AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #1 Skrevet 17. mai 2023 Vi er en familie på 4, snart 5. Meg, far, barn på 18 mnd og en tenåring på 13 år, vi får også en baby om 1 mnd. Idag startet vi dagen med en ekstra god frokost. God stemning. Vi vet ikke om vi gidder å gå i tog, for her er stygt vær, en turistbåt med 8000 turister i en veldig liten bygd, og baby på 18 mnd har nettopp lagt seg for å sove. Toget går kl 12. Så er litt usikker på om vi faktisk skal gidde. Iallefall om vi må vekke han for å rekke toget. Tenåringen vil ikke gå i tog. Ellers skal vi spise sammen med ett vennepar og deres barn på hotell kl 14, utenom det har vi ingen planer, enn kos og is hjemme. Hva tenker dere om denne feiringen? Føler vi gjør så "lite" utav det... Anonymkode: dd0cb...fe2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #2 Skrevet 17. mai 2023 Jeg synes det er en dårlig ting å overføre til sine barn at man ikke "gidder å gå i tog" fordi det er stygt vær. Det er naturlig at tenåringen ikke har lyst, de er nærmest programforpliktet til ikke å ha lyst å være med på ting i den alderen. Men jeg synes det er viktig å overføre verdier om oppriktig glede over det å faktisk feire dager som 17.mai, ikke bli med på tenåringens giddalaushet. Da jeg var tenåring så skulle jeg også være kul og synes at 17.mai og alt sånt var "teit og kjedelig". Men innerst inne var jeg glad for at min mor holdt på våre tradisjoner og feiringen uansett. Hun hadde en oppriktig glede over merkedager som 17.mai og jul som jeg har tatt med meg i mitt liv selv om jeg nå er godt voksen selv. Anonymkode: 44174...265 3 2
Heln Skrevet 17. mai 2023 #3 Skrevet 17. mai 2023 Har ikke gått i tog siden jeg var russ. Før det, var vel i 7. klasse. Mine foreldre har aldri tvunget meg til noe som helst, og det er jeg glad for. Jeg er for at man opprettholder de tradisjonene man trives med Selv gjør vi egentlig ingenting. Har en 1 åring og en 3 åring, vi dro på tur i morges før været ble for ille. Nå sover begge, etterpå skal jeg lage pølse i brød til middag med is til dessert, så drar jeg på jobb mens de koser seg hjemme med faren sin. Velger å tro at de har fått en fin dag likevel 2 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #4 Skrevet 17. mai 2023 Jeg gikk i tog hele grunnskolen faktisk, men fra 8.klassen til 10.klassen var det valgfritt for alle da Jeg har veldig gode minner fra de årene, og det var alltid stor stas å synge, møte folk og bare være glad over livet. Så jeg synes det er viktig at man går i tog hele grunnskolen, både fordi at det er god stemning i toget og fordi det er hyggelig å se tilbake på. Nå er jeg 27 år og feirer dagen hjemme alene. Snakk om å bli gammel, haha! Anonymkode: 6b152...0b5 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #5 Skrevet 17. mai 2023 54 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes det er en dårlig ting å overføre til sine barn at man ikke "gidder å gå i tog" fordi det er stygt vær. Det er naturlig at tenåringen ikke har lyst, de er nærmest programforpliktet til ikke å ha lyst å være med på ting i den alderen. Men jeg synes det er viktig å overføre verdier om oppriktig glede over det å faktisk feire dager som 17.mai, ikke bli med på tenåringens giddalaushet. Da jeg var tenåring så skulle jeg også være kul og synes at 17.mai og alt sånt var "teit og kjedelig". Men innerst inne var jeg glad for at min mor holdt på våre tradisjoner og feiringen uansett. Hun hadde en oppriktig glede over merkedager som 17.mai og jul som jeg har tatt med meg i mitt liv selv om jeg nå er godt voksen selv. Anonymkode: 44174...265 Tro det eller ei, men for noen av oss er ikke det en tenåringsfase men et personlig valg og/eller politisk standpunkt som vi står ved langt ut i livet. Så kan du vaie frem og tilbake i hva du mener som et barn. Anonymkode: ec103...f66 5 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #6 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg gikk i tog hele grunnskolen faktisk, men fra 8.klassen til 10.klassen var det valgfritt for alle da Jeg har veldig gode minner fra de årene, og det var alltid stor stas å synge, møte folk og bare være glad over livet. Så jeg synes det er viktig at man går i tog hele grunnskolen, både fordi at det er god stemning i toget og fordi det er hyggelig å se tilbake på. Nå er jeg 27 år og feirer dagen hjemme alene. Snakk om å bli gammel, haha! Anonymkode: 6b152...0b5 Hihi så artig at du tenker at du er blitt "gammel". 😂🥰 Jeg er voksen dame på 53 år og har ikke feiret 17.mai siden barna mine var "små". Sitter her i sofaen i tights og fleecejakke og ser på 17.mai feiring via TV. Koselig å hygge seg med strikking og kaffe. Stod opp kl 10. Jeg er blitt gammel jeg😂 Skal lage middag og spise sammen med mine barn. Null stress her i huset. Men, jeg skal pynte meg litt senere og dra ut å møte en kollega på pub. Da skal jeg kjøpe meg en strawberry daiquiri. Alle typer feiringer er helt okei, tenker jeg🤗🤗 hipp hipp hurra🇧🇻 Anonymkode: a3204...e7d 2 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #7 Skrevet 17. mai 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Tro det eller ei, men for noen av oss er ikke det en tenåringsfase men et personlig valg og/eller politisk standpunkt som vi står ved langt ut i livet. Så kan du vaie frem og tilbake i hva du mener som et barn. Anonymkode: ec103...f66 Tror du misforstår. Som voksen går jeg heller ikke i tog (bortstt fra folketoget for en klubb jeg er med i) og jeg går heller ikke ned og ser barnetoget. Jeg nyter en rolig morgen med kaffe og ser 17.mai-sendingen på NRK. (Har ikke barn). Men jeg har beholdt den oppriktige gleden over 17.mai. Jeg feirer på min måte med NRK-sendinger, folketog, cava og jordbær med samboer senere osv. Jeg er evig takknemlig for at jeg hadde en mor som overførte dette til meg. Anonymkode: 44174...265
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #8 Skrevet 17. mai 2023 Vet du hva, TS? Dere kan gjøre akkurat som dere vil! Anonymkode: c2e31...196 3 3
Baktus2024 Skrevet 17. mai 2023 #9 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er en familie på 4, snart 5. Meg, far, barn på 18 mnd og en tenåring på 13 år, vi får også en baby om 1 mnd. Idag startet vi dagen med en ekstra god frokost. God stemning. Vi vet ikke om vi gidder å gå i tog, for her er stygt vær, en turistbåt med 8000 turister i en veldig liten bygd, og baby på 18 mnd har nettopp lagt seg for å sove. Toget går kl 12. Så er litt usikker på om vi faktisk skal gidde. Iallefall om vi må vekke han for å rekke toget. Tenåringen vil ikke gå i tog. Ellers skal vi spise sammen med ett vennepar og deres barn på hotell kl 14, utenom det har vi ingen planer, enn kos og is hjemme. Hva tenker dere om denne feiringen? Føler vi gjør så "lite" utav det... Anonymkode: dd0cb...fe2 tog fra en turistbygd med skip som har 8000 turister i mai... må være naturperlen skedsmokorset det da...sinsenkrysset kanskje.. p
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #10 Skrevet 17. mai 2023 Tråden stenges snart pga manglende overskrift. Anonymkode: 6c9bb...097
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #11 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes det er en dårlig ting å overføre til sine barn at man ikke "gidder å gå i tog" fordi det er stygt vær. Det er naturlig at tenåringen ikke har lyst, de er nærmest programforpliktet til ikke å ha lyst å være med på ting i den alderen. Men jeg synes det er viktig å overføre verdier om oppriktig glede over det å faktisk feire dager som 17.mai, ikke bli med på tenåringens giddalaushet. Da jeg var tenåring så skulle jeg også være kul og synes at 17.mai og alt sånt var "teit og kjedelig". Men innerst inne var jeg glad for at min mor holdt på våre tradisjoner og feiringen uansett. Hun hadde en oppriktig glede over merkedager som 17.mai og jul som jeg har tatt med meg i mitt liv selv om jeg nå er godt voksen selv. Anonymkode: 44174...265 Og for noen er det et helsemessig eller funksjonsevnerelatert valg. Jeg og jentungen på 12 feirer hjemme med is, pølse og NRK. Hun sliter enormt med folkemengder og kaos og blir overstimulert og har det rett og slett ikke bra med 'standardfeiringen' man visstnok er forpliktet til å delta i for å feire et fritt Norge 'riktig'. Anonymkode: aece6...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #12 Skrevet 17. mai 2023 Det er jo helt opp til dere hvordan dere feirer og hva dere vil gjøre ut av det. Ingen har noe med å tenke noe om deres feiring. Vi har en baby på 8 mnd, vi tar det rolig, men vi stod opp tidligere og spiste frokost, gikk ut og så på barnetoget, ruslet en tur etter toget da vi har bekjente og familie der, vi får besøk og skal grille med familie, og ut på tur i skogen senere for vi har hunder. For meg er det viktig at barna får tradisjoner; selv om det diggeste hadde vært å ligge på sofaen Anonymkode: 15d14...a27
Baktus2024 Skrevet 17. mai 2023 #13 Skrevet 17. mai 2023 I hovedsak så tenke jeg at det er endel av kristen imperialisme.....hvorfor er det kun imperialister som elsker å dyrker 17.mai?
