AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #21 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Førstnevnte har vi fra før. Jobber i vgs Anonymkode: 5f1e1...206 Det har ikke vi. Jeg jobber også på vgs, med godt over 1000 elever, helt ny skole. Vi har fått beskjed om at vi må bruke privat mobil om noe skulle skje. Anonymkode: a3b69...973 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #22 Skrevet 15. mai 2023 Eventuelt bare stoppe en viss type import...... Anonymkode: 48eb9...fb0 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #23 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eventuelt bare stoppe en viss type import...... Anonymkode: 48eb9...fb0 Jeg jobber på en skole med 90% etnisk norske, skolen er på et boområde der boligene koster mellom 8-14 millioner kr. Tro meg vi har elever med både adferdsvansker og læringsvansker der. Etnisitet er ikke problemet her, det er heller respekt for skolen som et system, tilpasninger og kanskje underliggende diagnoser man ikke har tatt tak i enda. Anonymkode: 506eb...788 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #24 Skrevet 15. mai 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg jobber på en skole med 90% etnisk norske, skolen er på et boområde der boligene koster mellom 8-14 millioner kr. Tro meg vi har elever med både adferdsvansker og læringsvansker der. Etnisitet er ikke problemet her, det er heller respekt for skolen som et system, tilpasninger og kanskje underliggende diagnoser man ikke har tatt tak i enda. Anonymkode: 506eb...788 Ingen som snakker om etnisitet...? Hvis skolene trenger voldsalarm er det pga. visse kulturer. Anonymkode: 48eb9...fb0
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #25 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor mye koster det samfunnet at disse ungdommene blir navere, faller utenfor samfunnet og utøver vold i samfunnet? Vi ser allerede nå at flere og flere blir unge uføre, dropper ut av videregående og faller utenfor arbeidslivet i ung alder. Hvis lærere på skolen blir langtidssyke pga vold i hverdagen så koster det samfunnet penger også. Så her handler det mer om hva man vil bruke penger på forebygge eller slukke branner. Anonymkode: 506eb...788 Det er to forskjellige budsjetter, derfor kan du ikke sette dette opp mot hverandre. Så hvor på skolebudsjettet skal de ta pengene fra? Anonymkode: 47e6e...ec5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #26 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke sånn at man møter til miljøterapi eller veiledningstimer nødvendigvis. Det er mer forebyggende tiltak drevet av miljøarbeidere, f.eks uteskole der ungdommene får mer praktiske oppgaver enn å sitte stille i klasserommet. En annen måte å gjøre det på er å drive forebyggende miljøarbeid å f.eks lage elevkantine/verksted på skolen der disse elevene får muligheten til å bidra til noe positivt istedenfor å være i klasserom å ikke mestre. Anonymkode: 506eb...788 Dulle enda mer med de enn de alt blir i dag altså. Problemet er nettopp dette - ungene og ungdommene blir ikke ansvarliggjort for egen oppførsel. Foreldrene deres holdes ikke ansvarlige heller. Når unger finner ut at de kan herje med klassen, skape bråk, tøffe seg med å ta det ut på læreren - også er det læreren som får ansvaret for at eleven ikke oppfører seg. Dette vet ungene. Det er læreren som blir ‘sendt til rektor’ og får formaning om å gå i seg selv og oppføre seg bedre så ungen ikke utagerer. Unger vet de kan klage inn læreren. Og de har alt for ofte også foreldrene med på laget - mot læreren. Et opplegg med enda mere dulling med disse elevene vil bare gjøre vondt enda verre. Problemet er at vi har fjernet både lærerens autoritet, og læreren sanksjonsmuligheter for dårlig oppførsel på skolen. Så da får vi selvfølgelig unger som benytter seg av det frie spillerommet de har fått. Enda flere folk inn i skolen som skal forstå seg på dem, godsnakke med og gjøre koseting så kanskje de kan bli snille og oppføre seg - det viser jo kun disse ungene at de har vunnet. Ingenting kreves av dem. De må ikke stå til ansvar for egne handlinger. De kan alt i dag drite i klasseopplegget og undervisningen, får sitte og spille data og dille mens de andre lærer - i håp om at de i hvert fall ikke ødelegger og bøller ei lita stund. Anonymkode: a9847...2b2 3 6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #27 Skrevet 15. mai 2023 Ja. Mange elever er faktisk for utagerende til at en lærer klarer å stoppe f.eks vold. Jeg husker når jeg gikk på skolen var det ett barn i klassen vår som var ekstremt utagerende, og også fysisk overlegent. En gang ble han utrolig sint på en annen elev og skulle drepe han. Da lå læreren vår som var en dame rundt 60 år, tynn og liten oppå han og brukte all sin kraft til å holde han nede, vi andre skjønte heldigvis alvoret og sprang for å hente en annen lærer. Men voldsalarm er ikke det eneste svaret, forebygging er også viktig. Anonymkode: e3458...24b
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #28 Skrevet 15. mai 2023 Skulle gjerne hatt en knapp som varslet administrasjonen om behov for umiddelbar hjelp. Det kan være utagering/truende atferd i klasserommet eller andre årsaker som utløser behovet, men det er ikke alltid man kan gå for å hente etter hjelp selv. Anonymkode: b27a0...ced
