Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke… 

Hun sendte meg en sms i går om at hun hadde blitt innlagt på psykiatrisk. Jeg ble skikkelig stresset og bare what??? Hun har aldri vært på en slik plass før.

Hun sa hun hadde gått på trynet psykisk, og trengte nå tid og fred til å komme seg på beina igjen. 
Skrev at hun bare måtte si fra om hun trengte noe, og at jeg er her for henne. 
Psykiatrisk er 3 timer unna her vi bor..

i dag har hun lagt ut masse bilder fra 17. mai toget og venninnebilder der alt er fryd og gammen.. 

lagt inn i går og var helt nede mentalt og trengte tid til å komme seg på beina, møte med leger og behandlere osv. 

i dag, full rulle i 17 mai toget og alle hjerter gleder seg??? 

har stusset litt tidligere også da hun sier mye rart, og endrer på historiene hun forteller, mister kontroll på hva hun sier til hvem..

lyver hun om dette også?

Anonymkode: 3a813...8f8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selv om man er innlagt, så kan man få permisjon (så lenge man ikke er innlagt på tvang). Jeg har vært innlagt frivillig, og har da tatt helgepermisjon.

Om hun lyver eller ei, er vanskelig for oss på et forum å vite.

Anonymkode: 63be1...dad

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selv om man er innlagt, så kan man få permisjon (så lenge man ikke er innlagt på tvang). Jeg har vært innlagt frivillig, og har da tatt helgepermisjon.

Innlagt i går og hadde det helt forferdelig og verdens lykkeligste i dag i 17 mai toget? Nysminket og fresh?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Innlagt i går og hadde det helt forferdelig og verdens lykkeligste i dag i 17 mai toget? Nysminket og fresh?

Du vet at folk festhelg fint evner smile på det mest elendige av sine dager? Jeg har sett kvinner smile på bilde under fødsler. 
At folk er sminket betyr ikke at de har det bra. At folk ikke er skitne og uvaskede betyr ikke at de er friske. At folk smiler betyr ikke at de er glade. Dette - det å presentere en fasade, klistre på seg et smil, late som eller maskere har utallige navn og betegnelser av en grunn. Fordi det er noe folk flest gjør regelmessig. Så regelmessig at vi lærer barna våre å gjøre det før skolealder. 

Anonymkode: aaf61...fca

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette skurrer litt. Har du spurt henne om hva skjer?

AnonymBruker
Skrevet

I sosiale medier fremstiller man seg som regel som vellykket, selv om livet ikke er det.

Anonymkode: 9d25c...b78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du forstår ikke selv at det kan være fasade? Selv om man har det forferdelig inni seg, så kan man maskere ganske så bra. Jeg gjør i hvertfall det.

De gangene jeg har vært innlagt, har det på utsiden sett ut som at jeg har hatt det bra. Har vært i full aktivitet, smilt og gjort alt for å ikke kjenne på følelser. Hatt daglig kontakt med familie og venner. Det er en mestringsstrategi for mange. Det derimot ikke de vet, er selvmordsforsøkene jeg har hatt disse gangene. Når jeg sitter hos psykologen og sier at jeg ikke vil leve mer. Kontoret til psykologen er et trygt sted, der jeg kan få utløp for følelser. Psykologen min vet jo hvordan ting egentlig er. 

• Nyttig 1
Skrevet

Sosiale medier er ikke en ekte fremstilling av livet. At hun er innlagt kan godt stemme selv om bildene viser "lykke"

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når man er innlagt frivillig kan man fortsatt få gå ut å gjøre andre aktiviteter. Det er en viktig del av oppholdet å gjøre normale ting og ikke bare dynkes i elendighet. Kan godt tenkes det til og med er ansatte ved avdelingen som har spurt om noen vil bli med å se på toget. Man er ikke lykkelig selvom man smiler og har sminke på bilder, jeg har vært innlagt en del og de fleste der inne sminker seg hver dag og kan se og le smile. 

Hun lyver nok ikke, men du virker som en dårlig venn som tror det. 

Anonymkode: 95907...298

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være fjorårets bilder hun legger ut for å slippe at fjernere bekjente skal skjønne at hun ligger på sykehuset?

Anonymkode: 4d3ae...b40

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan det være fjorårets bilder hun legger ut for å slippe at fjernere bekjente skal skjønne at hun ligger på sykehuset?

Anonymkode: 4d3ae...b40

Nei, dagens bilder

AnonymBruker
Skrevet
Samfunnsengasjert skrev (5 timer siden):

Sosiale medier er ikke en ekte fremstilling av livet. At hun er innlagt kan godt stemme selv om bildene viser "lykke"

Men å bli innlagt i går og var totalt nedslitt og trengte tid til å komme seg på beina igjen.. og la ut bilde i dag der hun har dekt langbord og invitert masse folk i huset og all den maten? Hvem orker det om man ble innlagt dagen før? I tillegg vet jeg at hun kan lett gå 2 uker uten å dusje på dårlige perioder.. så hvor lett er det å bli lagt inn? Når man reiser hjem dagen etter å arrangerer storfest med mat og fullt av barn?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan faktisk fint få permisjon om du er innlagt på tvang også, men det er nok vanligere litt ut i forløpet.

Anonymkode: 923ea...ea7

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres litt rart ut. Det kan jo så klart være sant.

Det er ikke så vanlig å få perm hele dagen når du ble lagt inn for et døgn siden. Men det har også noe med hvilken type innleggelse det er og den eneste måten å få vite om dette stemmer eller ikke er å snakke med henne.

Anonymkode: b019c...056

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er vel bare å sende en melding til henne og høre? "Hyggelig å se at du koste deg i går, har du blitt utskrevet fra psykiatrisk?"

Anonymkode: 53081...5a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men å bli innlagt i går og var totalt nedslitt og trengte tid til å komme seg på beina igjen.. og la ut bilde i dag der hun har dekt langbord og invitert masse folk i huset og all den maten? Hvem orker det om man ble innlagt dagen før? I tillegg vet jeg at hun kan lett gå 2 uker uten å dusje på dårlige perioder.. så hvor lett er det å bli lagt inn? Når man reiser hjem dagen etter å arrangerer storfest med mat og fullt av barn?

Det er ikke "lett" å bli lagt inn. Det kan ha vært en større belastning å møtte avlyse selskapet enn å holde det, for å unngå spekulasjoner. Ikke alle trenger å vite at man er innlagt nemlig og at hun forteller deg er en tillitserklæring. Jeg blir lei meg av at du mistror og dømmer henne ut fra noen bilder. For alt du vet var hun på randen til sammenbrudd hvert sekund selskapet varte. At du kjenner til at hun ikke klarer å dusje på to uker fordi hun er så psyk burde gjøre at du faktisk skjønner hvor psyk hun ER. 

Sosiale medier lyver. 

Hilsen en som lå hjemme i senga å gråt i ensomhet på 17 mai, men alikevel tok på meg bunad og dekket bord med blomster, drikkeglass for flere personer, kjøpt kake og flagg pynt for å poste det på sosiale medier. Vil ikke at folk skal gjennomskue hvor mye jeg sliter og hvor elendig livet mitt egentlig er, var innlagt for noen måneder siden og skal innlegges igjen i juli. Forteller ingen venner om det. Poster bilder fra strand og turer og møter venninner på cafe og later som ingenting selvom jeg er innlagt 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror hun lyger. De som blir innlagt er DÅRLIG. Selv de som bare legges på Dps og ikke sykehus.

Anonymkode: 61801...90f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kollega som jeg av og til tror at hun overdriver . Bare i forrige uke hadde hun 2 hendelser. Først tok hun vaksine mot allergi. Ble dårlig og ambulanse kom. Hun husker ikke mye av hendelsen. 3 dager etterpå skulle hun dusje hos en venninne før de skulle ut. Da brukte hun en shapoo som hun ikke tålte(sitrus) og fikk ett allergisk anfall og venninne måtte sette epi penn på henne. Hun har blitt opererte flere ganger. Hun er allergisk mot morfin. Men hun sier at sykehuset har gitt henne morfin flere ganger og hun har blitt dårlig. At de ikke har sett i journalen. Hun kommer ofte opp i denne situasjonen. 

Det er sikkert sant, noe av det. 

Anonymkode: bf8a1...18c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tror hun lyger. De som blir innlagt er DÅRLIG. Selv de som bare legges på Dps og ikke sykehus.

Anonymkode: 61801...90f

Ikke uttal deg når du ikke kan noe om det. Mange folk som er innlagte klarer å fungere helt normalt blandt andre, de går på forelesninger, tar eksamen, feirer 17 mai, shopper, drar på bilmesse og går på konsert. At man klarer det en av sju dager i uka betyr ikke at man ikke sliter nok. Å slite psykisk betyr ikke at man ikke fungerer overhode, men en innleggelse kan skje pga man trenger f eks hyppige samtaler med fagperson, trygge rammer, stabilitet, rutine, eksponering etc. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enkelte har behov for å ha en arena der man kan fremstå som om alt er normalt. Å føle seg normal blant likesinnede og bli bekreftet av en gruppe mennesker som vil en vel. Kanskje hun kan være glad og vise glede sammen med dem.

At hun der har mennesker som hun ksn være seg selv med og som frembringer det beste i henne må vel være bra?

Anonymkode: 67759...c6d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...