Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg må nesten spørre ekspertisen her inne. Jeg skal ha middagsgjester i kveld, den ene er gravid. Kan jeg servere mat som inneholder parmesanost? Er det noen forskjell om den er varmebehandlet eller kald?

Håper noen kan hjelpe meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har veldig nylig lest at parmesan er upasteurisert, og dermed skal jo ikke gravide spise det. Imidlertid har jeg altså selv nettopp kommet over denne opplysningen, og jeg har inntatt forholdsvis mye parmesan både i dette og forrige svangerskap - tilsynelatende uten noen skadevirkninger. Har liksom alltid tenkt at det er upasteuriserte bløte oster og muggoster som kan være farlige.

Kanskje du skal tilby parmesan som tilbehør ved bordet og heller bruke en annen gulost (feks cheddar) i selve retten, så kan gjesten bestemme selv?

Gjest gjest1
Skrevet

Så Cheddar går greit? Har et stykke engelsk Cheddar som jeg kan erstatte parmesanen med.

Takk for svar!

Skrevet

Mattilsynet anbefaler at man ikke spiser ost av upasteurisert melk, og parmesan er gjerne det.

Men jeg spurte fastlegen min, ettersom jeg selv hadde spist en matrett med parmesan i. Legen mente at jeg ikke trengte å bli helt hysterisk. Det er neppe så mye parmesan man får i seg uansett.

Skrevet (endret)

Italienske helsemyndigheter anbefaler parmesan til gravide. Harde oster som parmesan er de fleste steder i verden regnet som sikker graviditetsmat. Se f.eks. her

Generelt er det er også forskjell på om ost serveres kald eller varmebehandlet.

Endret av hera

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...