Gå til innhold

17.mai og alkohol

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er greia med at 17.mai har blitt til en fylledag? Voksne folk som spyr i blomsterkassa i gågata, og voksne menn som urinerer på åpen gate. Det er liksom om å gjøre å drikke så mye som mulig, og alle starter å drikke klokka 9. Det er lite glede og feiring i det. 

Da jeg var liten var det ingen folk som drakk alkohol på dagtid, med unntak av russen. Det var først og fremst fra og med videregående at jeg merka endring i samfunnet med tanke på alkohol og fyll på dagtid. Husker det var veldig koselig å være barn på 17.mai fordi at alle var glade og så godt som ingen var synlig berusa. Jeg tror ikke dagens barn får oppleve det samme. 

Jeg synes det er greit at folk tar seg en øl eller et glass vin til middagen, men ikke at folk skal drikke så mye at de spyr og urinerer overalt. 

Er det flere som har observert denne endringa i samfunnet? 

Anonymkode: c735d...286

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har aldri sett voksne mennesker rave rundt fulle på 17.mai. Jeg har sett bakfull (og enda full) rus, det er det eneste.

Jeg kjenner flere som har champagnefrokost, men det er voksne folk som ikke drikker seg fulle. 

Noen blir kanskje litt påvirket utover kvelden, over grillen og noen øl, men ikke noe mer uvanlig enn andre slike kvelder.

Anonymkode: 7b677...8f5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Fredrikstad. Mulig at det er mer rolig andre plasser i Norge. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi er blitt et samfunn av "kontrollerte" alkiser som leter etter etthvert påskudd for å kunne drikke alkohol. Det er en folkesykdom på lik linje med land som Latvia, Estland og Russland...

Anonymkode: f370a...fbd

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er avholds. Har aldri sett noe av det du beskriver her jeg bor hvert fall :)
Hadde blitt rimelig flau om en av mine nærmeste urinerte på åpen gate og kastet opp i blomsterkasser 😅 Tenker også at alkohol hører ikke hjemme med barn til stede, skal ikke 17 mai være "barnas dag"?

En ting er jo å ha en champagne frokost, ta en øl til grillinga, sammenkomster med venner/familie med vin, men å gå rundt dritings i offentlighet er jo ikke greit. Men det er bare min mening. Mener også å ha lest at å drikke i offentlighet kan medføre en saftig bot/og eller fengsel. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Småbarnsfamilier må etter hvert forstå at dette ikke er 'barnas dag' for alle. 

Alle står fritt til å feire slik en ønsker i dag. Og ved feiringer tilhører også alkohol som oftest. Jeg bor i en stor by og det er ikke mange som spyr ned blomsterkasser her, selv med dagsfylla men en sitter gjerne på utesteder med venner, i byen eller hjemme hos kjente og tar seg en dram eller en øl og 10. Det er champagne frokost og folk uten barn feirer gjerne dagen i dag på andre måter enn å nødvendigvis gå i barnetog. En må tåle å se at andre drikker mer enn deg selv. 

Anonymkode: 3b5d2...6d9

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Var på mange champagnefrokoster før jeg fikk barn da jeg var 30. Det var kjempegøy 🙂. Men alt til sin tid. Nå er jeg over 50, og drikker ett glass bobler på 17. mai. Er en travel dag når man får barn og familie, så frister ikke med mer.

Anonymkode: 6d7e2...21b

AnonymBruker
Skrevet

Noe har skjedd de siste ti årene her hvor jeg bor i alle fall. For ti år siden bodde jeg i sentrum av Trondheim, og da var det mange som var i godt humør, men ikke dritings. De senere årene har det blir mange som rett og slett er fotlause på ettermiddagen. I gamle dager var det gjerne 16 mai som var festdagen, og så møtte man opp passelig fyllesjuk til familiefeiring eller til et arrangement med mer etablerte venner. 

Anonymkode: 89ff7...b53

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så fulle mennesker er det sjeldent jeg ser 17.mai. 

Anonymkode: 0b910...8b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så fulle mennesker er det sjeldent jeg ser 17.mai. 

Anonymkode: 0b910...8b7

Det har hendt.

Anonymkode: 90fad...922

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et annet inntrykk. At det er 16. mai som er "fylla/festdagen". De som festet på 16. mai ligger fyllesyke med skallebank mens resten er ute og feirer. Kanskje det sprettes en champagne som hver og en får et lite glass av, men ikke noe fyll.

Anonymkode: 238ff...fe3

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Noe har skjedd de siste ti årene her hvor jeg bor i alle fall. For ti år siden bodde jeg i sentrum av Trondheim, og da var det mange som var i godt humør, men ikke dritings. De senere årene har det blir mange som rett og slett er fotlause på ettermiddagen. I gamle dager var det gjerne 16 mai som var festdagen, og så møtte man opp passelig fyllesjuk til familiefeiring eller til et arrangement med mer etablerte venner. 

Anonymkode: 89ff7...b53

Jeg bodde i Trondheim mellom 2013 og 2016, og jeg har selv sett mye fyll på 17.mai der også. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er totalt kaos i Fredrikstad sentrum nå i dag. Mange var fotlause allerede før klokka 12 på dagtid. 

Veldig mange naive foreldre som aksepterer at ungdommen deres drikker seg dritings på dagtid. Videre er det svært mange på 18+ (ikke bare russ) som er så fulle at de ikke klarer å stå oppreist. 

Merkelig opplegg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva er greia med at 17.mai har blitt til en fylledag? Voksne folk som spyr i blomsterkassa i gågata, og voksne menn som urinerer på åpen gate. Det er liksom om å gjøre å drikke så mye som mulig, og alle starter å drikke klokka 9. Det er lite glede og feiring i det. 

Da jeg var liten var det ingen folk som drakk alkohol på dagtid, med unntak av russen. Det var først og fremst fra og med videregående at jeg merka endring i samfunnet med tanke på alkohol og fyll på dagtid. Husker det var veldig koselig å være barn på 17.mai fordi at alle var glade og så godt som ingen var synlig berusa. Jeg tror ikke dagens barn får oppleve det samme. 

Jeg synes det er greit at folk tar seg en øl eller et glass vin til middagen, men ikke at folk skal drikke så mye at de spyr og urinerer overalt. 

Er det flere som har observert denne endringa i samfunnet? 

Jeg kommer fra liten bygd og har aldri vært full 17. mai. Max 1 glass bobler på frokost flr vi fikk barn. Hørte første gang om dette med drikking gjennom hele dagen da jeg bodde i Oslo og var student, og tenkte det var skikkelig harry, og ikke noe som fristet. Trolig et Oslo- eller -andre byer- fenomen. Merker ofte at mange drikker mye og trakter etter fyll, og disse lange køene foran Vinmonopolet i pandemien var spesielt.

Anonymkode: bd554...7e5

• Nyttig 1
Skrevet

Både ja og nei 😃

AnonymBruker
Skrevet

Bor i Oslo, dro dit i ettermiddag, det er sykt høy festemusikk i alle restauranter, og fulle folk og søppel overalt. Synes hvertfall de kunne venta til kvelden...

Anonymkode: a9716...701

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke sett noe hardfyll her i Oslo så lenge det er tidlig på dagen og barnetoget går. Føler det er mer utover ettermiddagen og kvelden, når barna har reist videre. 

Anonymkode: 88c12...f6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er full fest i Bergen hvertfall. Det er tragisk, og flaut. 17.mai er bare blitt et stort fyllakalas, fra morgen til kveld. 

Det er mye ungdommer, men det er også altfor mange voksne, som burde klare å styre seg bedre. 

Anonymkode: 782d0...516

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I nettaviser har jeg tilogmed lest at barn på 13-14 år raver fulle rundt. Hvor er foreldrene deres hen ? Skjerp dere sier jeg. Her såg jeg ungdom som var rimelig påseilet ved borgertoget klokken 16. Det var ikke russ, de virket yngre enn russen.

Jeg har ikke sett voksne som er fulle i dag,kun ungdom.

Anonymkode: cef7a...0a0

AnonymBruker
Skrevet

jeg skal ihvertfall holde meg langt unna alkohol idag. Jeg er så deprimert og trist at jeg tror jeg kunne komme til å finne på noe veldig dumt 

Anonymkode: bc4e4...aaf

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...