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #29 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ingen som snakker om etnisitet...? Hvis skolene trenger voldsalarm er det pga. visse kulturer. Anonymkode: 48eb9...fb0 De mest voldelige og utagerende elevene her vi bor er etnisk norske. Kanskje ikke det svaret du ville ha? Anonymkode: eadc9...bcf 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #30 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ingen som snakker om etnisitet...? Hvis skolene trenger voldsalarm er det pga. visse kulturer. Anonymkode: 48eb9...fb0 Visse kulturer? Min mann er fra Asia og han fikk sjokk når han begynte på skolen her i Norge som ungdom. I hans hjemland (India) har de mye mer respekt for voksne, lærere og skolesystemet generelt enn det han så her i Norge. Han ble faktisk sjokkert over hvordan skoleelever oppførte seg ovenfor lærere her i Norge. For meg virker det som de fleste andre kulturer har mer respekt for voksne enn den norske kulturen. Anonymkode: 506eb...788 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #31 Skrevet 15. mai 2023 Og om barn utagerer - så har læreren faktisk ikke lov til å ta i ungen. Dette vet ungene selvsagt. Å utøve vold mot læreren er idag null risiko for dem. Da får du enkelte unger som herjer på og i praksis styrer klassen. En voldsalarm så noen med autorisasjon til å utøve fysisk makt kom og hentet de ut av situasjonen med en gang - da hadde vi kommet langt i fjerne den maktposisjonen mange trøbbelmakere idag har tatt i klasserommet. Hvem vet - kanskje det også ville fått ned tallet på skolevegrere…? For utfører de vold mot læreren - hva blir da ikke medelever utsatt for? Barnevernet henter voldsutsatte barn ut av familier. Hvem redder voldsutsatte barn ut av klasserom…? Nei, i stedet har vi skoleplikt. Og de ungene som blir utsatt for disse ungene som bruker fysisk og psykisk vold blir tvunget til å møte i samme rom som sin voldsutøver hver dag - ellers blir deres foreldre meldt til barnevernet. Koko-opplegg. Skolevegring blir da fort eneste måten andre unger kan verne seg selv. Anonymkode: a9847...2b2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #32 Skrevet 15. mai 2023 Dette har vi brukt på skolen jeg jobber på. Ikke direkte «voldsalarm» som går til vektere el.l, men en knapp som varslet administrasjonen når noe var på gang. Enkelte ganger ble den nyttet preventivt, ved at det at en ny person kom inn i klasserommet hjalp på å snu situasjonen. Andre ganger ble den brukt i mer akutte situasjoner der vi trengte støtte når situasjonen var ute av kontroll, enten for å bistå i situasjonen, ta over resten av klassen eller hjelpe på andre måter. For oss fungerte det bra. Elevene var ikke klar over ordningen. Det fungerer ikke slik at man bare kan gi elever som strever, alternativ opplæringsarena. Det er heller ikke slik at det er flust av ressurser i den norske skolen, slik at alle elever som kan utagere har en 100% ressurs på seg. Og lærere opplever til tider MYE vold. Medelever også… Til informasjon var alle elevene vi hadde utfordringer med på dette trinnet etnisk norske…. Anonymkode: 95d29...648 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #33 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Førstnevnte har vi fra før. Jobber i vgs Anonymkode: 5f1e1...206 Vi har ikke det. Jobber på barneskole. Anonymkode: 506eb...788
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #34 Skrevet 15. mai 2023 Flott! Vi fikk mail fra skolen om at det var en medelev i klassen som hadde med kniv forrige uke. Barneskole. Skremmende utvikling. Anonymkode: 2d32b...445 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #35 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Skulle gjerne hatt en knapp som varslet administrasjonen om behov for umiddelbar hjelp. Det kan være utagering/truende atferd i klasserommet eller andre årsaker som utløser behovet, men det er ikke alltid man kan gå for å hente etter hjelp selv. Anonymkode: b27a0...ced Har dere en administrasjon som faktisk er på jobb og som i tillegg hjelper når det er noe? Vår vet vi aldri hvor er, men de er sjelden fysisk på skolen. Og er de det må du løpe tre kilometer og gå gjennom tre låste dører for å komme inn til dem, og å hjelpe med noe i klasserommet gjør de uansett aldri. Anonymkode: a3b69...973
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #36 Skrevet 15. mai 2023 Og hvorfor er tilstanden sånn i dagens klasserom? Kan noen forklare det, kortfattet? Det var IKKE sånn for 15-20 år siden. Et og annet utskudd, yes, men de ble håndtert, for å si det sånn. Den norske skolen er en katastrofe, og jeg GRUER meg til å sende barnet vårt avgårde til høsten 🤢 Anonymkode: 6814c...19a
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #37 Skrevet 15. mai 2023 Jeg bruker voldsalarm i klasserommet. Jeg jobber på en barneskole. Selv om dere tenker at små barn kan nok ikke gjøre store skaden; jo, det kan de. Særlig når de kommer løpende mot deg med saks. Jeg er en liten nett kvinne på 160 cm. Anonymkode: 15ad6...5c8 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #38 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg bruker voldsalarm i klasserommet. Jeg jobber på en barneskole. Selv om dere tenker at små barn kan nok ikke gjøre store skaden; jo, det kan de. Særlig når de kommer løpende mot deg med saks. Jeg er en liten nett kvinne på 160 cm. Anonymkode: 15ad6...5c8 Det er dessverre på barneskolene det er mest vold Anonymkode: 506eb...788
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå