør av hjerteinfarkt. Han sitter i det øyeblikket bak rattet i en bil på vei til jobb. Dør han av hjerteinfarkt? Eller er det dødelig å kjøre til jobben? Media, ts, er ikke en kilde til kunnskap. De er en kilde til idioti. Anonymkode: 168e3...77d
Peanut Skrevet 18. mai 2023 #6 Skrevet 18. mai 2023 (Jeg har siden 2015 gått til en kiropraktor i Oslo, og for min del har det gått svært greit. For ca en måned siden så fikk jeg et hekseskudd i korsryggen og siden jeg hadde flyttet til Grenland et sted så ønsket jeg å finne en kiropraktor nærmere. Jeg fant en, men han var fryktelig hardhendt og vred og knekte ganske kraftig så kroppen min fikk fnatt. Nyttet ikke å si i fra heller for «jammen dette må jeg gjøre»/«jeg mener du har skiveprolaps». O_o Hvis jeg hadde skiveprolaps så var det pga den særdeles hardhendte «strekkingen» han gjorde. Trodde jeg skulle stryke med av smerte. Orket ikke mer så dro til min kiropraktor i Oslo som fikset meg til noe bedre. Har fremdeles vondt da det tar litt mer enn én gang).
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #7 Skrevet 19. mai 2023 Ville valgt fysioterapi over kiropraktikk. Er en grunn til at kiropraktorstudiet ikke dekkes av offentlige midler i Norge – det er rett og slett ikke et studium som er evidensbasert nok. Anonymkode: b2801...939
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå