Gå til innhold

Kommentar fra eldste sønn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Sykt dårlige mødre som forskjellsbehandler barna på den måten. Det vil de huske lenge. 

Anonymkode: d8573...7c6

Hvor står det at den eldste ikke fikk lommepenger da han var 16? Hvor står det at ts planlegger å gi den yngste det når han er 21?

Anonymkode: 5d3dd...7e7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han må jo sammenligne med når han selv var 16 år. Får lillebror dekket motorsykkellappen mens storebror måtte skaffe seg jobb for å betale selv, f.eks?

21-åringen er i jobb og får kost og losji. Det er ganske mye! Det er ikke alle som er så heldige!

Om han ikke skjønner forskjell på voksen og barn, og vil behandles likt som lillebroren, så får han få samme regler som lillebroren også!

Min sønn kommer nå hjem fra studier og skal søke jobb. Fikk da spørsmål om hvor mye han skal betale. Jeg sa han må nå få seg jobb og inntekt først, så får vi se om han kan gi en slant for mat hvis han er flink til å spare til bolig.

Anonymkode: 097b4...aa2

AnonymBruker
Skrevet

At han kalte broren for "gullungen" trenger ikke ha noe med penger å gjøre. Du fokuserer mest på hva du har gitt dem av materielle goder, men å kalle noen for en "gullunge" har ikke bare med dette å gjøre, det er mer forskjellsbehandling i forbindelse med oppmerksomhet, at "gullungen" får viljen sin oftere, at "gullungen" aldri kan mene noe feil, at den andre gjerne får skylda i krangler dem i mellom, osv. osv. Du får spørre ham, rett og slett, og ikke bare automatisk anta at det har med penger å gjøre.

Anonymkode: 9df9c...837

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2023 den 13.51):

Vi har 2 gutter. En på 21( bor hjemme) og en på 16. Føler ikke at vi gjør forskjell på de. Men eldste får ikke like mye som yngste nå siden han er voksen, går på skole og jobber. Men han bor og spiser gratis og får litt penger av og til. 

Men en kommentar fra han såret meg. Han sa at lillebror er gullungen. Jeg spurte hvorfor han sier det. Men mobilen hans ringte og så dro han ut. 

Bør jeg ta opp dette? 

Anonymkode: 3b0ad...ac1

Tror ofte søsken opplever at den yngste favoriseres. Vet at samboeren min opplever at hans yngste bror favoriseres av både moren og stefaren. Dvs. hvis min samboer spør om hjelp til noe eller spør om å f.eks. låne bil kommer de med dårlige unnskyldninger og vil ikke hjelpe. Mens den yngste broren får alltid hjelp med hva det nå enn er og får låne bil når som helst. De har også lenge hjulpet den yngste økonomisk også, selv om han er voksen slik som samboeren min og de andre søsknene og har jobb. De betalte f.eks. ferieturer og mobil for han. Og han får også låne penger av de ofte hvis han er blakk, og da betaler han tilbake når han føler for det. Men om f.eks. min samboer spør om å låne penger fra de fordi det er krise purrer og maser de på han umiddelbart etter han får lønn om at han må betale de tilbake. 

Men det blir jo noe helt annet enn situasjonen her, her er jo en av de voksen med jobb mens den andre fortsatt regnes som et barn. Så da er det jo ikke rart at dere hjelper den yngste mer, fordi dere faktisk må det. Men ja, jeg tror absolutt du bør ta det opp. Det er nok sikkert ikke godt for han å føle at det er sånn, kanskje er det ting dere ikke tenker over heller som gjør at han føler dere forskjellsbehandler.

Anonymkode: 73b67...53d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Klart du må snakke med ham om det. Forklare at det er helt naturlig å behandle en på 16 og en på 21 ulikt. De er i ulike faser i livet. At 16-åringen har regler og innetider og øver seg på så mye. 21-åringen er voksen, uten regler og innetider, og forsørger seg selv. Din jobb som forelder er å støtte hvert barn der de er. For ham som er voksen går det på å være rådgiver, selskap, og du tilbyr losji og kost. Mange i hans situasjon som er i jobb bidrar økonomisk hjemme med husleie.

Anonymkode: 502af...029

Han forsørger ikke seg selv, han bor gratis hos mor og far.

TS: eldstesønnen er bortskjemt. Du bør prate med ham ja, men for å fortelle ham i klartekst hvor heldig han faktisk er

Anonymkode: f51f5...c6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så rart at alle tenker at dette handler om forskjellsbehandling i materielle goder. Jeg har opplevd stor forskjellsbehandling mellom meg og mitt yngre søsken, men på andre områder. Mine behov var aldri viktig, mine meninger var aldri viktig. Alt skulle tilpasses mitt søsken. Jeg følte meg uviktig og ikke sett.

Anonymkode: 9968d...cbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

At han kalte broren for "gullungen" trenger ikke ha noe med penger å gjøre. Du fokuserer mest på hva du har gitt dem av materielle goder, men å kalle noen for en "gullunge" har ikke bare med dette å gjøre, det er mer forskjellsbehandling i forbindelse med oppmerksomhet, at "gullungen" får viljen sin oftere, at "gullungen" aldri kan mene noe feil, at den andre gjerne får skylda i krangler dem i mellom, osv. osv. Du får spørre ham, rett og slett, og ikke bare automatisk anta at det har med penger å gjøre.

Snakket med han nå om hva han mente. Han mente at broren er gullungen pga at han slipper å gå i 17 Mai tog på ungdomsskolen. Han husker at han måtte det. Men han husker feil 🤣. Han fikk også velge når han begynte på ungdomsskolen 😉

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

21-åringen er i jobb og får kost og losji. Det er ganske mye! Det er ikke alle som er så heldige!

Anonymkode: 097b4...aa2

Mye å ta vare på barnet sitt? Herregud, det er bare minimum. Han jobber nok deltid siden han fortsatt studerer. 

Anonymkode: dce05...e35

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Snakket med han nå om hva han mente. Han mente at broren er gullungen pga at han slipper å gå i 17 Mai tog på ungdomsskolen. Han husker at han måtte det. Men han husker feil 🤣. Han fikk også velge når han begynte på ungdomsskolen 😉

Merkelig å bruke uttrykk som "gullungen" bare på grunn av 17 mai tog.. 😅

Menmen, da hadde det iallefall ingenting med penger/materielle ting å gjøre, og du slipper å tenke over det mer 😉

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Blinkeemoji og  latteremoji....Du tar ham åpenbart ikke seriøst. Latterliggjøring av det han føler på. Det ligger jo så klart mer bak enn at broren slipper å gå i 17. mai tog. Du ser det bare ikke, og han synes nok at det er vanskelig å snakke med deg om det på grunn av måten du reagerer på. Bare det at du antok at det handlet om penger, sier mye..Du ser ham ikke.

Anonymkode: 9968d...cbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Mye å ta vare på barnet sitt? Herregud, det er bare minimum. Han jobber nok deltid siden han fortsatt studerer. 

Anonymkode: dce05...e35

Barnet? Det er en voksen mann. 

Anonymkode: 0787e...629

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...