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #14 Skrevet 17. mai 2023 37 minutter siden, AnonymBruker said: Og for noen er det et helsemessig eller funksjonsevnerelatert valg. Jeg og jentungen på 12 feirer hjemme med is, pølse og NRK. Hun sliter enormt med folkemengder og kaos og blir overstimulert og har det rett og slett ikke bra med 'standardfeiringen' man visstnok er forpliktet til å delta i for å feire et fritt Norge 'riktig'. Anonymkode: aece6...a6b Og selvsagt skal alle komme med disse "Mitt barn har angst, autisme og jeg selv har ME og er sengeliggende. Hva med oss da?!" Det sier seg selv utfra mitt innlegg at det er ikke mitt poeng. Anonymkode: 44174...265 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #15 Skrevet 17. mai 2023 Hvordan klarer dere å spise ute med en på 18 mnd?😅 Min sitter ikke rolig et sekund😅😅😅 Anonymkode: 0139a...2e2 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #16 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi er en familie på 4, snart 5. Meg, far, barn på 18 mnd og en tenåring på 13 år, vi får også en baby om 1 mnd. Idag startet vi dagen med en ekstra god frokost. God stemning. Vi vet ikke om vi gidder å gå i tog, for her er stygt vær, en turistbåt med 8000 turister i en veldig liten bygd, og baby på 18 mnd har nettopp lagt seg for å sove. Toget går kl 12. Så er litt usikker på om vi faktisk skal gidde. Iallefall om vi må vekke han for å rekke toget. Tenåringen vil ikke gå i tog. Ellers skal vi spise sammen med ett vennepar og deres barn på hotell kl 14, utenom det har vi ingen planer, enn kos og is hjemme. Hva tenker dere om denne feiringen? Føler vi gjør så "lite" utav det... Anonymkode: dd0cb...fe2 Mannen er på jobb , jeg alene med barna. Ungdommene ville være med vennene noen timer idag så jeg sitter alene og ser på snap fra andre med masse familie rundt seg. Syns no det høres veldig koslig ut det dere skal! Ikke tenk så mye på hva andre mener. Tenåringen din vil ikke i tog,helt ok. En liten som sover og ikke får så mye ut av det og du høygravid. Kos dere med god mat og venner senere Anonymkode: 7f8bb...3ff
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #17 Skrevet 17. mai 2023 Her i huset er det mor (som har sine plager), far (som har terminal nyresvikt, men ikke startet dialyse enda, men formen er bånn i bøtta), 17 åring, 16 åring (med autisme) og 13 åring (med autisme, skolevegring og angst). Ingen av ungdommene ville gå i tog, eller se tog. Her var alle oppe i før 09, nystekte sveler til frokost, og ungdommene har hengt i kjellerstua og hatt det gøy hele formiddagen. Nå kl 16 kommer min bror og hans kone hit, og vi skal spise en god middag sammen, og kaker og is etterpå. En helt perfekt feiring for oss, som ikke tar nuven på noen av oss. (litt på meg som mor da kanskje, som står for mat og baking, haha) Anonymkode: 61b58...a35 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #18 Skrevet 17. mai 2023 Jeg synes det høres ut som en mye finere dag enn å stresse og kave nedi folkehavet. Jeg er en som synes 17. maifeiring er ganske ekkelt (jeg holder det for meg selv) og trives best med å bare slappe av hjemme og få unna forefallende. Også synes jeg, i motsetning til flere andre her, at det ikke er så dumt å la ungdommen tenke selv. Vil han ikke gå i et nasjonalistisk opptog, så vil han ikke det. Da ville jeg latt han slippe. Sånt må være frivillig. Anonymkode: 4de32...f22 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #19 Skrevet 17. mai 2023 Dere feirer med folk dere er glad i, hvorfor skulle dere trenge å gjøre «mer»? Anonymkode: 7de80...acd
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #20 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Og selvsagt skal alle komme med disse "Mitt barn har angst, autisme og jeg selv har ME og er sengeliggende. Hva med oss da?!" Det sier seg selv utfra mitt innlegg at det er ikke mitt poeng. Anonymkode: 44174...265 Og det sier seg selv ut fra mitt innlegg at poenget er ikke om folk er sjuke eller ei, poenget er at hver familie har sine prioriteringer, ønsker og tradisjoner og at selv om dine og din families tradisjoner er 'ut i tog i allslags vær' er det på ingen måte en fasit. Anonymkode: aece6...a6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå