Gå til innhold

17.mai og alkohol

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Screenshot 2023-05-17 18.48.48.png

Anonymkode: c735d...286

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva er greia med at 17.mai har blitt til en fylledag? Voksne folk som spyr i blomsterkassa i gågata, og voksne menn som urinerer på åpen gate. Det er liksom om å gjøre å drikke så mye som mulig, og alle starter å drikke klokka 9. Det er lite glede og feiring i det. 

Da jeg var liten var det ingen folk som drakk alkohol på dagtid, med unntak av russen. Det var først og fremst fra og med videregående at jeg merka endring i samfunnet med tanke på alkohol og fyll på dagtid. Husker det var veldig koselig å være barn på 17.mai fordi at alle var glade og så godt som ingen var synlig berusa. Jeg tror ikke dagens barn får oppleve det samme. 

Jeg synes det er greit at folk tar seg en øl eller et glass vin til middagen, men ikke at folk skal drikke så mye at de spyr og urinerer overalt. 

Er det flere som har observert denne endringa i samfunnet? 

aldri sett dette jeg. Sett noen som virket beruset en gang men de gjorde lite ut av seg

Skrevet
Letharia skrev (8 timer siden):

Jeg er avholds. Har aldri sett noe av det du beskriver her jeg bor hvert fall :)
Hadde blitt rimelig flau om en av mine nærmeste urinerte på åpen gate og kastet opp i blomsterkasser 😅 Tenker også at alkohol hører ikke hjemme med barn til stede, skal ikke 17 mai være "barnas dag"?

En ting er jo å ha en champagne frokost, ta en øl til grillinga, sammenkomster med venner/familie med vin, men å gå rundt dritings i offentlighet er jo ikke greit. Men det er bare min mening. Mener også å ha lest at å drikke i offentlighet kan medføre en saftig bot/og eller fengsel. 

tenker de som raver rundt dritings er russen samt de typiske byoriginalene som er stort sett fulle hver dag

Skrevet

Satt ute i gården en stund i dag, og observerte en i dress og frakke som stoppet opp og urinerte, ganske lenge, i et bed i gata. Mulig han hadde noe drikke og. Heldigvis ikke nær nok til å se detaljer, men.. beruset må han ihvertfall vært, for det er nesten umulig å ikke få med seg at det er folk i gården her. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi er blitt et samfunn av "kontrollerte" alkiser som leter etter etthvert påskudd for å kunne drikke alkohol. Det er en folkesykdom på lik linje med land som Latvia, Estland og Russland...

Anonymkode: f370a...fbd

Det samme tenker jeg. Champagnefrokoster er et nymotens fenomen man aldri hørte om da jeg vokste opp på 80-tallet. Det er for mange kun enda et påskudd til å drikke alkohol på dagtid. Greit om man ikke har barn, men merkelig å drikke alkohol om morgenen når man er foreldre og ungene er tilstede. Mine barn skal aldri få se en 17.mai brisen mor. 

Anonymkode: 6f026...740

Skrevet

Her hadde HusetsHerre en pils og det er vel det nærmeste vi har vært alkohol i dag. Har heller ikke sett noen berusa

AnonymBruker
Skrevet

I dag tilbrakte jeg to timer på ettermiddagen i det som regnes som en av de større tettsteder/byer i Norge. Jeg deltok i folketoget. 

Jeg så ikke en eneste synlig beruset person. 

Anonymkode: 7b677...8f5

Skrevet

Utrolig trist utvikling, har lagt merke til det samme som ts. Oslo sentrum blir rett og slett motbydelig på 17. mai. Voksne folk som spyr og pisser overalt.

Jeg ønsket ikke ta med meg barnet mitt ned i det fylleriet i dag da jeg ikke ønsker å eksponere han for den slags så vi har feiret dagen med barnetog, pølser, is, besteforeldre og grilling hjemme i hjembygda mi i stede ❤️

Dere som så hardnakket skal ha det til at 17. mai er alles dag, dere vet at fyll og svineri faktisk blokkerer barnefamiliene ute? Vi kan jo snu på det, barna ødelegger ingenting for voksne med den fine nasjonaldagsfeiringen sin, hvorfor i alle dager skal voksne mennesker ødelegge det som skal skape gode minner for neste generasjon med flatfyll? For det er flatfyll som foregår. Det er forskjell på å forvente at barnefamiliene må tåle at folk tar seg 1 øl, men kan dere ikke stoppe før dere mister kontroll?

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Et resultat av et samfunn som lider av moralsk forfall. Et Gudeløst samfunn.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt sjokkert etter å ha lest diverse nettaviser. Voldsomt med fyll og slossing blandt unge i år.

Anonymkode: 100bb...02a

AnonymBruker
Skrevet

I år er det fri 18 mai, så da er det ikke så rart at det blir ekstra ille.

Men jeg har ikke reagert på at det har vært spesielt mye synlig fyll tidligere år. Vet ikke hvor dere bor dere som ser mye av det, jeg har bodd både i liten og stor by.

Anonymkode: 8fe9e...1e6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er greia med at 17.mai har blitt til en fylledag? Voksne folk som spyr i blomsterkassa i gågata, og voksne menn som urinerer på åpen gate. Det er liksom om å gjøre å drikke så mye som mulig, og alle starter å drikke klokka 9. Det er lite glede og feiring i det. 

Da jeg var liten var det ingen folk som drakk alkohol på dagtid, med unntak av russen. Det var først og fremst fra og med videregående at jeg merka endring i samfunnet med tanke på alkohol og fyll på dagtid. Husker det var veldig koselig å være barn på 17.mai fordi at alle var glade og så godt som ingen var synlig berusa. Jeg tror ikke dagens barn får oppleve det samme. 

Jeg synes det er greit at folk tar seg en øl eller et glass vin til middagen, men ikke at folk skal drikke så mye at de spyr og urinerer overalt. 

Er det flere som har observert denne endringa i samfunnet? 

13 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er blitt et samfunn av "kontrollerte" alkiser som leter etter etthvert påskudd for å kunne drikke alkohol. Det er en folkesykdom på lik linje med land som Latvia, Estland og Russland...

Anonymkode: f370a...fbd

Flere og flere trenger å  flykte fra virkeligheten i dag en tidligere og da er alkohol en fin måte å gjøre det på.

Før slapp vi dette miljømaset og mas om trans og pride og hen og alt det er

Anonymkode: 07beb...b99

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er totalt kaos i Fredrikstad sentrum nå i dag. Mange var fotlause allerede før klokka 12 på dagtid. 

Veldig mange naive foreldre som aksepterer at ungdommen deres drikker seg dritings på dagtid. Videre er det svært mange på 18+ (ikke bare russ) som er så fulle at de ikke klarer å stå oppreist. 

Merkelig opplegg. 

Det er ikke sikkert at foreldre vet at barna er dritings midt på dagen….

Anonymkode: 84667...8a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Flere og flere trenger å  flykte fra virkeligheten i dag en tidligere og da er alkohol en fin måte å gjøre det på.

Før slapp vi dette miljømaset og mas om trans og pride og hen og alt det er

Mener du virkelig at folk drikker mer pga trans, pride, hen og alt det der??

Anonymkode: 782d0...516

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror

Anonymkode: b7f91...e17

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener du virkelig at folk drikker mer pga trans, pride, hen og alt det der??

Anonymkode: 782d0...516

Det har en sammenheng ja, folk er så slitne og lei

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I år er det fri 18 mai, så da er det ikke så rart at det blir ekstra ille.

Men jeg har ikke reagert på at det har vært spesielt mye synlig fyll tidligere år. Vet ikke hvor dere bor dere som ser mye av det, jeg har bodd både i liten og stor by.

Anonymkode: 8fe9e...1e6

Dette, det er det som er grunnen!

Anonymkode: 9d2b0...6a8

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det har blitt verre enn noen gang. Jeg gikk i barnetoget i Oslo som ledsager, og jeg er helt sjokkert over antall synlige berusede og fulle folk det var langs ruta. En tok til og ned tak i en av mine elever og skremte eleven. En god del sto med øl og champagne langs ruta og skulle lage stemning.(...)

Jeg synes alkoholforbruket på 17. mai har tatt helt av.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...