Anonymbruker*** Skrevet 14. mai 2023 #1 Skrevet 14. mai 2023 Jeg har fått inntrykket av at noen oppdrettere innenfor enkelte raser kan ha ganske mye krav/ønsker til valpekjøper om oppdateringer, kontakt o.l iløpet av hundens liv. Informasjon som er relevant for avl ifht helse og lynne og sporadiske oppdateringer kan jeg skjønne oppdretter etterspør. Men når jeg f.eks ser oppdretter etterlyse en 5-6 år gammel hund på fc rasegruppe fordi hun har hørt hunden ble omplassert og hun vil ta den tilbake blir jeg litt betenkt. Personlig har jeg omplasseringshund og er veldig komfortabel med at det ikke er noen "tredjepart". Andre hundefolk, fagstoff, profesjonelle hundetrenere og vetrinær kan igrunn besvare alle spørsmål jeg skulle ha. Om jeg måtte gitt fra meg en hund jeg hadde eid noen år ville jeg bestemt selv hvem som skulle overta den. 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #2 Skrevet 14. mai 2023 Det får bli opp til hver enkelt kjøper hva de aksepterer av vilkår. Jeg er oppdretter og ønsker å få beskjed ved omplassering slik at jeg veit hvor hunden havner gjennom livet. Om noen ikke synes det er akseptabelt med å informere meg om nytt hjem får de heller kjøpe av noen andre. Verre er det ikke. Anonymkode: 4e2ab...a64 4 3
Anonymbruker*** Skrevet 14. mai 2023 Forfatter #3 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det får bli opp til hver enkelt kjøper hva de aksepterer av vilkår. Jeg er oppdretter og ønsker å få beskjed ved omplassering slik at jeg veit hvor hunden havner gjennom livet. Om noen ikke synes det er akseptabelt med å informere meg om nytt hjem får de heller kjøpe av noen andre. Verre er det ikke. Anonymkode: 4e2ab...a64 Å forvente beskjed dersom hunden blir omplassert er jo ikke på langt nært så inngripende som å forvente å ha medbestemmelse/få hunden tilbake etter flere år. 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #4 Skrevet 14. mai 2023 Forstår at oppdretter har et ønske om å vite hvordan det går, men de har solgt hunden og har da ikke noe krav på noe form for informasjon. De kontraktene som de setter opp med krav om å få bestemme hannhund til tisper og få bruke hannhund til egne tisper osv er bare tåpelig og har ingen juridisk verdi. Noen oppdrettere ser ut til å glemme at de faktisk har tatt seg godt betalt for en vare….. Anonymkode: 7d676...6d6 6 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #5 Skrevet 14. mai 2023 Ja. Til katt og ikke hund riktig nok. Vet forrige eier ringte til dyrlegekontoret i tillegg til å kontakte meg i ettertid fordi de ikke likte ett kattebilde jeg hadde posta på some. Anonymkode: a25b0...d86
Anonymbruker*** Skrevet 14. mai 2023 Forfatter #6 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ja. Til katt og ikke hund riktig nok. Vet forrige eier ringte til dyrlegekontoret i tillegg til å kontakte meg i ettertid fordi de ikke likte ett kattebilde jeg hadde posta på some. Anonymkode: a25b0...d86 Herlighet, det er ekstremt 🙈
Anonymbruker*** Skrevet 14. mai 2023 Forfatter #7 Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Forstår at oppdretter har et ønske om å vite hvordan det går, men de har solgt hunden og har da ikke noe krav på noe form for informasjon. De kontraktene som de setter opp med krav om å få bestemme hannhund til tisper og få bruke hannhund til egne tisper osv er bare tåpelig og har ingen juridisk verdi. Noen oppdrettere ser ut til å glemme at de faktisk har tatt seg godt betalt for en vare….. Anonymkode: 7d676...6d6 Frister vell for en del oppdrettere å få både full betaling for valp og fórvert i samme slengen... Da kjøper man virkelig katta i sekken. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #8 Skrevet 15. mai 2023 Anonymbruker*** skrev (15 timer siden): Frister vell for en del oppdrettere å få både full betaling for valp og fórvert i samme slengen... Da kjøper man virkelig katta i sekken. Slike kontrakter kommer de ingen vei med i retten. Om de ser seg råd til å tape noen hundretusen, så værsego😉 La heller være å overavle, og velg gode valpekjøpere👍🏼 Anonymkode: 7d676...6d6 1
Nutz Skrevet 15. mai 2023 #9 Skrevet 15. mai 2023 Jeg syntes det er helt naturlig at en oppdretter vil ha beskjed om en hund omplasseres. Syntes også det er fint at man holder kontakten så oppdretter holder styr på linjene for å se hvordan valpene utvikler seg og om dette var en vellykket parring eller ikke. Utover det er hunden en kjøpt og betalt vare, så de har ikke noe å si sånn sett. En engasjert oppdretter er positivt i mine øyne, det betyr at de bryr seg og ikke bare avler for pengene. 4 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #10 Skrevet 15. mai 2023 19 hours ago, AnonymBruker said: Det får bli opp til hver enkelt kjøper hva de aksepterer av vilkår. Jeg er oppdretter og ønsker å få beskjed ved omplassering slik at jeg veit hvor hunden havner gjennom livet. Om noen ikke synes det er akseptabelt med å informere meg om nytt hjem får de heller kjøpe av noen andre. Verre er det ikke. Anonymkode: 4e2ab...a64 Helt upassende av deg. Er bare å blokkere deg. Du har absolutt ingen rett. Hilsen en som aldri støtter oppdrettere ,kun adopterer. Anonymkode: c1ea4...aaa 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #11 Skrevet 15. mai 2023 Jeg er med i felles gruppe der vi deler bilder av hundene, man deler kun det man ønsker. I tillegg ble hunden min omplassert så jeg oppdaterer tidligere eier i ny og ne 😊 Jeg opplever det ikke som press, men mer som koselig. Anonymkode: e0500...65a
Carrot Skrevet 15. mai 2023 #12 Skrevet 15. mai 2023 Jeg er mye mer FOR en oppdretter som følger opp enn de som produserer og sleger uten å bry seg. Våre raser har begge en oppdretter som følger opp ennå og eldste vår er nå 9 år og det syns jeg er helt supert fordi da får de med seg hvordan hundene har det og hvilke evt plager de har i de ulike kullene sine, hvordan hunden har det som senior osv. 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #13 Skrevet 15. mai 2023 Anonymbruker*** skrev (20 timer siden): Å forvente beskjed dersom hunden blir omplassert er jo ikke på langt nært så inngripende som å forvente å ha medbestemmelse/få hunden tilbake etter flere år. Hvis det står det i kjøpskontrakten så står man fritt til å avstå fra kjøpet. Forstår ikke problemet her. Anonymkode: 39155...545
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #14 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis det står det i kjøpskontrakten så står man fritt til å avstå fra kjøpet. Forstår ikke problemet her. Anonymkode: 39155...545 Desse punktene i kjøpskontrakten blir sjeldent opplyst om før kjøper gjerne har reist langt for å komme på besøk, og har bestemt seg for å kjøpe valpen. Har til gode å se slik informasjon på oppdretter sine sider, eller i salgsannonser…… Hvorfor er det ingen oppdrettere som publiserer kjøpskontraktene sine på nettsiden sin? Det er jo egentlig en bevisst svindel på en særs uredelig måte. Greit nok å ville vite hva som skjer med de hundene som en er oppdretter av, men noen går vel langt. Anonymkode: 7d676...6d6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #15 Skrevet 15. mai 2023 Da jeg kjøpte valp fikk vi en kopi av kjøpekontrakt ved første besøk, lenge før eventuell overtagelse, så vi hadde god tid på å vurdere om vi ville gå med på kravene. Oppdretter satt krav om at vi må teste for HD/AD og øyelyse, og at hvis valpen ble for mye og vi ville omplassere innen første år skulle den leveres tilbake. Oppdretter hadde også rett på purring, men da mot vederlag. Vi lovte også at vi skulle gå på valpekurs (usikker om det sto i kontrakt). Syns det var helt rimelig og snarere tegn på en oppdretter som bryr seg enn noe annet. Har hatt veldig god kontakt med oppdretter og fått mange gode råd gratis så angrer ikke på at jeg kjøpte med en sånn kontrakt. Anonymkode: b8e71...c50 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #16 Skrevet 15. mai 2023 Jeg er nok ikke så glad i oppdrettere som skal tjene penger på en vare de har solgt til meg heller, nei. Det føles som et pyramidespill Anonymkode: faf7d...c58 2 1
Anonymbruker*** Skrevet 15. mai 2023 Forfatter #17 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da jeg kjøpte valp fikk vi en kopi av kjøpekontrakt ved første besøk, lenge før eventuell overtagelse, så vi hadde god tid på å vurdere om vi ville gå med på kravene. Oppdretter satt krav om at vi må teste for HD/AD og øyelyse, og at hvis valpen ble for mye og vi ville omplassere innen første år skulle den leveres tilbake. Oppdretter hadde også rett på purring, men da mot vederlag. Vi lovte også at vi skulle gå på valpekurs (usikker om det sto i kontrakt). Syns det var helt rimelig og snarere tegn på en oppdretter som bryr seg enn noe annet. Har hatt veldig god kontakt med oppdretter og fått mange gode råd gratis så angrer ikke på at jeg kjøpte med en sånn kontrakt. Anonymkode: b8e71...c50 Det hørtes ut som fornuftige krav synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #18 Skrevet 15. mai 2023 I vår kontrakt står det at oppdretter skal ha hunden tilbake dersom vi ikke kan ta vare på den lenger. Vi kan dermed ikke omplassere den selv. Fikk ikke beskjed om dette før overtagelse. Er ellers fornøyd med at oppdretter er tilgjengelig for oss valpekjøpere om det er noe vi lurer på. Anonymkode: a51b6...888
Anonymbruker*** Skrevet 15. mai 2023 Forfatter #19 Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): I vår kontrakt står det at oppdretter skal ha hunden tilbake dersom vi ikke kan ta vare på den lenger. Vi kan dermed ikke omplassere den selv. Fikk ikke beskjed om dette før overtagelse. Er ellers fornøyd med at oppdretter er tilgjengelig for oss valpekjøpere om det er noe vi lurer på. Anonymkode: a51b6...888 At oppdretter ønsker å ta hunden tilbake ut hundens liv om den skal omplasseres hadde jeg personlig ikke vært komfortabel med. Er ekstremt knyttet til min godt voksne hund. Om jeg mot formodning måtte omplassere ville jeg valgt noen jeg og hunden kjente slik at jeg var trygg på at hun kom til et godt hjem. Hadde vell selv blitt en slik innpåsliten tidligere eier som ville holde kontakt... 1
Norja Skrevet 15. mai 2023 #20 Skrevet 15. mai 2023 Å finne riktig oppdretter er jo litt som å date, tenker jeg. Det skal føles ålreit for begge parter, og ingen skal gå med på noe de ikke er komfortable med. Jeg falt pladask for oppdretteren vår første gang vi var på besøk der, det var ikke en gang sikkert at det var valper på vei. Nå er rabagasten vår 2,5 år, og vi besøker oppdretter et par ganger i året og har sporadisk kontakt over meldinger. Jeg stortrives sånn, men så går vi også godt overens.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå