Huspus Skrevet 18. mai 2023 #1 Skrevet 18. mai 2023 Er det trygt å reise til Egypt for tiden? Feks til pyramidene og området rundt? Noen som har erfaringer og gode tips til hva en bør få med seg og/ eller unngå? 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #2 Skrevet 18. mai 2023 Du tenker kjønn på barna er irrelevent i en tråd om Egypt? Tenk igjen. Anonymkode: 6959a...331 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #3 Skrevet 18. mai 2023 Egypt er et barbarisk land i forhold til kvinnesyn. Anonymkode: 130ef...888 6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #4 Skrevet 18. mai 2023 Trygt om det er gutter, men ikke jenter. Anonymkode: 6055c...e00 3
TLR Skrevet 18. mai 2023 #5 Skrevet 18. mai 2023 Det er ikke utrygt men ikke vær naive. Har du jenter på 15 - 16 år så vær forsiktig. Egyptiske gutter er flinke til å prøve seg på unge jenter spesielt i turist områdene. 3
TLR Skrevet 18. mai 2023 #6 Skrevet 18. mai 2023 Huspus skrev (1 time siden): Er det trygt å reise til Egypt for tiden? Feks til pyramidene og området rundt? Noen som har erfaringer og gode tips til hva en bør få med seg og/ eller unngå? Ikke utrygt men ikke vær for godtroende. Det er mange russere der spesielt i turist områdene
GrønnNellik68 Skrevet 18. mai 2023 #7 Skrevet 18. mai 2023 Huspus skrev (1 time siden): Er det trygt å reise til Egypt for tiden? Feks til pyramidene og området rundt? Noen som har erfaringer og gode tips til hva en bør få med seg og/ eller unngå? Jeg har vært der mange ganger men plassen rundt pyramidene hadde jeg holdt meg unna. De er finest fra avstand. Ikke at jeg tror det er så farlig for det er mye vakthold der. Men tåler barna å se radmagre hester og esler i 40c bli slått med til dels stokker? Tåler de det kan du trygt dra dit. Den biten jeg ikke klarer med pyramidene og at alle skal ha betaling for å peke på pyramidene for deg. Ikke er det så festlig og se feite turister ri på alt for tynne små hester som blir banket fremover … Utenom det har jeg opplevd en gang at en bilbombe gikk av på motor veien fra pyramidene men tror ingen ble drept den gangen … da ble det kaos over alt og d krydde med politi og militær. Jeg var på flyplassen da det skjedde umulig å komme seg inn der og. Egypt er finest for turister i sharm el sheik, hurghada og de plassene der er min mening. 2
Heisann1234 Skrevet 18. mai 2023 #8 Skrevet 18. mai 2023 Du skal til Kairo? Det er jo ikke barebare. Der var det utrolig masse spennende og historiske steder å utforske! Museet, pyramidene, koptiske kirken for å nevne noen. Fine kjøpesenteret litt utenfor sentrum og. Bruk UBER, ikke vanlig taxi. Vi hadde ikke god erfaring med taxi. Det er vakter overalt som sjekker bilene når man ankommer offentlige plasser, det er jo litt uvandt. Det kan mildt sagt virke kaotisk der. Trafikken er jo helt krise. Og dere MÅ ha en turguide med dere, ikke prøv dere på å utforske severdighetene alene. Er dessverre mye fattigdom og forsøpling overalt. Folk som vil lure deg for penger overalt. Ellers hvis man ser bort fra dette er severdighetene noe man virkelig burde få med seg en eller annen gang i livet 👍 Men jeg drar ikke dit igjen 😂 3
GrønnNellik68 Skrevet 18. mai 2023 #9 Skrevet 18. mai 2023 Heisann1234 skrev (2 minutter siden): Du skal til Kairo? Det er jo ikke barebare. Der var det utrolig masse spennende og historiske steder å utforske! Museet, pyramidene, koptiske kirken for å nevne noen. Fine kjøpesenteret litt utenfor sentrum og. Bruk UBER, ikke vanlig taxi. Vi hadde ikke god erfaring med taxi. Det er vakter overalt som sjekker bilene når man ankommer offentlige plasser, det er jo litt uvandt. Det kan mildt sagt virke kaotisk der. Trafikken er jo helt krise. Og dere MÅ ha en turguide med dere, ikke prøv dere på å utforske severdighetene alene. Er dessverre mye fattigdom og forsøpling overalt. Folk som vil lure deg for penger overalt. Ellers hvis man ser bort fra dette er severdighetene noe man virkelig burde få med seg en eller annen gang i livet 👍 Men jeg drar ikke dit igjen 😂 Ja det er til og med sikkerhetskontroll på moderne kjøpesenter i Cairo som på flyplassen alt blir scannet. Så har følt meg trygg der 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #10 Skrevet 18. mai 2023 Jeg ville IKKE tatt med meg tenåringsjenter dit. Med gutter… tja. Helt enig i at man bør ha med guide/sjåfør. Vær forberedt på at ca alle prøver å lure deg hele tiden, og trafikken er grusom. Altså, jeg har reist rundt store deler av verden, men jeg har aldri opplevd noe i nærheten av Kairo. Bangkok, Pnomh Penh etc? Småtteri i forhold. I Kairo hadde de to politimenn i hvert lyskryss, som dirigerte trafikken etter lyssignalene! Uten politimennene hadde vel alle gitt f i rødt lys! Og biler vil IKKE stoppe for deg, de vil bare tute og kjøre fortere. Så vær forsiktige i trafikken! Anonymkode: 7c8e9...e36 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #11 Skrevet 18. mai 2023 GrønnNellik68 skrev (22 minutter siden): Ja det er til og med sikkerhetskontroll på moderne kjøpesenter i Cairo som på flyplassen alt blir scannet. Så har følt meg trygg der Det går jo litt begge veier, da…. De har masse sikkerhetskontroller fordi det er nødvendig, så det gjorde ikke akkurat at jeg følte meg trygg… Vi reiste gjennom hele landet, og ett sted måtte vi ha politieskorte. Ingen utlendinger fikk lov til å kjøre gjennom det området uten politieskorte, fordi det var så mange kidnappinger av utlendinger der. Anonymkode: 7c8e9...e36 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #12 Skrevet 18. mai 2023 Heisann1234 skrev (28 minutter siden): Du skal til Kairo? Det er jo ikke barebare. Der var det utrolig masse spennende og historiske steder å utforske! Museet, pyramidene, koptiske kirken for å nevne noen. Fine kjøpesenteret litt utenfor sentrum og. Bruk UBER, ikke vanlig taxi. Vi hadde ikke god erfaring med taxi. Det er vakter overalt som sjekker bilene når man ankommer offentlige plasser, det er jo litt uvandt. Det kan mildt sagt virke kaotisk der. Trafikken er jo helt krise. Og dere MÅ ha en turguide med dere, ikke prøv dere på å utforske severdighetene alene. Er dessverre mye fattigdom og forsøpling overalt. Folk som vil lure deg for penger overalt. Ellers hvis man ser bort fra dette er severdighetene noe man virkelig burde få med seg en eller annen gang i livet 👍 Men jeg drar ikke dit igjen 😂 Enig! Vi opplevde helt fantastiske ting. Men jeg drar ikke tilbake! Anonymkode: 7c8e9...e36
GrønnNellik68 Skrevet 18. mai 2023 #13 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det går jo litt begge veier, da…. De har masse sikkerhetskontroller fordi det er nødvendig, så det gjorde ikke akkurat at jeg følte meg trygg… Vi reiste gjennom hele landet, og ett sted måtte vi ha politieskorte. Ingen utlendinger fikk lov til å kjøre gjennom det området uten politieskorte, fordi det var så mange kidnappinger av utlendinger der. Anonymkode: 7c8e9...e36 Sinai ørkenen?
GrønnNellik68 Skrevet 18. mai 2023 #14 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ville IKKE tatt med meg tenåringsjenter dit. Med gutter… tja. Helt enig i at man bør ha med guide/sjåfør. Vær forberedt på at ca alle prøver å lure deg hele tiden, og trafikken er grusom. Altså, jeg har reist rundt store deler av verden, men jeg har aldri opplevd noe i nærheten av Kairo. Bangkok, Pnomh Penh etc? Småtteri i forhold. I Kairo hadde de to politimenn i hvert lyskryss, som dirigerte trafikken etter lyssignalene! Uten politimennene hadde vel alle gitt f i rødt lys! Og biler vil IKKE stoppe for deg, de vil bare tute og kjøre fortere. Så vær forsiktige i trafikken! Anonymkode: 7c8e9...e36 Aldri stopp når du krysser veier da blir du kjørt nei .. knip igjen øya å gå.. de kjører rundt deg
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #15 Skrevet 18. mai 2023 GrønnNellik68 skrev (1 minutt siden): Sinai ørkenen? Nei, det var et sted mellom Luxor og Kairo (tror jeg). Anonymkode: 7c8e9...e36 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #16 Skrevet 18. mai 2023 Døtrene mine og jeg (kvinne) var i Egypt for noen år siden. De var da i slutten av tenårene. Hadde aldri tatt dem med meg alene dit igjen. Menn var utrolig innpåslitne, pågående, tok på de, ropte grove slibrige gloser etter oss på både norsk og svensk (etter at jeg ba om å la døtrene mine være i fred). Jentene mine følte det svært ukomfortabelt og utrygt. En lite hyggelig opplevelse å være utenfor all inclusive hotellområdet hvor vi bodde. Året før var mannen med, og da var det en annen opplevelse for oss. Jentene ble ikke plaget på samme måte da. Så vær veldig observant og pass godt på de og deg selv hvis du velger å reise alene med dem. Ta dine forholdsregler. Anonymkode: 28400...26b 3 3
GrønnNellik68 Skrevet 18. mai 2023 #17 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, det var et sted mellom Luxor og Kairo (tror jeg). Anonymkode: 7c8e9...e36 Luxor har jeg ikke vært og ikke har jeg lyst dit heller😂
GrønnNellik68 Skrevet 18. mai 2023 #18 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Døtrene mine og jeg (kvinne) var i Egypt for noen år siden. De var da i slutten av tenårene. Hadde aldri tatt dem med meg alene dit igjen. Menn var utrolig innpåslitne, pågående, tok på de, ropte grove slibrige gloser etter oss på både norsk og svensk (etter at jeg ba om å la døtrene mine være i fred). Jentene mine følte det svært ukomfortabelt og utrygt. En lite hyggelig opplevelse å være utenfor all inclusive hotellområdet hvor vi bodde. Året før var mannen med, og da var det en annen opplevelse for oss. Jentene ble ikke plaget på samme måte da. Så vær veldig observant og pass godt på de og deg selv hvis du velger å reise alene med dem. Ta dine forholdsregler. Anonymkode: 28400...26b Kle dem i niqab så får de gå i fred. Greit at man ikke liker plagget i Norge men som dame der kan d være en bra ting. Får gå i fred og man kan nyte severdighetene i fred og ro. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #19 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Du tenker kjønn på barna er irrelevent i en tråd om Egypt? Tenk igjen. Anonymkode: 6959a...331 Har TS sagt noe om at kjønn er irrelevant?? Anonymkode: ecb0a...f0f
Heisann1234 Skrevet 18. mai 2023 #20 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg ville IKKE tatt med meg tenåringsjenter dit. Med gutter… tja. Helt enig i at man bør ha med guide/sjåfør. Vær forberedt på at ca alle prøver å lure deg hele tiden, og trafikken er grusom. Altså, jeg har reist rundt store deler av verden, men jeg har aldri opplevd noe i nærheten av Kairo. Bangkok, Pnomh Penh etc? Småtteri i forhold. I Kairo hadde de to politimenn i hvert lyskryss, som dirigerte trafikken etter lyssignalene! Uten politimennene hadde vel alle gitt f i rødt lys! Og biler vil IKKE stoppe for deg, de vil bare tute og kjøre fortere. Så vær forsiktige i trafikken! Anonymkode: 7c8e9...e36 Enig! Vi lot være å gå til kafeen over den andre siden av veien utenfor hotellet pga trafikken. De lokale sier at man bare må løpe over og ikke bry seg, men den sjansen tok ikke vi når vi var alene uten guide 😅 Jeg og mannen hadde en "lek" der vi skulle prøve å finne en bil som ikke hadde blitt bulket, og det var helt seriøst ingen. Alle biler er bulket der nede 🙃
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå