Gå til innhold

Tidligere eiere har plukket med seg ALT

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Overtok ny bolig i går. Og tidligere eier har plukket ned gardinstenger, liftgardiner, to stk garderobeskap, en vegghengt ovn. Riktignok ikke helt vår stil, men likevel koster jo dette endel. Nevnte dette under overtagelse og sendte melding til megler som skulle sjekke opp i det. 

Kommer ikke til å gjøre noe stor sak ut av det, eldre par som tydeligvis ikke var oppdaterte. Men irriterende er det jo. 

Noen som har vært ute for lignende?

Anonymkode: 21782...7a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja er fryktelig praktisk å slippe å kaste andres søppel. 

Regner med dere uansett på tette hull og male etter oppengte bilder ol. 

Regner også med at det er helt uinteressant å ha tidligere eiers gamle klesskap stående.  

Og om skapet ikke er montert fast i vegg står de vel fritt til å ta det med? 

Selv har jeg egensnekrede garderobeskap jeg har brukt måneder på å lage. Uaktuelt å gi de bort med huset. 

Og luftgardiner kan fort være veldig dyre. Her har jeg til 5000 pr vindu, også Uaktuelt å gi bort til neste eier når jeg kan selge de for 3000. 

Anonymkode: 1a61a...0c1

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Regner også med at det er helt uinteressant å ha tidligere eiers gamle klesskap stående.  

Selv har jeg egensnekrede garderobeskap jeg har brukt måneder på å lage. Uaktuelt å gi de bort med huset. 

Og luftgardiner kan fort være veldig dyre. Her har jeg til 5000 pr vindu, også Uaktuelt å gi bort til neste eier når jeg kan selge de for 3000. 

Loven sier at fastmonterte ting medfølger .ed mindre det er opplyst om annet i kontrakten. Liftgardiner og vegghengt ovn er fastmontert.  

Anonymkode: ab72e...a00

• Liker 20
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke uinteressant å ha tidligere eiers klesskap? Klesskap er jo dyrt! 
Samme med gardinstenger og liftgardiner, OG ovn. Dette er jo ikke «søppel» men kan fint brukes videre av oss!
 https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/salg-av-bolig/losore-og-tilbehor---hva-folger-med-boligen-ved-salg/?gclid=EAIaIQobChMIysTytLPy_gIVAfuyCh16hQXVEAAYASAAEgLgH_D_BwE

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ting som er fastmontert skal vel følge huset, med mindre annet er spesifisert i kontrakten?

Anonymkode: 4db0b...45f

Jo egentlig.  Derfor har jeg ikke fastmontert ting garderoben jeg har laget selv. Ikke villig til å gi slipp på mitt eget håndtverk. 

Og her har ts tapt en gammel ovn og gamle gardinstenger.  Virkelig noe å bry seg om? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke uinteressant å ha tidligere eiers klesskap? Klesskap er jo dyrt! 
Samme med gardinstenger og liftgardiner, OG ovn. Dette er jo ikke «søppel» men kan fint brukes videre av oss!
 https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/salg-av-bolig/losore-og-tilbehor---hva-folger-med-boligen-ved-salg/?gclid=EAIaIQobChMIysTytLPy_gIVAfuyCh16hQXVEAAYASAAEgLgH_D_BwE

For alt du vet er dette et gammelt garderobeskap fra ikea til 699. Nei det er ikke nødvendigvis dyrt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har opplevd at tidligere eier tok med seg hvitevarene. Tok kontakt og informerte om at dette ikke var lov. Vedkommende kom tilbake med dem.

Anonymkode: b335f...9dc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo egentlig.  Derfor har jeg ikke fastmontert ting garderoben jeg har laget selv. Ikke villig til å gi slipp på mitt eget håndtverk. 

Og her har ts tapt en gammel ovn og gamle gardinstenger.  Virkelig noe å bry seg om? 

I en stor enebolig på nesten 300 m2, så er set ganske mange liftgardiner og gardinstenger som må kjøpes inn altså, pluss helt fine garderobeskap. Det er kanskje søppel for deg, men for oss betyr jo det en relativt stor utgift for å kjøpe inn helt nytt.

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har opplevd at tidligere eier tok med seg hvitevarene. Tok kontakt og informerte om at dette ikke var lov. Vedkommende kom tilbake med dem.

Anonymkode: b335f...9dc

Hvitevarer som ikke er innbygd kan man da ta med seg.

Anonymkode: 3b501...6bc

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vennepar kjøpte ei leilighet der tidligere eier plukket med seg varmeovner, badekaret (!!) og ringeklokka.  De protesterte og fikk tilbakeført noe av kjøpesummen. 

