Gjest Siri B Skrevet 7. januar 2006 #1 Skrevet 7. januar 2006 Hei! Noen som vet hvordan man kan måle fett% for å få en så nøyaktig måling som mulig? Hva er anbefalt fett%? Vareierer den for kjønn og alder??!
monkeyfairy Skrevet 7. januar 2006 #2 Skrevet 7. januar 2006 Anbefalt fettprosent er 9-21 prosent for menn og 21-35 for kvinner. Fettprosent, sjekk denne siden: http://www.biofitness.com/bodyfat.html må konvertere vekt/mål til lbs og inch side for konvertering mellom inch/cm: http://www.manuelsweb.com/in_cm.htm og mellom kg/lbs: http://www.manuelsweb.com/kg_lbs.htm
Wiggins Skrevet 21. april 2010 #3 Skrevet 21. april 2010 Hei! Noen som vet hvordan man kan måle fett% for å få en så nøyaktig måling som mulig? Hva er anbefalt fett%? Vareierer den for kjønn og alder??! Du kan ikke måle fettprosenten selv. Slike linker som monkeyfairy viser til gir i beste fall et svært omtrentlig tall. Skal du få målt fettprosenten med en brukbar grad av nøyaktighet må du til lege eller ernæringsfysiolog. Anbefalt fettprosent er ca. 10% for menn og 20-25% for kvinner. Små jenter har vanligvis lavere fettprosent, det er et stykke ut i tenårene at jenter flest begynner å få kvinnelige former og dermed litt høyere fettprosent. Trenger du å få målt fettprosenten da? Du ser vel med det blotte øyet om du er virkelig overvektig eller ei. Har du en BMI på over 25 bør du kanskje få målt fettprosenten, men ligger du mellom 19 og 24 har du høyst sannsynlig passelig fettprosent.
Inx Skrevet 21. april 2010 #4 Skrevet 21. april 2010 Du kan ikke måle fettprosenten selv. Slike linker som monkeyfairy viser til gir i beste fall et svært omtrentlig tall. Skal du få målt fettprosenten med en brukbar grad av nøyaktighet må du til lege eller ernæringsfysiolog. Anbefalt fettprosent er ca. 10% for menn og 20-25% for kvinner. Små jenter har vanligvis lavere fettprosent, det er et stykke ut i tenårene at jenter flest begynner å få kvinnelige former og dermed litt høyere fettprosent. Trenger du å få målt fettprosenten da? Du ser vel med det blotte øyet om du er virkelig overvektig eller ei. Har du en BMI på over 25 bør du kanskje få målt fettprosenten, men ligger du mellom 19 og 24 har du høyst sannsynlig passelig fettprosent. Enig, egenmåling av fettprosent funker dårlig, selv med kaliper. Men du kan få en venn til å gjøre det og regne ut når du har målene. 10% fettprosent anbefalt for menn er nytt for meg i alle fall - hvem anbefaler dette og hvorfor? Øyne kan bedra og det kan være vanskelig å selv se "utvikling" over lengre tid. Da er det til stor hjelp å ha målinger å se på, se at ting går i riktig retning osv.
Wiggins Skrevet 21. april 2010 #5 Skrevet 21. april 2010 10% fettprosent anbefalt for menn er nytt for meg i alle fall - hvem anbefaler dette og hvorfor? Det var det som sto i naturfagboken min da jeg gikk på videregående. Jeg vil tro at en slik prosent er bra fordi den innebærer at man har nok fettlager men samtidig ikke så mye fett at det innebærer økt risiko for hjerte- og karsykdommer. Det er også noen treningsstudioer som har en slik maskin som kan måle fettprosenten ved at du holder på to elektroder, så sender den en svak strøm gjennom kroppen din. Disse fins i billige håndholdte utgaver, men disse er ikke pålitelige.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå