Gå til innhold

Overføring mellom ulike banker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har kontoer i ulike banker. Når jeg overfører penger fra lønnskonto til regningskonto (som er i en annen bank) klokka 06.30 kommer det ikke inn i den andre banken før tidligst 14.30. Banken jeg overfører fra insisterer på at dette er normalt. Er det det? 

Jeg har aldri opplevd så trege overføringstiden fra noen andre banker. Pengene forsvinner fra kontoen umiddelbart. Banken sier at det er helt normalt at det kan ta en virkedag før pengene dukker opp på den andre kontoen, så hvis jeg overfører om morgenen en fredag må jeg regne med at de ikke nødvendigvis dukker opp før mandag (!)

Banken sier også at hvis jeg vil unngå dette må jeg heller bruke straksoverføring. Men det koster penger, en prosent av beløpet jeg fører over + et gebyr, så det ønsker jeg selvsagt ikke. 

Jeg mistenker at banken holder pengene tilbake med vilje, enten ved å ha lagt inn en form for forsinkelse på kontoen min eller at de gjør dette generelt hos alle kunder for å øke egen profitt. 

Anonymkode: c1773...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der er helt normalt. En må jo hente pengene ut av safen og kjøre dem til den andre banken 😄 Har du så dårlig tid hver gang du overfører at dette er et problem? Bruke direkteoverføring de gangene det er virkelig behov.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er normalt ja. 
Er det så viktig at det går med en gang må du bytte bank så du har samme bank til lønn- og regningskonto.

Anonymkode: e42b3...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gud bedre, dette er helt normalt. Eneste måten du får pengene umiddelbart er om du har kontoene i samme bank. Du er nok ikke så spesiell at bankene gjør dette mot deg, 

Anonymkode: 7f209...ac7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er nok ikke så spesiell at bankene gjør dette mot deg, 

Godt å høre. Jeg tenkte det var for å tvinge meg til å flytte regningskontoen også til deres bank. Banken har tidligere flyttet alle mine autogiroavtaler til sin bank uten mitt samtykke (skjønner ikke hvordan det i det hele tatt går an an). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overføring mellom to banker tar litt tid, da dette må gjennom et annet overføringssystem enn det som brukes internt i banken.  Det er NICS (Norwegian Interbank Clearing System) som benyttes til dette.

Overføringer fra konto til en annen bank gjøres klokken 06.44, 08.16, 10.00, 11.37 og 14.00 på hverdager.

Pengene dukker som regel opp på den andre enden ved neste avregningstidpunkt, som skjer på følgende tider (om lag): 05.30, 09.30, 11.30, 13.30 og 15.30. Men det kan også komme senere enn dette.

Endret av AnonymBruker874626
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bumoa skrev (5 minutter siden):

Der er helt normalt. En må jo hente pengene ut av safen og kjøre dem til den andre banken 😄 Har du så dårlig tid hver gang du overfører at dette er et problem? Bruke direkteoverføring de gangene det er virkelig behov.

Jeg har lagt regninger til forfall en bestemt dato, ja. Og siden det koster penger å betale regninger i banken der jeg har lønnskonto ønsker jeg ikke å gjøre det derfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker874626 skrev (1 minutt siden):

Overføring mellom to banker tar litt tid, da dette må gjennom et annet overføringssystem enn det som brukes internt i banken.  Det er NICS (Norwegian Interbank Clearing System) som benyttes til dette.

Overføringer fra konto til en annen bank gjøres klokken 06.44, 08.16, 10.00, 11.37 og 14.00 på hverdager.

Pengene dukker som regel opp på den andre enden ved neste avregningstidpunkt, som skjer på følgende tider (om lag): 05.30, 09.30, 11.30, 13.30 og 15.30. Men det kan også komme senere enn dette.

Ja, det er nemlig akkurat disse tidene jeg har hengt meg litt opp i. I min bank tar det nemlig lenger tid hver gang. Og derfor lurer jeg på om de går innom en annen konto på veien - at banken rett og slett holder på dem litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bankene holder litt på dem for å tjene mer. Om de «låner» pengene fra alle transaksjoner i 6-12 timer blir dette utrolig mye penger i gratis lån for dem og de tjener mer.

om du heller betaler ekstra så får du straks overføring, som de egentlig ønsker for dette har de enda mer igjen for enn å låne overføringen din i noen timer.

Anonymkode: 66341...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bankene holder litt på dem for å tjene mer. Om de «låner» pengene fra alle transaksjoner i 6-12 timer blir dette utrolig mye penger i gratis lån for dem og de tjener mer.

om du heller betaler ekstra så får du straks overføring, som de egentlig ønsker for dette har de enda mer igjen for enn å låne overføringen din i noen timer.

Anonymkode: 66341...3a0

Hvis dette du sier stemmer, er det akkurat det jeg har trodd. Og det betyr at det faktisk ER individuelle forskjeller mellom banker og at noen holder lenger på pengene enn andre. Har du en kilde eller annen informasjon om dette? 

Jeg synes det er uredelig og kommer til å bytte bank. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke helt hva du vinner med et slikt oppsett og påstår herved at det kan forenkles.

Økonomi og kontooppsettet bør være enkelt og ikke mer kompleks enn nødvendig. Nanosparing på gebyrer er ofte kosmetiske og har ikke signifikans i forhold til den økte kompleksiteten du får.

Gjerne ha kontoene for daglig bruk og buffer i samme bank. Når det gjelder lån og langsiktig sparing så kan det ofte være hensiktsmessig å ha det i en annen bank.

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Schmuhu skrev (1 minutt siden):

Gjerne ha kontoene for daglig bruk og buffer i samme bank. Når det gjelder lån og langsiktig sparing så kan det ofte være hensiktsmessig å ha det i en annen bank.

Jeg ble tvunget til å ha lønnsinngang i denne banken for å få boliglån, men velger ellers utifra renter og generelle betingelser. Sparekonto har jeg i en tredje bank, hvor renta er høyest. Hvis jeg skulle hatt langsiktig sparing der jeg har lånet ville jeg hatt sparerente på 0.3%. 

Målet med tråden var å finne ut om det banken sier stemmer, og selv om majoriteten av innleggene i tråden sier at det er helt normalt, synes jeg likevel ikke det er akseptabelt, spesielt ikke om det er slik at banken tjener ekstra penger på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Gud bedre, dette er helt normalt. Eneste måten du får pengene umiddelbart er om du har kontoene i samme bank. Du er nok ikke så spesiell at bankene gjør dette mot deg, 

Anonymkode: 7f209...ac7

Tøys. Med straksoverføring går det på 1 sek mellom banker.

Anonymkode: 25819...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tøys. Med straksoverføring går det på 1 sek mellom banker.

Og om det ikke er straksoverføring, som er det jeg spør om? Pengene ute av konto, så hvor er de hele dagen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og om det ikke er straksoverføring, som er det jeg spør om? Pengene ute av konto, så hvor er de hele dagen?

De er i hovedbanken inntil kjøring. Etter utkjøring kommer innkjøring. Det er bare tekniske begreper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ble tvunget til å ha lønnsinngang i denne banken for å få boliglån, men velger ellers utifra renter og generelle betingelser. Sparekonto har jeg i en tredje bank, hvor renta er høyest. Hvis jeg skulle hatt langsiktig sparing der jeg har lånet ville jeg hatt sparerente på 0.3%. 

Målet med tråden var å finne ut om det banken sier stemmer, og selv om majoriteten av innleggene i tråden sier at det er helt normalt, synes jeg likevel ikke det er akseptabelt, spesielt ikke om det er slik at banken tjener ekstra penger på dette. 

Men nå som du allerede har boliglånet så kan du vel flytte det? Og dermed bytte bank generelt sett.

Hvis det er mulig for banken å overføre straks, men hvis du ikke betaler for det så tar det nesten en dag ekstra så er det fordi banken skal tjene på å holde på pengene. 

Jeg hadde byttet bank. 

Jeg har DNB og Lunar bank. Jeg har fått norsk kontonummer på Lunar nå, men de er en dansk bank. Jeg kan gå inn i Lunar og overføre penger fra en annen bank og det går på sekundet. Jeg overfører via Vipps, men det kan også overføres via kort så vet ikke om det tar lengre tid. Vipps er uansett kjapt og det er mellom to banker. 

Anonymkode: 60d3a...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her tar dnb gebyr for straksbetaling over 5000kr. Så hvis din bank har samme, så går det jo an å overføre under det beløpet flere ganger for å unngå gebyret? Da vil også pengene over med èn gang.

Anonymkode: f7af9...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er jo bare en måte å skyve på gebyr. Banken er attraktiv på ett område men setter krav som gjør det kjip på et annet område for å hente inn tapet igjen. Krav om lønnsinngang er en klassiker for å lamme deg, da overføringer til en annen bank er tidskrevende for kunden, slik du selv har kjent på.

Jeg er enig i at du burde vurdere et bankbytte. 

Langsiktig sparing inkluderer også bolig og fond, ikke bare sparekontoen. Ditt boliglån er et spareverktøy og burde også benyttes slik. Prøv å øke avdraget istedenfor å prute på 0,02% i rente.

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har lagt regninger til forfall en bestemt dato, ja. Og siden det koster penger å betale regninger i banken der jeg har lønnskonto ønsker jeg ikke å gjøre det derfra. 

Hvorfor i alle dager har du lønnskonto der da?

Anonymkode: c94f3...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...