Gå til innhold

Kommentar fra eldste sønn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 2 gutter. En på 21( bor hjemme) og en på 16. Føler ikke at vi gjør forskjell på de. Men eldste får ikke like mye som yngste nå siden han er voksen, går på skole og jobber. Men han bor og spiser gratis og får litt penger av og til. 

Men en kommentar fra han såret meg. Han sa at lillebror er gullungen. Jeg spurte hvorfor han sier det. Men mobilen hans ringte og så dro han ut. 

Bør jeg ta opp dette? 

Anonymkode: 3b0ad...ac1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis begge bor hjemme bør du ikke gjøre forskjell på hvor mye de får? En 16-åring har heller ikke samme forbruk som en på 21, så om noe burde han fått mindre så eldstemann kan spare til bolig etc.

Anonymkode: 0f314...ba5

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis begge bor hjemme bør du ikke gjøre forskjell på hvor mye de får? En 16-åring har heller ikke samme forbruk som en på 21, så om noe burde han fått mindre så eldstemann kan spare til bolig etc.

Anonymkode: 0f314...ba5

Helt uenig i dette. Hva om han på 16 flytter ut når han er 18? Da blir det jo også urettferdig om regelen er at de får lommepenger og utstyr dersom de bor hjemme. 

Men egentlig er det ikke så relevant hva vi synser rundt, for foreldrene er lovpålagt å forsørge den yngste, men ikke den eldste. Den yngste er fortsatt et barn som ikke har fullført vgs. Den eldste er voksen og i en alder hvor mange har flyttet ut og klarer seg selv. Han er veldig heldig hvis han både får mat, husly OG litt penger her og der, av foreldrene. Han høres helt ærlig bortskjemt og utakknemlig ut.

Anonymkode: 98311...4a2

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør forskjell . Aldri 

Anonymkode: 62a90...364

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi har 2 gutter. En på 21( bor hjemme) og en på 16. Føler ikke at vi gjør forskjell på de. Men eldste får ikke like mye som yngste nå siden han er voksen, går på skole og jobber. Men han bor og spiser gratis og får litt penger av og til. 

Men en kommentar fra han såret meg. Han sa at lillebror er gullungen. Jeg spurte hvorfor han sier det. Men mobilen hans ringte og så dro han ut. 

Bør jeg ta opp dette? 

Det er relativt vanlig at ens metode eller stil som foreldre rafineres over tid. Først så har en ikke noe som helst erfaring med nr 1. Man bommer dermed oftere. Og kan så benytte erfaring og lære av sine feil og mangler til barn nr 2 eller 3. Deretter så modner man jo selv som menneske mens man blir eldre. At du var like reflektert og trygg i deg selv for 5 år siden når eldstemann var 16 er utenkelig (det ville vitne om en dårlig karakter i så fall). 

Dette vet du. Dette vet jeg. Dette vet ikke en 21-åring. Så ta en prat om det. Om livets iboende læringskurve. Og det at det er helt normalt å være en bedre forelder til sine yngre enn sine eldre barn. Uten at det betyr at en elsker dem mer. En har bare lært mer.

Anonymkode: ab00f...597

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Bør jeg ta opp dette? 

Samme her, den ene er voksen og får klare seg selv med lommepenger ol. 
Bor og spiser gratis.

16 åringen derimot er dyr i drift, på samme måte som 20 åringen også var det når hen var 16.

Når yngste blir 20 blir det på samme måte som hos eldste nå.

Anonymkode: 09e23...4de

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Samme her, den ene er voksen og får klare seg selv med lommepenger ol. 
Bor og spiser gratis.

16 åringen derimot er dyr i drift, på samme måte som 20 åringen også var det når hen var 16.

Når yngste blir 20 blir det på samme måte som hos eldste nå.

Anonymkode: 09e23...4de

Sånn føler jeg det også. 21 åringen fikk det samme som 16 åringen får nå. 

Men han får bo og spise gratis. Jeg kjøpte ny dress til han nettopp. Nye sko fikk han også nettopp. Så han får fortsatt en del 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ikke gjør forskjell . Aldri 

Anonymkode: 62a90...364

Gjelder det den andre veien også? 21-åringen skal ha samme innetider som broren?

Anonymkode: 5d3dd...7e7

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du gjør jo ingen forskjell på dem? 16 åringen jobber ikke, så han får jo sikkert lommepenger osv? Mens 21 åringen er voksen og har en jobb. Han er heldig som får bo hjemme gratis. Er ikke det en selvfølge at du spanderer alt på 16 åringen som går på vgs fremfor en voksen mann med jobb? Synes det var veldig "bortskjemt" oppførsel fra sønnen din. Selv bodde jeg hjemme til jeg var 22. Studerte og jobbet ved siden av. Fikk ingen lommepenger fra foreldrene mine, men de dekket store tannlegeutgifter pga. visdomstenner. Husker at jeg inviterte dem ut på restaurant for å takke dem for at dekket disse utgiftene. Søsteren min gikk på vgs mens jeg studerte, og jeg kunne aldri tenkt meg å kalle hun for gullunge! Det var en selvfølge at foreldrene ga hun lommepenger, kjøpte bussbillett og ga penger hvis hun trengte å kjøpe noe nytt/noe finere osv.

Anonymkode: ea625...f94

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt at eldste, som er voksen sørger mer for seg selv enn 16-åringen. Det skulle jo bare mangle. En på 21 år er fult kabal til å jobbe hvor som helst. Det har ikke en 16-åring mulighet til, å må derfor få penger fra mor og far. At en på 21 år i det heletatt får bo gratis hjemme er mer enn nok. 

Anonymkode: 0787e...629

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Klart du må snakke med ham om det. Forklare at det er helt naturlig å behandle en på 16 og en på 21 ulikt. De er i ulike faser i livet. At 16-åringen har regler og innetider og øver seg på så mye. 21-åringen er voksen, uten regler og innetider, og forsørger seg selv. Din jobb som forelder er å støtte hvert barn der de er. For ham som er voksen går det på å være rådgiver, selskap, og du tilbyr losji og kost. Mange i hans situasjon som er i jobb bidrar økonomisk hjemme med husleie.

Anonymkode: 502af...029

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på så mye. Blant annet din økonomi og hvor mye han jobber/tjener ved siden av skolen.

Anonymkode: 61041...cb1

AnonymBruker
Skrevet

Sykt dårlige mødre som forskjellsbehandler barna på den måten. Det vil de huske lenge. 

Anonymkode: d8573...7c6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Den minste får bare det den eldste allerede har fått regner jeg med? Når den yngste blir eldre og får seg jobb så vil det samme skje med han. Hadde prøvd å forklare dette for eldste siden han ikke har forstått det selv.

Og så må dere jo være åpne for at det er flere ting den eldste opplever som skjevfordeling, kanskje han har et poeng dersom det ikke bare gjelder det materialistiske.

Hvis det er det så synes jeg han kom med et svært bortskjemt utsagn!

Anonymkode: 91230...026

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sykt dårlige mødre som forskjellsbehandler barna på den måten. Det vil de huske lenge. 

Tull! Eldste er 21 år, jobber og bor gratis hjemme. Han burde egentlig ha flyttet ut. Klart han skal sørge for  seg selv med penger ellers. En 16-åring får fortsatt av mor og far. Det gjorde helt sikkert den eldste når han var 16 år også. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart hsn kaller han gullungen 

Anonymkode: 78aad...bb2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men altså, sa han det i en setting rundt penger? Eller antar du at det er det det handler om?

Her er broren min gullungen til mor, men i det legger jeg at han aldri kan gjøre noe feil, si noe feil osv. Har til og med opplevd å få kjeft av moren vår i voksen alder når hun skulle unnskylde han for at han ikke tilbragte mer tid med mine barn, hvor jeg svarte at det går fint, han er ærlig på det og sier han ikke har noe interesse for barn og ikke ønsker å bli kjent med de, og likevel later han som i små doser for å prøve så jeg synes han strekker seg langt nok. Hun klikket for at jeg kunne påstå at han hadde sagt noe slikt.. når vi var små fikk jeg alltid kjeft om han var stygg med meg (kastet stein, skubbet, slo osv) for det var sikkert jeg som hadde sagt noe som gjorde han sint eller trist siden han føler sp sterkt.

Det er gullunge, ikkje forskjellsbehandling når det gjelder penger men forskjellsbehandling på omsorg.

Anonymkode: b3020...bc6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ha ha. Da har man i så fall gjort en dårlig jobb med oppdragelsen i forkant.  

Vi har tre barn i slutten av tenårene og begynnelsen av 20 årene. Vi behandler de jo forskjellig, da de er på forskjellige plasser i livet. 

De er jo vandt til å få lov til eller få goder til forskjellige tider. Slik har det jo alltid vært. En på 8 år får lov til helt andre ting og får oppleve andre forventninger enn en på 4.  Slik er det jo når de er 16 og 20 også.  

Vår 21 åring bor og spiser gratis hos oss, og jobber fullt. Så klart han ikke får penger av oss lengre da. Han får litt klær en gang i blant, men det er fordi jeg synes det er hyggelig å kjøpe til han.

Han på 17 jobber litt ved siden av skolen, men vi kjøper jo en del klær og betaler div abonnement.  Det skulle jo bare mangle.  Han er 17 år. De andre fikk jo likedan da de var 17. 

Anonymkode: 7a06b...af7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han eldste bor hjemme på overtid og sutrer over lillebroren? 

Anonymkode: 729cd...095

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ikke rart hsn kaller han gullungen 

Anonymkode: 78aad...bb2

Fordi?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...