Gå til innhold

17.mai og alkohol

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Folk har vel bare flyttet fylla om kvelden 16. mai til frokosten (og gjerne resten av dagen) den 17. mai. Synes nasjonaldagen skal feires med flere enheter pølser og is enn alkohol…

Anonymkode: 99606...eea

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i storby, og har aldri sett dette du beskriver over. Ja, ungdommen og russen drikker mye denne dagen. Det kan man mene sitt om. 
Men jeg har aldri sett voksne folk i bunad rave rundt i fylla på dagen 😂 

Synes det er herlig at de som ikke har fullt opplegg med barn kan møtes på champagnefrokost, og kose seg med litt bobler og deilig mat denne dagen. Elsker at alle er så fine og glade! 🥳

Anonymkode: 1e8f4...b10

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ingen alkohol på oss. Håpløst upraktisk ned øsende regnvær, og 3 ungdommer som skal hentes og bringes underveis på dagen og kvelden. Lange avstander (Nordnorge) gjør at sykling eller tripping hjem i bunadssko/dressko ikke er så aktuelt. Så dog en del champagnefrokost deltakere i godt humør lett sjanglede (uten rølp). 

Mellomste skulle hentes etter Champions league- fest rundt midnatt, så da utgikk alkohol for vår del. 

Anonymkode: e3e38...acb

AnonymBruker
Skrevet

17 mai er en festdag, har man problemer med det kan man holde seg hjemme 🥳

Anonymkode: f16b1...591

• Liker 3
Skrevet

17.mai er ikke barnas dag så jeg skjønner at voksne folk vil feire med litt ekstra i glasset, men helt unødvendig å bli drita. Flotte bunader og en ølboks i hånda, da er man ikke så flott lenger spør du meg, det drar ned en god del. Sitt på en restaurant og kose seg, men ikke rav rundt og surr og lag kvalm for andre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Russetiden varer til man er 35 virker det som

Folk får prioritere som man vil

Anonymkode: 994e5...c09

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel mest når 18. er en rød dag.

Anonymkode: 29af0...b9e

AnonymBruker
Skrevet

Hvor skjer dette? Jeg ser ikke foreldre som raver rundt på 17 mai. At foreldre drikker litt på 17 mai er lov! 

Anonymkode: dcd69...4d8

AnonymBruker
Skrevet

Så blant annet folk som støttet seg på hverandre for å klare å gå og et par som lå flatt ut i bunad på bakken tydelig beruset. Usmakelig med slik fyll på dagtid hvor barnefamilier er til til stede.  

Anonymkode: dedda...6cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Så blant annet folk som støttet seg på hverandre for å klare å gå og et par som lå flatt ut i bunad på bakken tydelig beruset. Usmakelig med slik fyll på dagtid hvor barnefamilier er til til stede.  

Anonymkode: dedda...6cc

lurer seriøst på hvor dere bor som ser dette

Skrevet
Maleficenta skrev (21 timer siden):

tenker de som raver rundt dritings er russen samt de typiske byoriginalene som er stort sett fulle hver dag

Ungdommene som var full i går var hverken russ eller vil kalles byorginaler. Kun helt vanlig ungdom.

Skrevet (endret)
Letharia skrev (På 17.5.2023 den 10.49):

Jeg er avholds. Har aldri sett noe av det du beskriver her jeg bor hvert fall :)
Hadde blitt rimelig flau om en av mine nærmeste urinerte på åpen gate og kastet opp i blomsterkasser 😅 Tenker også at alkohol hører ikke hjemme med barn til stede, skal ikke 17 mai være "barnas dag"?

En ting er jo å ha en champagne frokost, ta en øl til grillinga, sammenkomster med venner/familie med vin, men å gå rundt dritings i offentlighet er jo ikke greit. Men det er bare min mening. Mener også å ha lest at å drikke i offentlighet kan medføre en saftig bot/og eller fengsel. 

Tja drikking i offentlighet medfører ikke så mye mer enn et forelegg dersom loven håndheves da. Det gjør den ikke her i Oslo i det store og det hele (egentlig ganske fornuftig at de ikke håndhever den - det er fortsatt mulighet å bruke andre hjemler som ordensforstyrrelser om det går over styr).

Mange andre land i Europa som feks Danmark og Tyskland har ikke noe forbud mot drikking på offentlig plass. Men også der kan bli innbragt av politiet om man bedriver faenskap vil jeg tro. Og det er egentlig en mer fornuftig tilnærming enn den moralistiske at man ikke skal kunne ta noen rolige øl i parken en fin sommerdag om man ikke plager andre.

Endret av William_S
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er totalt kaos i Fredrikstad sentrum nå i dag. Mange var fotlause allerede før klokka 12 på dagtid. 

Veldig mange naive foreldre som aksepterer at ungdommen deres drikker seg dritings på dagtid. Videre er det svært mange på 18+ (ikke bare russ) som er så fulle at de ikke klarer å stå oppreist. 

Merkelig opplegg. 

Anonymkode: c735d...286

Var i byen å så på barnetoget nede ved brygga. Syntes ikke det var så ille. Folk kosa seg.

Hadde med barnet også, reagerte ikke på noe av det. Tok selv en matpit og en øl på en restauranten god stemning. 

Anonymkode: 7cb3d...65b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde drikking og fyll på 17 mai da jeg var typ 18-20 år. Hang med noen tusen andre i Cubaparken/Oslo. Det er 20 år siden.

Nå er det barnetog og arrangement på barneskolen som gjelder. 
Etter det er det grilling, kaker og is med familie/utvidet familie. 
Mange år siden jeg har sett alkohol på 17 mai. 

Anonymkode: 69aa9...589

AnonymBruker
Skrevet

Jeg registrerer at 'champagnefrokost' har blitt en greie for enkelte også her nord hvor jeg bor. For meg er ikke 17.mai koblet til alkohol på noen måte. Unntaket må være som nevnt fyllesyke/småberusede russ som har holdt det gående siden 16.mai.

Storfamilien møtes til felles måltid/middag etter baemerog og opplegg på skolene, men det har aldri vært nevnt at det da skal serveres alkohol. 

Hadde flere russ på frokost hos oss igår (datter er russ), alkohol var ikke i planene engang verken fra min eller deres side.  

Anonymkode: d3a4e...528

AnonymBruker
Skrevet

Utrolig glad for at jeg bor i et rolig boligområde. Mye barnefamilier her. Det pleier være noen studenter oppi gata som fester av og til, men jeg hørte ingenting i år. De har sikkert dratt hjem. Har ikke lagt merke til noen festing eller drikking.

Anonymkode: 35895...3d5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

17 mai er en festdag, har man problemer med det kan man holde seg hjemme 🥳

Anonymkode: f16b1...591

For meg har det alltid vært barnas dag. Har aldri forbundet 17. mai med alkohol. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2023 den 22.50):

For meg har det alltid vært barnas dag. Har aldri forbundet 17. mai med alkohol. 

syns de kan holde alkoholen til 16 mai

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...