Gå til innhold

Gdansk


Hunky Dory

Anbefalte innlegg

Hei :)

Samboeren og jeg skal til Gdansk i februar og lurte i den anledningen på om det er noen som har steder og anbefale eller plasser å unngå.

Ferien er lav budsjett og lagt opp mer etter å være en kulturell tur, arkitektur, museer osv., enn en tja vet ikke hva men ikke en hotellferie hvertfall. Vi skal være der i 4 eller 5 dager, husker visst ikke helt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært der, og det er en vakker by. Gjorde egentlig ikke noe annet enn å gå gatelangs og spise på koselige kafeer. Det er nydelig der om våren, men dere reiser vel litt for tidlig til å oppleve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hlkfda

Hei, jeg har vært der.

Dere må få med dere Skipsverftet i Gdansk, der Lech Walesa ledet opprøret som førte til kommunismens fall i Polen. Et kjempefint spennende museum inne på selve verft området. Verftet ligger i gangavstand fra byen.

De første skuddene under andre verdenskrig startet også i Gdansk. Finnes monument + museum på Westerplatte. Dette ligger litt utenfor sentrum, ta buss eller taxi dit.

Ellers er gamlebyen veldig fin. Billig rav i Polen. Det er de kjent for. Billig og spise ute også, og på markedene er alt av klær, sko osv billig. Skal du handle klær osv på store kjøpesentere er prisene mer lik de norske.

Ellers kan jeg også annbefale Sopot og Gdynia som ligger litt utenfor selve Gdansk. Disse tre byene blir ofte kalt "The Tricity". Særlig Gdynia var veldig sjarmerende :)

Kos dere, og spør hvis dere lurer på noe mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hunky dory ii

Heisann og takk for svar, jeg har ikke vært inne på en stund :)

Gleder meg mer og mer til å dra nå. Har notert meg infoen ;)

Vi har fått hotel ca i gamle byen, så håper det var et godt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Haffner_*

Har vært i Gdansk,Gdynia og Sopot ,veldig fine byer.

Ta en taxi til Sopot der er europas lengste trepir som går 500km.

ut i havet. Der er det også mange små fine butikker

Alt er billig i Polen,utrolig flotte butikker og de får moteklær

langt føre oss er i nisseland.

Skal på spa tur dit i mars, det er billig der det

Ha en riktig god tur,og så er polakkene veldig hyggelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gdynia er koselig! Vi pleide å gå tur langs havnen, og spise ostetallerken på John Bull Pub...mimre, mimre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hunky dory ii

Takk for alle svar. Vi skal ta oss tur til de to andre byene mens vi er der nede. Har kjøpt oss en turistbok der det står beskrevet forskjellige ruter å gå rundt omkring, så håper den var verdt pengene (29,- på salg :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

*dytte opp tråd*

Det står så lite om Gdansk her. Jeg skal dit i påsken. Hvordan gikk turen, Hunky Dory? (Om du har rukket å reise dit ennå.)

Jeg vil høre mer om byen! :rosasmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Gjesta

*Dytter oppover jeg også*

Jeg fikk ikke til å legge inn et eget innlegg idag så jeg prøver meg under denne..

Jeg skal en langhelg til Gdansk i juni og lurer på om noen der ute har vært der og har noen anbefalinger? Overnattingsplass? Verdt å se? Shoppinggate?

Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Gdansk for et halvt års tid siden. Det var en vakker og historisk by (trodde den skulle være industriell og grå...). Mye å se. Bra shopping. Fine spisesteder og ganske billig.

Anbefales!!!!

Bodde på Hotel Krolewski, som ligger vakkert til ved elven og gamlebyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Takk for svar!!! :-)

Har lett litt rundt på nettet og lurer på å få overnatting i Sopot siden det ligger midt i tri-city området. Da kan vi heller reise litt rundt, har ikke helt bestemt oss enda.

Det høres flott og jeg gleder meg!!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...