Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle mammaer!!

Jeg er 43 år, "ung og Sprek" og i mitt 2. ekteskap. Vet at tiden renner ut men... har fremdeles lyst på et barn til. For gammel?? - vil noen si, men det er vel ting som er positivt med en "eldre" mamma også?? Tar gjerne imot råd fra synsere eller "eldre" mødre som kan gi meg noen råd.

1000 takk fra Sissa

Videoannonse
Annonse
Gjest Mortitia (ikke innlogget)
Skrevet

Bare vær obs på at sjansene for at dere får et barn med Downs øker kraftig når man er over 38 (tror jeg det var).

Klem fra Mortita

8+5

Skrevet

Hvorfor skal hun være ops på det da mortita? For meg høres det ut som at man bør vurdere om man i det hele tatt skal få et barn fordi denne faren er der....... Kjenner flere som har fått barn i 40 års alderen. Det har gått helt fint. Dessuten- får man et barn med Downs syndrom så er vel de like velkomne til verden, eller????

Jeg syns vi er altfor opptatte av at fasaden skal være perfekt.

Det å få et downs-barn er selvfølgelig krevende, men du verden for noen gleder de gir deg tilbake!!! :D

Skrevet

Ja jeg syns du er for gammel.

Er 19 og hadde du vært "min" mor ville du vært 62... 63 når "jeg" ble født.

Min bestefar(!) er såvidt 65...

Egoistisk vil jeg kalle det.. hvorfor ikke være glad for de barna du har?

Hva er positivt ved at en mor er 43(44??) når en får barn?

Gjest Anonymous
Skrevet

Barn bryr seg lite om alder, for dem er man mamma og pappa uansett. Jeg har selv gamle foreldre og så selvfølgelig at de var litt annerledes enn andres foreldre da jeg ble litt større. Men det gjør jo ikke noe. Alle foreldre er forskjellige og jeg ville ikke ha bytta mine med mine venners yngre foreldre.

Det største aberet er vel at man risikerer å falle fra før barnet er stor nok til å stå på egne ben, men med den høye levealderen vi har i Norge i dag er ikke det noe stort problem lenger. Og så vidt jeg forsto av ditt innlegg vil barnet ha eldre søsken som kan tre støttende til.

Som Mortitia sier er sjansen for å få et barn med Downs eller andre problemer større når man er over en viss alder, men de fleste som får barn i godt voksen alder har valgt det bevisst og klar over risikoen.

Så lenge du fysisk og psykisk føler deg klar for å få et barn til, hvorfor ikke??

Lykke til .

Gjest Anonymous
Skrevet

Viwi dersom du bruker hue litt så er det ikke det jeg mener. Det jeg mener er at mange får fostervannsprøver i denne alderen og velger bort barn nettopp fordi man oppdager Downs. Dersom du har fulg med på tråder jeg har så har du oppdaget at jeg er i nær familie med et fantastsisk menneske som har Downs. Men man bør være obs på at sjansene er jo store når man er over 40.....hvorfor skal man ikke melde fra om det da ? Så ikke kverruler da. Man må jo få lov til å si hvilke risikoer det er der ute. Jeg er enig i at Downs barn er like velkomne, men man må også tenke på at det er mye mer krevende og man skal ha mer oppfølging.

Klem fra Mortitia 8+6

Skrevet
Hei alle mammaer!!

Jeg er 43 år, "ung og Sprek" og i mitt 2. ekteskap. Vet at tiden renner ut men... har fremdeles lyst på et barn til. For gammel?? - vil noen si, men det er vel ting som er positivt med en "eldre" mamma også?? Tar gjerne imot råd fra synsere eller "eldre" mødre som kan gi meg noen råd.

1000 takk fra Sissa

Jeg synes ikke du er for gammel. Jeg har en venninne som er 42 og er gravid. Har du lyst - så gå for det.

Jeg blir mer overrasket når ungdommer under 20 sier at de er gravide enn voksne kvinner på 40. :blunke:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke har sansen for "gamle" foreldre. Og med gammel mener jeg rundt 40 år og oppover. (Jo eldre, jo verre.) Jo lenger man venter med å få barn, jo større sjanse er det for at barnet blir foreldreløst. Jeg synes det er litt sånn "jeg vil være ung". Tenk på ungen da! Det kan da ikke være morsomt å komme sammen med noe som ser ut som besteforeldrene! Selvsagt er man glad i foreldrene sine, med barn og unge er nå en gang sånn at de i perioder skammer seg over foreldrene sine. Gamle foreldre orker dessuten å være med på mindre enn unge foreldre, f eks ser jeg ikke for meg en 60 åring spille fotball med sønnen sin. (Selvsagt finnes det unntak.)

Skrevet
Jeg må innrømme at jeg ikke har sansen for "gamle" foreldre. Og med gammel mener jeg rundt 40 år og oppover. (Jo eldre, jo verre.) Jo lenger man venter med å få barn, jo større sjanse er det for at barnet blir foreldreløst. Jeg synes det er litt sånn "jeg vil være ung". Tenk på ungen da! Det kan da ikke være morsomt å komme sammen med noe som ser ut som besteforeldrene! Selvsagt er man glad i foreldrene sine, med barn og unge er nå en gang sånn at de i perioder skammer seg over foreldrene sine. Gamle foreldre orker dessuten å være med på mindre enn unge foreldre, f eks ser jeg ikke for meg en 60 åring spille fotball med sønnen sin. (Selvsagt finnes det unntak.)

Det at man synes mennesker over 40 år som for barn er dumt eller teit, baseres på fordommer. Og det at man i dag løfter litt på brynet over ungdommer som får barn baseres på kunnskap og erfaringer. I vår kunnskapssamfunn, er både ungdomsperioden og voksenperioden forskyvet på grunn av utdanning og karriere til kvinner. De fleste kvinner i dag får barn når man har avsluttet utdanningen. Gjennomsnittet i Oslo for kvinner som føder er 30 år.

Når det gjelder kommentaren til en lenger opp her om at man høyner risikone hvis man får barn når man er 38 år. Så er det korrekte, at hvis man som kvinne er førstefødene i en alder av 35 er sannsynlighetene høyrer for at man kan få et barn med Down Syndrom. HVor mange % vet jeg ikke helt. :blunke:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor må det være en fordom at jeg ikke synes noe om gamle foreldre? Det må da være lov å ha en mening om noe uten at det nødvendigvis er fordommer. Jeg misliker da ikke folk over 40 år, selv om jeg ikke synes de bør få barn! Dessuten er det fakta at jo eldre mødrene er, dess flere komplikasjoner kan det oppstå. Og det sier seg vel selv om en gammel person har større sjanse for å falle fra enn en ung.

Selvsagt har en 40-åring mer livserfaring enn en 20-åring, men det betyr nødvendigvis ikke at 40-åringen er en bedre forelder. Og selvsagt mener jeg ikke at alle unge foreldre er godt egnet heller. Men nettopp pga alder tror jeg unge foreldre (gjennomsnittlig) orker å følge opp ungene mer enn de godt voksne.

Selv om vi i vårt moderne samfunn utdanner oss og venter lenger med å få barn, er kvinner fortsatt mest fruktbare i begynnelsen av tjueåra. Jeg tror det er en grunn til det.

Skrevet

Ok mortitia- kan gjerne bruke hue mitt jeg. MEn tror du virkelig ikke at en kvinne på over 40 blir tytt ørene fulle av dette fra før av. Det er aldri en slik diskusjon som dette uten at den "eldre" blir advart i det vide og det brede. DET irriterer meg. Man har da for pokker evne til å tenke selv. Og garantert har de som vurdere å bli mor sent tenkt gjennom dette. Jeg syns det er flott at folk over 40 også får barn jeg.. Kan ikke se noe galt i å være "gammel" mor.

Skrevet

Bare for å ha sagt det - så er du jo tullete å kalle en kvinne på 40 år "gammel". Det er selvsagt et definisjonsspørsmål, men jeg regner ikke folk for å være gamle for de passerer 70. :blunke:

Gjest Anonymous
Skrevet

Viwi dersom du hadde brukt øynene og lest innlegget mitt skikkelig ser du at jeg bare skrev at riskoen er større når man er i en viss alder. Skrev overhode ingenting om at det er galt at man vil ha barn når man er over 40. Jeg synes det i hvertfall er bra at man blir gjort obs på hvilke faktorer som kan spille inn. Enhver bør jo være glade for at man i hvertfall blir gjort obs på det. En skal jo huske at det gjelder ikke bare en en selv, men også et barn her. Når man har to barn fra før av så er man velsignet med det. Så heller heng deg opp i andre kommentarer som er litt mer usaklige da Viwi.

Gjest Anonymous
Skrevet

Selvsagt ser ingen på en 40-åring som gammel, men det er en gammel eller godt voksen alder å få barn i. Selv om man ikke er så fryktelig gammel når man føder ungen, blir man jo eldre ettersom ungen vokser til, ikke sant.

Allerede som 40-åring har man levd over halvparten av livet og den siste halvdelen er normalt ikke den man har best helse i.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er selv 25 år og gravid selv.... Jeg synes IKKE du er for gammel! Min mor var 32 når hun fikk meg, og hun kunne godt fått meg 10 år senere! Hun var (hehe ER) sprek som bare det og kunne godt klart en unge i en alder av 42! Dette kommer ann på personen, man er jo ikke gammel i denne alderen!

Men det er jo større risiko for syke barn, men dette kan vel en lege snakke med deg om? Ta deg en time hos legen og hør på råd der!

Men ellers så vil jeg si at du IKKE er for gammel i mine øyne!!!

Lykke til, samme hva du velger :lol:

Skrevet

ja nu må jeg bare lufte mig lidt her....

Da jeg var 19 og fik mit første barn lovet jeg mig selv at jeg kulle aldrig blive en gammel mor over 35 det var egoistisk og bare sååååååååååååå synd for det stakkels barn...

men så skete der jo det at jeg fik mig ny mand i en alder af 32 og vi ønskede os et barn, vi prøvede og prøvede og ingenting skete, og så en dag eller 10 efter min 37 års fødselstag var der bingo, og jeg skal love for at både gutten på 11 storbror og pappa og mamma (mig) skal være de bedste forældre i verden, og vores barn får ikke gamle forældre, jeg hopper rundt til hous musik og flipper og papper er en gammel DJ og elsker AC/DC og andet hard rock, men nok om det, vi føler os så unge men det er kun skinnet som siger til om vores alder eller er vi lige fjollede som om vi var 20.....

Det var ikke min mening for 18 år siden, alt kan forander sig, så man skal passe på med hvad man siger man ved aldrig hvad vil ske med ens liv.

jeg ønsker dig bare så meget lykke til og gå for de 2 blå :D hvad er livet uden verdens bedste egotrip at få en baby Mmmmmmmmmmmmmmmm

Skrevet

Jeg er 37 år og venter mitt første barn rundt nyttår. Jeg har ikke fått negative reaksjoner fra omgivelsene i det hele tatt. Tvert i mot, venninner med barn i konfirmasjonsalder begynner å bli baby-sjuke igjen når de ser meg....

De aller fleste som blir foreldre i moden alder er nok klar over at det er noe forhøyet risiko for komplikasjoner, Downs etc. Men dette er så marginalt at man ikke kan slutte å få barn ved fylte 35! Og: Det var MANGE som fikk barn rundt 40-års-alderen før også, men da var det ofte en attpåklatt.

Skrevet

Jeg tror ikke barn har vondt av å ha modne foreldre; tvert imot. De har levet sin ungdomstid og har både livserfaringer og tid til å ta seg av barna. Ved selvsyn har jeg sett at flere som får barn i ung og spesielt ekstrem ung alder nok sliter med å både leve sin ungdomstid og få nok tid til barna - noe må vike - og noen er egositiske.

Barn er en velsignelse - og slett ikke alle forunt, dette er et valg du og din mann må ta.

Skrevet

Jeg er selv barn av en som fikk det beste budskapet hun noen gang har fått, da hun var 44, pappa var 56... de har vært verdens beste foreldre for meg!!! :D Selv om jeg hadde foreldre og besteforeldre i ett da jeg begynte på ungdomsskolen har ingen hatt noe problem med dette, hverken jeg eller noen i min familie eller omgangskrets! Mine foreldre lever i beste velgående enda, og nå skal vi prøve å gjøre dem til besteforledre - jeg er betydelig yngre enn min mor(21) og det fordi jeg ønsker meg mange barn..

Sjangsen for å få funksjonshemmede barn skal visst nok være større når man er over 38, noe min mor også var smertelig klar over(ettersom det var noe alle fortalte henne..) Hun fikk god oppfølging og alt gikk bra! Selvom sjansen for å få funkjsonshemmede barn hevdes større bør ikke det bety at du får det!!

Lykke til med prøvingen! :wink:

• Hjerte 1
Gjest Anonymous
Skrevet

jeg kjenner til to gutter på min alder (23) som er svært preget av å ha hatt gamle foreldre i oppveksten.. jeg kjenner også en mann på snart 40 som er en tragedie.. og psykologen hans legger det meste av skylden på den gammeldagse oppveksten..

selv hadde jeg en mor som var 20 da jeg ble født, noe jeg har merket i min oppvekst; hun var for ung og umoden..

25-35 er den ideelle alderen mener jeg..

selvfølgelig må dere få barn før og senere.. og de alle fleste av disse barna vil sikkert ha det svært godt.. ingen tvil om det..

men alder ER en faktor som i enkelte tilfeller vil ha betydning.. så bare vær klar over det og ta hensyn til det.

så går det nok så bra.. :)

lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...