AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #21 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Desse punktene i kjøpskontrakten blir sjeldent opplyst om før kjøper gjerne har reist langt for å komme på besøk, og har bestemt seg for å kjøpe valpen. Har til gode å se slik informasjon på oppdretter sine sider, eller i salgsannonser…… Hvorfor er det ingen oppdrettere som publiserer kjøpskontraktene sine på nettsiden sin? Det er jo egentlig en bevisst svindel på en særs uredelig måte. Greit nok å ville vite hva som skjer med de hundene som en er oppdretter av, men noen går vel langt. Anonymkode: 7d676...6d6 Dette stemmer kanskje for useriøse oppdrettere men de seriøse sender kontrakten før du reiser for å hente.. Så dette tror jeg overhode ikke på, har du kjøpt mange hunder hvor du ikke har lest kontrakten før du drar for å hente er det du som kjøper som er sløv tenker jeg.. Anonymkode: 4f7e7...cd4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #22 Skrevet 16. mai 2023 Anonymbruker*** skrev (13 timer siden): At oppdretter ønsker å ta hunden tilbake ut hundens liv om den skal omplasseres hadde jeg personlig ikke vært komfortabel med. Er ekstremt knyttet til min godt voksne hund. Om jeg mot formodning måtte omplassere ville jeg valgt noen jeg og hunden kjente slik at jeg var trygg på at hun kom til et godt hjem. Hadde vell selv blitt en slik innpåsliten tidligere eier som ville holde kontakt... Jeg ville ikke overtatt en hund fra en eier som ikke greide å skilles fra den. Har overtatt to omplasseringshunder og overtagelse krever tillit fra begge sider. Sender gjerne oppdatering om hvordan det går, men det er det. Når jeg kjøpte valpen så stolte oppdretter på at jeg ville gi den et godt liv. På samme måte stoler jeg på at oppdretter vil det beste for valpene sine og det vises jo gjennom at hun vil ta den tilbake i tilfelle. Gjensidig tillit. Anonymkode: a51b6...888 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #23 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette stemmer kanskje for useriøse oppdrettere men de seriøse sender kontrakten før du reiser for å hente.. Så dette tror jeg overhode ikke på, har du kjøpt mange hunder hvor du ikke har lest kontrakten før du drar for å hente er det du som kjøper som er sløv tenker jeg.. Anonymkode: 4f7e7...cd4 Det er helt normalt at nkk eller skk's standard kontrakt undertegnes hos oppdretter ved henting av valp. Er det noe utenom, tas det på telefon eller mail, i tiden før hundekjøpet. Oppdretterne mine er seriøse og med flere års erfaring. Anonymkode: d42d0...6fc
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #24 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette stemmer kanskje for useriøse oppdrettere men de seriøse sender kontrakten før du reiser for å hente.. Så dette tror jeg overhode ikke på, har du kjøpt mange hunder hvor du ikke har lest kontrakten før du drar for å hente er det du som kjøper som er sløv tenker jeg.. Anonymkode: 4f7e7...cd4 Når valpekjøpere kommer på besøk skriver jeg - ikke for å hente valpen😉 De fleste kommer på besøk en gang før de henter valpen. Anonymkode: 7d676...6d6
Anonymbruker*** Skrevet 16. mai 2023 Forfatter #25 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg ville ikke overtatt en hund fra en eier som ikke greide å skilles fra den. Har overtatt to omplasseringshunder og overtagelse krever tillit fra begge sider. Sender gjerne oppdatering om hvordan det går, men det er det. Når jeg kjøpte valpen så stolte oppdretter på at jeg ville gi den et godt liv. På samme måte stoler jeg på at oppdretter vil det beste for valpene sine og det vises jo gjennom at hun vil ta den tilbake i tilfelle. Gjensidig tillit. Anonymkode: a51b6...888 Nei, jeg ville heller ikke overtatt en omplasseringshund med tidligere eier "på kjøpet". For min del håper jeg jo aldri å måtte omplassere hunden, men i tilfelle rottefelle har jeg heldigvis flere gode venner og slektninger som gjerne hadde tatt henne. En del i en slik situasjon finner seg jo heller avlastningshjem enn å omplassere. Finnes alltids en løsning som er god for begge parter. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #26 Skrevet 16. mai 2023 Som oppdretter har jeg i mine kjøpekontrakter at jeg ønsker å få vite om en valp som er solgt fra meg, skal omplasseres. Jeg skriver også at jeg ønsker å ha førstekjøpsrett til hunden. Eier får i så fall selvsagt betalt for hunden,finnes en mal som er vanlig å bruke i slike tilfeller( har ikke malen for hånden her og nå, har ikke hatt bruk for den) Som oppdretter vil jeg også gjerne høre dersom det skulle være noe helsemessig 'feil' eller andre problemer med hunden, også med tanke på videre avl med de samme linjene. Når det er sagt, så er det ikke noe jeg kan kreve, solgt er solgt og man må bare håpe at man har gjort en riktig vurdering av en kommende valpekjøper. Men livet kan skje, skilsmisser,dødsfall mm kan gjøre at det er behov for omplassering. Folk setter ofte pris på at oppdretter hjelper til ved en evt. omplassering. Det er svært få hunder som jeg har solgt som har blitt omplassert, men jeg hadde satt pris på å få vite hvor hunden 'havner', hvilket jeg heller ikke har noe krav på. Jeg har opplevd ett skrekkeksempler. En hund( rottweiler) som jeg hadde solgt ble omplassert. ( pga dødsfall) Jeg visste ingenting før politiet ringte meg. De hadde tatt inn hunden til forvaring, og kontaktet både meg som oppdretter + forrige eier. Forrige eier var mer eller mindre sønderknust fordi det viste seg at hunden hadde havnet i et miljø hvor man drev med ulovlige hundekamper. De hadde ikke hatt annen kontakt med nye eier enn på tlf, visste ingenting om personen.Politiet tok inn alle hundene de fant der til forvaring. Forrige eier hadde ikke mulighet til å ta hunden tilbake, så den kom til meg igjen,tydelig preget av sitt opphold hos sin siste eier. Jeg skulle ønske at jeg fikk greie på at den skulle omplasseres og evt. kunne hatt en mulighet til å forhindre dette/ta tilbake hunden selv. Det er også en kjent sak at noen 'kjøper opp' hunder som de vet oppdrettere ikke vil bruke i avl pga påvist arvelige feil/sykdommer. Disse blir brukt i useriøs avl og valpene selges til intetanende valpekjøpere. Det kan selvsagt skje ellers også, men bevisst avlingen på syke dyr for å tjene lettjente penger, er ille. Så ja, jeg ønsker å få vite om hunder som er solgt fra meg skal omplasseres og til hvem. Men jeg har ikke noe krav på det, men det forhindrer ikke at det er noe jeg setter i mine kontrakter. Anonymkode: 3565a...8fd 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå