Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en festdrakt fra det landet jeg er født i. Det er irrelevant hvor. Jeg er oppvokst i Norge, har norsk far og føler meg norsk. På videregående elsket jeg denne festdrakten og følte denne festdrakten snakket mer til meg og var utrolig vakker, men de siste årene (spesielt etter jeg ble mamma), så har jeg begynt å drømme om bunad. Nå har jeg en festdrakt til flere tusen, så jeg synes egentlig det er litt dumt å ha to festdrakter så lite som man bruker dette plagget. Men bunad er typisk norsk, og jo eldre jeg blir jo mer patriot føler jeg meg. Jeg drømmer til og med om norsk mat når jeg er i utlandet. Jeg har egentlig dobbel statsborgerskap, men sier alltid at jeg er nordmann. 

I Norge er jeg oppvokst i Buskerud, har slekt i Hallingdal, men har bodd nesten min hele voksne liv i Oslo. Kan man velge bunad fra hvor man vil eller bør man ha en sterk tilknytning til stedet? Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 951f8...6bb

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil si at bunad burde man ha en tilknytning til, MEN man kan lete langt(!) bak i slektstreet. Så om det er en bunad du har sett ut deg, sjekk om det er en tipptipptipp ett eller annet som har noe derfra. 

Anonymkode: 71598...062

AnonymBruker
Skrevet

Du kan selvfølgelig(!) velge fra hele Norge, men de fleste velger fra der man har tilknytning til. Men om du ikke liker bunadene fra der du eller din far er fra, kan du f.eks gå lengre bak i slekten og se hvor de kom fra.

Anonymkode: 00551...f57

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Den uskrevne regelen er å velge bunad utifra hjemsted til deg selv eller slektninger. Nå til dags virker det som at man velger etter hva man syns er fint, og hvilken man liker best. Jeg er mer tilhenger av sistnevnte, er mange kroner man legger i en slik drakt. 

Anonymkode: 2838a...963

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil si at bunad burde man ha en tilknytning til, MEN man kan lete langt(!) bak i slektstreet. Så om det er en bunad du har sett ut deg, sjekk om det er en tipptipptipp ett eller annet som har noe derfra. 

Anonymkode: 71598...062

Lite trolig når hun er født i utlandet…. Jeg mener du kan velge det du vil, men mange med meg ville ikke gjøre det. Jeg har ikke lyst til å gå med et bunad fra et sted jeg ikke har tilknytning.

Anonymkode: ff4b8...dbd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I Norge er jeg oppvokst i Buskerud, har slekt i Hallingdal, men har bodd nesten min hele voksne liv i Oslo. Kan man velge bunad fra hvor man vil eller bør man ha en sterk tilknytning til stedet? Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 951f8...6bb

Ville nok valgt en bunad fra Buskerid, Hallingdal eller Oslo, da. Litt kjipt å gå i nordmørebunaden og måtte forklare folk at "nei da, jeg har ingen tilknytting på Møre. Bare syntest den var fin". 

Anonymkode: 08931...737

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel jeg flyttet til Norge som 3 åring, så er ikke norsk, men har dobbelt statsborgerskap. Oppvokst i Oslo, valgte oslobunad. Nærmeste jeg kommer tilknytning til et sted, og der som er hjemme;) tenker det er god nok grunn!

Anonymkode: 92f0d...431

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lite trolig når hun er født i utlandet…. Jeg mener du kan velge det du vil, men mange med meg ville ikke gjøre det. Jeg har ikke lyst til å gå med et bunad fra et sted jeg ikke har tilknytning.

Anonymkode: ff4b8...dbd

Faren hennes er norsk, så det er nok noe mer enn lite trolig, jo...

Anonymkode: 6787f...e34

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville nok valgt en bunad fra Buskerid, Hallingdal eller Oslo, da. Litt kjipt å gå i nordmørebunaden og måtte forklare folk at "nei da, jeg har ingen tilknytting på Møre. Bare syntest den var fin". 

Er det virkelig noen som spør om det? De samme som sitter og skuler bak gardinene og fantaserer de mest fantastiske historiene om naboene sine 😄

Velg den du synes er fin, er mange tusen kroner og kaste bort på en du kanskje ikke synes er fin men er den "rette". Tror folk går mer og mer bort ifra tilhørighet. Ser jo folk styler opp og bytter bluser og diverse på sine vanlige og kjedelige, bare stå på, og ikke bry deg om nabo Olga.

Anonymkode: 0c318...1c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er norske begge foreldre, men barna våre er født i Sverige, datteren var 5 når vi flyttet til Norge, sønnen eldre. Hun skal få en svensk folkedrakt fra der hun er født når hun konfirmeres neste år. Ikke like fancy som bunad, men hun får vist frem litt av egen bakgrunn.  Vi bor i annet fylke enn de min mann og jeg vokste opp i. Alle våre fire foreldre har bakgrunn fra andre steder enn de to stedene vi vokste opp, så datteren synes det er vanskelig å velge bunad med mye tilknytning fra Norge. Jeg og min mor har ikke bunad, men svigermor har fra der hennes mor vokste opp. 

Hadde valgt Oslobunad om jeg var ts

Anonymkode: 29770...d9a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvorfor skal hun trenge å forklare noe som helst egentlig? Har aldri møtt et menneske som spør hvorfor jeg har den bunaden jeg har, og om noen skulle svart "fordi jeg synes den er så fin" på et slikt spørsmål, så er da det også helt fair. Bunad er kjempedyrt, og det skulle bare mangle at man velger den man synes er fin(est).

Anonymkode: 4fff6...937

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke spørre om lov til å gå med den festdrakten eller bunaden du ønsker :) 

Nå synes jo jeg jubileumsdrakta til Oslo og de fra Buskerud er veldig fine da, så jeg hadde valgt en av de i ditt tilfelle.

Den fra Hallingdal er jo veldig kul, men mer spesiell. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Er det virkelig noen som spør om det? De samme som sitter og skuler bak gardinene og fantaserer de mest fantastiske historiene om naboene sine 😄

Velg den du synes er fin, er mange tusen kroner og kaste bort på en du kanskje ikke synes er fin men er den "rette". Tror folk går mer og mer bort ifra tilhørighet. Ser jo folk styler opp og bytter bluser og diverse på sine vanlige og kjedelige, bare stå på, og ikke bry deg om nabo Olga.

Anonymkode: 0c318...1c1

Det er jo en kjempevanlig small talk-ting å spørre om, og har lite med gardiner og fantasier å gjøre. 

Oslodrakta er kjempefin, og Buskerudbunad like så 🤩

Jeg ville styrt unna Oslo 3-bunaden med mindre du har en tilknytning til Telemark. Det er noe av det mest harrye som finnes disse Oslodamene som har kjøpt den populære it-bunaden.. 🙊 (selv om beltestakken er nydelig)

Anonymkode: 9638b...adc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går med samme dilemma, er ikke født i Norge men har bodd mesteparten av mitt liv i Norge. Problemet er at jeg bodde på forskjellige plasser, fire forskjellige, bodde lengst i Oslo men bor ikke der lengre. Og Oslo bunaden er ikke fin (sorry). Har lyst på bunad men føler ikke stedstilknytning til én spesiell plass, og familien er fra Vest-Agder, kystdrakt ville kanskje vært riktig valg, men liker ikke den heller. Så ikke så lett.. Jeg tror jeg enten kjøper bunad fra plassen jeg bor nå, eller en av draktene uten stedstilknytting. Jeg vil heller ha noe som jeg synes er fint.

Anonymkode: c2252...272

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...