Da jeg kjøpte hus, gjorde tidligere eiere oppmerksomme på at de kom til å ta med seg gardinstengene fordi de hadde brukt lang tid på å finne noen de likte og disse passer inn i deres nye bolig også. Så det betyr jo at de var klar over at de egentlig burde fulgt huset. Klesskap og varmeovner sto selvsagt igjen.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eneri skrev (3 minutter siden):

Et vennepar kjøpte ei leilighet der tidligere eier plukket med seg varmeovner, badekaret (!!) og ringeklokka.  De protesterte og fikk tilbakeført noe av kjøpesummen. 

Da jeg kjøpte hus, gjorde tidligere eiere oppmerksomme på at de kom til å ta med seg gardinstengene fordi de hadde brukt lang tid på å finne noen de likte og disse passer inn i deres nye bolig også. Så det betyr jo at de var klar over at de egentlig burde fulgt huset. Klesskap og varmeovner sto selvsagt igjen.

Ja, når det er oppgitt at de vil ha noe med seg så er det jo helt ok. Badekar, det var spesielt 😅

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå spør jeg gjerne dumt, men jeg har ganske mye fra IKEA, og både kommoder, nattbord, bokhyller og annet har det blitt anbefalt å sikre til veggen. De kan potensielt kante visstnok. Jeg har ikke barn, eller dyr, og ikke besøk av det heller til vanlig. Jeg lukker også igjen kommoden så ikke sånn at alle skuffer er ute og det blir veldig tungt osv. Ingenting er festet til vegg her.

Er det likevel sånn å forstå at om jeg hadde festet de til veggen, så måtte de stå? Vi snakker Kallax bokhylle brukt til skjenk her, og ikke et vakkert innredet rom brukt til bibliotek med masse bokhyller 🤣🙈 Jeg har også mye fra serien Malm på soverommet og litt rart og måtte dele opp settet pga si festet nattbordet til veggen. 

Større klesskap, det nevnte biblioteket, gardinstenger, og vegghengt ovn visste jeg om da, men plutselig så jeg for meg at jeg måtte sette igjen mer enn jeg hadde tenkt. Dette er vel noe en kan klarere med kjøper også tenker jeg 🤔

Anonymkode: 16ead...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker det sto lignende i en leiekontrakt jeg hadde på en leilighet, at alt som ble montert på vegg måtte stå igjen når man flyttet. Det ga jeg fullstendig blaffen i. Jeg monterte opp hyller som jeg hadde kjøpt og tok de ned igjen når jeg flyttet. Jeg gidder jo ikke å bare sette igjen ting jeg har kjøpt og betalt for så andre folk skal bruke det gratis senere,?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garderobeskap medfølger en bolig ved salg uansett om de er fastmonterte eller ei. Skal de IKKE medfølge, må man skrive det tydelig i prospektet, så interesserte kjøpere vet hva de byr på.

Fastmonterte lamper, sentralstøvsuger og garderobeskap er blant tingene som skal følge med en bolig ved salg.
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneri skrev (27 minutter siden):

Ta med seg ringeklokka ja, den må være ekstremt spesiell 🤡 😂 Jeg trur ikke mine tanker hadde streifet ringeklokka engang hverken som selger eller kjøper.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Tidligere huseier her tok med seg postkassen, stekebrettene til den integrerte stekeovnen, røykvarslere, ett tre fra hagen og baderomsspeilet.

Vi påpekte at dette skal følge med boligen etter loven, og det ordnet seg etter en del diskusjon. Vi hadde loven på vår side. Måtte involvere megler.

Anonymkode: 8543c...39f

• Liker 16
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tidligere huseier her tok med seg postkassen, stekebrettene til den integrerte stekeovnen, røykvarslere, ett tre fra hagen og baderomsspeilet.

Vi påpekte at dette skal følge med boligen etter loven, og det ordnet seg etter en del diskusjon. Vi hadde loven på vår side. Måtte involvere megler.

Anonymkode: 8543c...39f

Jeg syns ikke det med postkassen var så rart, men her har vi naboer spleiset på et stativ og så har alle sin postkassevariant der som bare er de postkassene vi alt hadde og dermed ikke er like 

Det andre er jo helt merkelig at de syns er greit å ta med seg!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Naboene til noen venner av oss hadde tatt med alt av baderomsinnredning. Rubbel og bit. 😂😂😂 

Ellers har jeg også hørt om tilfelle der parkettgulvet har blitt fjernet.

Og et tilfelle, riktignok ikke i Norge, men det var vinduene i en blokk leilighet som var blitt plukket med.

Anonymkode: 55eb4...815

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...